mitä te "köyhät" ostatte lapsillenne

• Viestiketjun aloittaja miten te muut?
  • Ensimmäinen viesti
yhmamma
Mä en ostanut lapsille mitään. Saivat silti monta pakettia sukulaisilta. 1v:lle olisi riittänyt yksi ja lahja ja 4v:kin tykkäsi eniten vaan avata paketteja. Kyllä musta olisi ollut ihana ostaa lapsille jotain kivaa, mut talous edelleen tosi tiukalla. Onneksi on sukulaiset :)

En kyllä halua opettaa lapsia siihen, että joulu on hirveä kulutusjuhla ja lahjapaljous. Lahjojen ei tarvii olla mitään ihmeellisiä. Miksi ihmeessä ei voisi ostaa esim. luistimia joululahjaksi? Mä oon ite saanut harratusvälineet useinkin joululahjaksi lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja hänhän:
mä heitän nyt ihan erilaisen ajatuksen kehiin...mitäs jos tavaran sijaan annettaiskin enemmän yhteistä, mukavaa aikaa? Jos joulu kasattaiskin materian sijaan monista mukavista yhteisitä hetkistä ja tulevista muistoista?

Mä kai olen jotenkin toisin ajattelva immeinen. Mun lapsuuteen kuului isona osana järjetön lahjavuori. Muistan edelleen älyttömän hyvin tunteen kun avasin lahjoja lahjojen perää...En iloinnut, ne oli vaan tavaraa jota oli paljon. Mitä vaan olisin kuitenkin antanut joulurauhasta perheessäni, siitä että koko joulukuu olisi mennyt riidatta. Mä inhosin yli kaiken joulunalusaikaa, se oli täynä siivous stressiä, lahjapulmia, pikkujoulujen jälkeisiä riitoja, ahdistavaa...Joulu aatto oli kiva päivä kun silloin ei enää ollut kiire, vaan sai olla rauhassa. Ja jouluna ei meillä juotu, sekin oli suuri odotuksen aihe. Joulunpyhät oli ihania kun koko perheellä tehtiin kunnolla asioita yhdessä, käytiin pulkkamäessä, mummolassa...isä ja äitikin ehti leikkimään jne. Kyllä lapsikin osaa arvostaa tälläisiäkin arvoja...tai sit olen vaan maailman omituisin lapsi ollut.
Voi kiitos! Mun on ihan pakko lainata tuo koko kirjoitus, koska se on niiiiin hyvä :). Vaikka meillä annetaankin kaikille paljon lahjoja, mutta tämä muistutus tuli tarpeeseen! :hug:

Tanja
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuneiti:
Olen rajoittanut lahjatoiveiden määrän max viiteen. Eikä pukki välttämättä tuo kaikkea, jos ei "varastoista" löydy.
Meillä myös, kaikki saa, max viisi.
Poju sai, seikkailun, ja uuden puhelimen,
lasten lahjoihin menee, noin 1200e, kaikkiaan :)

storm
Minä en ostanut mitään.. Tyttö sai kyllä silti pari pakettia :). Onneksi vasta pikkuinen 1v4kk, oli enemmän kiinnostunut niistä roskista kuin itse lahjoista joten ei näyttänyt haittaavan :D

Yhteistyössä