Mitä te ei-karppaajat oikein syötte?

  • Viestiketjun aloittaja vitpersaa
  • Ensimmäinen viesti
vitpersaa
Laittaisko joku vaikka viikon ruokalistan esille, niin verrataan vähän vitamiinien, sokerin, proteiinin, kivennäisaineiden yms. saantia ihan niihin virallisiin, tavallisiin suosituksiin.

Kun tuntuu kaikilla olevan varaa karppaajia arvostella, niilläkin jotka ei varmasti puolta kiloa kasviksia ja kuutta palaa leipää päivässä syö.
 
"nooli"
tänään olen syönyt aamupalaksi pullan ja kahvia
lounas eines lasagne ja iso rahka. Pussi panttereita
illalla varmaan pari voileipää.

Näin syön yleensä joka päivä, mutta lounaana yleensä täytetty patonki
 
vitpersaa.

Mä ainakin syön varmasti sen 500g päivässä kasviksia ja hedelmiä. :mad:
Täysjyväleipää päivittäin- toki muutakin leipää menee, rakastan leipää.
Perunaa en syö kuin pakon edessä, mun maha ei siitä tykkää- sen tilalla syön yleensä höyrytettyjä kasviksia.

En käytä light tuotteita, maitotaloustuotteita käytän päivittäin joko kevytmaidon muodossa tai mastamattomana jogurttina ja rahkana.

Pullan syön silloin tällöin, suklaata palan toisinaan.
Kahvia 2 kupillista päivässä, muuten vihreää teetä tai inkivääriteetä tai mustaa teetä.
Aamut aloitan selleri-banaani juomalla.

Ruokalistaa en jaksa- en mä niin kovasti väitä tai välitä tästä alkavasta tappelusta.


Jaa niin, lounaalla noudatan aika puhtaasti sitä kirosanankaltaista virallisterveellistä lautasmallia, ehkä vielä vähän enemmän sitä kasvispuolta, pottujen tai riisin (yäk, inhoan riisiä, couscousia yms) sitä porkkanaa, kaalia tms.
Toista lämmintä ateriaa en yleensä syö.
 
Viimeksi muokattu:
kaappi tyhjä
Kaapissa on ollu tällä viikolla maitoo, piimää, jogurttia, ruisleipää, margista, öljyä, munia, kinkkua, lohta, nieriää, jauhelihaa, kalapuikkoja, valmislihapullia, lihapiirakoita, nakkeja, soijapaloja, tofua, salaattia, mustikoita, puolukoita, tomaattia, kurkkua, tomaattia, sipulia, porkkanaa, lanttua, kesäkurpitsaa, täysjyväpastaa, tomaattimurskaa, valkosipulia, vuohenjuustoa, Polaria, appelsiinimehua, klementiinejä, banaaneja, omenoita, viinirypäleitä, luumuja, ohraa ja perunaa. Lisäksi sokeri, suola ja muut mausteet sekä liemikuutiot. Kaikki menee mitä sinne pistää eikä kukaan perheessä ole ylipainoinen.
 
"vieras"
Ai kaikki karppaajat noudattaa täysin samanlaista ruokavalio? Mitähän te sitten kaikki syötte?

Uskoakseni jonkin verran monipuolisemmin syön kuin keskiverto karppaaja kasviksia, viljaa lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita myös rahkaa kuluu meillä paljon.

Toisen tekemiä valintoja ei ole tapana arvostella, mutta kaikille vain ei sovi liiallinen keskittyminen ruokaan. Jos ruuasta tai ruokavaliosta tulee (vapaaehtoisesti) ainut sisältö elämässä aika usein ollaan kaukana terveistä elämäntavoista.
 
hhm
Syömme kalaa pari kertaa viikossa (yleensä itse pyydettyä) monipuolisesti kokattuna. Lihaa syömme pari kertaa kuussa, ja se on riistaa (harvoin poroa tai poron verta).

Muuten syödään kasviksia kaikilla tavoilla. Suosin kotimaisia juureksia (harvoin perunaa) ja vihanneksia, mutta ulkomaisiiin toki joutuu turvautumaan etenkin talvikaudella. Näiden lisukkeensa ehkä noin kerran viikossa soijaa jossain muodossa, muuten herneitä, papuja, pähkinöitä, siemeniä, linssejä ym. Paljon salaatteja.

Marjoja syödään paljon (itse poimittuja), samoin hedelmiä (joissa pyrin pitäytymään ainakin eurooppalaisissa, suomalaisia kun on aika hintsusti tarjolla).

Maitotuotteet ovat täysrasvaisia luonnonjogurtteja, piimää, viiliä ja rahkaa (maustamattomia siis). Maito kevyttä mutta ei rasvatonta ja usein luomuna.

Sokeria käytän vain leivonnassa ja siis harvoin, hunajaa joskus. Itse tehdyissä mehuissa ja hilloissa on toki sokeria, mutta niitä ei käytetä jatkuvasti. Kaupan mehut ovat täysmehuja eikä niitä ole edes säännöllisesti.

Leipä ja silloin tällöin syötävä pasta on useimmiten ruista tai täysjyvää, mutta poikkeuksiakin on. Aamupalaan kuuluu usein leseitä tai kuituisia puuroja. Eineksistä syödään joskus harvoin pinaattikeittoa, juuri muuta en ole edes maistanut.

Toisinaan sitten herkutellaan millä huvittaa: pizzalla, tortilloilla, sipseillä, karkilla. Ja juhlissa todellakin syödään, mitä tarjolla on, samoin matkoilla, sillä syöminen on meille myös nautinto.

Ja joo, varmaan "hyväkarpataan", mutta tämä on ollut ruokavalioni jo pitkälle toistakymmentä vuotta enkä (eikä moni muukaan) tarvinnut mitään karppiguruja kertomaan, miten _minun_ tulisi syödä.

Ei se sokerien, einesten ja lisäaineiden välttely ole karppajien keksintöä, ehei.
 
Eilen söin

Aamiaiseksi vettä, maitorahkaa ja marjoja, kuppi kahvia.

Lounaaksi kasvissosekeittoa, vettä, raejuustoa

Välipalaksi 2 omenaa, lasi maitoa ja kuppi teetä

Päivälliseksi wokkia jossa kanaa, kasviksia ja couscousia. Lasillinen piimää ja 1 pala ruisleipää+margariinia.

Iltapalaksi 2 lämmintä voileipää joissa 2 palaa ruisleipää, 2 siivua juustoa, tomaattia, tonnikalaa, katkarapuja ja mausteita. Kuppi teetä ja vettä.

Karppausta olen kokeillut, mutten pidä siitä. Rakastan juureksiä enkä muutenkaan tykkää rajoittaa ruokavaliotani vaan syön sitä mitä mieli tekee.
Uskon saavani tarpeeksi kuituja ja kasviksia. En tietenkään joka päivä syö samalla tavalla, mutta tämä esimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Rollolainen
Laittaisko joku vaikka viikon ruokalistan esille, niin verrataan vähän vitamiinien, sokerin, proteiinin, kivennäisaineiden yms. saantia ihan niihin virallisiin, tavallisiin suosituksiin.

Kun tuntuu kaikilla olevan varaa karppaajia arvostella, niilläkin jotka ei varmasti puolta kiloa kasviksia ja kuutta palaa leipää päivässä syö.
mä syön kuusi palaa RUIS tai NÄKKIleipä päiväsä ja puoli kiloa kasviksia menee leikiten , sitli vaan lihon. En lisää ruokaan rasvaa, jauhelihankin paistan aina ilman rasvaa.
 
"vieras"
Pullaa ja mässyä, sipsejä ja jugurttia. Ja eineksiä ja makkaraa.Hk:n sininen on vihannes.

No ei ihan sentään, ja joskus olen karpannutkin jonkun aikaa, mutta en mä tajua miksi ruuan pitäis olla jotenkin ylivitamiinipitoista ja ah niin terveellistä ja tarkkaan punnittua. Musta ruuan pitää täyttää vatsa ja antaa sekä energiaa että hyviä makuelämyksiä. Ja sillä ei ole mitään väliä vaikka vetäis pullaa joka viikko, tai joka päivä jos energian saanti on kohtuullista ja syö muutakin.
Sellainen fanaattisuus ruoka-asioissa on pelottavaa.
 
hhm
[QUOTE="vieras";27270602]Pullaa ja mässyä, sipsejä ja jugurttia. Ja eineksiä ja makkaraa.Hk:n sininen on vihannes.

No ei ihan sentään, ja joskus olen karpannutkin jonkun aikaa, mutta en mä tajua miksi ruuan pitäis olla jotenkin ylivitamiinipitoista ja ah niin terveellistä ja tarkkaan punnittua. Musta ruuan pitää täyttää vatsa ja antaa sekä energiaa että hyviä makuelämyksiä. Ja sillä ei ole mitään väliä vaikka vetäis pullaa joka viikko, tai joka päivä jos energian saanti on kohtuullista ja syö muutakin.
Sellainen fanaattisuus ruoka-asioissa on pelottavaa.[/QUOTE]

No noiden ensimmäisten riviesi kaltaisia vastauksiahan ap. juuri toivoi. :D

Juu omakin ruokavalio tulee nykyään lähinnä selkäytimestä - ei siis tarvitse paljoa pohdiskella - ja suht terveellinen arkiruokailu takaa sen, että herkutellakin voi ilman ongelmia.

Fanaattisuus pannaan.
 
wilmar
Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä joka aterialla. Aamupalaksi puuroa, ruokajuomana maitoa ja vettä. Ruoaksi yleensä jotain täysjyväpastaa + kastike, esim. kana-pinaatti. Perus makaronilaatikoita, siskonmakkarakeittoja etc. Leipää runsaskuituisena ja silleen. Ihan terveellinen ja maittava ruokavalio. Koko perhe keskimääräistä hoikempia ja vointi hyvä :) Joskus syödään itse tehtyjä leivoksia herkkuina taii pähkinöitä. Ja punaviiniä ja tummaa suklaata iltaisin kun lapsi nukkuu :)
 
noooh
tänään olen syönyt/juonut
kaksi ruisleipää juustolla ja oivariinilla
3 kuppia kahvia, 3 lasia maitoa, vettä
omenan, porkkanan, kurkkua
italianpataa
2 palaa puolukkapiirakkaa
 
"bbb"
Minun syömiset tänään ei ole kyllä mitenkään "parhaat".
Aamusella mysliä rasvattomalla maidolla
Aamupäivällä lautasellinen makaronipöperöä ja kaksi vasta leivottua korvapuustia (aika isoja)
Päivällä korvapuusti, mokkapala ja omena
Olen napsinut muutaman karkinkin -.-
Iltapalaksi ajattelin syödä hornetteja.
Mutta joskus päivä, kun ei syö niiiin terveellisesti..
 
Keittiönoita
Viimeiset kolme viikkoa olen syönyt pääasiassa töissä ja ravintolassa ja vain muutaman kerran laittanut kotona ruokaa. Noin yleisesti ottaen meillä syödään maitotaloustuotteita, lihaa, kananmunia ja kalaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja viljoja. Puoli kiloa kasviksia menee kevyesti, koska normaalisti aamupäivällä ja lounaaksi syönkin pelkästään kasviksia ja vain päivällisellä muutakin.
 
Eilen söin: aamupala:maitoon tehty kaura-lesepuuro ja mustikoita, lounas:lohi-täysjyväpasta ja salaattia, välipala: jogurtti, illallinen: naudan ulkofile rucolapedillä ja höyrytettyjä kasviksia, iltapala: muutama viinirypäle
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mä voin kertoa mun ruokavalion niin ap:lle tulee hyvä mieli. Syön perusmättöruokaa, makaronilaatikkoa, lihapullia, pastaa jne. Salaattia niiden kanssa ja joskus kasviksia, ei todellakaan tule syötyä puolta kiloa päivässä. Sen lisäksi herkkuja menee noin neljänä päivänä viikossa.
 
"vieras"
ihanaa perunamuusia, kevyt10 -nakkeja koska ne maistuu parhaalle, sitte lähileipomon maailman parhaita lihiksiä, illalla lämppäreitä paahtoleivästä höystettynä kinkkuviipaleella ja juustolla, makaroonilaatikkoa munamaidolla, kinkkukiusaus savukinkkusuikaleista ja kermasta, spagettivuokaa hk:n sinisestä tehtynä, nyt en jaksa enempää kirjottaa
 
"Minna"
Laihdutan.. 6 kg lähteny 3 vk. 25 kg vielä :D

Aamiainen: Pari ruisleipää kinkulla, juustoo, rasvaa, proteiinirahka, vitamiinijuoma.

Lounas: 2 perunaa, nakki/jauhelihakastiketta, salaattia, maitoo.

Välipala: Maitorahka mehukeitolla, hedelmä.

Päivällinen: Vastaava kun lounas..ihan perus kotiruokaa..kanaa, lihaa ym..

Iltapala: Leipää tai munakasta..

Teen fyysistä työtä, salilla pari krt vk.. On aiempaa taustaa salista, tiedän että pienenen näillä eväillä niin en lähe salaatti kana, salaatti linjalle pelkästään. Ennen söin hesee ja mäkki 4 krt vk monen kk ajan.
 
"vieras"
Laittaisko joku vaikka viikon ruokalistan esille, niin verrataan vähän vitamiinien, sokerin, proteiinin, kivennäisaineiden yms. saantia ihan niihin virallisiin, tavallisiin suosituksiin.

Kun tuntuu kaikilla olevan varaa karppaajia arvostella, niilläkin jotka ei varmasti puolta kiloa kasviksia ja kuutta palaa leipää päivässä syö.
enkä voi syödä rasvasta maksan takia! Jos ostan hesburger aterian en ota ranskiksia vaan mini salaatin kurkku majoneesilla. Lapset voi ottaa minkä haluaa?
 

Yhteistyössä