Mitä tämä tällainen pakkoehkäisy oikein meinaa???!!!

Sain hiljattain lapsen (6 viikkoa sitten)ja olin eilen jälkitarkastuksessa. Kyselivät siellä sitten että minkäs ehkäisyn haluan johon vastasin etten halua mitään. Kauhuissaan katselivat ja kyselivät että miksi näin... Mä en vaan halua mitään hormooneja yhtään lisää. Ja jos lisää lapsia on tullakseen niin saa tulla. Ennen kuin viisi vuotta sitten lopetin pillerit, olin 6 kiloa lihavampi, mulla oli korkea verenpaine ja olin väsynyt koko ajan. Kun lopetin, niin kaikki nuo hävisi "yllättäen"... niin, eihän e-pillereillä sivuvaikutuksia ole, ei...

Väkisin kirjoittivat sitten mulle reseptin. Varoittelivat myös, että saatan jo nyt olla raskaana ja että testi pitää tehdä...

Kotona mieskin ihmetteli, että mitä tämmöinen pakottaminen on, eikö muka lapsia saisi ihminen tehdä?! Taidan jättää ne pillerit sinne apteekkiin...
 
Yksi iso ryhmä, joille abortteja tehdään ovat pienten vauvojen äidit. Jostain kumman syystä kun niin monet luottaa imetykseen ehkäisynä. Eihän he pakota sinua syömään pillereitä, mutta onpahan sinulla resepti valmiina, jos haluat niitä ostaa.

Ei minusta tuossa kuitenkaan mitään pahaa ole, vaikka resepti väkisin kirjoitetaan. Sitä kun ei ole pakko käyttää.
 
Niinpä, enhän ole väittänytkään että siinä olisi mitään pahaa. Tuli vaan sellainen tunne, että heidän mielestään raskaaksi tulemisessa itsessään olisi jotain pahaa, kun resepti tungetaan käteen, vaikka ei asiakas halua. Ja ehkäisyneuvola ei myönnä kondomia ehkäisykeinoksi, koska se ei heidän mielestään riitä.

Ja tuosta aborttiasiasta... minähän kirjoitin että lapsia saa tulla jos on tullakseen lisää, meillähän on siis vasta yksi =) Raskaus ei siis olisi katastrofi, vaan ilouutinen tietysti. Eikä tässä mitään sen kummempaa närkästystä ole, on vaan kummallista kun ei puhe mene perille!!(siis neuvolantädeille)
 
Jospa hyö on aatellu et sulla hormonit heittää hetulaa ja kaiken varalle tunkivat sen reseptin.. Tossa tilanteessa pyyhi sillä vaikka pyppyä ja ota mies kainaloon, ihana aina ko joku sanoo et lapsia saa tulla :heart:
 
Minulle myös "paasattiin" hormonaalisen ehkäisyn merkityksestä. Näin ennen raskautta ja synnytyksen jälkeen. Reseptiä ei kuitenkaan kirjoitettu ilman suostumustani. Kondomi käytössä ennen ja jälkeen esikoisen syntymän. Näin niin kauan kun lapsia "saa" tulla. Sen jälkeen olen ajatellut kuparikierukkaa ja lopulta lapsiluvun ollessa täysi sterilisaatiota.
 
en ole moista kuuluu et jotkut neuvola tätit tyrkyttää reseptiä.
aluks oli kortsu käytössä kun esikoinen synty niin otin hormooni kierukan mut se oli pakko poistaa kun teki kamalia supistuksi. sit tuli toinen, nyt on sit pillerit kun toi synnytys on liian rajua minulle. synnytys on liian nopea, mulla on yks syöksysynnytys, niin se riittää vähäksi aikaa. lääkärit varoittelivat kolmannen lapsen synnytystä, sit kun sen aika on..
 
Miekin olen terveysalan ihmisenä sitä mieltä, että ehkäisy pitää olla synnytyksen jälkeen. Raskaus ja synnytys ovat naisen elimistölle mieletön rasitus! Siihen vielä imetys päälle niin on ihan hyvä pitää väh. 2v. väliä seuraavan lapsen tekoon. Ehkäisyksi käy ihan hyvin kondomi, hormonaalisen ehkäisyn tyrkyttämistä en ymmärrä, eikä se kaikille sovi ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimoniandra:
Miekin olen terveysalan ihmisenä sitä mieltä, että ehkäisy pitää olla synnytyksen jälkeen. Raskaus ja synnytys ovat naisen elimistölle mieletön rasitus! Siihen vielä imetys päälle niin on ihan hyvä pitää väh. 2v. väliä seuraavan lapsen tekoon. Ehkäisyksi käy ihan hyvin kondomi, hormonaalisen ehkäisyn tyrkyttämistä en ymmärrä, eikä se kaikille sovi ollenkaan.

mulla neljä lasta eikä ole koskaan ollu muuta ehkäsyä kun kondomi.hyytymistekijä geenin vuoksi en saa käyttää hormonaalisia ehkäsy muotoja,myöskään kupari kierukka ei sovi kupariallergian vuoksi.omat lapset syntyneet aika tiuhaan 03,-04.-05 ja -07. nyt menossa sterilisaatioon...

 
Nyt kun tuosta on kulunut vähän aikaa, voin lisätä kommenttia... voipi olla mahdollista että näin tuoreena äitinä "äitihormoonit" vaikuttaa vähän liiankin kanssa =)

Ymmärrän kyllä neuvolantätejäkin, varsinkin kun lähiaikoina on täällä mun kotiseudulla raskaudenkeskeytykset lisääntyneet hurjasti. Hyväähän he vaan tarkoittavat.

En kyllä vieläkään halua aloitella mitään pillereitä, luultavasti siksi että sitten jotenkin täytyisi jossain vaiheessa oikein tehdä päätös toisen lapsen hankkimisesta... tai täytyyhän se joka tapauksessa tehdä... mutta tarkoitan nyt että pillereiden kanssa saattaisi olla, että niitä vain söisi ja söisi, ja koko asia unohtuisi tai pitkittyisi liikaa ajan kuluessa...

Oli tosi kiva kun otitte muutkin kantaa tähän aiheeseen, kiitos teille.
 
Meillä ei käytetty minkäänlaista ehkäisyä ennen tätä tuoretta raskautta (siis ei koskaan koko parisuhteen aikana), eikä ehkäisyä oteta käyttöön tämän (toivoakseni synnytykseen etenevän) raskauden jälkeenkään.
 
Nuoret lisääntymisikäiset naiset täyteen keinohormoneja, sehän tuo tuntuu olevan päämäärä terveydenhuoltosektorilla. Olen kieltäytynyt hormoneista jos 90-luvun puolivälistä lähtien enkä ole linjaani muuttamassa. Neuvolassa suhtauduttiin tähän kyllä ihan luontevasti. Kuparikierukkaa ehdottivat, mutta eivät kiistäneet kun sanoin, että tunnen aivan liian monta kierukkalasta uskoakseni siihen ehkäisymenetelmänä.

Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Ehkäisymenetelmänä ollaan lähes 10 vuotta käytetty menestyksekkäästi vanhanaikaista keskeytettyä yhdyntää, joka on sopinut molemmille mainiosti. Molemmat lapset on yritettyjä, ensimmäinen rupesi tulemaan toisesta yrityskierrosta, tämä toinen ensimmäisestä. Niin että oman kokemukseni perusteella suosittelen. Ymmärrän toki, että tätä menetelmää käytettäessä täytyy olla valmis toivottamaan "vahinkovauva" myös tervetulleeksi. Ja toki näin meillä on ollutkin. Mutta kyllä virallisemmatkin ehkäisyt tiettävästi pettävät. Seksiä harrastava ihminen joutuu kantamaan vastuun sukupuolielämästään joka tapauksessa, sukupuolesta riippumatta. :)
 
Itsekkään en aio enään ottaa hormonaalista ehkäisyä käyttöön...esikon syntymän jälkeen söin muutaman kierron ja hypin kirjaimellisesti seinille...pinnani tuntui olevan jatkuvasti kireällä ja minulle tuli turvotusta...ihan kuin jälleen olisi raskaana ollut :/

Kierukkakaan ei minua lämmitä...itsekkin tunnen niin mahdottoman monta, joilla on raskaus alkanut ja sitäkin useamman, joilla se on todettu kohdunulkoiseksi raskaudeksi...joten sitten kun taas tulee aika ehkäistä (jos tulee) niin tyydymme kortonkeihin :D
 
Kuparikierukka on hormoniton vaihtoehto ja sen voi laittaa synnytyksen jälkeen piankin. JOS ei ole tarkoitus hommata heti putkeen lisää lapsia (kannattaa nauttia kyllä siitä vauva-ajastakin, raskaus on aina oma tilansa ja vie energiaa muualle niin ihana asia kuin onkin)
 
oli ihan pakko vastata tähän. Odotan nyt kakkosta, la toukokuussa ja lapsille tulossa ikäeroa 1v11,5kk jos laskettuna syntyy... esikon jälkeen oisin halunnu jotain ehkäsyä, edes minipillereitä, mutta piti odottaa ensin kuukautisten alkaminen ja sitten lääkäri meinas että juu, ei mitään kun vielä imetetään, että kondomilla pitää pärjätä. Itse vihaan kondomeja, eikä tuo mieskään niitä niin rakasta. Ehkäsyrengasta olin sit ajatellu, mutta kun ei sitäkään prkl saanut... mutta eipä tässä hätiä mitiä, en tullut raskaaksi imetyksen aikana, esikoista imetin 11,5kk täysimetyksellä oli 5,5kk... eihän sitä imetyksen voimaan voi luottaa, mutta meillä meni hyvin, raskaus alkoi kolmen kk:n sisällä imetyksen lopettamisesta, valmistuin jouluna ja nyt vauva tulee TODELLA hyvään saumaan, oisiko sitten tullut jos oisin ehkäisyn saanut. Hirvittää vaan kun sama lääkäri nyt kyseessä taasen, niin mitä ihmettä teen jos nytkään ei suostu kirjottaan ehkäsyä. En nyt kolmatta haluaisi välttämättä heti perään... mieluummin tupla-satsi kahden vuoden ikäerolla sitten 3-4 vuoden päästä... sopisi meidän elämään paremmin. Olisi mukava nukkua välissä ehjiä öitä ennen uutta vauvaa. =) Itsekästäkö??
 
Vai että kaks vuotta pitäis pitää väliä. Salli mun revetä :LOL: Kiitos.

Aika hyvin tosiaan jos sektionkin jälkeen lääkärit suosittelee että jos vuosi olis väliä uuteen raskauteen niin kestää se kohtu sitten paremmin. Miten normi alatiesynnytyksen jälkeen voi joku terveysalan ammattilainen (kyseenalaistan tätä kyllä hieman) rehellisesti sanoa että kroppa ei kestä kun vasta kahden vuoden päästä. Siis hohhoi..
Jos naisen kroppa ei kestäisi, niin sitten varmaan se raskauskaan ei onnistuisi heti putkeen. Kyllä luonto hommat hoitaa paremmin kuin lääkärit.

Meillä esikoista yritettiin monta vuotta ja pikkukakkonen on tervetullut heti kun haluaa. Esikoinen on nyt 3,5kk ja kyllä mun kroppa on ihan hyvin palautunut synnytyksestä, kiitti vaan :D

Multa ei edes jälkitarkastuksessa kysytty mitään ehkäisystä. Liukuhihnalla vaan tarkastettiin niin äidit kuin vauvat. Näin meillä :) Eipähän tarttenut selitellä mitään siitä ettei käytetä kuin kumia hetki ja sitten ehkäisy pois.
 
Mulle ei tyrkytetty väkisin hormoneita jälkitarkastuksessa, mutta lääkäri sanoi, kun kuuli, etten halua pillereitä, että ai onko toista tarkoitus yrittää heti vai, ja oli hämmentyneen näköinen. Ihan niin kuin ainoat vaihtoehdot olisi hormonaalinen ehkäisy tai seuraavan lapsen yrittäminen. Mua itseäni ihmetyttää lääkäreiden asenne hormonaaliseen ehkäisyyn, sitä tosiaan on mullekin aiemmin väkisin kirjoitettu reseptille, vaikka sanoin, etten halua (silloin ei ollut edes mitään vauvaa vielä, olin 24 tai 25). Onko se nyt niin kummallista, etteivät kaikki halua hormoneita syödä? Kondomikin on keksitty.
 

Yhteistyössä