Mitä olisithalunnut tietää synnytyksestä tai sen jälkeisestä ajasta etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja gfudjfh
  • Ensimmäinen viesti
jaja
Näistä ois ollu kiva tietää :)

- Mitä vaihtoehtoja on synnytystavan suhteen (muutenkin kuin lapusta lukemalla itekseen)
- Koska sitä epiduraalia oikein voi pyytää, ei ollu mitään hajua kauanko tässä synnytyksessä kestää :D
- Sittenkun nousen synnytyssängyltä, meinaa pyörtyä
-Istukan synnyttäminen sattuu melkein enemmän kuin koko synnytys
- Senkin ois voinu mainita, miksi jouduin istumaan piuhat kiinni STAN-laitteessa ?
- Lapsivesi vihreää, miksi, onko se vaarallista?

Osastolla oisin halunnu tietää....

- Mihin voi jättää vauvan jos haluaa suihkuun?
- Miten imetetään?
- Lisämaitoon on mahdollisuus jos lapsi itkee vuorokaudesta melkein 18h
- Lisämaidon antaminen lapselle ei ole paha asia
- Kuka vie mun lapsen, ja minne tutkimukseen? Ja mihinköhän aikaan päivästä?
- Saanko käydä kanttiinissa ym lapsen kanssa?

Tossa jotain.

kahden äiti
Että lapsivettä voi tulla monta päivää ihan tolkuttomia määriä.
Että epiduraali ei välttämättä viekään kipuja.
Että kaikilla ei mene rinnat kuiviksi imetyksestä ja maito voi nousta jo synnytyspäivänä (tämän voisi joku mennä kertomaan myös lapsivuodeosaston työntekijöille ;-)
Että synnytyksen käynnistäminen voi kestää monta päivää.
...

mie
että PERÄPUKAMAT synnytyksen jälkeen ovat kipeämpiä kuin mikään muu itse synnytyksessä :-O
Ja että ponnistamisen tarvetta ei tullutkaan kolmannessa synnytyksessä, koska vauva ei laskeutunut ollenkaan. Piti ponnistaa vauva alas ja sitten vasta ulos

Että synnytyssupistukset on kuin lieviä mahanpuruja, mutta jälkisupistukset ovat tosi kivuliaita.

Että maidon nousu rintoihin on kivuliasta (tästä ei puhuttu valmennuksessa mitään!)

Että synnytyksen jälkeen vollotat hanat auki pienimpiäkin vastoinkäymisiä. (Tämän tiesin vain teoriassa)

Tedät teoriassa, että synnytystä ei pidä suunnitella etukäteen, sillä se ei mene suunnitelmien mukaan. En sisäistänyt, että se piti paikkansa juuri minun kohdallani.

Etukäteen esikoisen äitinä ei voi tietää, kuinka totaalisesti se elämä muuttuu, vaikka kuinka olisi seurannut läheltä sukulaisperheiden pikkuvauva-aikaa.

Olisi pitänyt myös ennakolta tietää, etteivät synnärin lastenhoitajat millään syyllä huoli hetkeksikään vauvaasi hoitoonsa, ja jos yrität vauvaa sinne saada edes suihkussa käynnin ajaksi, he haukkuvat sinut alimpaan maan rakoseen.

.
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Esikoista v.94 ei kukaan maininnu miltä se sitte tuntuu ku alkaa ponnistuttamaan...minä se olin vain matkalla paskalle ja ku mainittin asiasta tehdessäni lähtöä vessaan minut kiikutettiinki pikapikaa synnytys saliin. :D
:D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisin halunnut tietää sen, ettei siihen vauvaan rakastu oikopäätä kun sen näkee. Samoin kuin sen, ettei kivut todellakaan lopu siihen kun lapsi on ulkona. Myös siitä olisi voinut joku mainita, että maidon pumppaaminen pitää aloittaa heti eikä vasta neljäntenä päivänä, kun kätilö tulee asiaa kauhistelemaan. Ja jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut kiva tietää myös, että ennen alapään tikkaamista sen voi tosiaankin puuduttaa, ettei tarvitse vaan hammasta purra ja kestää.
"Kiva" tietää että en ole ainoa jolle näin kävi, minua tosin ei kukaan kätilö edes informoinut vaan huonetoveri.
Nousiko sulla maito hyvin ja onnistuiko imetys?
Maito nousi kyllä, mutta mitään ei tullut ulos. Vauvaa punnittiin aina syötön jälkeen ja tulos oli, että hän oli melkeinpä laihtunut "imetyksen" aikana. Pumpulla ei tullut mitään ulos, eikä käsin. Sain jopa sellaista lääkettä, minkä piti auttaa maidon herumista, mutta ei auttanut. Vauva söi tyhjää rintaa kolme viikkoa ja aina syötön jälkeen vetäisi pullollisen maitoa perään. Sen kolmen viikon jälkeen lopetin koko imetyksen.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Olisin halunnut tietää sen, ettei siihen vauvaan rakastu oikopäätä kun sen näkee. Samoin kuin sen, ettei kivut todellakaan lopu siihen kun lapsi on ulkona. Myös siitä olisi voinut joku mainita, että maidon pumppaaminen pitää aloittaa heti eikä vasta neljäntenä päivänä, kun kätilö tulee asiaa kauhistelemaan. Ja jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut kiva tietää myös, että ennen alapään tikkaamista sen voi tosiaankin puuduttaa, ettei tarvitse vaan hammasta purra ja kestää.
"Kiva" tietää että en ole ainoa jolle näin kävi, minua tosin ei kukaan kätilö edes informoinut vaan huonetoveri.
Nousiko sulla maito hyvin ja onnistuiko imetys?
Maito nousi kyllä, mutta mitään ei tullut ulos. Vauvaa punnittiin aina syötön jälkeen ja tulos oli, että hän oli melkeinpä laihtunut "imetyksen" aikana. Pumpulla ei tullut mitään ulos, eikä käsin. Sain jopa sellaista lääkettä, minkä piti auttaa maidon herumista, mutta ei auttanut. Vauva söi tyhjää rintaa kolme viikkoa ja aina syötön jälkeen vetäisi pullollisen maitoa perään. Sen kolmen viikon jälkeen lopetin koko imetyksen.
Mullakin kai nousi mutta ei tihkunut ulos kuin pari tippaa ja siinä se vaikka kuinka pumppasin. Imetystä kokeilin vain pari kertaa, vauva oli niin pieni ettei oikein ymmärtänyt rinnasta mitään eikä jaksanut imeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja gfudjfh:
Kun mulle ei kukaan ainakaan maininnut seuraavaa:

- Jos tehdään eppari, kannattaa varata kotimatkalle joku pehmeä tyyny tms. automatkaa varten
Itse asiassa, jos tehdään eppari, tulee istua mieluiten kovalla, tukevalla alustalla.
Kuka pystyy istumaan kovalla, tukevalla alustalla sen jälkeen?Kyllä meille ainakin osastolla näytettii missä on kottarin sisäkumit ja suositeltiin et mies hankkii sellaisen myös kotimatkaa varten.. :D Mua kiellettiin istumasta ollenkaan parin ekan päivän aikana...

Mulle ei kerrottu, et täältä ei ensisynnyttäjät niin vaan lähdekään kotiin heti kun synnytyksestä seuraavana aamuna heräävät.

Sitä ei kukaan kertonut, että se lapsi voi tulla iskiashermon yli syntyessään ja sen takia joutuu klinkkaamaan kolme päivää, kun JALKA on niin kipeä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

- Jos tehdään eppari, kannattaa varata kotimatkalle joku pehmeä tyyny tms. automatkaa varten
Itse asiassa, jos tehdään eppari, tulee istua mieluiten kovalla, tukevalla alustalla.
Kuka pystyy istumaan kovalla, tukevalla alustalla sen jälkeen?Kyllä meille ainakin osastolla näytettii missä on kottarin sisäkumit ja suositeltiin et mies hankkii sellaisen myös kotimatkaa varten.. :D Mua kiellettiin istumasta ollenkaan parin ekan päivän aikana...
Sama juttu, ihan osastolla suositeltiin "tyhjän päällä" istumista. Vai vielä kovalla alustalla, alapää täynnä tikkejä... Huh!

Mindy
Alkuperäinen kirjoittaja maalla on mukavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja torrestiina:
että toisen kohdalla jälkisupistukset ovat oikeasti järkyttäviä :kieh:
Tätä mä en olisi tahtonut kuulla, ;) terv. toista odottava
No hyvä kun nyt tietää, voi pyytää särkylääkkeitä valmiiksi... terv. myös toista odottava

vieras
Ei helvetti: kovalla tukevalla alustalla...? repeämän tikit millin päästä persreiästä enkä istunut viikkoihin kuin puolella kankulla, en edes sillä pehmeällä alustalla. Kätilö suosittelikin ettei aluksi kannata istua ollenkaan, lisää turvotusta alueella, olisi pitänyt uskoa, mutta eipä sitä tajua ensikertalaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Olisi pitänyt myös ennakolta tietää, etteivät synnärin lastenhoitajat millään syyllä huoli hetkeksikään vauvaasi hoitoonsa, ja jos yrität vauvaa sinne saada edes suihkussa käynnin ajaksi, he haukkuvat sinut alimpaan maan rakoseen.
höh :(

Rovaniemellä eivät ees meinanneet tuoda vauvaa heti synnytyksen jälkeen syömään yms. että olisin saanu levätä. Ja vauvalaan sai viedä aina kun tarvis oli. Oli jopa niin hyvä palvelu että kotiutumispäivänä saatiin jättää vauva nukkumaan vauvalaan siksi aikaa kun käytiin äkkiä ostamassa loput tarvikkeet jotka jäi ostamatta, kun vauva syntyikin etuajassa eikä odotteluaikaa synnytyspaikkakunnalla tullutkaan. Piti silloin ostostella loput.

vieras
Sen että virtsankarkailu synnytyksen jälkeen ei ole mikään vika, vaan se voi kuulua asiaan jonkin aikaa, kunnes kaikki paikat palautuu kuntoon.

Luulin esikoisen saatuani, että joudun käyttämään tena ladyjä sitten loppuikäni. Kunnes vaiva helpotti itsestään 4 kuukaudessa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen vasta osasin odottaa tätä vaivaa ja se parani myös itsestään samassa ajassa.

Miksei tästä asiasta puhuta äideille neuvolassa? Minäkin olin jo ties mihinkä leikkaukseen yksityiselle lähdössä ja luulin, että synnytys on pilannut pidättelykyvyn täysin. Tuli ihan yllätyksenä, että synnytyksen jälkeen tällaista esiintyy.

Sama juttu, ihan osastolla suositeltiin "tyhjän päällä" istumista. Vai vielä kovalla alustalla, alapää täynnä tikkejä... Huh!
Kätilöopistolla ei ainakaan ole käytössä mitään rinkuloita tai istumatyynyjä, ja siellä juuri sanottiin, että mieluummin kovalla alustalla. Jos alusta on pehmeä, kohdistuu alapäähän ja tikkeihin isompi paine kuin kovalla alustalla istuessa, vaikka se sitten saattaakin sattua enemmän.

Kätilöopistolla ei ainakaan ole käytössä mitään rinkuloita tai istumatyynyjä, ja siellä juuri sanottiin, että mieluummin kovalla alustalla. Jos alusta on pehmeä, kohdistuu alapäähän ja tikkeihin isompi paine kuin kovalla alustalla istuessa, vaikka se sitten saattaakin sattua enemmän.
kovalla alustalla voisi kuvitella että suurin paino jakautuu istuinluille vai mtkä ne on ja tuo alapää saa olla vähän rennompana, mutta pehmeällä alustalla keikkuessa on koko takapuoli jatkuvassa jännityksessä...

Kaikista järkyttävintä oli sairaalan suihkuhuoneen peilistä nähdä ne vähintään kaksinkertaisiksi turvonneet rinnat! Ja imetys ei sitten ollutkaan niin helppoa, kuin olin kuvitellut ja imetystietoutta oli todella nihkeästi saatavilla.
Olin silloin esikoista odottaessa lukenut ja opiskellut kaiken mahdollisen raskaudesta, synnytyksestä ja vauvanhoidosta, mutta nuo tuli yllätyksenä. Nykyään kaikki tieto on onneksi niin helposti saatavilla :)

vieras
Sen että virtsankarkailu synnytyksen jälkeen ei ole mikään vika, vaan se voi kuulua asiaan jonkin aikaa, kunnes kaikki paikat palautuu kuntoon.

Luulin esikoisen saatuani, että joudun käyttämään tena ladyjä sitten loppuikäni. Kunnes vaiva helpotti itsestään 4 kuukaudessa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen vasta osasin odottaa tätä vaivaa ja se parani myös itsestään samassa ajassa.

Miksei tästä asiasta puhuta äideille neuvolassa? Minäkin olin jo ties mihinkä leikkaukseen yksityiselle lähdössä ja luulin, että synnytys on pilannut pidättelykyvyn täysin. Tuli ihan yllätyksenä, että synnytyksen jälkeen tällaista esiintyy.
Eikö sulle tosiaan puhuttu neuvolassa lantionpohjan lihasten treenaamisesta? siinä tapuksessa sulla on ollut osi huono terkkari. Mulle on kahden eri paikkakunnan neuvoloissa kerrottu tämä fakta että niitä kannattaa treenata ja ohjeet annettu jo ennen synnytystä , koska tosiaankin synnytys vaikuttaa lantiopohjan lihaksiin ja saattaa aiheuttaa virtsankarkailua erityisesti yskimisen/aivastaminen ja pomppisen yhteydessä.

Yhteistyössä