mitä teen(kissa-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kissa ihminen

Vieras
meillä on 2 kissaa,poika 5v ja tyttö 3v.molemmat leikattu.nyt 2 viikon sisällä olen huomannut että joka toinen päivä on nyt hiekkalaatikon alla märkää,eli jompikumpi pissaa nyt vierestä,ollaan jo asuttu tässä uudessa talossa kohta 2v.tietääkö joku miksi kissa tekee näin?onko jollain muun kissa/kissat tehnyt samalla tavalla?miten saan sen loppumaan,harmittaa vaan että kun mulla on laatikko vessassa niin kohta joudutaan uusia vessa lattian laatat.ostin vielä nyt prismasta uuden laatikon,missä katto mutta kun laitan sen päälle niin ei kolli mene sinne.
apuja tarvitaan!!!??

mikä kissanhiekka? meillä on pelletit käytössä: paras imukyky ja halvinta. k-raudasta ostetaan 20kg:n säkki. meillä tosin käyvät osin ulkonakin asioilla. jokku hiekat jää tassuihin ja kissat voi boikotoida.

Eihän kissasi vaan päryytä pylly pystyssä reunan yli? Näin meidän kissat teki, ja jouduttiin vaan korottamaan astian reunoja. Jotkut laittavat astian taakse seinään foliota joka säikyttää kissaa, jos siihen pissaa, eli ei sit enään nostais pyllyä. Voihan kissalla tietty olla jotain virtsaongelmaakin.

Meidän kissat mehlaa laatikossa kovasti ja jos ei olisi sisäänpäinkääntyneitä reunoja niin hiekat ja pissit olisi pitkin reunoja takuulla. Koppimalliseen pitää tosiaan opettaa, meillä aiheutti sen että kolli alkoi tekemään koko lootan ulkopuolelle pissat.. :headwall: Reunuksellinen on siis toiminu meillä paremmin kuin koppimallinen.
Koppimalliseen menee helpommin jos ei ole sitä luukkua siinä, sitä ainakin osa kissoista vierastaa. Ja saahan sitä opetettua sinne kun vaan jaksaa riittävän monta kertaa sinne laittaa - tosin se vaatii tietty aikaa ja vahtaamista.

Ja pelletit kelpas vain äärimmäisessä hädässä meillä - pidettiin kahta lootaa kun ajateltiin että ne pelletit olis hyvät. Toisessa lootassa pelletit (pysyi pitkään aina käyttämättömänä) ja normaalia paakkuuntuvaa hiekkaa toisessa - sinne ne molemmat halus mennä. Meillä tyhjennetään vain kerran päivässä laatikko, joten joskus aamulla niillä oli hätä ja laatikko tyhjentemättä - sillon kelpas pelletit...

Onko teillä yks laatikko vai useempi? Jostain luin, että laatikoita pitäis olla yhtä monta kuin kissojakin ja vielä yksi ylimääräinen. Meillä eivät ainakaan tykkää käydä pissalla laatikossa, johon on toinen kissa pissannut eli jokaisella omat.

Alkuperäinen kirjoittaja päryyttää:
Eihän kissasi vaan päryytä pylly pystyssä reunan yli? Näin meidän kissat teki, ja jouduttiin vaan korottamaan astian reunoja. Jotkut laittavat astian taakse seinään foliota joka säikyttää kissaa, jos siihen pissaa, eli ei sit enään nostais pyllyä. Voihan kissalla tietty olla jotain virtsaongelmaakin.

se on se kun en tiedä kumpi sen tekee ja kun yritän seurata niin ei tapahdu mitään mutta sitten kun olen saanut tyttövauvan päikkärille tai imettänyt niin aina sen jälkeen yleensä huomaan että vessa lattia on märkä.
tämä hiekkalaatikko on nyt aika matala,kun siihen kuuluu se koppi.
kokeilen laittaa folio-paperia!!

Kaverin kissoilla oli hiekkalaatikkona sellainen muovinen, pinottava tavaroiden säilytyslaatikko. Reunat siis tosi korkeat, kissat joutuivat hyppäämään sinne. Toimi kyllä ihan hyvin. Meidän omilla kissoilla on luukullinen koppimalli, ilman luukkua totutettiin, mutta olivat jo pentuna käyttäneet koppia. Ei siis ongelmia. Paitsi kulkeutuva hiekka... Meillä käytössä eläinkaupan Ökö plus-hiekka, on sairaan kallista, mutta todettiin että yksi säkki riittää kuukausiksi ja on siksi kannattavaa. Muuten loistava, ei haise, maatuu, on paakkuuntuva mutta kulkeutuu lattioille. Tosin ei naarmuta parkettia, kun on puupohjainen.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Onko teillä yks laatikko vai useempi? Jostain luin, että laatikoita pitäis olla yhtä monta kuin kissojakin ja vielä yksi ylimääräinen. Meillä eivät ainakaan tykkää käydä pissalla laatikossa, johon on toinen kissa pissannut eli jokaisella omat.

yksi laatikko vain alakerrassa sillä ne eivät enää pääse yläkertaan kun laitettiin portit valmiiksi neitiä varten.aina kun vaihdan hiekat niin molemmat käy peräkkäin laatikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja rouva x:
Jaa-a. Voisko kolli olla mustasukkainen vauvasta ja merkkailla tahallaan?

tätä myös pelkään,mustasukkaisuutta,mutta silloin se on kyllä tyttö kissa,sillä iltaisin aina kolli haluaa tytön viereen ja tyttö kissa ei tule lähellekkään vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kissa ihminen:
aiemmin käyttänyt euroshopperin hiekkaa mutta nyt n.1kk ollaan käytetty vain pelletit.

Mä en tykännyt pelletistä, murenee niin hankala ottaa pissit pois. Oliko millaista se euroshopperin hiekka? Mulla on Cassiusta, olis puiolet halvempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kissa täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja kissa ihminen:
aiemmin käyttänyt euroshopperin hiekkaa mutta nyt n.1kk ollaan käytetty vain pelletit.

Mä en tykännyt pelletistä, murenee niin hankala ottaa pissit pois. Oliko millaista se euroshopperin hiekka? Mulla on Cassiusta, olis puiolet halvempaa.

mä tykkäsin euroshopperin hiekasta,aika hyvin paakkuuntui ja oli helppo vaihtaa.mutta kyllähän se tarttui myös aika hyvin kissojen tassuihin.sen takia siirryttiin pellettiin.

Miks pitäs olla ylimääräinen?

Miks pitäs olla ylimääräinen?

En muista, siitä on aikaa kun sen luin.

Meillä on kaksi tuollaista korkeaa paljua päällekkäin. Päällimmäiseen on porattu reikiä, niin pellettien puru valuu pissan kanssa pohjaosaan. Ja siihen päällimmäiseen on myös tehty lovi, jonka kautta kissat pääsevät laatikkoon. Ja tosiaan kun on isoista kissoista kyse, niin tuon laatikkohökötyksen yhteiskorkeus on jotiain puolimetriä. Pärisyttivät aina matalammasta yli. Ja tosiaan silloin se pissa oli laatikon vieressä tai alla, kun vessassa lattia kallistuu. Samaa epäilen ap:n kissoistakin, koska jos kyseessä olisi protesti, niin luultavasti sitä pissaa löytyisi myös muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja pär...:
Meillä on kaksi tuollaista korkeaa paljua päällekkäin. Päällimmäiseen on porattu reikiä, niin pellettien puru valuu pissan kanssa pohjaosaan. Ja siihen päällimmäiseen on myös tehty lovi, jonka kautta kissat pääsevät laatikkoon. Ja tosiaan kun on isoista kissoista kyse, niin tuon laatikkohökötyksen yhteiskorkeus on jotiain puolimetriä. Pärisyttivät aina matalammasta yli. Ja tosiaan silloin se pissa oli laatikon vieressä tai alla, kun vessassa lattia kallistuu. Samaa epäilen ap:n kissoistakin, koska jos kyseessä olisi protesti, niin luultavasti sitä pissaa löytyisi myös muualta.

poikakissa on 5v ja painaa 9kg ja tyttökissa 3v ja painaa 5kg,isoja kissoja kyseessä.missään muualla ei ole pissaa,olen käynyt kaikki huoneet läpi,onneksi näin.eli se on vain vessassa ja laatikon alla tai viereen valunut,eli nyt olen paljon viisaampi,eli jompikumpi pissaa laatikon vierestä.pitää hankkia korkea laatikko heille ja 2 vierekkäin.kiitoksia neuvoista!!

Pelletit olisivat olleet kivoja, koska niitä pissoja ei tarvinnut siivota ollenkaan vaan ne murenat sai jättää pohjalle eikä loot haissut kuin männyltä :) Ja koko homma kerran viikossa vaihtoon eikä pussi painanut kuin synti kuten hiekan kanssa.

Meillä laitettiin uuden tilanteen ( uusi kissa tuli taloon ja aiheutti stressiä ) ja tulevan vauvan takia pistorasiaan kiinnitettävä lämpenevä kissan naamaferomonisuihkutin. "Feliway". Tämän pitäisi viikon jälkeen liennyttää kissojen sressioireiluja ja stressikäyttäytymistä ( repiminen, huutaminen, pissailu luvattomiin paikkoihin, äkkipikaisuus jne.). Ainakin noi on rauhallisia ja hyväntuulisia koko ajan.. Mutta silti vielä isompi murisee ja pörisee pienemmän rajuille leikeille.. Tosin häntä pystyssä :D

Itse en ole täysin vastaavaan ongelmaan törmännyt mitä aapeella on. Mutta kokeilisin tosiaan erilaisia hiekkoja ja mukavia tuoksuja hiekkaan.. ehkä kissanminttua ( cat nip ) ?

Alkuperäinen kirjoittaja nanne75:
meillä oli myös sama ongelma aiemmin,meillä myös 2 kissaa,tyttö ja poika,oli alussa ihan korkea tavallinen pesuvati ja tyttö kissa meni aina viime tinkaan vatiin ja pissasi aina vierestä,välillä jopa ei ehtinyt vatiin kakalle vaan ehti tulla jo matolle,korkeampi laatikko auttoi meillä ainakin.

mutta meillä on taas ongelmia kollin kanssa,kysyn nyt samalla neuvoja kun on kissa ihmisiä paikalla,meidän kissoilla on paljon erilaisia raapimispuita mutta kollilla on sellainen tapa että kun hän on hyvin iloinen ja onnellinen esim:kun tullaan kotiin kauppareissun jälkeen niin hän koko pituudellaan nousee seinää vasten ja repii kynsillä tapettia.miten saan hänet lopettamaan tämän?olen ottanut niskasta kiinni kun sen huomaan ja ymmärtää että tekee väärin.laitanko vaan jotain siihen vasten ettei hän pääse siihen vai onko jollain parempia niksejä??

Pelkän ein pitäisi riittää. Meillä hoitokissa unohti tuon ärsyttävän tapetinraapimistavan sillä lailla etten lainkaan huutanut vaan talutin etutassuista 10 kertaa oman raapimispuun luo ja raavitutin kissan kynsillä hellästi raapimispuuta. Asiasta toiseen: Kissaa opettaa parhaiten palkinnoilla ja rakkaudella. Naukumisenkin sai pois halaamalla joka kerta :D .. Eikä suinkaan niin kuin jotkut sanoo että laitetaan kissa kylppäriin yksin naukumaan ( ei muuten toimi.. mutta saattaa tehdä kissasta traumaattisen ja hysteerisen koska ei ole luonnollinen reagointi ).

Yhteistyössä