vieras
Vasta synnytyksen jälkeen fysioterapeutti otti puheeksi asian yleisesti, näin jälkikäteen ajatellen. Tosin mulla neuvolakäynnit on keskittynyt aina vakavempiin aiheisiin, viimeisimmätkin käynnit ollut vaan näiden raskauden omien ongelmien käsittelyä. Mutta jokatapauksessa, ihan ylllätyksenä tuli esikoisen saatuani tuo kyseinen ongelma, että se oli suuri huoli kyllä ensimmäiset kuukaudet =/Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Eikö sulle tosiaan puhuttu neuvolassa lantionpohjan lihasten treenaamisesta? siinä tapuksessa sulla on ollut osi huono terkkari. Mulle on kahden eri paikkakunnan neuvoloissa kerrottu tämä fakta että niitä kannattaa treenata ja ohjeet annettu jo ennen synnytystä , koska tosiaankin synnytys vaikuttaa lantiopohjan lihaksiin ja saattaa aiheuttaa virtsankarkailua erityisesti yskimisen/aivastaminen ja pomppisen yhteydessä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Sen että virtsankarkailu synnytyksen jälkeen ei ole mikään vika, vaan se voi kuulua asiaan jonkin aikaa, kunnes kaikki paikat palautuu kuntoon.
Luulin esikoisen saatuani, että joudun käyttämään tena ladyjä sitten loppuikäni. Kunnes vaiva helpotti itsestään 4 kuukaudessa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen vasta osasin odottaa tätä vaivaa ja se parani myös itsestään samassa ajassa.
Miksei tästä asiasta puhuta äideille neuvolassa? Minäkin olin jo ties mihinkä leikkaukseen yksityiselle lähdössä ja luulin, että synnytys on pilannut pidättelykyvyn täysin. Tuli ihan yllätyksenä, että synnytyksen jälkeen tällaista esiintyy.