Mitä syitä käynnistykseen?

Ittee vain nyt kiinnostaa millasia käynnistys syitä muilla on tai on ollut? Ja miten käynnistettiin? Ens viikolla mulla oksitosiini(?)käynnistys...Ja syynä lapsen hidastunut kasvu ja vähäinen lapsivesi. No jospa pääsis jouluksi kotiin =)
 
myy
mulla käynnistettiin 41+3 raskausmyrkytyksen takia ja kohdunsuulle laitettiin joku pehmentävä pilleri ja se oli aika rankka(supistukset siis)tyttö synty noin 14 tuntia ekan pillerin laiton jälkeen,yhteensä laitettiin kaks nappia.
 
Tintti84 harmaana
Olin pari päivää sairaalassa ennen ku tyttö synty ja mulle sanottiin illalla et aamulla käynnistetään koska tulehdusarvot niin korkealla...no se meniki sit niin et siitä pari tuntia eli yhden aikaa yöllä mulla alko synnytys ittestään =) Mut mun supparit ei ollu tarpeeks voimakkaita niin laittoivat oksitosiinitipan ja siitä pari tuntia niin tyttö oli ulkona...tällöin kello oli jo seitsemän illalla!
Sanon vaan et seuraavan kohdalla en anna sit millään laittaa oksitosiinia ku ne supparit oli aivan helvetillisiä...ei ees epiduraali auttanu!
 
Vierain
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 21:23 Nella kirjoitti:
Sitä rajuutta ittekki pelkään. Sanoin jo etten suostu kalvojen puhkasuun...Lupasivat ottaa verikokeet ja hommata spinaalia jo ennen tippaa. Saa nähdä pitävätkö lupauksen...
Mikset suostu? Itse olen taas ajatellut, että se on ainoa mihin voin enää suostua...
 
Kalvojen puhkaisu ei tunnu kyllä yhtään missään ja on kait pakko toimenpide ennen tipalla käynnistystä jotta vauvalle saadaan anturi sydänääniä varten!
Itselläni molemmat synnytykset käynnistetty oksitosiinilla, eka oli 11h ja ei mitenkään paha, neljä annosta epiduraalia sain ja pärjäilin ihan ok, otin unetkin välillä! =)
Toisessa menikin sit vajaa 4h ja oli aika raju, annos epiduraalia valui toispuoleisesti joten ei juurikaan auttanut, tosin hyvä niin sillä pian sen jälkeen piti alkaa ponnistraa enkä ois muuten tuntenut supistuksia kuten esikoisesta ja silloin ponnistus kesti 57min. Kakkosen kanssa vain puolisen tuntia

JOten todella yksilöllistä ja riippunee ihan siitä tipan määrästäkin paljonko laittavat valumaan.

Kannattaa mennä ilman suurempia ennakko luuloja, eipä ne turhaan käynnistele, vauvan parastahan siinä ajatellaan,sekä sun!
JOkaisella kai nuo aineet reagoi erilailla ja kipukynnyksetkin on niin erilaisia kaikilla.

Tsemppiä! :hug:
 
Kokemusta on todella kalvojen puhkasusta..Juu, ei se puhkasu tokikaan satu, mut se mitä siitä seuraa. Mulla eteni ilman tippoja nopeesti, tunnissa tyttö oli rinnalla. Mut ei sekään hyvä et tunnissa kaikki ohi. Ihan liian rajua menoa. Totta mulla puhkastaan kalvotki mut ensin hommataan kivunlievitystä koska kalvojen puhkasu laittaa suppareihin kamalasti potkua. Tollasessa tunnin touhussa ei paljoa ehi hommailla epiduraaleja. Saa nähä miten tällä kertaa käy.
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 19:31 Nella kirjoitti:
Oliko tipalla vauhditettu synnytys kamalan raju?
Mulla oli ainakin tosi nopee synnytys tipalla, mutta kun en oo muuta kertaa synnyttänyt, niin en osaa sanoo onko raju vai ei. hyvin tuon kesti, ei ees voimat kerenny menemään, ku oli niin nopsasti ohi. (3 h 50 min) Mulla ei epiduraalikaan auttanut, et jouduin niitä suppareita ihan kestään, mut ei ne sietämättämiä olleet ku ehkä viimisen puoli tuntia.
 
Vierain
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 13:27 Nella kirjoitti:
Kokemusta on todella kalvojen puhkasusta..Juu, ei se puhkasu tokikaan satu, mut se mitä siitä seuraa. Mulla eteni ilman tippoja nopeesti, tunnissa tyttö oli rinnalla. Mut ei sekään hyvä et tunnissa kaikki ohi. Ihan liian rajua menoa. Totta mulla puhkastaan kalvotki mut ensin hommataan kivunlievitystä koska kalvojen puhkasu laittaa suppareihin kamalasti potkua. Tollasessa tunnin touhussa ei paljoa ehi hommailla epiduraaleja. Saa nähä miten tällä kertaa käy.
No hui :eek: mitä menoa!
Mutta kannattaa varmaan sitten sen puhkaisun jälkeen odotella jonkin aikaa ihan rauhassa, että alkaako tapahtua vaikka ei heti alkaisikaan. Tohon päälle jos vielä tipalla laitetaan oksitosiinia (?) niin kuulostaa kyllä melko hurjalta! Kalvojen puhkaisu on kuitenkin aika "luonnollinen" käynnistyskeino, voihan sulla mennä vedet kotonakin koska vaan ja synnytys käynnistyä.
Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja toi on kyllä hyvä, että osataan etukäteen vähän varautua! :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 19:21 Nella kirjoitti:
Ittee vain nyt kiinnostaa millasia käynnistys syitä muilla on tai on ollut? Ja miten käynnistettiin? Ens viikolla mulla oksitosiini(?)käynnistys...Ja syynä lapsen hidastunut kasvu ja vähäinen lapsivesi. No jospa pääsis jouluksi kotiin =)
minulla käynnistettiin rv 38,syyt samat kun sulla paitis että vauvan painoarvio ei sitten pitänytkään paikkaa, heitti alakanttiin 500g.
kohdunsuulle yksi tabletti,synnytys kesti n. 2tuntia.
 
bona
Oksitosiinitipalla käynnistetty synnytys on yleensä aika nopea tapahtuma. Sen vuoksi se on myös aika raju. Oksitosiini on sama hormoni, joka edesauttaa maidon nousemista rintoihin. Vaikka synnytyksen käynnistysmekanismia ei tarkkaan tunneta niin se tiedetään että oksitosiini on siinä osallisena. Siksi siis tippa laitetaan.
Kuitenkin yleensä jos vain äidin ja vauvan vointi on hyvä, yritetään ensin lempeämpiä menetelmiä, kuten kalvojen puhkaisu tai prostaglandiinipuikko kohdunsuuta pehmentämään.
Kannattaa puhua kätilölle tai lääkärille jos joku asia pelottaa tai ei oikein tiedä mitä tarkoitetaan tietyillä toimenpiteillä. He ovat ammatti-ihmisiä ja ovat paikalla vain ja ainoastaan sitä varten, että äiti ja vauva saavat parhaan mahdollisen hoidon tilanteessa kuin tilanteessa.

Myös terveydenhoitajalle voi vaikka soittaa ja kysyä jos joku askarruttaa.
 
käynnistettiin kolme päivää pillereillä (ti, ke, to) perjantaina opuhkaistiin kalvot ja oksitosiini... rajut supistukset mut epiduraali hävitti kaiken... yhteensä noin kolme tuntia oksitosiinin jälkeen poika maailmassa....
 
Kysyn teiltä käynnistetyiltä et millä kokoarvioilla vauvanne ovat olleet juuri ennen käynnistystä? Mun pitäis odotella vielä kaksi viikkoo ja minun baby on jo arvioitu 4 kg, mut mulla paikat täysin epäkypsät. Mietin vain jos käynnistys laittaa synnytyksen rajusti käyntiin niin repeääkö pahasti ison vauvan takia? Toivon tietty että lähtis käyntiin ilman käynnistämistä, mutta tuntuu hieman epätoivoiselta kun ei ole supituksii. :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 10:27 vierailija kirjoitti:
Kysyn teiltä käynnistetyiltä et millä kokoarvioilla vauvanne ovat olleet juuri ennen käynnistystä? Mun pitäis odotella vielä kaksi viikkoo ja minun baby on jo arvioitu 4 kg, mut mulla paikat täysin epäkypsät. Mietin vain jos käynnistys laittaa synnytyksen rajusti käyntiin niin repeääkö pahasti ison vauvan takia? Toivon tietty että lähtis käyntiin ilman käynnistämistä, mutta tuntuu hieman epätoivoiselta kun ei ole supituksii. :\|
Mulla ei kyllä käynnistetty, mut voin kertoa, et se saattaa hyvinkin lähteä itestään :)... Mullakaan ollu ku silloin tällöin öisiä supistuksia ja sit olin jo sairaalassa yötä, et aamulla heti käynnistykseen pääsisin ku 2vkoa yli oli menny... Mutta yllättäen sitte aamusella (puol kuudelta) alko supistukset :)... Ysin jälkeen pääsin synnärille, siellä vielä suihkuun kipuja helpottamaan... Ja 9.53 poika oli jo rinnalla :)... Ei ees synnytyssaliin ehitty ku ruuhkaa, tarkkailuhuoneessa sitte synnytettiin :)...

Pojalla painoa oli 4130g, muutama tikki jouduttiin laittaan, mut ei kipeetä tehny, ku repes suoraa alaspäin ni pysty hyvin istumaankin heti synnytyksen jälkeen..

Mitään kivunlievityksiä en kyllä ehtiny saamaan, paitsi ilokaasua ois saanu mut parin henkäsyn jälkeen totesin ettei se auta ku supistukset niin tiheesee tuli ettei ehtiny tarpeex nopeesti sitä hengittää ni heitin pois koko ilokaasut :). Mut niin nopeesti meni ja kivut ohi samantien ku poika oli syntyny, ei sattunu selkään enää yhtään ja siihen asti oli supistusten alusta ollu yhtä tuskaa selällään makaaminen ja sydänäänten kuuntelun takia piti jotenkin yrittää maata selällään/kyljellään.
 
äitee80
mulla kakkosen synnytys käynnistettiin sekä sillä pillerillä joka laitettiin tuonne alapäähän, mut sillä ei ollut mitään tehoa, 2 pilleria laittoivat ja sitte seuraavana päivänä oksitosiini tippaan ja oli aika nopea synnytys, 3,5 tuntia yhtä h.elvettiä. kohdunsuu aukesi niin nopeasti että ei kerennyt mikään kivunlievitys auttaa.
 
Mulla käynnistettiin rv. 37+5, kun lantiokuvien perusteella lääkäri veikkaili synnytyksen olevan hankalaa jos lapsi vielä kasvaa. tällöin vauvan painoarvio oli n.3400g ja tyttö oli syntyessä 3340g. Käynnistettiin pillereillä. neljäs pilleri vasta alkoi tuntua jossain ja sen jälkeen homma etenikin nopsasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 19:31 Nella kirjoitti:
Oliko tipalla vauhditettu synnytys kamalan raju?
Minusta synnytyskivut oli samat niin omilla supistuksilla, tipalla vauhditettuna kuin kokonaan käynnistettynäkin.Tipalla vauhditetussa tuli se loppu huipennus nopeammin kuin täysin omilla supisteluilla syntyneen kohdalla, mutta aivan yhtä kipeitä oli molemmat.Käynnistettykin meni samoilla kipumäärillä.
 
mie
Esikoinen käynnistettiin, rv 41+2, koska oli arvioissa niin suuri (eikä vain arvioissa: 54cm, 4490g). Oksitosiinilla käynnistettiin ja koko synnytys kesti 9,5 tuntia. Epiduraalin sain muistaakseni kahdesti. Se auttoi aivan älyttömästi enkä voi mitenkään ilman vertailukohtaa sanoa, että supistukset olisivat olleet rajuja. Tai olihan ne, kun en ilman epiduraalia kestänyt, mutta sen kanssa siis hyvin. En tiedä, millaisia ne olisivat olleet ilman käynnistystä tarkoitan... Juniori käynnistettiin rv 39+0, koska oli syytä olettaa hänenkin olevan isokokoinen (raskausajan diabetes). Pari päivää niiden pillerien nappailua, eikä mitään tulosta. Lopulta rv 38+2 puhkaistiin kalvot ja "pikkumies" oli tässä maailmassa 4,5 tunnin kuluttua (53 cm, 4680g). Jälleen sain epiduraalin, koska supistukset otti aivan vietävästi selkään!! Joten siinä mielessä synnytys oli "ihan ok". Mutta totesihan kätilö sitten, että "jos vielä joskus... niin pieniä lapsia minä en osaa synnyttää" ja itse ajattelen lauseen loppuun niin, että voisin raskasutestin tehtýäni varata samantien ajan käynnistykseen vaikka tuossa rv 38 tienoilla : )
 
Lapsivedet meni mutta supistukset eivät alkaneet. Käynnistys tehtiin geelillä ja tippa laitettiin samalla kun epiduraali. Puudutus vei kivut sen verran hyvin että en kokenut synnytystä mitenkään rajuksi. Kestoksi tuli n. kymmenen tuntia käynnistyksestä.
 

Yhteistyössä