Mitä tapahtuu, jos en mene sovittuun lastensuojelutapaamiseen sosiaalitoimistolle?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Mulle oli varattu aika "erittäin tärkeään lastensuojelutapaamiseen", josta ei voi jäädä pois. On niiiiin tärkeä asia, josta ei tarkemmin kerrottu. Liittynee lapsiin mutta en tiedä miten. Olen kerran perunut jo saamani ajan vedoten siihen, että minulla oli tärkeä meno, ennalta sovittu. Ei kuulemma mikään meno ole niin tärkeä että pitäisi perua tämä aika. No, sain toisen ajan eiliseksi ja en mennyt, koska jouduin sairaalaan (kova kipu vatsassa, supistuksia, rv 30). Varmasti saan taas kuulla valitusta, että mikään ei ole niin tärkeä ja tahallani perun tulon. Mitä ne voi keksiä mulle, kun en päässyt/mennyt? Uhkasivat jo edellisen kerran jollain jatkotoimenpiteillä, mistä ei kertoneet enempää. (Ja en nyt kaipaa mitään viisasteluja/vittuiluja.)

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28980195:
Pyydät lääkärintodistuksen sieltä sairaalasta? Tosin sen lisäksi varmaan kannattaa soittaa ja sanoa olevansa sairaalassa.
Kävin eilen sairaalassa, synnärillä siis. Tulin myöhään illalla takaisin kotiin tutkimusten jälkeen. En pyytänyt mitään todistuksia eikä tullut mieleenikään soittaa.

No, sinuna minä tekisin niin, että soittaisin heti sairaalasta tulon jälkeisenä päivänä - joka oli tänään, no... sitten soittaisin maanantaina - ja sairaalasta voi kaiketi pyytää jälkeenpäinkin todistuksen, että oli siellä. Ja onhan sinne kuitenkin käyntisi kirjattu, eli asiakastiedoissasi se näkyy.

"asda"
No soitat sairaalaan ja pyydät todistuksen. Ja tuleehan sieltä varmaan se epikriisi tai siis se selitys siitä käynnistä kotiin kuitenkin. Että varmaan sekin todistaa jo että olet siellä käynyt.

vvvvv
Lastensuojelutapaaminen + odotat lasta + et edes ilmoita jo ennakkoon ettet pääse = huonolta vaikuttaa. Saa heti sen kuvan, että et hoida asioitasi.

En vittuile mutta ei tuollaisia kutsuja tule, ellei ole jotain syytä. Kyllä sinä jotain tiedät miksi sinut sinne pyydettiin. Ota iisisti kuitenkin. Yleensä asioista selviää puhumalla, ei keuhkoamalla ja piilottelemalla.

• Tykkää
Reactions: Porho
ap.
Lastensuojelutapaaminen + odotat lasta + et edes ilmoita jo ennakkoon ettet pääse = huonolta vaikuttaa. Saa heti sen kuvan, että et hoida asioitasi.

En vittuile mutta ei tuollaisia kutsuja tule, ellei ole jotain syytä. Kyllä sinä jotain tiedät miksi sinut sinne pyydettiin. Ota iisisti kuitenkin. Yleensä asioista selviää puhumalla, ei keuhkoamalla ja piilottelemalla.
Siis täh? Eivät tiedä sosiaalitoimistolla, että odotan lasta! En itsekään tiennyt, että en pääse kun jouduin yllättäen sairaalaan eilen paria tuntia ennen sovittua aikaa. Etkö ymmärrä? Vaikea ilmoittaa ettei tule, jos ei tiedä. Tätä ennen olen ollut heidän kanssaan yhteydessä maaliskuussa.

"veeras"
Siis täh? Eivät tiedä sosiaalitoimistolla, että odotan lasta! En itsekään tiennyt, että en pääse kun jouduin yllättäen sairaalaan eilen paria tuntia ennen sovittua aikaa. Etkö ymmärrä? Vaikea ilmoittaa ettei tule, jos ei tiedä. Tätä ennen olen ollut heidän kanssaan yhteydessä maaliskuussa.
No mutta me tiedetään, eikä kuulosta hyvältä. Kannattaa hoitaa asiansa ajallaan ja asiallisesti lastensuojelun kanssa asioidessa, järkikin sen sanoo. Eli jos et eilen pystynyt soittamaan sairaalasta, niin tänään olisit voinut heti soittaa. No, maanantaina sitten.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja täi;28980287:
No ne päättää aikavarmasti asioista sua kuulematta koska mahdollisuus on annettu ja sua ei ihan selvästikkään kiinnosta asia pätkän vertaa.
Ai mistä niin päättelet ettei kiinnosta? Vaikea se on mennä mihinkään, jos sairaalaan joutuu. Ei siinä tilanteessa tule mieleen mennä sossuun, jos sattuu niin pe*keleesti ja supistaa sekä kätilö käskee tulla pikana sairaalaan. Vai menisitkö itse?

vierasfd
Niin ja eihän sinne sosiaalitoimistoon voi soittaa kuin puhelinaikaan klo 12-13. Aika oli varattuna klo 14.15 ja tuolloin ei enää yhteyksiä saa.
Kyllä siellä soskussa on joku keskuksen numero johon voi jättää sihteerille viesti em. tapauksessa.
Sulla ei vaa oo puhtaita jauhoja pussissa :kieh:
Jos kieltäydyt selvityksistä niin ne voi hakea lapset huostaan ja sitten selvitellä asioita.

ap.
[QUOTE="Keh";28980294]Mistä tiedät, etteivät sossussa tiedä raskaudestasi? Jos vaikka neuvolasta on sinne ilmoitettu jonkin syyn takia, ovat huolissaan jostain?[/QUOTE]

Miksi neuvolasta ilmoitettaisiin? Eivät tiedä neuvolassa että isommat lapseni ovat lastensuojelun asiakkaita olleet aikanaan. Olen käynyt neuvolassa ihan rutiinin mukaan, kerran kuukaudessa enkä siellä ihmeitä puhu ylimääräistä. Tuskinpa ne ilmoittaa sosiaalitoimistoon/lastensuojeluun jos painoni nousee liikaa tai hemoglobiini on huono. :D

vierasfd
Ai mistä niin päättelet ettei kiinnosta? Vaikea se on mennä mihinkään, jos sairaalaan joutuu. Ei siinä tilanteessa tule mieleen mennä sossuun, jos sattuu niin pe*keleesti ja supistaa sekä kätilö käskee tulla pikana sairaalaan. Vai menisitkö itse?
Normaali korostan tätä normaali aikuinen vastuullinen ihminen menisi tietysti sinne sairaalaan, mutta ilmottaisi siitä sossulle jättämällä viestin, että on tästä syystä estynyt.

ap.
Kyllä siellä soskussa on joku keskuksen numero johon voi jättää sihteerille viesti em. tapauksessa.
Jos kieltäydyt selvityksistä niin ne voi hakea lapset huostaan ja sitten selvitellä asioita.
Ei mulla oo pusseja lainkaan. :D

Ja enpä yhtäkkiä synnärillä tiedä mikä olisi keskuksen numero. En ole tarvinnut. Eikä todellakaan tule mieleen siinä pöydällä kivuissa kieriskellessä soittaa sossuun. Tänäänkään ei kyllä tullut mieleeni sellainen asia... muistin vasta äskettäin koko jutun. On muutakin elämää. En ole ollut koko sosiaalitoimiston kanssa tekemisissä viimeiseen puoleen vuoteen, sitäkin ennen satunnaisesti. Ei ole edes voimassa olevaa lastensuojeluasiakkuutta. Lapsilla oli joskus aikaisemmin mutta siitä on aikaa vuosia.

En ole kieltäytynyt, olen vain estynyt menemästä, hyvästä syystä. Ja mikähän syy olisi ottaa lapset huostaan? Ovat iältään 13v ja 9v.

vierasfd
Joku syy niillä on kutsua sua käymään lastensuojeluasiassa, niin kyllä se voi olla myös huostaanoton syy jos et sinne suosiolla mene. Se mikä asia on ei todellakaan selviä tällä palstalla räkyttämällä. Meet paikalle niin sillä se selviää.
Ja tuskin nyt niin kivuissasi oot siellä ollu, ettet ennen sairaalaan lähtöä olis voinu sitä selvittää. Jos sulla on jo kontakteja lastensuojeluun niin ei sun asiat ihan kunnossa oo, vaikka olis sieltä puolen vuoden takaa :kieh:
Et vaan tässä kerro...

gsggss
Juuri näin. Kyllä sinne keskukseen pystyy ihan varmasti viestin jättämään. Vaikka viesti ei menisikään perille, niin sinnehän se kirjataan soittosikin. Eli olisi kannattanut soittaa vaan.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Kyllä mä ainakin suhtautuisin vakavasti tapaamiseen, joka määriteltäisiin todella tärkeäksi ja kiireelliseksi. Vaikka 'muutakin elämää' olisi, niin ainakin peruisin tapaamisen. Jos nyt en just silloin siellä sairaalassa ollessa pystyisi, niin viimeistään seuraavana päivänä soittaisin ja selvittäisin miksi en päässyt saapumaan ja pyytäisin kyllä sieltä sairaalasta sen todistuksen. Esimerkiksi minä pyysin kesken synnytyksen miestäni soittamaan neuvolaan ja perumaan sille päivälle olleen ruutinitarkastuksen sen sijaan että olisin jättänyt ilmoittamatta, vaikka kyse ei edes ollut mistään tärkeästä. Ja synnyttäessä oli kyllä aika ikävät kivut, muistinpa silti peruuttaa ihan normi tapaamisen. En mä vaan unohtaisi tollaista. Erityisesti jos sieltä jo viikon sisään on kahdesti tarjottu tapaamista ja painotettu sen kiirellisyyttä, niin tyhmemmällekin selvää, että tärkeästä asiasta kysymys.

• Tykkää
Reactions: Porho
qerwrq
Niinpä niin. Kun sitten sossuun toivon mukaan maanantaina soitat ja sovit seuraavan tapaamisen, niin hommaa nyt ainakin paperi siitä että olit sairaalassa. Koska tuo koko käynti kuulostaa valitettavasti ihan liian sopivaan saumaan tulleelta tekosyyltä. Jos olisin sossu, en edes uskoisi, että olet sairaalassa ollut. Eihän sinne passiteta minkään supistusten takia. Tilanteen täytyy olla todella hälyttävä, että sinne laitetaan.

Yhteistyössä