mitä mieltä ootte jos isovanhemmat ei tuo 3v täyttävälle yhtään mitään lahjaksi?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
Ehkä hieman eriasia, mutta ei meidän kuopuskaan saanut isovanhemmiltaan ristiäislahjaa. Silti tiedän lapsen varmasti olevan isovanhemmilleen tärkeä :heart: Eihän se juhlien päätarkoitus ole lahjansaanti vaan joku ihan muu :whistle: Niin ja kurjempaahan se olisi lapselle ollut jos ei olisi ilmaantunut paikalle ollenkaan ;)
 
Meidän lapset eivät ole saaneet ukiltaan, siis minun isältä, minkäänlaisia lahjoja, muistamisia tai muita, odotas kun lasken.... seitsemään vuoteen, sitä ennen äitini edellytti, että hän silloin tällöin antoi ja toi jotain pientä silloin tällöin.

Kyllä ne joskus kysyvät että kuin tämä näin menee, varsinkin kun ovat tulossa ikään, jossa ukit antavat heidän kavereille festarilippuja, moporahoja ja muuta isompaa. Yritä nyt siinä sitten jotenkin selvittää, että teidän ukki oli ja on sangen hankala ja katkeroitunut, ja että minun pitää vieläkin itseäni ja heitäkin suojellakseni pitää välit sangen viileina ja rajoittaa yhteydet joulukorttiin (jonka senkin mies kirjoittaa...)

Äitini antaa aina lahjan, mutta on legendaarinen siinä, että se on aina joko aikaisessa tai myöhässä, mutta ei koskaan juuri ajallaan. Siihen ollaan totuttu.

Piika-äiti
 
Ihmettelisin, koska ei kuulu kummankaan puolen isovanhempien tapoihin...
Kyllä kai sitä odottaa lähimmiltä jotain, vaikka mikään kiveenkirjoitettu pakkohan se ei toki ole! Mut mitäs jos menis häihin ilman lahjaa...? Kyllä mä jotenkin aattelisin että lapsenlapsi tulis ennen esim. puolituttuja tai kaukaisempia sukulaisia! Tosi mun mummo osti lahjoja tasan yhdelle lapsenlapselle, enkä se ollut mä.... :|
 
mitään väliä
joo, meiän isovanhemmilla on jo useampi lapsenlapsi, enkä oletakkaan että ne toisivat jotain synttäreillä!! loistavat isovanhemmat kummaltakin puolelta silti.
 
vieras
Eivät aina jaksa tulla näin kauas ja eivät silloin tuo lahjaakaan. Tosin ihmettelisin kyllä jos joku aikuinen kehtaa tulla tyhjinkäsin paikalle. Meillä ei ainakaan appivanhemmat nälkää näe. On pääomatuloa ja hyvät eläkkeet lisäksi säästetty omaa eläkettä viimeisinä vuosina lakisääteisen lisäksi. silti tuovat meidän lapsille yleensä tiimaririhkamaa lahjaksi. Tämä siitä asti kun olen kotiäiti. Toisille rikkaille lapsenlapsille ostaa kalliit tarpeelliset lahjat ja enemmän. NÄillä toisilla myös toiset isovanhemmat ostavat kalliita lahjoja kun taas omat vanhempani eivät osta mitään. Eli appivanhemmat eivät kehtaa toisten synttäreille mennä huonommin varustettuna kun toiset isovanhemmat näkevät, mutta kun meidän lapsille ei kukaan muukaan osta mitään, meille kehtaavat tulla tiimarilahjojen kanssa.
Mutta jos jotain apua tarvitsevat, mieheni on yleensä se kohde, jolta pyytää, koskaan eivät pyydä mitään tyttäreltään, jonka lapset ovat hoitaneet ja joille tekevät lähes säännöllisesti työtä (remontoineet todella huonokuntoisen talon jne).
 
Anopilta on tota nähty... Ei sinällään haitannut, kun ei poika sillon viel synttäreistä/joulusta tajunnu.
Se kyllä mua ärsytti, kun anoppi ensin puhui suuria kuinka sitten ens viikolla tuo pojalle jotain suurta ja mahtavaa, mitä ei sitten ikinä näkynyt.
 
Anoppi ei koskaan anna syntymäpäivälahjoja saati joululahjoja ja lapset tietää sen. Ovat siihen tottuneet. Tärkeintä on ,että mummo tulee kakku/kahville. Mä olen omillekkin vanhemmille sanonut ,ettei niitä lahjoja tarvi hankkia,kun niitä muutenkin hankkivat pitkin vuotta. Tärkeintä lapsille kuitenkin on se yhdessä olo kaikkien kanssa. Ainakin meillä :)
 
Mimosan äippä
Tuntuisi tosi pahalta lapsen puolesta. minua loukkasi kaverinkin puolesta kun tämän anoppi sanoi ostavansa 3 vuotialle vain lahjan mutta ei mitään vauvalle. Onneksi meidän isovanhemmat kyllä muistaa rahallisesti ja ajallisesti.
 
Helmin ja Onnin Äiti
Esim. Jouluna Onni sai mummilta ja papalta 3 pakettia, Helmi ei yhtään.

Synttärilahjaksi Onni sai Ulkoiluhaalarin ja ulkoilupuvun (superRemuja) Helmi sai synttärilahjaksi ??? Kuvakirjan. Kastelahjaksi Onni sai ison setelin, Helmi sai hopeakorun. Reissuilta Onnille lähetetään kortti ei Helmille, Onnille tuodaan tuliaisia, Helmille ei. Onnin kanssa touhutaan Helmin ei. jne. On siinä sitten kiva olla vieressä ja hymyillä Ja miehestä tää on ihan ok, koska on tottunut itse olemaan aina siskonsa varjossa. Siskonsa on saanut kaiken autot, asunnon, lomat, lapsille kaiken, jne.

Niin se vaan on ettei "lahjat" mene tasan, ja niillä korteilla on pelattava mitkä on saanut.

Vielä meillä ei lapset itse tajua eriarvoisuuttaan, ja sillon kun alkavat tajuamaan onkin aika "jutella" mummin ja papan kanssa todella vakavasti, viis väleistä.
Nyt olen yrittänyt vihjailla ja ehkä on muutosta tapahtunutkin, Helmi osaa valloittaa, ja kietoa pikkusormen ympärille :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja jansku32:
eihän se lahjan tuominen välttämättä oo nii tärkeää vaa muistaminen...mun kantani on tää :whistle:
Niinpä, mutta ei ole tullut mitään muistamisia koskaan tytölle isänsä äidiltä. Ei likka edes tunnista toista mummuaan. Samalla paikkakunnalla asutaan, että välimatkakaan ei ole syy
 
XXS
Jospa isovanhemmat ovatkin niin fiksuja, etteivät tuo syntymäpäivänä mitään, kun sitä tavaraa tahtoo kertyä silloin ihan riittävästi vanhemmilta, kummeilta ja kavereilta. Sitten, kun ei ole merkkipäivää, voi joku lelu tai vaatepaketti mummulta ja papalta olla sitäkin iloisempi juttu!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Meidän lapset eivät ole saaneet ukiltaan, siis minun isältä, minkäänlaisia lahjoja, muistamisia tai muita, odotas kun lasken.... seitsemään vuoteen, sitä ennen äitini edellytti, että hän silloin tällöin antoi ja toi jotain pientä silloin tällöin.

Kyllä ne joskus kysyvät että kuin tämä näin menee, varsinkin kun ovat tulossa ikään, jossa ukit antavat heidän kavereille festarilippuja, moporahoja ja muuta isompaa. Yritä nyt siinä sitten jotenkin selvittää, että teidän ukki oli ja on sangen hankala ja katkeroitunut, ja että minun pitää vieläkin itseäni ja heitäkin suojellakseni pitää välit sangen viileina ja rajoittaa yhteydet joulukorttiin (jonka senkin mies kirjoittaa...)

Äitini antaa aina lahjan, mutta on legendaarinen siinä, että se on aina joko aikaisessa tai myöhässä, mutta ei koskaan juuri ajallaan. Siihen ollaan totuttu.

Piika-äiti
mein äiti täsmälleen samanlainen ton lahjan suhteen,tosi ajois tai myöhäs,ei koskaan ajallaan.
Toinen mummi sit taas jo seisoo se lahja kädessä oven takana että saa heti sen ojentaa,monesti tuo ilman synttäreitä tai muitakin lapselle jotain ja aina heti kädellä sen ojentaa kun ovi vähänkin raottuu,toiv.lapsi vaan oppii ymmärtää että ei muilta odota aina jotain kun tulevat.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Meidän lapset eivät ole saaneet ukiltaan, siis minun isältä, minkäänlaisia lahjoja, muistamisia tai muita, odotas kun lasken.... seitsemään vuoteen, sitä ennen äitini edellytti, että hän silloin tällöin antoi ja toi jotain pientä silloin tällöin.

Kyllä ne joskus kysyvät että kuin tämä näin menee, varsinkin kun ovat tulossa ikään, jossa ukit antavat heidän kavereille festarilippuja, moporahoja ja muuta isompaa. Yritä nyt siinä sitten jotenkin selvittää, että teidän ukki oli ja on sangen hankala ja katkeroitunut, ja että minun pitää vieläkin itseäni ja heitäkin suojellakseni pitää välit sangen viileina ja rajoittaa yhteydet joulukorttiin (jonka senkin mies kirjoittaa...)

Äitini antaa aina lahjan, mutta on legendaarinen siinä, että se on aina joko aikaisessa tai myöhässä, mutta ei koskaan juuri ajallaan. Siihen ollaan totuttu.

Piika-äiti
mein äiti täsmälleen samanlainen ton lahjan suhteen,tosi ajois tai myöhäs,ei koskaan ajallaan.
Toinen mummi sit taas jo seisoo se lahja kädessä oven takana että saa heti sen ojentaa,monesti tuo ilman synttäreitä tai muitakin lapselle jotain ja aina heti kädellä sen ojentaa kun ovi vähänkin raottuu,toiv.lapsi vaan oppii ymmärtää että ei muilta odota aina jotain kun tulevat.

 

Yhteistyössä