Mitä tarjoan synttärivieraalle, jolla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tyttäreni synttäreille on tulossa vieras, jolle pitää olla gluteenitonta ja maidotonta tarjottavaa. Mitähän sitä voi sellaiselle tarjota herkkua? Kyseessä 9 vuotias.
Ja jos on hyvä ohje niin tahtoisi sen...

Googlettamalla varmaan löytyy ohjeita. Me tarjottiin kerran gluteenittomalle vieraalle kaupasta valmiita tuotteita ja ne oli myös maidottomia. En nyt muista minkä valmistajan ne oli, joku pienempi firma. Mut niillä oli pikkupusseissa 4-6 kpl pullia, pasteijoita, karjalanpiirakoita ym. Löysin kaupan pakastealtaasta.

Tein viimeks syntäreille jäätelökakun ( tofujäätelöstä pienemmän version allergisille) joka koristeltiin sopivilla karkeilla. ja kokospalloja, ne tehtiin maidottomaan "voihin" ja kaurahiutaleet korvasin kokonaan kokoshiutaleilla.

sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tee pavlova tai muu marenkijälkiruoka. TÄytteksi voit laitta jotakin maidotonta valmisvaahtoa tms ja hedelmiä tai marjoja. Maistuu varmasti kaikille.
Vaan tee itte marengit. Hämmästyin kun huomasin että valmiit marengit sisälsivät maitojauhetta.
En erikseen maininnut, mutta tarkoitin tietenkin itse tehtyjä marenkeja, etenkin kun sanoin, että maistuu varmasti kaikille...

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Tee pavlova tai muu marenkijälkiruoka. TÄytteksi voit laitta jotakin maidotonta valmisvaahtoa tms ja hedelmiä tai marjoja. Maistuu varmasti kaikille.
Vaan tee itte marengit. Hämmästyin kun huomasin että valmiit marengit sisälsivät maitojauhetta.
En erikseen maininnut, mutta tarkoitin tietenkin itse tehtyjä marenkeja, etenkin kun sanoin, että maistuu varmasti kaikille...
Itse laiskana ihmisenä olisin kerran ostanu valmiit kun en osannut arvata että niissäkin voi olla maitoa. Kuvittelin että marengit on munanvalkuista ja sokeria. Joten tää nyt oli pienenä vinkkinä muille, jos joku muukin olis saatanut kuvitella ostavansa valmiita.

moilasen tuotteet on hyviksi todettu =)
sieltä löytyy patonkia,karj.piirak,muffinsseja,keksejä ja ne on myös luontaisesti gluteenittomia.
kiva kakku vaiht.eht. on myös niitä pak.altaasta saatavia daim-kakku ainakin oli muitakin vaiht.eht.

Neltsu
Muffinssit (maidottomat, gluteiinittomat, kananmunattomat)

100 g maidotonta margariinia
1 dl tavallista tai fariinisokeria
2 dl maissijauhoja
1 dl riisijauhoja
1 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 dl kuumaa vettä
1 tlk ruusunmarjaa tai päärynäsosetta tai 1 dl marjoja, esim. mustikoita

Rasva ja sokeri vaahdotetaan. Lisätään jauhoseos ja vesi vuorotellen. Lisätään sose/marjat. Paistetaan 200 astetta/10-15 min

Sitruuna
Jos vain tunnet tytön vanhemmat, niin mun mielestä kannattaisi kysyä vinkkejä heiltä. Näin minä olen aina tehnyt. Ja näin myös muut tekivät silloin, kun itse olin dieetillä kuopusta imettäessäni ja sen jälkeen kun kuopus on itsekin alkanut syödä.

Valmiit tuotteet on suht hintavia, joten kannattaa esim. kekseistä ostaa sellaista, mitä tyttö oikeasti syö.

Ja paljonhan on sellaista, mitä voi tehdä tarjottavaksi kaikille. Äkkiseltään tuli mieleen Coctail-tikut, sipsit, popparit..

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
kaupasta saa pakastealtaasta sitä daim kakku se on gluteeniton ja muistaakseni myös maidoton. käyppäs katsomassa pakastealtaasta :wave:

Sivuhuomautuksena: ei ole maidoton. Mitkään suklaaseen liittyvä tai ainakin kakku ja vieläpä valmis sellainen ei ole maidoton.

vieras
Suklaista. Dammenbergin suklaista ainakin osa on maidottomia. (Sekä samalla myös pähkinättömiä, käsittääkseni tehtaassa ei käsitellä pähkinää ollenkaan.) Satuin vaan huomaamaan, kun olin just ostanut niiden tummaa suklaata.

Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
kaupasta saa pakastealtaasta sitä daim kakku se on gluteeniton ja muistaakseni myös maidoton. käyppäs katsomassa pakastealtaasta :wave:

Sivuhuomautuksena: ei ole maidoton. Mitkään suklaaseen liittyvä tai ainakin kakku ja vieläpä valmis sellainen ei ole maidoton.
Puhdas tummasuklaa on maidotonta. Mutta ainakaan se Almondy Daim-kakku ei ole maidoton.

niin
Ei taida kyllä olla maidoton kun siinä on voikreemiä ja suklaata!

määää
Joku tuossa jo kirjoittikin muffinssireseptin, joka on vastaava kuin mitä teemme omalle allergikollemme (mm. luontaisesti gluteeniton, maidoton ja munaton on ruokavalionsa). PopCornit tosiaan menee aina ensin lasten kutsuilla.
Semperillä on keksejä (piparkakkuja ja kolakeksejä), jotka sopivat ja ainakin S-marketista ja Euromarketista niitä saa.
Karkkeja löytyy hedelmäkarkeista helposti. Vihreät kuulat, hedelmäaakkoset ja monet hedelmäisen irtokarkit ja tikkarit käyvät esim.
Kun poikamme allergialista oli pahimmillaan ja vältettiin kaikkea keinotekoisempaa niin laitettiin riisikakun päälle kotitekoista hilloa ja tykkäsi kovasti.

SARI
Tyttäreni synttäreille on tulossa vieras, jolle pitää olla gluteenitonta ja maidotonta tarjottavaa. Mitähän sitä voi sellaiselle tarjota herkkua? Kyseessä 9 vuotias.
Ja jos on hyvä ohje niin tahtoisi sen...
Erimenu - Apua erityisruokavalion hallintaan

Erimenu on verkkopalvelu erityisruokavaliota noudattaville henkilöille, sekä heidän läheisilleen. Palvelu sopii hyvin tueksi myös esimerkiksi kutsujen suunnittelijoille ja järjestäjille (synttärit, lastenkutsut), perhepäivähoitajille, keittäjille yms. Kaikille, jotka enemmän tai vähemmän ovat tekemisissä ruoan valmistuksen kanssa. Meillä useimmilla on lähipiirissämme allergikko tai erityisruokavaliota noudattava henkilö.
Erimenu tukee erityisruokavaliota noudattavaa ruoka-allergikkoa tai keliakikkoa saamaan ajantasaista tietoa juuri hänelle soveltuvista elintarvikkeista ja niiden saatavuudesta sekä ruokaohjeista.
http://www.erimenu.fi/

vieras
Helpoimmalla pääsee, kun ostaa valmiina, kaupan pakastealtaista löytyy kaikenlaista, samaten keksihyllystä, valikoima vaihtelee kyllä liikkeittäin. Itse tehdessä kannattaa olla huolellinen, esim. maidotonta margariinia ei kannata ottaa samasta rasiasta, mistä on voideltu joukko tavallisia leipiä, ne pienetkin leivänmurut haittaavat. Samaten perunajauhot, mistä on otettu mitalla, jolla on mittailtu ensin vehnäjauhoja ei ole enää käyttökelpoinen.

Yhteistyössä