Mitä teen???

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt
Nyt alan olla tosi väsynyt tähän touhuun lapset 4v ja 2v on aivan suoraan kuin pikku enkelit ohjelmasta. Koko ajan on tuhmuuksia tekemässä kaikki tavarat sais olla kaapissa jossa on muna lukko!! Muksut menee pesuhuoneeseen ja poika levittää samppoot tytön päähän, poika kiipeilee pöydille ottaa kaapista tavaraa,tyttö levittää taskuista tavarat...poika piirtelee kynillä kirjoihin Mitä mä teen mä en osaa edes kirjoittaa miten kamalaa täälä jo on tämä touhu!! Poika tämä4v paskoo housuunsa noin 4kertaa päivässä ja pissaa kans. Sänkyyn mennessä isä yleensä lukee iltasadun muksut huutaa maitoa, vettä ja ties mitä jos ei palvelu toimi tulee muksut pois sängystä...APUA pitääkö niiltä rajoittaa kaikki vai mitä teen? Olen ilmeisesti tehnyt jotain pahasti väärin kun tämä on tälläistä :'( :'( Justiin muutettiin omaan taloon ja kaikki olisi muuten hyvin... :'( :'(
 
Jos olette just muuttaneet, niin lapset voi kokea turvattomuutta uudessa talossa. Ovat saattaneet jäädä myös vähemmälle huomiolle muuttohässäkässä (meillä myös poika 4 ja tyttö 2 ja vähän samoja ongelmia, kun on juuri syntynyt vauva). Osa taitaa olla normaalia ikäistensä omatoimisuutta, kuten tukanpesu ja tavaroiden levittly. Tänään tyttö esim. rauhoittui mustis-kohtauksesta, kun otin hänet kainalooni sängylle loikomaan (kuten yleensä vauvaa imetän). Tehokkaampi keino kun suuttuminen, vaikka sisälläni kiehuikin aluksi, vaan ei enää sitten kun hiukseni kutittivat ja parku muuttui suloiseksi kikatukseksi!
 
Thea
Ei kai teillä suosita vapaata kasvatusta...? Rajoja ja rakkautta suosittelisin. Pidät tiukasti kiinni eistä jos kiellät jotakin, ÄLÄ LEPSU! Rauhoittumaan omaan huoneeseen tms rangaistuksia...
 
Väsynyt
En pidä vapaata kasvatusta meillä. siltäkö se jo kuulosti. Kyllä pidän ein einä mutta kun se ei tunnu menevän jakeluun.... Yksi asia on tämä ruokailu nyt aamullakin panin puuron pöytään ja pyysin syömään ei tullut kumpikaan sitten sanoin että jos ei nyt tulla niin puurot lähtee...panin jääkaappiin puurot ja molemmat tuli huutaan että nyt minä syön panin puurot nenän eteen ja molemmat söi ehkä teelusikallisen.....tein varmaan tuonkin väärin? Ku ei enää tiedä mikä on oikein ja mikä olisi se paras ratkasu tähän... :\| Kiitos vastauksista lisää kannustusta ja neuvoja.
 
matriarkka piipahtaa
meillä 3v4kk pompottaa kans tai ainakin yrittää.
esim illalla sanoin et pitää syödä iltapalaa et jaksaa nukkua yön. kuitenkin illalla kun iltasatu oli luettu ja valot sammutettu laps itki nälkäänsä. toin monena iltana banaanin vaik oon sanonut et sängys ei syödä. ja banaanista ei syöty ku pari haukkua eli ei kuitenkaa niin kova nälkä ollut. kyllästyin. sanoin lapselle tiukasti et iltapala syödään jos ei halua nälässä nukkua koska enää ei sängyssä syödä. enkä enää tuonu ruokaa vaik nälkäänsä valitti. pahalta aluksi tuntui koska ajattelin tietty kuitenkin et nyt olen huono äiti ku laitan lapsen nälkäisenä nukkuun. mut se nälkä kitinä loppui kun huomas et ei tipu ruokaa. samoin on yrittänyt vettä pyytää tai hakea leluja olohuoneesta ym ettei tarvitsis nukkua. mut ku illalla ajoissa järjestää kaiken valmiiksi, ei anna lapselle mahdollisuutta kiukutteluun nii se helpottaa. ja meil on lapsella vesipullo vieres yöl ku hänel silmät kuivuu nii ei ainakaa sen takia tartte nousta. ja nyt uni tulee het ku lampun sammuttaa, yleensä.
tärkeintä on et ei anna lapsen pompottaa. sen ne tekee heti ku vähänkään antaa mahdollisuuden.
ruoka-ajoissakin oli ongelmia. ei ole nälkä ruoka-aikana. 10min päästä on nälkä. annan ruokaa. syö vähän jatkaa leikkejä. kohta taas nälkä. huomasin et täst ei tuu mitään. sanoin et nyt on ruoka-aika. nyt syöt sen mitä syöt mut uutta ruokaa ei tipu ennenkuin on välipalan tai pääruoan aika. muutamia päiviä kitisi ja sit loppu. siltikään aina ei syö kovin paljoa mut ei kitise nälkäänsäkään. joskus taas on kausia et ihmettelen mihin mahaan syö. eli aika tiukatkin rajat joissakin asioissa auttaa niin lasta kuin vanhempiakin. muissa ei niin tärkeissä asioissa olen antanut lapsen tahdonkin näkyä. esim vaatteissa lapsi saa joskus itse päättää mitä pukee. ja äiti tarkastaa et niillä oikeesti voi lähtä ulos ym. ja mitä enemmän ulkona sen vähemmän ongelmia sisällä.
toivottavasti näistä oli ees jotain apua.
meillä myös 6kk ikäinen. vauva kun tuli taloon nii ongelmat alkoi mut nyt alkaa löytyä kultainen keskitie.
 
vaahterapuu harmaana
Hei!

Auttaisiko jos tekisit jonkinlaisen päiväjärjestyksen paperille ?
eli tietyt kellonajat milloin tehdään mitäkin ja niistä pidetään kiinni. Se voisi tuodan jonkinlaista järjestystä yleiseen kaaokseen.

Mutta eniten suosittelen että puhuisit miehesi kanssa tästä asiasta ja sopisitte selvät pelisäännöt kuin olisitte valmentajia. Puhaltakaa yhteen hiileen.
Esim. Jos ruokapöydässä pelleilee niin kahden varoituksen jälkeen pois. Seuraavana ruoka-aikana saa taas ruokaa. Jos piirtää kynillä kirjoihin niin kynät ja kirjat pois esim. päiväksi ja jos iltasatua ei kuunnella niin sitten jätetään se lukematta yms. sitä rataa.

Välillä kyllä tuntuu ettei todella tarvitse lähteä autiolle saarelle ilman ruokaa kokeakseen olevansa selviytyjä mutta kun jaksaa olla tiukkana ja asettaa tarkat rajat mitä sallitaan ja mitä ei niin olen varma että tilanne helpottuu!
Voimia sinulle! :hug:
 
Maaruska
Jos itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa aamupuuron kanssa niin olisin sanonut, että seuraava ruoka tarjoillaan sitten lounas aikaan ja sillä sipuli. Kyllä pian alkaa oppimaan, että kun äiti pyytää syömään niin mennään tai jäädään ilman.
 
Stemppiä teille. Meillä on käytössä jäähytuoli, eli jos ei tottele niin annan yhden varoituksen ja jos ei tottele niin sitten tuoliin istumaan viideksi minuutiksi. Tuoli on näkyvällä paikalla eikä siinä ole mitään leluja eikä muuta tekemistä. Yleensä auttaa ainakin vähäksi aikaa, jonain päivinä voivat istua siinä useampaankin otteeseen, toisella kertaa riittää pelkkä uhkaus tuolille joutumisesta. Ja pitää olla johdon mukainen jos jotain sanoo niin myös sitten tekee sen, muuten lapset oppivat että äiti vaan uhkailee tyhjiä.
 
LeenaK
Mama-73: Miten saat lapset pysymään jäähytuolissa? :-o Meillä 3v neiti piti panna arestiin vessaan & ovi ulkopuolelta lukkoon koska muuten opettavainen jäähy muuttuu kivaksi 'juokse pakoon vihaista äitiä' -leikiksi.

Oikeastaan tällä ko. neidillä on nyt hyvä vaihe menossa ja tuntuu että se saatiin aikaan sellaisella negatiivisen huomion vähennyksellä, eli pahoja tekemällä ei saa enää aikaan mitään kivoja 'äiti hyppii seinille' -efektejä vaan tylysti todetaan että olitpa tuhma tyttö ja joskus tosiaan piti viedä arestiin vessaan hetkeksi. Tahi sitten meillä vaan tuli joku helpompi ikävaihe.

Alkuperäiselle kirjoittajalle ehdottaisin että koittaisi antaa lapsille hyvin paljon positiivista huomiota (vaikka muutto varmaan vaatii vielä voimavaroja?), yhdessä leikkimistä yms. ja sitten töllöntöistä joku tietty seuraus (vaikka se jäähypenkki jos teillä onnistuu). Ja ne rutiinit - me eletään suurinpiirtein minuuttiaikataululla ja jotenkin tuntuu että se helpottaa kyllä elämää kovasti! Ulkoilevathan lapset tarpeeksi? Saavat siellä kaahottaa vapaasti ja kuluttaa energiaa.

Tsemppiä sinulle, ihania lapsia ne teidänkin ovat mutta jostain syystä ovat päättäneet just nyt kokeilla että mitä teillä oikein saa ja mitä ei saa tehdä.
 
Mulla nyt ei oo kauheesti kyseiseen tilanteeseen neuvoja antaa :/ Mutta varmaan säännölliset kellonajat on tarpeen...

Mutta yx mikä tuossa tuli mieleen, kun meillä poika3v (ja tyttö1v) ei "älyä" mennä ajoissa pissalle, aina on hirmu tiputukset housuissa, ennen kuin menee oma-aloitteisesti vessaan. Siis olen tullut siihen tulokseen nyt, että poika hakee huomiota sillä pissa tiputuksella. No, asiaan. Otin hänelle mieleisiä taroja, autosellaisia, ja sovittiin, että joka kerta kun hän menee ajoissa pissalle ja housut on pysyneet kuivana, saa yhden tarran joka kerta erilliseen vihkoon itse laittaa. Tämä alkoi toimia ja kunhan päästään niin pitkälle, että ilman muistuttamatta poika menee vessaan, vähennetään tarrojem määrä siihen, että kun housut pysyy kuivana koko päivän, niin silloin saa yhden tarran. Toki ne oikeat vahingot huomioon ottaen ;)

Että tuollainen pienimuotoinen lahjontakin voisi olla hyvä apu moneen asiaan. Kunhan se lahjonta on pieni juttu eikä mikään hirmu kallis lelu tai lupaus mennä jonnekin kalliiseen paikaan :xmas:

Ja just nuo aresti paikat ym. hyvät olla olemassa...

 
Meillä on 4-vuotias pomottaja poika, jolle on jouduttu laittamaan tosiaan kaikki jäähytuolisysteemit.Ennen meni omaan huoneeseen miettii, mutta kun alkoi siel vaan touhuu ni ei järkee.Samoin jos pelleilee ruoka pöydäs varotetaan 1 tai joskus 2 kertaa ja sit otetaan ruoka pois vaik miten itkis ja huutais.Välillä jos meno on ihan karmeeta ja vaikka heittelee kamoja ja juoksee karkuun tai läpsii tms.otetaan syliin tiukkaan otteeseen eikä päästetä pois ennen kun on rauhoittunut.Äiti tai isä päättää milloin on rauhoittunut vaikka lapsi tietysti huutaa heti että hän on rauhottunu.Joskus täytyy vaihtaa isä tilalle jos en itse jaksa riehuvaa lasta pitää ja ettei omat hermot mene kokonaan.Ja tärkeetä on että rangaistukset on aina samat ja niistä ei lipsuta siis että joskus saa rangaistuksen ja joskus ei.Kovalta joskus tuntuu noudattaa näitä juttuja, mut pidemmän päälle on kyllä palkinnu.Tsemppiä!!! :hug:
 
Ai niin viel tohon nukkumaan menoon.Meidän lapselle toi nukkumaan meno on ihan hirvee show ollut.Ollaan päätetty isän kanssa rutiinit mitä tehdään joka ikinen ilta.Eli ensin kerää lelunsa(muuten isä tai äiti kerää ne varastoon), sitten iltapala.Sen jälkeen hampaat pestään ja luetaan iltasatu ja iltarukous.On alkanu menemään suht hyvin vaikka vieläkin huutelee sängystänsä ja hyppii meidän sänkyyn.Meillä poika saa nukahtaa joko omaan tai meidän sänkyyn.On tässä vielä näit tappelujakin ollut, mutta parempaan suuntaan.Mutta noi selvät rutiinit on tärkeet.
 
Meillä on myös ruokailun suhteen (samanikäiset muksut kun teilläkin) siten, että kun ruoka on pöydässä ja jos kehoituksesta huolimatta lapsi ei tule pöytään niin viedään kylmästi ruoka pois. Ja sanotaan, että seuraava ruoka on silloin ja silloin. Eikä lipsuta. Pari kertaan on esikoinen jääny ilman ruokaa ja on oppinu siitä. Vaikka raskasta onkin niin joka kerta pitäisi jaksaa puuttua epäkohtaan. Jos lapsi tekee sopimatonta niin otat syliin ja viet miettimään esm.omaan sänkyyn..jne. Huutoahan siitä seuraa, mutta kun lapsi huomaa, että äiti on tosissaan niin kyllä muutamien kertojen perästä luulisi tilanteen helpottuvan. Katsooko lapset paljon tv:tä? Sekin lisää levottomuuta ja on muuten hyvä konsti lievään "uhkailuun". Jos käyttäydyt sopimattomasti niin pikku kakkosta ei meidän perheessä katsota. Mutta sitä konstia ei kannata käyttää liikaa, ettei mene uhkailuksi oikeasti. Jos lapsesi on kakannu housuun niin torutko häntä? Jos olet torunut niin kokeile sitä, ettet noteeraa vaan peset kuin ropotti pyllyn. Lapset voivat olla muutosta ihmeissään ja kokea turvattomuutta. Mutta toki kaikella on rajansa eikä vanhempien rtarvitse kaikkea kestää. Oletko vielä ehtiny keskustella neuvolassa? Onneksi olet valveutunut siis tiedostanut ongelman. Se on jo suuri harppaus eteenpäin. Toivon sinulle voimia :hug:
Nukkumaanmenosta..Meillä tehdään niin että ensin puuro, yöpuku päälle ja sitten pestään hampaat. Molemmat saavat valita iltasadun ja sadut luetaan olohuoneessa. Ei sängyssä. Otetaan vesiryyppy(ettei tule muka jano juuri sänkyyn siirtyessä). Sitten saatetaan sänkyyn ja peitellään. Sanotaan hyvää yötä + suukko poskelle. Välillä lapset huutelevat, että vettä..pissahätä...heräsin...tms...mutta ei välitetä. Lapsilla kun ei ole hätä. Esikoisella jos on pissahätä niin hän kyllä kävelee vessaan ilman huutoa. Joskus lapset kurkkii oven raosta tai huutavat, mutta sanotaan että nyt on yö ja nukkumaanmenoaika. Ollaan tiukkoja. Kokeilkaa. Olen varma, että jos viikon jaksatte olla napakoita niin nukkumaanmeno onnistuu jatkossa ongelmitta :hug:

 

Yhteistyössä