Mitä teette maapallon pelastamiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti
Minä syön lihaa ja lennänkin joskus, mutta siihen on syynsä. Siis lentämiseen,

Kierrätän vaatteita, ja omani kulkevat käytetyissä suurilta osin.

Omien vaatteitteni käyttöikä on pitkä, hyvin pitkä (mikäli eivät kutistu kaapissa :ashamed:)

Lajittelen jätteet, käytän julkisia.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Mä taidan olla aika yksinkertainen, mut miten lihan syömättömys säästää maapalloa?
Lihan tuottamiseen menee hemmetisti vettä. Siis tuhansia litroja. Ja olikos se että sitruunakilon tuottamiseen menee 5000 litraa vettä. Aivan uskomatonta. :/
Ja se määrä, mikä menee päivittäin vettä golf-kenttien kasteluun on muuten aivan käsittämätön :eek:

Mutta kai se on tärkeää, että saa golfata vihreällä nurmella :xmas:
:whistle:

Mä taidan olla aika yksinkertainen, mut miten lihan syömättömys säästää maapalloa?
Lihan tuottamiseen menee hemmetisti vettä. Siis tuhansia litroja. Ja olikos se että sitruunakilon tuottamiseen menee 5000 litraa vettä. Aivan uskomatonta. :/
Ja ruoka mitä lihakarjalle kasvatetaan vie hurjan ison osan maapallon pinta-alasta.

(niin, itse kyllä lihaa syön, toisaalta pyrin taas käyttämään ruokavaliossa paljon kotimaassa kasvatettuja proteiinin lähteitä, esimerkiksi hampunsiemeniä)

Lajittelen jätteet; biojätteet, pahvit, keräyspaperit, lasit, ongelmajätteet ym. ja ovessa on "ei mainoksia, kiitos". Kierrätän myös vaatteita, ostan kirppareilta käytettyjä ja myyn/lahjoitan tarpeettomat pois. Käytän koulumatkoihin julkisia kulkuvälineitä, en polta tupakkaa, tilaa lehtiä, ja automme on pieniruokainen. Käytän energiansäästölamppuja ja yritän säästää sähköä ja vettä.

Näinhän se on että idiootit tuhoaa pallon, mutta minkäs teet. En usko että palloa voidaan enää pelastaa! Auttaa voidaan, kenties hidastaa luonnon tuhoutumista (ellei yhtäkkinen tuhoutuminen tule muulta taholta) mutta ei estää.

Meillä lajitellaan roskat, yritetään kierrättää, syödään melko paljo luomua ja naturellina, ollaan semmosia itekki. Mutta turhuuksiinkin rahaa menee.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ja ruoka mitä lihakarjalle kasvatetaan vie hurjan ison osan maapallon pinta-alasta.

(niin, itse kyllä lihaa syön, toisaalta pyrin taas käyttämään ruokavaliossa paljon kotimaassa kasvatettuja proteiinin lähteitä, esimerkiksi hampunsiemeniä)
tuossa lihansyönnissä on se, että samalla viljamäärällä millä syötetään ne karjat, syötettäis PALJON enemmän ihmisiä.. eikä olis nälänhätää..

Me mm. lajitellaan, kierrätetään, käytetään julkisia sekä mä olen omalta osalta minimoinut kosmetiikan käytön :D Mulla on siis vaan käytössä pakolliset pesuaineet, dödö ja ripsari :xmas: Kotimaista suositaan niin pitkälle kun se on mahdollista.

vieras
Energiasäästölamput, energiapihit kodinkoneet, syön itse pyydettyä lihaa mahdollisimman paljon ja kerään marjoja pakkaseen, kestovaippoja jonkin verran käytössä, lajittelen jätteet, käytän paljon kirpputorivaatteita, kuukuppi, en tupakoi.

Kuitenkin, meillä on auto, jossa ei ole pienet päästörajoitukset, ajamme paljon ihan turhaankin. Heitän melko paljon ruokaa hukkaan, en osta luomuruokaa tai lähiruokaa vaan sen halvimman vaihtoehdon. Emme seuraa sähkönkulutustamme ja käytämme paljon vettä. Onhan noita huonoja tapojakin.

Me siis yritetään jotain edes tehdä maapallon hyväksi, mutta mitä luultavammin saastutamme enemmän, kuin autamme. (toisaalta, melko pitkälti kaikki saastuttavat enemmän, kuin auttavat maapalloa) Osa on taloudellisia kysymyksiä, miksi emme voi tehdä ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon mukaan toinen syy taas laiskuus ja mukavuudenhalu.

Käytän kuukuppia.

Kierrätän.

Lajittelen biot, lasit, kartongit, paperit.

En omista ajokorttia.Liikun jalkaisin tai yleisillä.

Ostan luomua ja lähiruokaa osin.

Valitsen ympäristöystävällisiä tuotteita mm. hajoavia pesuaineita.

En lentomatkaile.

En tupakoi en juopottele.

En syö punaista lihaa ja siipikarjaakin aika maltilla.

vieras
En todellakaan lopeta lihansyöntiä ympäristön takia. Maailma ei varmasti tuhoudu siitä jos syön muutaman pihvin aina välillä.
Enkä todella rupea kulkemaan bussilla, kaikki veisi tuhottomasti aikaa niin. En käytä mitään ällöjä kestovaippoja koska pas.kapyykin pesu ei kiinnota tippaakaan enkä varmasti mitään kestositeitä.

vieras
lajittelen jätteet; kompostoin, lehdet lehtikeräykseen , lasit kierrätykseen, pullot kauppaan jne.
Käytän lapsilla kestovaippoja(no okei, joskus myös kertiksiä...)
ostan lähiruokaa
poimin marjoja
en tupakoi enkä käytä alkoholia
suosin suomalaista
ostan lähiruokaa...puulämmitys, en läärää vedellä..
onhan näitä kun ajattelemaan alkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:

tuossa lihansyönnissä on se, että samalla viljamäärällä millä syötetään ne karjat, syötettäis PALJON enemmän ihmisiä.. eikä olis nälänhätää..
Tiedän, mutta siitähuolimatta syön lihaa.

Sitä yritän tasapainottaa tuomalla ruokavalioon suomalaista proteiinin lähdettä. Sekään kun ei ole kamalan ympäristöystävällistä loppupeleissä syödä soijjaa joka kasvatetaan toisella puolella maapalloa ja tuodaan tänne syötäväksi.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan lopeta lihansyöntiä ympäristön takia. Maailma ei varmasti tuhoudu siitä jos syön muutaman pihvin aina välillä.
Enkä todella rupea kulkemaan bussilla, kaikki veisi tuhottomasti aikaa niin. En käytä mitään ällöjä kestovaippoja koska pas.kapyykin pesu ei kiinnota tippaakaan enkä varmasti mitään kestositeitä.
Ja tämän takia maailma tuhoutuu. Kaikki luulevat että kukaan muu ei karsi mukavuuksiaan ja tuntevat ehkä ittensä sitten idiooteiksi tms. Maapalloa ei haluta säästää koska ei uskota omaan suoritukseen siinä. Heikkoa.

Ja tämän takia maailma tuhoutuu. Kaikki luulevat että kukaan muu ei karsi mukavuuksiaan ja tuntevat ehkä ittensä sitten idiooteiksi tms. Maapalloa ei haluta säästää koska ei uskota omaan suoritukseen siinä. Heikkoa.
No minä koen olevani mukavuuden haluinen enkä siis hommaa omaa autoa vasta kun on ihan pakko (toisinsanoen en pääse muuten liikkumaan yhtään mihinkään, edes ruokakauppaan). Se on niin paljon helpompaa käydä lataamassa bussikortti kun huolehtia autopaikasta, vakuutuksista, tankkaamisesta, huoltamisesta yms.

[/quote]

Ja ihmiset lisääntyis aina vaan enemmän ja sitten se viljakin loppuis. Taas olis nälkä, kun maan kantokyky ehtyisi.

vieras
Mistäs tiedät mitä minä teen ympäristön hyväksi, kyllä ekotekoja voi tehdä vaikka joka ikistä asiaa ei ajattelisikaan ympäristönsuojelun näkökulmasta. Ei kaikessa tarvitse olla täydellinen ja sun asenteen kaltainen asenne ei ainakaan kannusta ketään tekemään yhtään mitään ympäristön eteen kun sormi pystyssä oman ylemmyydentunnon kanssa paasataan.

Eikä maailma ole tuhoutumassa aikoihin joten siihen on aivan turhaa vedota.

vieras
No minä koen olevani mukavuuden haluinen enkä siis hommaa omaa autoa vasta kun on ihan pakko (toisinsanoen en pääse muuten liikkumaan yhtään mihinkään, edes ruokakauppaan). Se on niin paljon helpompaa käydä lataamassa bussikortti kun huolehtia autopaikasta, vakuutuksista, tankkaamisesta, huoltamisesta yms.

Meillä kulkee bussi kahdesti vuorokaudessa jolloin kauppareissun pituudeksi tulisi noin kaksitoista tuntia bussilla. Mutta onhan se hienoa että vispilä saa kokea ylemmyyttä omalla ekologisuudellaan...

Yhden sitrushedelmäkilon tuottamiseen kuluu tuhat litraa makeaa vettä. Aika hemmetin uskomatonta! Minä en enää osta appelsiineja yms.
Ja mitä järkeä edes on ostaa sitruksia, kun esim mansikassa on kolme kertaa enemmän c-vitamiinia.

vieras
Itse en syö lihaa.
En aja autoa.
Kierrätän.
Kerään biojätettä.

Sähköäkin yritän säästää.

Näittekö sen Al Goren filmin? Sen pitäisi pyöriä mielestäni muutaman kerran viikossa. Ihmiset ovat idiootteja ja tuhoavat maapallon.
Kuten sinä tietokoneinesi. Turhaa energiankulutusta.
Liikakansoituksen välttämiseksi tuota lapsimäärääkin olisi voinut vähän vaivautua miettimään. Kun kerran tälle linjalle lähdetään...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Yhden sitrushedelmäkilon tuottamiseen kuluu tuhat litraa makeaa vettä. Aika hemmetin uskomatonta! Minä en enää osta appelsiineja yms.
Ja mitä järkeä edes on ostaa sitruksia, kun esim mansikassa on kolme kertaa enemmän c-vitamiinia.
No vaikka se että NE MAISTUVAT HYVÄLLE, daa..

Viblsp
En todellakaan mieti sitä että mitä jätän tekemättä maapallon hyväksi.Kuitenkin se joskus loppuu,elän kun viimeistä päivää.
Tän piti varmaan olla provosoiva vastaus? Noh, Yhdysvalloissa kaltaisiasi umpi-idiootteja on enemmänkin, ei mikään shokki, sori.

Yhteistyössä