Mitä mieltä tästä uudesta ekologisesta hybridivaipasta (kestovaipan ja maatuvan kertakäyttövaipan sekoitus)?

Mitä mieltä tästä uudesta ekologisesta hybridivaipasta (kestovaipan ja maatuvan kertakäyttövaipan sekoitus)?

Satuin törmäämään tälläiseen netissä. Eli hybridivaippa, jossa siis kestovaippakuori, jonka sisälle laitetaan 100% maatuva imuosa, joka on tehty selluloosasta. Imuosan luvataaan imevän paremmin kuin kestovaippojen imut. Imuosan voi käytön jälkeen repiä, huuhtoa pöntöstä alas, kompostoida tai laittaa roskiin.

gDiapers - Earth friendly diapers, the new diaper hybrid.

Itse käytän tosiaan monesti kestovaippoja, mutta vaikka laittaa miten imuja, tuntuu että vauva on koko ajan märkänä niissä.
 
"vieras"
Tossa on se ongelma, että ellei ole omaa kompostoria jossa tuon kompostoida, niin luultavasti tuo ei ekologisuudessa paljoa voita kertisvaippoja. Vaippaa, jossa on ihmisen jätöksiä, ei saa laittaa biojätteeseen. Kaatopaikaolosuhteissa se taas ei maadu vaan mätänee, ja tuottaa kasvihuonekaasu metaania. Jotenkin tuntuu siltä, että miten voi tuo muka mennä vessanpöntöstäkään putkia tukkimatta, kun sinne ei saa terveyssidettäkään heittää, mikä kuitenkin on paljon pienempi?

Enkä usko, että tavallinen kotikompostorikaan riittää kompostoimaan semmoista määrää vaippoja ja paskaa, mitä tavallinen pikkulapsi tuottaa.
 
On tuo varmaankin parempi vaihtoehto kuin tavallinen kertakäyttövaippa, mutta kyllä mä koen silti kätevämmäksi ja edelleen luontoystävällisemmäksi käyttää kestoja, kuin noita hybridejä.

Mulla on ollut tapana vaihtaa vaippa heti kun huomaan että sinne on tullut pissa tai kakka. Joten mun lapset eivät koskaan ole olleet märissä vaipoissa kuin hetken. Kertakäyttövaippa varmasti imee enemmän kuin kestovaippa (ja osin tästä syystä käytämmekin kertiksiä yöllä), mutta kyllä mun pitää silti hehkuttaa myös noita meidän kestovaippoja.

Mun mielestä paras materiaali lapsen ihoa vasten on ehdottomasti fleece. Se kun tuntuu lähes kuivalta ihoa vasten, eikä mielestäni häviä kertakäyttövaipalle pätkääkään. Jos vaipan sisälle on laitettu kunnon imu jossa on sekä nopeasti imevä, että hitaasti imevä osa, joka puolestaan imee paljon, niin ihan kätevästi päästään 3-4 tunnin vaihtoväliin, joka riittää esim. päiväunien ajan.
 
[QUOTE="vieras";22928245]Tossa on se ongelma, että ellei ole omaa kompostoria jossa tuon kompostoida, niin luultavasti tuo ei ekologisuudessa paljoa voita kertisvaippoja. Vaippaa, jossa on ihmisen jätöksiä, ei saa laittaa biojätteeseen. Kaatopaikaolosuhteissa se taas ei maadu vaan mätänee, ja tuottaa kasvihuonekaasu metaania. Jotenkin tuntuu siltä, että miten voi tuo muka mennä vessanpöntöstäkään putkia tukkimatta, kun sinne ei saa terveyssidettäkään heittää, mikä kuitenkin on paljon pienempi?

Enkä usko, että tavallinen kotikompostorikaan riittää kompostoimaan semmoista määrää vaippoja ja paskaa, mitä tavallinen pikkulapsi tuottaa.[/QUOTE]

Tuon voi vetää vessänpöntöstä alas. Katso sieltä esittelyvideo. Et varmaan edes tutustunut noihin sivuihin. Vaipan imuosa maatuu kokonaan kaatopaikalla 60päivässä.
 
[QUOTE="vieras";22928315]Miten se maatuu kaatopaikalla muun roskan joukossa mätänemättä ja tuottamatta metaania, kun niin ei tee mikään muukaan biojäte?[/QUOTE]

Toistan: yrityksen mukaan vaippa maatuu keskimäärin 50 päivässä.
 
Huom harmaana
Toistan: yrityksen mukaan vaippa maatuu keskimäärin 50 päivässä.
Vähän kritiikkiä peliin, kiitos.
Sisäosa saattaakin maatua optimiolosuhteissa laitoksessa 50 päivässä, mutta ei kaatopaikalla. Siellä ei maadu mikään, vaan mätänee tuottaen metaania. Ei hyvä juttu.

Nature Babycare -vaippojenkin väitettiin kompostoituvan täydellisesti oliko se nyt 40 päivässä mutta totuus oli ihan toinen, kun kompostointinlaitoksessa oli testattu.

Ja vessanpönttöön ei tuollaisia saa laittaa, se on varma juttu se.

Totean jälleen kerran, että silkkaa huuhaata.
 
vivika
Tuon voi vetää vessänpöntöstä alas. Katso sieltä esittelyvideo. Et varmaan edes tutustunut noihin sivuihin. Vaipan imuosa maatuu kokonaan kaatopaikalla 60päivässä.
Kaupoissa on jo myynnissä 100% bielogisesti hajoavia terveyssiteitä sekä 100% biologisesti hajoavia tampooneja. Kumpiakaan ei saa laittaa biojätteeseen eikä vetää vessanpöntösä vaikka valmistaja siihen luvan antaakin.

Minusta tuo vaippa kuori on todella omituisen mallinen. Takakiinnitys tuntuu ajatuksena ainakin käytännössä hankalalta jos lapsi ei osaa seisoa.
 
"vieras"
Kaupoissa on jo myynnissä 100% bielogisesti hajoavia terveyssiteitä sekä 100% biologisesti hajoavia tampooneja. Kumpiakaan ei saa laittaa biojätteeseen eikä vetää vessanpöntösä vaikka valmistaja siihen luvan antaakin.

Minusta tuo vaippa kuori on todella omituisen mallinen. Takakiinnitys tuntuu ajatuksena ainakin käytännössä hankalalta jos lapsi ei osaa seisoa.
Miksi niitä ei saisi laittaa biojätteeseen? Minä olen laittanut, samoiten kuin biohajoavat vaipatkin.
 
"sam"
Biologinen jäte

Biologisella jätteellä tarkoitetaan esim. ruoantähteitä, pilaantuneita ja kuivia elintarvikkeita, hedelmän- ja vihannesten kuoria, vaippoja, siteitä, kasvien jäännöksiä sekä pölyä.

Biologinen jäte tulee pakata mustiin, 25 – 30 litran muovipusseihin. HUOM! Täysi pussi tulee sulkea huolellisesti!

Biologinen jäte viedään, Pietarsaaressa toimivan optisen lajittelun jälkeen, Stormossenin biokaasulaitokseen Mustasaaressa missä jätteestä saadaan kaasua. Kaasu muunnetaan sähköenergiaksi.


Kyllä meillä ainakin tavallinenkin vaippa laitetaan bioon.
 
Huom harmaana
[QUOTE="sam";22932220]Biologinen jäte

Biologisella jätteellä tarkoitetaan esim. ruoantähteitä, pilaantuneita ja kuivia elintarvikkeita, hedelmän- ja vihannesten kuoria, vaippoja, siteitä, kasvien jäännöksiä sekä pölyä.

Biologinen jäte tulee pakata mustiin, 25 – 30 litran muovipusseihin. HUOM! Täysi pussi tulee sulkea huolellisesti!

Biologinen jäte viedään, Pietarsaaressa toimivan optisen lajittelun jälkeen, Stormossenin biokaasulaitokseen Mustasaaressa missä jätteestä saadaan kaasua. Kaasu muunnetaan sähköenergiaksi.


Kyllä meillä ainakin tavallinenkin vaippa laitetaan bioon.[/QUOTE]

Biojäte on eri asia kuin biologinen jäte. Tosin jos kutsuu kertakäyttövaippoja biologiseksi jätteeksi, ovat termit hieman hakusessa.

Biokaasulaitos (suomeksi mädätys) on eri asia kuin kompostointilaitos, jossa vaippa muodostaa hygieniaongelman ja ongelmia lopputuotteen käytössä.
 
vivika
[QUOTE="vieras";22932212]Miksi niitä ei saisi laittaa biojätteeseen? Minä olen laittanut, samoiten kuin biohajoavat vaipatkin.[/QUOTE]

Ainoastaan omaan kompostiin saa laittaa, jätelaitosten keräämiin biojäteastioihin ei saa laittaa mitään ihmisperäistä.
 
?
Selluloosa hajoaa kyllä eli jos sisusta ei ole niitä muovihelmiä täynnä vaan sitä "normaalia" massaa, niin ei sen erikseen tarvitse olla "biohajoava".

Olet tainnut mennä pahasti markkinavoimien retkuun :LOL:
Anteeksi, mähän juuri totesin, ettei ne Nature baby caren vaipat maadu. Kukahan tässä menee markkinavoimien retkuun, kun sun mukaasi kompostointilaitoksessakin oli menty testaamaan Nature babycare vaippojen maatumista, kun heidän mukaansa NE EI EDES maadu.
 
Huom harmaana
Anteeksi, mähän juuri totesin, ettei ne Nature baby caren vaipat maadu. Kukahan tässä menee markkinavoimien retkuun, kun sun mukaasi kompostointilaitoksessakin oli menty testaamaan Nature babycare vaippojen maatumista, kun heidän mukaansa NE EI EDES maadu.
No mikähän niistä sitten sinusta tekee "biohajoavia"...? Kyllä se on ihan totta että niiden hajoamista on testattu laitosolosuhteissa ja huonoksi havaittu. usko tai ole uskomatta, minulle aivan sama.

Olen pahoillani, mutta jotenkin kirjotuksistasi saa sen käsityksen, että ajatuksena on markkinoida tätä tuotetta. Minun puolestani saa nyt olla.
 
No mikähän niistä sitten sinusta tekee "biohajoavia"...? Kyllä se on ihan totta että niiden hajoamista on testattu laitosolosuhteissa ja huonoksi havaittu. usko tai ole uskomatta, minulle aivan sama.

Olen pahoillani, mutta jotenkin kirjotuksistasi saa sen käsityksen, että ajatuksena on markkinoida tätä tuotetta. Minun puolestani saa nyt olla.
Markkinoida mitä tuotetta? Sähän tähän keskusteluun toit nämä Nature Babycaren vaipat, vaikka alunperin minä aloitin keskustelun gdiapersin vaipoista.

Mä en henk. koht pidä ollenkaan Nature Babycaresta, juuri sen takia, että heidän sivuillaankin todetaan, ettei se ole biohajoava.

Sä väität, että gdiapers taas on huuhaata. Voisitko hieman perustella väitteesi?
 

Yhteistyössä