mitä te "köyhät" ostatte lapsillenne

• Viestiketjun aloittaja miten te muut?
  • Ensimmäinen viesti
ap
kaikkea ei voi saada.totta,sen opin myös itse lapsena.
onneksi oli ihana koti ja ruuat,ne jouluruuat teki aina joulun,ei ne lahjat =)
toivon että lapseni myös ymmärtää että ruokaa on vaikka lahjat jäisi vähiin.

ukj
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja miten te muut?:
joululahjaksi?

itselläni kaksi lasta ja isompi toivoo kaikenlaista.
on jotain konttavaa/kävelevää ponia,nukkeja,barbie nukkeja,kalliita pelejä (lautapelejä),hello kitty vaatteita,askartelusettejä yms.
tiedän että saa ehkä sukulaisilta vähän jotakin pientä (sukukaan ei ole mikään rikas)
itselläni oli lapsena vain pari-neljä lahjaa.

surettaa kun ei pysty pienestä kotihoidontuesta ostamaan paljon mitään.
täytyy kuitenkin jouluna syödä vielä.
poni semmonen puhuva on 10e kaupassa,lautapelejä saa kirppikseltä tosi edukkaasti,hello kitty vaatteet on tosi edullisia H&M:llä ihan uutena,se on ihan ostajan näkökulmassa mitä pitää kalliina ja eihän tuommoiset ny montaa pakettia edes tarvitse.
Se on ostajan näkökulmasta, mitä pitää kalliina. 10e on aika paljon.
just joo..musta tosi halpa.ei kannattaisi tehdä lapsia jos tänne tarvii tulla valittamaan ku ei oo kerran vuodessa vara ostaa joululahjaa.huh huh mitä paskanjauhantaa,todellisessa elämässä ei tällaista tapahdu,kehdataankin tääl valittaa ku eletään yhteiskunnan tuilla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ostan paljon, mutta halvalla. Aloitan ostamisen jo alkusyksystä, hyödynnän alet, yms.

Konttaava ponikin oli sekä kesällä että nyt alessa 10 euroa, Hello Kittyä sai alkusyksystä -70% H&M:ltä (oli paitaa, pyjamaa, farkkuhametta...), lautapelejä saa uudenveroisena kirppikseltä ja uutena 5 eurolla Tarjoustalo/VapaaValinta/Halpahalli-ketjusta (Möhköfantti, Rölli-pelit), askartelusettejäkin saa halvalla Biltemasta/Clas Ohlsonilta tms, Barbien tai vastaavan saa viidellä eurolla (Barbiesta maksoin femman Anttilassa, Bratz tarttui mukaan kolmella eurolla, ja Steffi-nuket eivät maksa kuin 4-10 euroa nukeista ja tarvikkeista riippuen).

Eli halvallakin pystyy toteuttamaan toiveet, mutta se vaatii aikaa ja mielikuvitusta. Ja ennen kaikkea sitä, ettei jätä ostoksia joulukuuhun!
meillä ei ole täällä biltemaa eikä mitään tuollaisia.
on euromarket,prisma ja citymarket,robinhood on ja sieltä saa suht edullisesti kaikkea kivaa ja pientä.

Mii
Alkuperäinen kirjoittaja antimainos:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
mainokset telkkarista on pahempia..lapset näkee ne ja heti toivoo jotain sellaista mitä sieltä bongaa :(
ei kannata antaa katsella mainoksia.
No onhan meidän kaikkien opittava elämässämme ettei kaikkea mitä mainoksissa näytetään saa itselleen eikä tarttekaan =) Ja saahan siitä vinkkejä minkä tyyppiset lelut vetoaa, vaikkei sit just sitä kallista uutta ostettaiskaan.
Peesaan.
Meillä olisi varaa osaa lapselle krääsää mitä mainostetaan ympäri vuoden, ja näin jouluaikaan oikein tuutin täydeltä, mutta emme silti osta. Lapsen on opittava ettei kaikkea saa. Aivan kuten emme osta kaupastakaan, vaikka sielläkin on kaikkea ihanaa tarjolla. Lelukaupassakin käymme välillä vain pyörähtämässä katselemassa.

Ei tulisi mieleenkään laittaa lelumainoskirjasia, lehtiä ja tv:tä banniin vaan me haluamme opettaa lapselle, että kaikkea haluamaansa ei saa ja useimmiten on odotettava jouluun tai synttäreihin ennen kuin jotain saa. Eikä silloinkaan saa välttämättä sitä mitä toivoo vaan jotain muuta.

miu
ja mä olen sanonut lapsen toiveisiin, että ei pukki koko lelukirjaa tuo. pitää miettiä yksi, mitä oikeasti haluaa. isompi siis tosiaan halus sen yhden pelin ja nuorempi ei sit osannut mitään nimetä.

Kyllähän ne kaikkea haluais, jos vaan antaa toivoa mitä vaan. Mutta jotain realistisuutta peliin, vanhempi voi asettaa kuitenkin jotain rajaa niille toiveillekin, niin ei sit ole pettynyt jouluna, eikä lapsi odota pariakymmentä pakettia, jos on tulossa vähempi.

Aksukkainen
Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
mä en vaan ymmärrä sitä että miks pitää joululahjaks ostaa käytettyä tavaraa?? :headwall: ei vaan mee mun jakeluun, kait nyt jokaisella sen verta on rahaa että sais edes yhdet lahjat uutena ostettua muksuilleen..
Minä taas en ymmärrä, miksei vois ostaa? Ehkä nyt teini-ikäiselle eri asia, mutta vaikkapa alle 4-vuotiaat. Ei meillä ainakaan osata vielä sitä katsoa, että onko laput kiinni tai tavara kaupan paketissa. Jos se on sitä mitä lapsi toivoo, niin kyllä se ilahduttaa aivan samalla tavalla kuin uusikin. Samalla siis sekä ilahduttaa, että toteuttaa kierrätystä kuten muulloinkin vuoden 364 päivänä.

Tähän vois sanoa että
Alkuperäinen kirjoittaja ukj:
joululahjaksi?

on jotain konttavaa/kävelevää ponia,nukkeja,barbie nukkeja,kalliita pelejä (lautapelejä),hello kitty vaatteita,askartelusettejä yms.
tiedän että saa ehkä sukulaisilta vähän jotakin pientä (sukukaan ei ole mikään rikas)

poni semmonen puhuva on 10e kaupassa,lautapelejä saa kirppikseltä tosi edukkaasti,hello kitty vaatteet on tosi edullisia H&M:llä ihan uutena,se on ihan ostajan näkökulmassa mitä pitää kalliina ja eihän tuommoiset ny montaa pakettia edes tarvitse.
just joo..musta tosi halpa.ei kannattaisi tehdä lapsia jos tänne tarvii tulla valittamaan ku ei oo kerran vuodessa vara ostaa joululahjaa.huh huh mitä paskanjauhantaa,todellisessa elämässä ei tällaista tapahdu,kehdataankin tääl valittaa ku eletään yhteiskunnan tuilla.
hohoi... todellisuus kutsuu.

Meillä on kyllä varaa ostaa 10 e joululahja, ei olla sossun asiakkaita, mutta kht+lapsilisät+miehen ansisidonnainen+osa-aikapalkat ei oikeesti ole niin paljon, että voi sanoa jostain 10e lelusta, että halpa.

mä en vaan ymmärrä sitä että miks pitää joululahjaks ostaa käytettyä tavaraa?? :headwall: ei vaan mee mun jakeluun, kait nyt jokaisella sen verta on rahaa että sais edes yhdet lahjat uutena ostettua muksuilleen..
Mä katselin ensin potkuautoja käytettynä mut yhtäkään hyväkuntoista ja kriteerit täyttävää ei löytynyt Tampereelta joten ostetaan sitten uutena. En nähnyt mitään syytä miksi olisin ostanut uuden jos hyväkuntoisia käytettyjäkin olisi ollut saatavilla järkevin kustannuksin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toivon samaa omalle lapselleni ja eiköhän se onnistu kun pienestä asti häntä siihen "totuttaa". Paljon tärkeämpää on tunnelma ja ruoka kuin lahjaröykkiö.

meillä ei ole täällä biltemaa eikä mitään tuollaisia.
on euromarket,prisma ja citymarket,robinhood on ja sieltä saa suht edullisesti kaikkea kivaa ja pientä.
Robinhood on kiva :). Meilläpäin ei oo, mutta reissuilla aina käyn sellaisessa.

Euromarket, Prisma ja Cittari myyvät (ainakin täällä) pitkin vuotta kaikenlaisia leluja ja lastenvaatteita (Hello Kittyäkin on) poistona. Kannattaa alkaa olemaan tarkkana jo vaikkapa kesällä: joku muutaman euron ale-Barbie-nukke ei vie paljoa varastotilaa, ja sellainen on kiva antaa sitten jouluna =)

Niin ja kysymykseen, potkuauto ostetaan joka maksaa n.20e joten budjetti riittää hyvin kun on vain 1 lapsi joka ei itse vielä osaa odottaa mitään eikä vaatia. Luultavasti kuitenkin tulee saamaan molemmilta isovanhemmilta yhden paketin joten ei ole tarpeen ostaa enempää lahjoja...

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Toivon samaa omalle lapselleni ja eiköhän se onnistu kun pienestä asti häntä siihen "totuttaa". Paljon tärkeämpää on tunnelma ja ruoka kuin lahjaröykkiö.
Tätä on pakko peesailla =)

MuttaMutta.. tänä vuonna pukin konttiin lähti Vapaa Valinnan -50% alelaarista Transformers ja Gormiti -systeemit. Ei jäänyt enää paljoakaan hinnaksi ja poikani tuntien kelpaa takuulla :xmas:

hänhän
mä heitän nyt ihan erilaisen ajatuksen kehiin...mitäs jos tavaran sijaan annettaiskin enemmän yhteistä, mukavaa aikaa? Jos joulu kasattaiskin materian sijaan monista mukavista yhteisitä hetkistä ja tulevista muistoista?

Mä kai olen jotenkin toisin ajattelva immeinen. Mun lapsuuteen kuului isona osana järjetön lahjavuori. Muistan edelleen älyttömän hyvin tunteen kun avasin lahjoja lahjojen perää...En iloinnut, ne oli vaan tavaraa jota oli paljon. Mitä vaan olisin kuitenkin antanut joulurauhasta perheessäni, siitä että koko joulukuu olisi mennyt riidatta. Mä inhosin yli kaiken joulunalusaikaa, se oli täynä siivous stressiä, lahjapulmia, pikkujoulujen jälkeisiä riitoja, ahdistavaa...Joulu aatto oli kiva päivä kun silloin ei enää ollut kiire, vaan sai olla rauhassa. Ja jouluna ei meillä juotu, sekin oli suuri odotuksen aihe. Joulunpyhät oli ihania kun koko perheellä tehtiin kunnolla asioita yhdessä, käytiin pulkkamäessä, mummolassa...isä ja äitikin ehti leikkimään jne. Kyllä lapsikin osaa arvostaa tälläisiäkin arvoja...tai sit olen vaan maailman omituisin lapsi ollut.

Mulla oli lapsena tunnelma, ihana koti, hyvät jouluruoat ja lahjaröykkiö.

Saman haluan lapsilleni. Eiväthän toivotut lahjat mitenkään tunnelmaa vähennä tai ruokaa huononna :)

Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen:
Minä taas en ymmärrä, miksei vois ostaa? Ehkä nyt teini-ikäiselle eri asia, mutta vaikkapa alle 4-vuotiaat. Ei meillä ainakaan osata vielä sitä katsoa, että onko laput kiinni tai tavara kaupan paketissa. Jos se on sitä mitä lapsi toivoo, niin kyllä se ilahduttaa aivan samalla tavalla kuin uusikin. Samalla siis sekä ilahduttaa, että toteuttaa kierrätystä kuten muulloinkin vuoden 364 päivänä.
jokaisella on omat mielipiteet kuten myös minulla, ja meillä ei todellakaan osteta käytettyä, eihän ne edes kelpais meidän muksuille ja ne kyllä tajuaa että onko tavara/vaate käytetty vai uusi.

Peesi, outoa ostaa lahjoja kirpparilta.

ukj
Alkuperäinen kirjoittaja Tähän vois sanoa että :
Alkuperäinen kirjoittaja ukj:
joululahjaksi?

hohoi... todellisuus kutsuu.

Meillä on kyllä varaa ostaa 10 e joululahja, ei olla sossun asiakkaita, mutta kht+lapsilisät+miehen ansisidonnainen+osa-aikapalkat ei oikeesti ole niin paljon, että voi sanoa jostain 10e lelusta, että halpa.
elä kehtaa sanoa noin,miehesi saa ansiosidonnaista joka on suurempi kuin tavis kelan rahat,ja sä tuut valittamaan rahattomuutta,hävettäis kyl sinuna ja tosi paljon,mitäs ootte ottanu velkaa niin paljo.oon ite ollu 7v kodinhoidontuella,mitä nyt pienimmät ä.pvärahat saanu välissä,mies ollu lomautettuna jo pitkään ja silti musta 10e poni on halpa,siis tosi halpa ku normihinta on yli 30e,mut me ollaan ostettu useammasta rahasta useampana kuukautena lahjoja jo valmiikis,ei kerry samalle kuulle,järjenkäyttö olisi tietty tässäkin asiassa sallittu.ja lapsille tulee paketteja 10-20kpl vaikka ollaankin pienituloisia!!!

ilu
Alkuperäinen kirjoittaja hänhän:
mä heitän nyt ihan erilaisen ajatuksen kehiin...mitäs jos tavaran sijaan annettaiskin enemmän yhteistä, mukavaa aikaa? Jos joulu kasattaiskin materian sijaan monista mukavista yhteisitä hetkistä ja tulevista muistoista?

Mä kai olen jotenkin toisin ajattelva immeinen. Mun lapsuuteen kuului isona osana järjetön lahjavuori. Muistan edelleen älyttömän hyvin tunteen kun avasin lahjoja lahjojen perää...En iloinnut, ne oli vaan tavaraa jota oli paljon. Mitä vaan olisin kuitenkin antanut joulurauhasta perheessäni, siitä että koko joulukuu olisi mennyt riidatta. Mä inhosin yli kaiken joulunalusaikaa, se oli täynä siivous stressiä, lahjapulmia, pikkujoulujen jälkeisiä riitoja, ahdistavaa...Joulu aatto oli kiva päivä kun silloin ei enää ollut kiire, vaan sai olla rauhassa. Ja jouluna ei meillä juotu, sekin oli suuri odotuksen aihe. Joulunpyhät oli ihania kun koko perheellä tehtiin kunnolla asioita yhdessä, käytiin pulkkamäessä, mummolassa...isä ja äitikin ehti leikkimään jne. Kyllä lapsikin osaa arvostaa tälläisiäkin arvoja...tai sit olen vaan maailman omituisin lapsi ollut.
no tämä meillä on ihan tärkeää asiaa myös jouluna mutta silti mielestäni lapset ovat ansainneet myös joulupakettinsa,ei niille pelkkä aika riitä.jokainen tehköön kuin haluaa mutta meidän jouluun kuuluu paljon paketteja!!!

vieras
Aloitan lahjojen oston lokakuussa.. silloin on kaikenlaisia alennustempauksia kaupoissa kun ei ole mitään sesonkiaikaa. Ostan lokakuussa ale-lelut, marraskuussa kirpparilta uutta vastaavat lelut ja joulukuussa sitten hommaan miehelle lahjan + lapsille joulukarkkeja lahjaksi.. ei tule kerralla hirveää menoerää :)

hps
Minä taas en ymmärrä miksei lapsia voida opettaa kierrättämään pienistä pitäen? Meillä lapset on tyytyväisiä lahjaan kuin lahjaan, on se sitten ostettu kirppikseltä tai kaupasta. Tietysti sitä katsoo että mitä ostaa!

-
Odottelen vielä viimehetken alennuksia. Yleensä ainakin vapaavalinnassa, etolassa ja anttilassa on ollut hyviä viimehetken tarjouksia leluista. Tosin silloin ei enää kaikkea ole saatavilla, mutta niistä sitten valitaan mitä on.
Yhden kerran ostin ajoissa lahjat ja sitten niitä jouluviikolla sai -30%. Sen jälkeen olen malttanut mieleni :)
Jouluna ja synttäreillä saavat yhden kunnon lahjan ja muuten ei paljon ostellakkaan leluja.

Mä aloitan läheisten ihmisten joululahjahankinnat jo hyvissä ajoin. Esim. jos vaikka tammikuussa löydän alennuksesta mukaan jtn mukavaa, jopa merkkitavaraa, niin ostan ja sullon kaapin perälle odottamaan joulua :)

Ja tosiaan Tarjoustalossa on kivoja kirjoja, pelejä, palapelejä ja legojakin saa aika halvalla. Pikkujouluksi ostin molemmille pojille Nooan Arkki-palapelin hintaan 3.99?. Tytölle ostin nuppipalapelin hintaan 1.99? ja pimu pitää siitä kovasti.

Meidän lähellä olevassa JesperJuniorissa on aina jokin ale meneillään. Sieltä olen ostanut esim. kaverin tytölle mekon ja bodyn yhteishintaan 10?.

Seikkailen paljon myös netissä. NetAnttilassa on Poistopäiviä, Pimeitä Hintoja ym ja niitä hyödynnän, mikäli sieltä jotain sopivaa löytyy.

Nytkin tuli sähköpostiin muuten Tiimarin alekuponki, -50% normaalihintaisesta tuoteesta sunnuntaina 13.12 ja ajattelin hyödyntää, mikäli löydän sieltä jotain kivaa, esim. lyhdyn kaverille pukinpussiin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulla oli lapsena tunnelma, ihana koti, hyvät jouluruoat ja lahjaröykkiö.

Saman haluan lapsilleni. Eiväthän toivotut lahjat mitenkään tunnelmaa vähennä tai ruokaa huononna :)
Totta tuokin :) Lähinnä tarkoitin sitä että vaikka jonain jouluna ei sitten olisikaan varaa siihen lahjaröykkiöön (jos ei huomaa/muista tms. ostaa ennen joulua alesta) niin ei myöskään tule pettymyksiä kun ei saanut sitä ja tätä ja kaveri sai paljon enemmän :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen:
jokaisella on omat mielipiteet kuten myös minulla, ja meillä ei todellakaan osteta käytettyä, eihän ne edes kelpais meidän muksuille ja ne kyllä tajuaa että onko tavara/vaate käytetty vai uusi.

Peesi, outoa ostaa lahjoja kirpparilta.
Siis jokainenhan ostaa mistä haluaa. Mutta tuo alkuperäinen viesti oli kirjoitettu kyllä aika provosoivaan sävyyn, niin että siitä välittyi sellainen ajatus että kaikki jotka ostavat käytettyä lahjaksi saisivat hävetä ja olla ennemmin ostamatta mitään, jos ei uutta ole paketissa?

Jos meidän 11k saa kauniista joulupaketista puisia nuppipalapelejä niin lyön vaikka vetoa, ettei missään vaiheessa elämäänsä osaa alkaa edes pohtimaan olivatko ne uusia vai käytettyjä. Elleivät vanhemmat itse asiaa korosta.

Meidän 3-vuotias neiti saa joululahjaksi Pingu pehmon, jonka löysin kirpputorilta jo syksymmällä ja piilotin. Olen sen pessyt ja paketoinut kauniisti. Ei aivan varmasti pysähdy neiti edes miettimään sitä, onko se uusi vai jonkun aiemmin käyttämä.

Olennaista on se, että ostaa siistiä ja toimivaa. Tietysti, jos ajattelee, että kirpparilta saa vain ja ainoastaan kirjoja, joissa on muutamat ruokalistat ja sivuista puolet puuttuu jne, niin ei sellaisia meilläkään lahjaksi osteta. Tai muutoinkaan.

hps
Alkuperäinen kirjoittaja hps:
Minä taas en ymmärrä miksei lapsia voida opettaa kierrättämään pienistä pitäen? Meillä lapset on tyytyväisiä lahjaan kuin lahjaan, on se sitten ostettu kirppikseltä tai kaupasta. Tietysti sitä katsoo että mitä ostaa!
siis kierrätyshän on ihan ok, mutta miks se pitää tehdä just jouluna??
Jos sitä materiaa ei hankitakaan järjettömiä määriä pitkin vuotta? ;) :xmas:

hänhän
Alkuperäinen kirjoittaja ilu:
Alkuperäinen kirjoittaja hänhän:

no tämä meillä on ihan tärkeää asiaa myös jouluna mutta silti mielestäni lapset ovat ansainneet myös joulupakettinsa,ei niille pelkkä aika riitä.jokainen tehköön kuin haluaa mutta meidän jouluun kuuluu paljon paketteja!!!
ja sit turrutetaan lapsi tavaran paljoudella niin ettei osaa enää keskittyä leikkiin kun on liikaa virikkeitä...Ja puolet niistä tavaroista pölyttyy hyllyillä muutaman kuukauden jälkeen. No kunten sanoit, kukin tavallaan. Kyllä meilläkin paketteja on, kummallekin lapselle kaksi ja se riittää.

Kantsii muuten sit varoa ettei lapsesta tule mun kaltaista, mulle ei vanhempana (ala-asteikäisenä) enää kelvannut oikein mikään lahja. Vaikka mulla oli röykkiö lahjoja vieressä niin koskaan siinä ei sattunut oleen juuri sitä mitä sinä vuonna ihan väkisin olisin halunnut lahjaksi ja sit kiukkusin. Mun toiveita oli ihan mahdoton toteuttaa...Ja mä syytä tuosta just sitä että krääsää tuli ihan liikaa enkä mä osannut enää arvostaa mitään.

Yhteistyössä