Mitä olisithalunnut tietää synnytyksestä tai sen jälkeisestä ajasta etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja gfudjfh
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen että virtsankarkailu synnytyksen jälkeen ei ole mikään vika, vaan se voi kuulua asiaan jonkin aikaa, kunnes kaikki paikat palautuu kuntoon.

Luulin esikoisen saatuani, että joudun käyttämään tena ladyjä sitten loppuikäni. Kunnes vaiva helpotti itsestään 4 kuukaudessa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen vasta osasin odottaa tätä vaivaa ja se parani myös itsestään samassa ajassa.

Miksei tästä asiasta puhuta äideille neuvolassa? Minäkin olin jo ties mihinkä leikkaukseen yksityiselle lähdössä ja luulin, että synnytys on pilannut pidättelykyvyn täysin. Tuli ihan yllätyksenä, että synnytyksen jälkeen tällaista esiintyy.
Eikö sulle tosiaan puhuttu neuvolassa lantionpohjan lihasten treenaamisesta? siinä tapuksessa sulla on ollut osi huono terkkari. Mulle on kahden eri paikkakunnan neuvoloissa kerrottu tämä fakta että niitä kannattaa treenata ja ohjeet annettu jo ennen synnytystä , koska tosiaankin synnytys vaikuttaa lantiopohjan lihaksiin ja saattaa aiheuttaa virtsankarkailua erityisesti yskimisen/aivastaminen ja pomppisen yhteydessä.
Vasta synnytyksen jälkeen fysioterapeutti otti puheeksi asian yleisesti, näin jälkikäteen ajatellen. Tosin mulla neuvolakäynnit on keskittynyt aina vakavempiin aiheisiin, viimeisimmätkin käynnit ollut vaan näiden raskauden omien ongelmien käsittelyä. Mutta jokatapauksessa, ihan ylllätyksenä tuli esikoisen saatuani tuo kyseinen ongelma, että se oli suuri huoli kyllä ensimmäiset kuukaudet =/

vieras
Sen että virtsankarkailu synnytyksen jälkeen ei ole mikään vika, vaan se voi kuulua asiaan jonkin aikaa, kunnes kaikki paikat palautuu kuntoon.

Luulin esikoisen saatuani, että joudun käyttämään tena ladyjä sitten loppuikäni. Kunnes vaiva helpotti itsestään 4 kuukaudessa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen vasta osasin odottaa tätä vaivaa ja se parani myös itsestään samassa ajassa.

Miksei tästä asiasta puhuta äideille neuvolassa? Minäkin olin jo ties mihinkä leikkaukseen yksityiselle lähdössä ja luulin, että synnytys on pilannut pidättelykyvyn täysin. Tuli ihan yllätyksenä, että synnytyksen jälkeen tällaista esiintyy.
Eikö sulle tosiaan puhuttu neuvolassa lantionpohjan lihasten treenaamisesta? siinä tapuksessa sulla on ollut osi huono terkkari. Mulle on kahden eri paikkakunnan neuvoloissa kerrottu tämä fakta että niitä kannattaa treenata ja ohjeet annettu jo ennen synnytystä , koska tosiaankin synnytys vaikuttaa lantiopohjan lihaksiin ja saattaa aiheuttaa virtsankarkailua erityisesti yskimisen/aivastaminen ja pomppisen yhteydessä.
Vasta synnytyksen jälkeen fysioterapeutti otti puheeksi asian yleisesti, näin jälkikäteen ajatellen. Tosin mulla neuvolakäynnit on keskittynyt aina vakavempiin aiheisiin, viimeisimmätkin käynnit ollut vaan näiden raskauden omien ongelmien käsittelyä. Mutta jokatapauksessa, ihan ylllätyksenä tuli esikoisen saatuani tuo kyseinen ongelma, että se oli suuri huoli kyllä ensimmäiset kuukaudet =/
Nuo lantionpohjanlihasten jumppa-neuvot muuten käsitin ainakin aluksi ihan täysin niin, että se on tärkeää ja olennaista seksin kannalta. Siihenpä se fysioterapeutillakin painottui. Ei sitä selvinsanoin ainakaan kukaan varoittanut, että nimenomaan virtsankarkailua saattaa olla. Kukaan ei puhunut miten yleistä sellainen on ja miten normaalia synnytyksen jälkeen. Ja sain sen käsityksen, että mikäli fysioterapeutn suorittamat pari lyhyttä harjoitusta onnistuu, kaikki on siis ihan kunnossa. Ei nuo asiat minulle ollut mitään tuttuja ennen.

Dillindallin

Meillä kyllä puhuttiin lantionpohjatreeneistä ja annettiin esitteitä ennen ja jälkeen. MUTTA missään ei puhuttu, että treenistä huolimatta pidätyskyky on aluksi koetuksella esim. yskiessä. Minäkin pelkäsin, että kyseessä on loppuelämän vaiva ja koin syyllisyyttä, että enkö nyt sitten treenannutkaan tarpeeksi :(.

Toinen juttu, mistä olisi ollut aiheellista saada tietää etukäteen oli jälkivuodon runsaus. Olisi ollut kiva osata varata jättisiteitä valmiiksi kotiin.

Imetyksen kipeydestä kerrottiin jotain, mutta tietoa ja hoito-ohjeita olisi voitu antaa enemmän. Nyt piti kovasti googlata, että mitä nyt olen tehnyt väärin ja onko tämä normaalia kipua. Ennen kaikkea: kunpa joku olisi kertonut, että Bepanthen parantaa rikkoutuneen nännin ja ennen imetystä sen voi pyyhkiä pois vaikka vauvan puhdistuspyyhkeellä (joita kannattaa varata sängyn viereen) ja imetyksen jälkeen heti vaan lisää Bepanthenia.

--
- Että se OIKEASTI saattaa sattua niin paljon että melkein toivoo kuolevansa

- Että alapää voi olla viikkoa kipeä epparin jälkeen

- Synnytyksen jälkeen voi joutua käyttämään pitkään ulostetta pehmentävää lääkettä, pissaaminen saattaa sattua pitkään, vuoto jatkuu tosi pitkään ja lisänä on happaman maidon haju

- ponnistaessa pierettää ja paskat voi lentää

- sairaalassaolo voi olla raskasta jos vierustoverin vauva itkee aina kun omas nukkuu ja toisinpäin

- että synnytys voi kestää parikin vuorokautta ja sen jälkeen on umpiväsynyt

Olisin halunnut tietää noi kaikki asiat mitä edellä tulikin ja nyt alleviivaan imetysinfon! Hei haloo, miks ei oo jotai imetyskurssia ennen synnytystä ja sen jälkeenki. On se vaan niin pirun hankalaa ja kipeetä touhua, varsinkin kun oma vauva ei osannut ottaa otetta sitte millään ja osastolla hoitajat juotti vaan pullosta. Kävin kyllä imetystukiryhmässä mutta äidit siellä vain kilpailivat ketä on paras äiti ja ketä on imettänyt kauiten. Ei paljon apuja sieltä tullut. Oli pakko lopettaa 1kk iässä kun sattu jo niin kovin et vesi valus silmistä ja varpaan kynnet lensi kattoon. Maitoa kyllä tuli vaikka koko kylän lapsille. Vein muovipussillisen pakastettua maitoa kotiin vietäviksi synnäriltä.. :LOL: Seuraavaa pienokaista odotellessa taidan opiskella imytysasiamieheks (tai miks vaa) kunhan imetys sujuu. Tsemppiä kaikille ensisynnyttäjille ketä lukee tätä ketjua. Ei toi kaikki aina oo kaikilla noin kamalaa. Ite sain niin ihanan fiiliksen synnytyksen jälkee et miettisin heti sen jälkee et hitto tää on hieno kokemus, koska vaa uudestaa! Nii ja epiduraali voi myös epäonnistua.. mut ei hätää ku ei ota paniikkii ja antaa luonnon hoitaa tehtävänsä. =) :whistle:

Yhteistyössä