Mitä teette jos näette vanhemman polttavan lapsensa lähellä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 07:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 00:43 nahis kirjoitti:
En tee mitään.Ajattelen näin:Minäkin silloin nuorena kun esikoinen oli pieni saatoin polttaa työntäessäni lastenrattaita ja ihmetellä miksi niin ei muka voi ULKONA tehdä.Miksi ei voi käydä ULKONA tupakalla rauhassa ja hoitaa sitten muksua?Nyt olen vanha ja viisas ja lopettanut tupakoinnin melkein 3 v sitten ja tiedän että tupakka haisee myös ulkona ja vaatteissa ja tarttuu joka paikkaan.Vaikka kävisi parvekkeella niin silti kun tulet lapsen luo ja otat syliin niin se joutuu haistelemaan löyhkäävää äitiä.
Tästä asiasta sanon mitä ajattelen.Ja kyllähän jokainen tietää että kannattaisi lopettaa.Tiedän minäkin ettei se ole helppoa.

Olen samoilla linjoilla sun kans Nahis. Tupakka haisee tosi karseelta vaatteissa, vanhemman hengityksestä puhumattakaan. Mä en tykkäää et joku tupakanhajuinen tulee mua pusuttelleen ja halimaan, hyi yäk, joten eipä tulis mieleenkään altistaa pientä lasta sellaiselle. Onneksi meillä ei polta kukaan lähipiiristä. Jos isovanhemmat polttais, olis kumman puolelta vaan, niin ei olis asiaa mun lasta hysyyttelemään. Lapsia en ikinä veis taloon, jossa polktettais sisällä. Tupakointi olkoon mun mielestä kunkin oma asia niin kauan kun se ei vaikuta mitenkään läheisiin tai muihin ihmisiin. Heti kun se vaikuttaa edes vähänkään, se ei oo enää tän ihmisen oma asia. Tuntemattomille en asiasta huomauttais, mut jos lähipiirissä joutusin tilanteeseen, jossa mun omat lapset altistumassa, sanoisin suoraan.

itseasiassa passiivisella tupakoinnilla on yhteyttä moniin sairauksiin eli se samassa tilassa oleskelu tupakoivan kanssa.
onneksi kenenkään lasteni kaverin kotona ei poltelta sisällä (ja äkkiä jos ajattelen niin ei kenenkään tuntemani vanhemmat polta ollenkaan), sillä jos poltettaisiin niin lapseni ei sinne menisi kylään koska minä saan oireet jo tupakansavuisista vaatteista.
 
HMM
En mitään, ei jaksa puuttua toisten asioihin kun oma elämä on tarpeeks mielenkiintoinen vielä ;) Meillä ei polteta eikä juoda, ei lasten nähdene eikä muutenkaan, mutta jos joku niin tekee ....niiiin? Mitenkäs se nyt minulta pois olisi...
 
kyllä
meijän äiti polttaa mun läheisyydessä vielä tänäpäivänäki :LOL: eikä kukaa ees mulkase pahasti!!

pöh.pöh... jokaisen oma asia tietty!
itse en polta ollenkaan,mutta meillä poltettiin jopa sisällä keittiössä kun olin pieni ja tän kierookasvaneempi en ole :whistle:
 
ennen
Juu, aika monella kaverilla poltettiin ennen sisällä. Ja kaikki ravintolat ja kaikki olivat ihan savuisia.
Muistan joskus istuneeni lentokoneessa, mikä oli ihan savuinen sekin! Meidän isä kävi polttelemassa siellä parin penkkirivin päässä, mutta savu tuli kuitenkin meidän paikoillekkin...
 
ennen
niin, että pointtini oli, kun ennen oli savua siis melkein joka paikassa. Niin mun mielestä nykyään on sitten tosi puhdasta. Ja jos joku äiti nyt polttelee ulkona lapsen lähellä, niin aika pientä se on!
Laivalla muuten ihmettelin, kun kävin illlalla yökerhon puolella, niin siellä juoksi pieniä lapsia vaik kuinka paljon ja rattaitakin oli. Ja kello oli vaikka mitä. Ja siellä muuten oli tosi hurja savu/käry.
 
Vastaakysyen
Eipä tuo mua paljon liikauta jos joku lapsensa lähettyvillä tupakoi... Mulla on suurempiakin murheita ja mun elämäntehtävä ei oo parantaa tätä maailmaa

Ja sitten vasta kysymys: Missä sitten tupakoivan vanhemman pitäisi polttaa? Tätä olenm monesti miettinyt kun näitä tupakointi keskusteluja olen lueskellut. Jos äiti tupakoi kävelylenkillä niin pitäisikö lapsi jaättää vaunuissa kadun toisellepuolelle yksinään kun äiti kipaisee toiselle puolelle tupakoimaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:07 ennen kirjoitti:
niin, että pointtini oli, kun ennen oli savua siis melkein joka paikassa. Niin mun mielestä nykyään on sitten tosi puhdasta. Ja jos joku äiti nyt polttelee ulkona lapsen lähellä, niin aika pientä se on!
Laivalla muuten ihmettelin, kun kävin illlalla yökerhon puolella, niin siellä juoksi pieniä lapsia vaik kuinka paljon ja rattaitakin oli. Ja kello oli vaikka mitä. Ja si

joo sitä miekään en ymmärrä että piniä lapsia pitää viedä sellaiseen paikkaaa missä poltetaan enemmänki ja varsinki nukkumaan meno ajan jälkeen... se kyl pistää vihaksi! olin joskus baarissa töissä ku vanhemmat tuli kaljalle lastensa kanssa (klo yli 22.00) ja se oli pieni paikka!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 07:47 kyllä kirjoitti:
meijän äiti polttaa mun läheisyydessä vielä tänäpäivänäki :LOL: eikä kukaa ees mulkase pahasti!!

pöh.pöh... jokaisen oma asia tietty!
itse en polta ollenkaan,mutta meillä poltettiin jopa sisällä keittiössä kun olin pieni ja tän kierookasvaneempi en ole :whistle:
niin munki äiti, eikä kukaan tuu pelastamaan mua :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:21 tyttö Tenonvarrelta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 07:47 kyllä kirjoitti:
meijän äiti polttaa mun läheisyydessä vielä tänäpäivänäki :LOL: eikä kukaa ees mulkase pahasti!!

pöh.pöh... jokaisen oma asia tietty!
itse en polta ollenkaan,mutta meillä poltettiin jopa sisällä keittiössä kun olin pieni ja tän kierookasvaneempi en ole :whistle:
niin munki äiti, eikä kukaan tuu pelastamaan mua :'(
aikuinen ihminen osaa kävellä siitä pois ja tietää tupakan vaarat, JOS tietää ja hyväksyy sen ajatuksen että tupakka on yksi turha myrkky
 
Mitäpä siinä voisi tehdä? Laki kun ei kiellä vanhempia tekemästä väkivaltaa lapselleen tupakalla vaikka muuten kieltääkin. Surullistahan se on, mutta keskityn omaan lapseeni ja pidän huolen ettei kukaan tupakoi hänen lähellään.

Eipäs joopas, olen muuten sittenkin kerran puuttunut asiaan, tosin kyseessä oli tuttu ihminen. Istuttiin kesällä heidän parvekkeellaan, lapsensa oli äitinsä rinnalla syömässä ja äiti meinasi sytyttää tupakan samalla. Siinä aukaisin suuni ja sain äidin antamaan lapsensa tupakointinsa ajaksi minulle, mutta tiedä sitten miten paljon tupakoi lapsi sylissään muulloin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:24 vieras kirjoitti:
Mitäpä siinä voisi tehdä? Laki kun ei kiellä vanhempia tekemästä väkivaltaa lapselleen tupakalla vaikka muuten kieltääkin. Surullistahan se on, mutta keskityn omaan lapseeni ja pidän huolen ettei kukaan tupakoi hänen lähellään.

Eipäs joopas, olen muuten sittenkin kerran puuttunut asiaan, tosin kyseessä oli tuttu ihminen. Istuttiin kesällä heidän parvekkeellaan, lapsensa oli äitinsä rinnalla syömässä ja äiti meinasi sytyttää tupakan samalla. Siinä aukaisin suuni ja sain äidin antamaan lapsensa tupakointinsa ajaksi minulle, mutta tiedä sitten miten paljon tupakoi lapsi sylissään muulloin.
:eek: Voi lapsi raukkaa. Tuo on ihan liikaa. Ihan hullu äiti tommonen. Mitä jos lentää röökistä palava kipinä vauvan päälle? JOs ees sitä vähää vaivautuu lapsen turvallisuutta miettimään.
 
Itse olen hyvinkin tietoinen tupakan vaaroista,silti poltan,monesti yrittänyt lopettaa ja joskus toivottavasti siinä onnistun.
Mut jos joku tuntematon,tuntematta mua tulis jotain sanoo,niin voin taata että nyrkki heiluis.
 
Mitäpä sitä pitää tehdä?! Ja mitä VOI tehdä?!
Ajattelen, että ompa ajattelematonta ja että lapsi kärsii satavarmana.

Mutta haloo... Mennä ny sanoon jotain tai tehdä jotain, niin... Tök, tök. :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 23:40 Norsupäästäinen kirjoitti:
Kaivan käsilaukusta sammutuspeitteen ja heitän sen tupakoitsijan päälle. sen jälkeen suihkin ilmanraikastinta pari pulloa ympäristöön että haju lähtisi. Sitten soitan poliisit ja sosiaalipäivystyksen paikalle lapsen myrkytysyrityksen takia ja käärin tupakoitsijan lapsen kuplamuoviin ja laitan sille kaasunaamarin naamalle ettei vahingossakaan myrkyty yhtään enempää.
:LOL: :LOL:
Mä kyl käyttäisin järeämpiä otteita!
Ei vaan, tunnen yhden loistohyvän äidin, joka tupakoi. Ei kait niitä lapsia kovin kauaskaan aina pysty tyrkkäämään tupakoidessa.
 
Mitäpä tuo minulle kuuluu. Eihän se kivalta näytä, mutta ei kyllä mitenkään kiellettyäkään ole. Sitä kyllä mielessäni paheksun aika lailla, jos joku raskaana oleva polttaa, mutta edelleen - mikä minä olen siitä motkottamaan.
 

Yhteistyössä