Mitä siitä seurais jos teidän 12 v haistattelis vanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja äitelö
  • Ensimmäinen viesti
Itselläni ei ole noin isoja lapsia, mutta naapurissa asuu äiti ja poika (12v). Karjuvat toisilleen päivät pitkät. Kauheaa kielenkäyttöä, Haista vittua ja painu helvettiin. Tekis mieli tehdä LS-ilmo, mutta ilmeisesti normaalia? Vai?

"vieras"
Laittaisin ensin omaan huoneeseen miettimään, mitä tuli sanottua. Anteeksipyyntöä odottaisin myös. Varmaan lätkäisisin vielä arestin kaupan päälle, jotta varmasti muistaa ettei noin puhuta kellekään.

Vaikea miettiä, mulla 14-vuotias muttei ole koskaan käyttänyt tuollaista kieltä. Tosin eipä me miehenkään kanssa puhuta noin toisillemme.

aitelö
Itselläni ei ole noin isoja lapsia, mutta naapurissa asuu äiti ja poika (12v). Karjuvat toisilleen päivät pitkät. Kauheaa kielenkäyttöä, Haista vittua ja painu helvettiin. Tekis mieli tehdä LS-ilmo, mutta ilmeisesti normaalia? Vai?

No ei oo mun mielestä normaalia ollenkaan. Jotenki ymmärrän, että lapset (varsinki murkkuikäiset) saattaa huutaa mitä sylki suuhun tuo, mutta että vanhemmat?

"äiti"
Kyllä minäkin varmaan hetken tuijottasin ihmetyksestä. Toivuttuani sanoisin, että annapa kännykkä tänne ja viikkoon et mene muualle kuin kouluun. Ei tuollainen sovi alkuunkaan kenellekään.

äitelö
[QUOTE="vieras";26298624]Laittaisin ensin omaan huoneeseen miettimään, mitä tuli sanottua. Anteeksipyyntöä odottaisin myös. Varmaan lätkäisisin vielä arestin kaupan päälle, jotta varmasti muistaa ettei noin puhuta kellekään.

Vaikea miettiä, mulla 14-vuotias muttei ole koskaan käyttänyt tuollaista kieltä. Tosin eipä me miehenkään kanssa puhuta noin toisillemme.[/QUOTE]

Mä käskin lapsen omaan huoneeseen ja sanoin että siellä pitää olla tunnin. Sen jälkeen haistatti uudestaan. Sanoin, että oo sitte 1½tuntia. Haistatteli uudestaan jolloin sanoin, että sit oot 2 tuntia huoneessa. Siihen hiljeni mutta mietin, että oisko pitäny tehä jotain toisin.

Meillä ei miehen kans todellakaan puhuta noin toisillemme jos vihjasit, että lapsi ois meiltä oppinu tuommosta. Meistä ei kumpikaan kiroa koskaan.

3 lasta
Mä karjuin eilen pihalla 11v:lle, meni siihen provoiluun vähän hermot :snotty: On aina ollut ns. helppo lapsi, mutta murkkuikä alkaa painaa päälle hyvin tehokkaasti...

Meillä haistattelusta tms napsahtaa kotiaresti, pelikielto tai karkkipäivä pois. Tai sitten kaikki nuo ja vähän lisääkin.

Joo siis musta se mutsi on vielä pahempi ja ihan skitso..muutaman kerran oon pimpottanu ovikelloo ku äityny liian kovaks (tyyliin meijän 6kk vauva heränny huutoon)..mut ei avaa ovee. Hullu ämmä. :(

<-- ja tämä siis selvennykseksi ed viestiini.

Viimeksi muokattu:
Meidän lapset ovat 11v, 13v ja 16v. Enpä yhtäkkiä muista, että kukaan heistä olisi haistatellut noin meille vanhemmille. Voivat kyllä kyseenalaistaa asioita, ja sanoa esim. että "vittu, ei jaksa tyhjentää tiskikonetta". Mutta sitten keskustellaan miksi jokainen osallistuu kodin töihin ja miten hän haluaa omia toiveitaan kunnioitettavan "vittu, en jaksa nyt lähteä ostamaan sulle uusia farkkuja", eli periaatteella 'niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan'.

Alkuperäinen kirjoittaja äitelö;26298671:
Mä taidan näyttää tän viestiketjun tälle haistattelijalle niin näkee, että tulee muuallaki rangaistuksia :saint:
mä tuun nyt pilaamaan sun ketjun :snotty:

meillä keskusteltaisiin, sen jälkeen kun tilanne olis muuten rauhoittunut.Keskusteltaisiin siitä kuinka muille puhutaan, mutta myös selvitettäisiin mikä aiheutti tuon sanomisen.Omat lapset osaa kyllä kiroilla ja lipsahtelee noita sanoja kotonakin, mut tuon esikoisen kanssa opin jo et silloin kun se mulle pari kertaa noin on sanonut niin sillä oli niin paha olo, et se vaan sit aina purkatu muhun, koska mulle se uskalsi olla inottava, tietäen et mä en sitä hylkää teki mitä teki.

jos käytös on muutenkin huonoa ja typeryyksiä on tehnyt jo aiemmin (kerroit et puhelin on jo viety) asia voi toki olla vähän eri.

lasten puolesta
itse aina ihmetellyt noita aresti juttuja.lapsena ihmetetlin kun kaverit sai sellasta ja ite sanoin ettei mun äiti sellasta pysty pakottaa ja meen miten haluan.muutenkin kai sillä lapsella on oikeus haistatella samalla lailla kun aikuisillakin.tollanen jeesustelu ettei niin saa tehdä on naurettavaa..

äitelö
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26298731:
mä tuun nyt pilaamaan sun ketjun :snotty:

meillä keskusteltaisiin, sen jälkeen kun tilanne olis muuten rauhoittunut.Keskusteltaisiin siitä kuinka muille puhutaan, mutta myös selvitettäisiin mikä aiheutti tuon sanomisen.Omat lapset osaa kyllä kiroilla ja lipsahtelee noita sanoja kotonakin, mut tuon esikoisen kanssa opin jo et silloin kun se mulle pari kertaa noin on sanonut niin sillä oli niin paha olo, et se vaan sit aina purkatu muhun, koska mulle se uskalsi olla inottava, tietäen et mä en sitä hylkää teki mitä teki.

jos käytös on muutenkin huonoa ja typeryyksiä on tehnyt jo aiemmin (kerroit et puhelin on jo viety) asia voi toki olla vähän eri.
Käytös on ollu huonoa jo iät ja ajat ja lapsi käy terapiassa sen takia + toisenki asian takia. Eli 2 diagnoosia jonka takia käy terapiassa (ei adhd kumminkaan). Lapsi on edistyny valtavasti mutta nyt tää kevät on ollu jotenki vaikea ja takapakkia on tullu :/

muistan ikäni, kun olin todella pahassa murrosiässä, isä jäänyt juuri yhiksi, aikani haistattelin ja kirosin... Kunnes isä tukisti mua niskavilloista ja huusi (ei oikeastaan ikinä huutanut), että nyt loppuu minulle ei kirota! Tämä käytäntö ei kyllä nykyään ole edes laillista, mutta siihen loppui minulla kiroilut kuin seinään.. Ymmärrän kyllä faijaani, sillä oli varmasti raskasta ja rankka työkin oli vielä minun paimentamisen lisäksi...

äitelö
itse aina ihmetellyt noita aresti juttuja.lapsena ihmetetlin kun kaverit sai sellasta ja ite sanoin ettei mun äiti sellasta pysty pakottaa ja meen miten haluan.muutenkin kai sillä lapsella on oikeus haistatella samalla lailla kun aikuisillakin.tollanen jeesustelu ettei niin saa tehdä on naurettavaa..
No ei kyllä mun mielestä kenekään haistattelu oo sallittua. Ei aikuisten eikä varsinkaan lasten.

äitelö
Sanoisin että siisti suusi ja tule puhumaan sitten kun olet rauhoittunut.
Meillä on tytön kanssa aikamoista taistelua mutta kyllä se aina jostain syy löytyy mikä pännii.
Kuuntele, kuuntele ja kuuntele, siinä olis mun ratkaisu.
Tää lähti alunperin siitä, että lapsi kiusas pienempää sisarusta ja koska ei lopettanu vaikka monesti käskin niin passitin omaan huoneeseen. Siinä kohti alko tuo haistattelu...

Jos tuo oma 11v poikani niin tekisi, niin olisin huolestunut ja yrittäisin saada selville mikä painaa mieltä nin kovasti. Joka tapauksessa keskusteltaisiin asiasta jonka lopuksi hän pyytäisi anteeksi kielenkäyttöään.

Tyttöni on jo eriluonteinen ja hänen suhteensa kysyisin samalla tavalla mikä painaa mieltä ja odottaisin anteeksipyyntöä. Jos kielenkäyttö toistuisi (vaikka muita kohtaan), niin kotiaresti olisi paikallaan. Pojalla toistuva huono kielenkäyttö aiheuttaisi määräaikaisen tietokone ja konsolikäyttökiellon poislukien kouluasiat.

Yhteistyössä