Mitä mieltä, onko tyhmää vai ei...

... laittaa hella ja jääkaappi vierekkäin. Yleensähän sitä ei suositella, mutta muistelen, että joku ukkeli jossain (ettei vaan olisi ollut Tilassa tämän talven aikana) sanoi, että ihan hyvin voi laittaa vierekkäin, kun nykyiset laitteet ovat niin hyvin eristettyjä. Uskoisitteko tuota? Ja onko faktatietoa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:02 vieras kirjoitti:
No ei se nyt niin järkevältäkään kuulosta...
Kaipaisin ehkä pikkuisen analyyttisempää vastausta. Ja mielellään tosiaan jotain faktatietoa taakse. Ei se minustakaan ihan maailman järkevimmältä kuulosta, siksi kyselenkin, onko oikeasti niin että se on tyhmää vai onko se vain yleinen uskomus.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:34 vieras kirjoitti:
Meillä on 3 v vanhat kodinkoneet ja kyllä tuo uuni kun on päällä niin lämpenee viereiset laatikostot. En kyllä laittais :/
Ok, eli se on tilaukkeli tai kuka nyt liekään selittänyt ihan omiaan vain, koska ei ole keksinyt jääkaapille muuta paikkaa kuin uunin vieressä.

lettipää harmaana
Tässä tekstiä kopsattuna sivulta: http://www.asuntotieto.com/20000i_RAKENNUS_JA_REMONTTITIETO/Keittiorem_s06/01-aloitus.html

Kylmää ja kuumaa konetta ei koskaan pidä sijoittaa vierekkäin. Jääkaappia ei pidä laittaa astianpesukoneen, uunin tai edes lämmityspatterin viereen. Liesi ja astianpesukone puolestaan voivat hyvinkin sijaita vierekkäin.

Ja Ikean keittiösuunnitteluohjelmakaan ei anna sijoittaa niitä vierekkäin...vai olikohan siinä vain kyse, ettei sähkölaite ole ihan vesipisteen vieressä...

Minulla on ollut myös se käsitys, ettei "kylmää ja kuumaa" pitäisi sijoittaa vierekkäin, mutta nyt kun olemme ottaneet selvää asioita keittiöremonttia suunnitellessa, ei asialla ole kuulema enää väliä, koska uudet laitteet ovat sellaisia, ettei ongelmia synny. Meillä ei tosin ole tarvetta sijoittaa niin. En kyllä osaa nyt äkkiseltään sanoa, mistä nimenomaisesta lähteestä tuon tiedon olen omaksunut =)

Hei. Jääkaapin ja hellan väliin olisi jäätävä 3 cm väliä, eli jos sulla on esim upotettava jääkaappi niin silloin sen kaapinreuna on yleensä 1 cm ja sen lisäksi hellan seinään asti vielä 2 cm tilaa. Jos väli on pienempi niin kannattaa lämpöä eristää esim K-raudasta saatavalla eristelevyllä jonka kiinnittää hellan ja jääkaapin väliin. Ei ole iso homma laittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:02 vieras kirjoitti:
No ei se nyt niin järkevältäkään kuulosta...
Meillä 1,5v vanhat koneet ja kyllä se uuni tosiaan lämmittää viereiset laatikot siinä sivussa joten ehkei niin kauheen hyvä ratkaisu. Muutenkin tuntuu, että ruuanlaitossa kiva olla tilaa, väljyyttä ja jos jääkaappi vieressä niin tuntuu ahdistavalta...riittävän analyyttistä... ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:43 Candide kirjoitti:
Minulla on ollut myös se käsitys, ettei "kylmää ja kuumaa" pitäisi sijoittaa vierekkäin, mutta nyt kun olemme ottaneet selvää asioita keittiöremonttia suunnitellessa, ei asialla ole kuulema enää väliä, koska uudet laitteet ovat sellaisia, ettei ongelmia synny. Meillä ei tosin ole tarvetta sijoittaa niin. En kyllä osaa nyt äkkiseltään sanoa, mistä nimenomaisesta lähteestä tuon tiedon olen omaksunut =)
No kun mä juuri myös muistelen kuulleeni jotain tuollaista. Vaikka tottahan se on, mitä joku sanoi, että kun ruokaa laittaa, olisi kiva, että on kunnolla tilaa molemmin puolin - ahdistaisi se jääkaappi ihan vieressä. Mutta muuten. Mistä ihmeestä mä kaivan sen tahon, joka meni väittämään, että ihan sama, mitä on vierekkäin?

Btw, kävin tänään lainaamassa sen Don Quijoten ekan osan. Miten sun projekti edistyy?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:44 Marjatta kirjoitti:
Hei. Jääkaapin ja hellan väliin olisi jäätävä 3 cm väliä, eli jos sulla on esim upotettava jääkaappi niin silloin sen kaapinreuna on yleensä 1 cm ja sen lisäksi hellan seinään asti vielä 2 cm tilaa. Jos väli on pienempi niin kannattaa lämpöä eristää esim K-raudasta saatavalla eristelevyllä jonka kiinnittää hellan ja jääkaapin väliin. Ei ole iso homma laittaa.
Onko tuosta olemassa jotain kirjallista tietoa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:46 Homo heidelbergensis kirjoitti:
Btw, kävin tänään lainaamassa sen Don Quijoten ekan osan. Miten sun projekti edistyy?
Ihan hyvin, kiitos kysymästä, luen nyt sitä numero 50., eli Raamattua, Mooseksen neljäs kirja lopuillaan. Olen tosin joutunut joustamaan itseni kanssa ja antamaan itselleni luvan lukea myös muuta, iski niin paha Austen-kausi, että on pakko lukaista Emma ja Järki ja tunteet ihan pikapikaa, olen myös katsonut kaikki filmatisoinnit Austenia ihan yhtäkyytiä, jotka vain hyllystäni löytyy :D Mutta pitää kyllä myöntää, että Raamattu on mielenkiintoinen ja odotan edelleen mielenkiinnostuvan, kun Mooseksen kirjat pääsen loppuun. Minulla on vuoden 1992 käännös (vai sanotaanko sitä versioksi, en tiedä), joka on paljon luettavampaa, kuin aiempi.

Ja meillä tuossa joulun jälkeen ostettu hella ja viereinen laatikosto ja toisen puolen roskiskaappikin lämpiävät.

Eli en miekään laittas. Ei kait siitä kumminkaan muuta haittaa ole kun järjetön energian kulutus.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:56 kesä82 kirjoitti:
Ja meillä tuossa joulun jälkeen ostettu hella ja viereinen laatikosto ja toisen puolen roskiskaappikin lämpiävät.

Eli en miekään laittas. Ei kait siitä kumminkaan muuta haittaa ole kun järjetön energian kulutus.

Otin vastikään esitteitä yhdeltä firmalta, joka valmistaa liesiä, siinä oli tarkat asennusohjeet, miten laitteet pitäisi sijoittaa, siinä oli siitäkin, millaisia kaappien materiaalit pitäisi olla, on erilaisia levyjä hellaa vasten ja muissa väleissä käytettäväksi, josko niitä ei sitten aina ole oikein tehty keittiöissä. Meillä on suht vanha keittiö ja hellan viereinen laatikosto on kyllä aina ollut ihan tavanomaisen lämmin, ei siis ylenpalttisen lämmin, josko siinä on käytetty oikeanlaista lämpöäeristävää välimateriaalia =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:57 tiinu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:53 Candide kirjoitti:
luen nyt sitä numero 50., eli Raamattua, Mooseksen neljäs kirja lopuillaan.
Heippahei! Oletko itse tehnyt listan? Millä perustein kokosit? :)
En toki ole itse tehnyt, kurkkaa linkkiä www.satakirjaa.fi =) Sitä listaa olen lukenut nyt jo kaksi vuotta! Palstalla kerran joku sanoi lukeneensa ne kaikki muutamassa kuukaudessa, oli kyllä ihailtava suoritus =)

Hoo, työtehoseuralta löyty jotain.

http://www.tts.fi/kodinenergiaopas/keittio/kylmasailytys.htm

"Laitteen sijoittaminen liian ahtaasti tai lämpöä tuottavan laitteen, kuten astianpesukoneen, viereen lisää merkittävästi sähkönkulutusta ja lyhentää laitteen käyttöikää."

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 22:00 Candide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:57 tiinu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:53 Candide kirjoitti:
luen nyt sitä numero 50., eli Raamattua, Mooseksen neljäs kirja lopuillaan.
Heippahei! Oletko itse tehnyt listan? Millä perustein kokosit? :)
En toki ole itse tehnyt, kurkkaa linkkiä www.satakirjaa.fi =) Sitä listaa olen lukenut nyt jo kaksi vuotta! Palstalla kerran joku sanoi lukeneensa ne kaikki muutamassa kuukaudessa, oli kyllä ihailtava suoritus =)
Ahaa, en ole tuollaisesta kuullutkaan =) Oletko uskollisesti noudattanut listaa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 22:17 tiinu kirjoitti:
Ahaa, en ole tuollaisesta kuullutkaan =) Oletko uskollisesti noudattanut listaa?
En ole lukenut missään erityisessä järjestyksessä, siinä aluksi, kuinka kirjoja löytyi kotoa hyllystä. Ja päätin lukea kaikki, vaikka osan olinkin jo lukenut aiemmin. Tuon Raamatun päätin jossain vaiheessa olevan nro 50. Muuten olen ollut tosi "orjallinen", että olen lukenut vain listan kirjoja tässä melkein kaksi vuotta, vain nopeasti ja "itseltäni salaa" jotain muuta, lähinnä tietokirjallisuutta ja mitä nyt olen lapsille lukenut. Tosin olen lukenut lapsillekin listan kirjoja, Seitsemän veljestä ja Sinuhen :D Nyt kun puoliväli häämöttää, alkaa tuntua tosi kivalta =) Sieltä linkistä löytyi ainakin aikaisemmin semmoinen varjolista, 1000 kirjaa, siitä voisi sitten jatkaa, kun tämä 100 on luettu B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 22:20 Candide kirjoitti:
Sieltä linkistä löytyi ainakin aikaisemmin semmoinen varjolista, 1000 kirjaa, siitä voisi sitten jatkaa, kun tämä 100 on luettu B)
Nälkähän kasvaa syödessä =)

Mitäs muuta kuuluu kuin lukuprojekti =)

Yhteistyössä