Mitä tarjoan synttärivieraalle, jolla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
minä
Juu ei ole daim-kakku maidoton. Siinä on valmistusainelistoilla kermaa, maitojauhetta, voita, kirnupiimäjauhetta ja maitotiivistettä :p. Se on siis oikea maitoallergikon kauhu. Lisäksi myös laktoosia, joten silläkin osastolla sutaa.

Jonna
Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
kaupasta saa pakastealtaasta sitä daim kakku se on gluteeniton ja muistaakseni myös maidoton. käyppäs katsomassa pakastealtaasta :wave:

Sivuhuomautuksena: ei ole maidoton. Mitkään suklaaseen liittyvä tai ainakin kakku ja vieläpä valmis sellainen ei ole maidoton.
Sarpin sacherkakku on maidoton ja hyvää suklaata, Elosen sacher on myös maidoton, mutten itse tykännyt siitä, outo maku...

Brunebergin suklaissa on maidottomia, wienernougat on maidoton sekä reilunkaupan suklaita on sellaisia ja lidöin tisloötälin löytyy, ovat tummia..

Mä teen usein kääretortun(jos saa olla kananmunaa) ja kaura käy, eli gluteenittomaan /perunajauhoon pohja ja go greenin kaurakermaa/vaahtoutuvaa vaniljakastiketta+ hilloa/marjoja... helppo ja nopea.
On maidoton ja gluteeniton, periaatteessa kun korvaa jauhot gluteenittomilla, maitotuotteet esim,tuolla kaurakermalla, niin pystyy tekemään mitä vain ja tietysti sitten rasvana esim. sininen keiju joka on maidoton ja käy paistamiseen.

Äityli
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Mie astelisin konditoriaan ja ostaisin sopivan tuotteen. Varmasti tulee halvemmaksi kuin ostaa itelle tarpeettomia jauhoja kaappiin mätäneen.
Tuohon suklaakakkuun menee 0,5 dl perunajauhoja. Ne useilta löytyy kaapista. Nuo yhdistelmä-allergisille sopivat tuotteet joutuu usein tilaamaan ainakin tavan leipomoista. Mut on kyllä ihan hyvä idea, varsinkin kaupunkilaisille ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Äityli:
Mie astelisin konditoriaan ja ostaisin sopivan tuotteen. Varmasti tulee halvemmaksi kuin ostaa itelle tarpeettomia jauhoja kaappiin mätäneen.
Tuohon suklaakakkuun menee 0,5 dl perunajauhoja. Ne useilta löytyy kaapista. Nuo yhdistelmä-allergisille sopivat tuotteet joutuu usein tilaamaan ainakin tavan leipomoista. Mut on kyllä ihan hyvä idea, varsinkin kaupunkilaisille ;)

En lukenut kuin aloituksen. Ekana tuli mieleen kalliit gluteiinittomat jauhot.

vieras
Harva leipomo vaan tekee mitään sopivaa, ainakaan pienemmillä paikkakunnilla. Useimmista kaupoista löytyy farinan suklaakakku jauhoseos, on ihan hyvää, itse tehnyt sen vielä ilman munaakin ja laittanut banaania tilalle ja hedelmämehua. Tästä voi tehdä vaikka muffinssejakin.

Äityli
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli:

En lukenut kuin aloituksen. Ekana tuli mieleen kalliit gluteiinittomat jauhot.
En mä sitä reseptiä kirjoittanutkaan (jos kukaan ei tarvitse), koska se on mulla vaan paperilla. Joten et voinut sitä tietääkään. Itsekin yllätyin kun tein vaan aina sitä herkullisena suklaakakkuna ja sitten uudelle gluteenittomalle ystävälle se kävikin just sellaisena.

Äitikin
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mä kuitenkin varmaan kanssa kallistuisin valmiisiin. Just siks että jauhot kalliita ja vaikka mulla nyt esim perunajauhoja kaapissa niin en voi olla varma etteikö se olis päässyt kosketuksiin "väärien" ruoka-aineiden kanssa.
Tuokin on tosi hyvä pointti, mutta nyt kun on se gluteeniton ystävä niin aina pidän perunajauhot (ja tattarijauhot) kunnolla erillään muista jauhoista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Harva leipomo vaan tekee mitään sopivaa, ainakaan pienemmillä paikkakunnilla. Useimmista kaupoista löytyy farinan suklaakakku jauhoseos, on ihan hyvää, itse tehnyt sen vielä ilman munaakin ja laittanut banaania tilalle ja hedelmämehua. Tästä voi tehdä vaikka muffinssejakin.
Niin ja itse yritän aina tehdä jotain saman tapaista kaikille vieraille kun oma lapseni on allergikko niin tiedän miten tylsää on jos muilla on jotain ihan erilaista.

Yhteistyössä