mitä riskejä vauvalle on alatie- ja sektiosynnytyksissä?

• Viestiketjun aloittaja riskeistä
  • Ensimmäinen viesti
riskeistä
Suunnitellussa sektiossa ymmärtääkseeni seuraavia riskejä vauvalle:

1.-yllättävä ulostulo, synnytyskäytävä ei purista lasta lyttyyn ja lisää adrenaliinia. tietty ulosautto on myös stressaava tapahtuma, ja lisää adrenaliinia. Tämä valmistaa vauvaa kohdunulkopuoliseen elämään, eikä kai ole haitallista.

2.-joskus joudutaan imemään hengitystiet puhtaiksi, samalla tavalla kuin alatiesynnytyksessä.

3.-harvoissa tapauksissa lisääntynyt allergiariski, koska ei saa bakteerikasvustoa äidin emättimestä. tietty saa bakteeriflooraa äidin yms iholta.

Onko alatiesynnytyksessä millaisia riskejä?

Mä tutustuin aiheeseen silloin, kun esikoistani odotin, ja puntaroin vaihtoehtoja alatiesynnytyksen(perätilasta) ja sektion välillä...lopulta, kaikki listattuani, oli pakko toseta, että jopa alatiesynnytys perätilasta on turvallisempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle! normaalista alatiesynnytyksestä puhumattakaan!

riskeistä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 16:56 kangasajuruoho kirjoitti:
Mä tutustuin aiheeseen silloin, kun esikoistani odotin, ja puntaroin vaihtoehtoja alatiesynnytyksen(perätilasta) ja sektion välillä...lopulta, kaikki listattuani, oli pakko toseta, että jopa alatiesynnytys perätilasta on turvallisempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle! normaalista alatiesynnytyksestä puhumattakaan!
Olisi kiva lukea se listasi, jos vielä muistat :wave:
Minua kiinnostavat riskit lapselle, ei äidille.

Sektiossa lapsen keuhkot ei puristu kuten alatiesynnytyksessä. KEuhkojen puristuminen aktivoi keuhkorakkulat. Tämän vuoksi sektiolapsella on todennäköisemmin hengitystievaikeuksia. Samoja ongelmia voi olla myös lapsella joka syntyy alakautta mutta liian nopeasti jolloin keuhkorakkuloiden aktivoituminen ei kunnolla tapahdu.

Tämän mulle kertoi sairaalassa kätilö...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 17:02 riskeistä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 16:56 kangasajuruoho kirjoitti:
Olisi kiva lukea se listasi, jos vielä muistat :wave:
Minua kiinnostavat riskit lapselle, ei äidille.
Voi, kun siitä on jo seitsemän vuotta aikaa...mutta kirjastosta lainasin silloin ainakin neuvolajuttujen oppikirjan terveydenhuoltoalan opiskelijoille...ja muita opuksia aiheesta...

tulee mieleen
alatiesynnytyksessä lähinnä tuo "kiinni jäämisestä" aiheutunut hapenpuute. Esim. mieheni veli on vammautunut juuri synnytyksessä aiheutuneesta hapenpuutteesta aivoissa (asunut laitoksessa 8-vuotiaasta asti, kehitykseltään n. 5v tasoa). Omalla veljelläni joka oli huomattavasti arvioitua isompikokoinen on pienempää vaivaa (mbd), johtuen tod.näk. samasta asiasta.

Jotain pienempää vammaa voi tulla jos lapsi ei meinaa mahtua, esim. kädessä repeää jotain eikä palaudu kokonaan kuntoon koskaan. Sitten on näitä joissa napanuora kuristaa lapsen, kaverini pienokainen kuoli tähän :'( .

Harvinaisiahan nämä ovat, mutta kun tuttavapiirissä sattunut kuitenkin kaikenlaista niin kyllä se jotenkin pelottaa... Itse en tunne yhtään lasta joka olisi kuollut/vammautunut pysyvästi siksi että synnytystapana sektio. Totta jokatapauksessa on että JOS kaikki menee hyvin (niin kuin yleensä menee), alatie turvallisempi synnytystapa sekä äidille että lapselle, saa jälkimmäinenkin luonnollisen alun elämään, normaaliflooran ym) =)

Yhteistyössä