Mitä mieltä olet siitä, että lapsia tehdään yhteiskunnan elätettäviksi?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 1 lapsen mukavuudenhaluinen hyvätuloinen äiti:
Ei haittaa sossun elättinä oleminen, kunhan lapsista vaan huolehditaan hyvin ja heitä rakastetaan!!
Mutta ei niistä uusista kansalaisista ole mitään hyötyä Suomelle jos niitä ei kasvateta "tavoille" ja niistäkin tulee isona sossun elättejä.
Rakastetusta ja huolehditusta lapsesta tulee aivan hyvä tulevaisuuden kansalainen. Jos isä ja äiti viettävät aikaa kotona lapsista huolehtien yhteiskunnan varoilla, olen 100 % ettei se pilaa automaattisesti lasta. Sosiaalituen varassa eläminen kun ei tee perheestä automaattisesti ongelmaperhettä kaikilla elämän saroilla. Vaikka olen itse hyvätuloinen ja hyvinkoulutettu, olen saanut ilon tutustua elämässäni erilasiin ihmisiin. Mm. äitiin, joka pääasiassa omaa syyttään oli ajautunut sosiaalihuollon asiakkaaksi. Häntä lämpimämpää ja parempaa äitiä saa hakemalla hakea! Ja hänen lapsensa käytöksestä voisi moni lapsi otta todellakin mallia!

1 lapsen mukavuudenhaluinen hyvätuloinen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei haittaa sossun elättinä oleminen, kunhan lapsista vaan huolehditaan hyvin ja heitä rakastetaan!!
Mutta ei niistä uusista kansalaisista ole mitään hyötyä Suomelle jos niitä ei kasvateta "tavoille" ja niistäkin tulee isona sossun elättejä.
Rakastetusta ja huolehditusta lapsesta tulee aivan hyvä tulevaisuuden kansalainen. Jos isä ja äiti viettävät aikaa kotona lapsista huolehtien yhteiskunnan varoilla, olen 100 % ettei se pilaa automaattisesti lasta. Sosiaalituen varassa eläminen kun ei tee perheestä automaattisesti ongelmaperhettä kaikilla elämän saroilla. Vaikka olen itse hyvätuloinen ja hyvinkoulutettu, olen saanut ilon tutustua elämässäni erilasiin ihmisiin. Mm. äitiin, joka pääasiassa omaa syyttään oli ajautunut sosiaalihuollon asiakkaaksi. Häntä lämpimämpää ja parempaa äitiä saa hakemalla hakea! Ja hänen lapsensa käytöksestä voisi moni lapsi otta todellakin mallia!
Anteeksi, en ollut ap!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Rehellisesti? En juurikaan kunnioita tuollaista elämäntapaa.
:wave:

Minusta Suomessa on AIVAN liian hyvin pelaava sosiaalitoimi ja aivan liian kireä verotus työssäkäyville ja yrittäjille.
Tuskin olet sossusta koskaan mitään apua joutunut hakemaan jos olet sitä mieltä että sosiaalitoimi pelaa LIIAN hyvin..

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä siitä:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä siitä:
kun lomautetaan ja olet odottanut jo 3-4 kk rahoja eikä niitä tule. yrität saada rahaa sossusta ostamaan edes sen yhden maidon lapsille niin saat 0 ?? mutta kun tummaihoinen, työtön menee hakemaan rahaa niin hän saa n.1500 ?....
Byrokratia on tasapuolinen. Tee valitus. Luulen että kyse on kuitenkin keksitystä tilanteesta, koska laskukaavat ovat kaikille täysin samat ihonväristä ja naamasta riippumatta. Varallisuus lasketaan mukaan.
sun täytyy tulla mukaan soskuun niin sinun sinisilmät avautuvat.... valitettavasti tilanne ei ole keksitty...
Valititko päätöksestä?

Ei ärsytä
Aina, kun meinaa ärsyttää tämän tapainen toiminta ajattelen, että haluaisinko vaihtaa osia ko. ihmisten kanssa. Enpä kyllä. Minusta he elävät pohjimmiltaan aika surullista elämää ja meillä(=yhteiskunnalla) on varaa heihin(kin).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Varmasti pitää paikkansa, sosiaalituen varassa on fiksujakin ihmisiä ja sellaisia joille työ maistuisi jos vain olisi mahdollisuuksia työhön päästä! Mutta tarkoitin lähinnä niitä joilla ei ole minkään sortin yritystä edes koulutuksen hankkimisen ja työnteon suhteen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ärsytä:
Aina, kun meinaa ärsyttää tämän tapainen toiminta ajattelen, että haluaisinko vaihtaa osia ko. ihmisten kanssa. Enpä kyllä. Minusta he elävät pohjimmiltaan aika surullista elämää ja meillä(=yhteiskunnalla) on varaa heihin(kin).
Samaa mieltä.. Olen itse ollut molemmilla puolilla (työssä käyvä ja sossun elätti), ja täytyy sanoa että kyllä se on henkisesti paljon raskaampaa hakea raha sossusta kuin että on itse omalla työllä ansainnut sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Pitäisikö muuten eläke, vammaistuet jne, muutkin tulonsiirrot ottaa pois häiritsemästä? Heikommat syrjään jne.
Ei tietenkään.

Käsittääkseni nämä ap:n esimerkkinä olleet perheet ovat järjestelmän hyväksikäyttäjiä. Sellaista en hyväksy.
Mun mielestä taas järjestelmän hyväksikäyttäjiä ovat esimerkiksi sellaiset ihmiset, jotka tekevät pimeästi töitä ja nostavat samalla tukia.

Nämä tuilla elävät yhteiskunnan 'loiset' taas kenties syrjäytyneitä, ainakin useimmat. En usko, että kukaan on onnellinen ilman tavotteita. Syyt maleksimiseen ovat syvemmällä kun ulkopuolisena voi päätellä ja ne jotka eivät ole tämän kaltaisia ongelmia henk.koht. kohdanneet, eivät niitä ymmärrä.
Tummennetun allekirjoitan minäkin.

Näitä "loisia" löytyy todellakin moneen junaan, erilaisin taustoin. Jos taustalla on pitkäaikaista syrjäytyneisyyttä, mahdollisesti masentuneisuutta yms. on ymmärrettävää, että suosta on hankalaa ellei mahdotonta nousta, ainakaan ilman tukea. On tietenkin kaikkien edun mukaista että näitä perheitä tuetaan monin tavoin ja näin tavoitellaan parempaa elämänlaatua ja osallisuutta yhteiskunnassa.
Valitettavasti niitäkin perheitä löytyy, joissa vanhemmat ovat tulleet siihen tulokseen, että työtä tekemättäkin elää ja varsin mukavasti. Suoranaista laskelmointiakin saattaa esiintyä ja vaikka työstä periaatteessa nautittaisi ja koulutus löytyisi, työtä ei viitsitä hakea eikä tehdä. Omassa tuttavapiirissä on tällainen perhe... Vanhemmat eivät juurikaan viitsi peitelläkään sitä, ettei työtä ole tarkoituskaan hakea.

Minusta Suomessa on AIVAN liian hyvin pelaava sosiaalitoimi ja aivan liian kireä verotus työssäkäyville ja yrittäjille.
Tuskin olet sossusta koskaan mitään apua joutunut hakemaan jos olet sitä mieltä että sosiaalitoimi pelaa LIIAN hyvin..
No itseasiassa en ole hakenut, mutta mitä tässä lähipiirissä olen seurannut niin kaikkeen mahdolliseen saa tukea sossusta!! Pienyrittäjät, opiskelijat ja kotiäidit on yhteiskunnan pohjasakkaa jotka joutuu kitumaan, mutta annas olla jos kehität jonkun pienen mielenterveys- tai päihdeongelman niin jo vain yhteiskunnan rahavirrat aukeaa... Todellakin yhteiskunta tukee esim. työttömiä aivan kohtuuttoman hyvin siihen nähden mitä saa kotihoidontuella oleva äiti! Ja yhteiskunta ei tue YHTÄÄN omaa tahtoa yrittää elättää itseään. Jos perustat esim. yrityksen niin putoat automaattisesti kaikkien tukien ulkopuolelle vaikka et hankkisi mitään ja tekisit töitä niska limassa. Sama koskee itsensä kehittämistä opiskelemalla.

vieras
Mitäs olette sitten mieltä jos opiskelijapariskunta saa lapsen? Äidin opinnot myöhästyneet vuodella, mies valmistuu ajallaan ja käy töissä aina kun vaan on töitä saatavilla. Joutuvat kerran-pari vuodessa hakemaan esimerkiksi lääkäri- ja lääkekuluihun sossusta avustusta. Lapsi kotihoidossa.

Mitäs olette sitten mieltä jos opiskelijapariskunta saa lapsen? Äidin opinnot myöhästyneet vuodella, mies valmistuu ajallaan ja käy töissä aina kun vaan on töitä saatavilla. Joutuvat kerran-pari vuodessa hakemaan esimerkiksi lääkäri- ja lääkekuluihun sossusta avustusta. Lapsi kotihoidossa.
Enpä tuosta mietään kummempaa mieltä ole. Ihan normaali esimerkki elämäntilanteesta, jossa pieni tuki on tarpeen :)

ewrq

No itseasiassa en ole hakenut, mutta mitä tässä lähipiirissä olen seurannut niin kaikkeen mahdolliseen saa tukea sossusta!! Pienyrittäjät, opiskelijat ja kotiäidit on yhteiskunnan pohjasakkaa jotka joutuu kitumaan, mutta annas olla jos kehität jonkun pienen mielenterveys- tai päihdeongelman niin jo vain yhteiskunnan rahavirrat aukeaa... Todellakin yhteiskunta tukee esim. työttömiä aivan kohtuuttoman hyvin siihen nähden mitä saa kotihoidontuella oleva äiti! Ja yhteiskunta ei tue YHTÄÄN omaa tahtoa yrittää elättää itseään. Jos perustat esim. yrityksen niin putoat automaattisesti kaikkien tukien ulkopuolelle vaikka et hankkisi mitään ja tekisit töitä niska limassa. Sama koskee itsensä kehittämistä opiskelemalla.
Näillä kireillä veroilla maksetaan niitä sinun käyttämiä palveluita. Siksi verot ovat hyvä asia. Veroja otetaan jokaiselta, jokainen maksaa osansa. Kaikki hyötyvät. Jos luulet, että verojen vähentäminen parantaisi paljon, niin voi olla että pidemmän päälle sitä miettii aivan muuta. Maksat koko päivähoidon itse vai osan siitä. Saat lapsilisiä vai et. Voit olla lapsen kanssa kotona, et voi olla. Saat terveydenhuoltoa kohtuulliseen hintaan, maksat suurimman osan itse jne.

werq
Alkuperäinen kirjoittaja ewrq:

Näillä kireillä veroilla maksetaan niitä sinun käyttämiä palveluita. Siksi verot ovat hyvä asia. Veroja otetaan jokaiselta, jokainen maksaa osansa. Kaikki hyötyvät. Jos luulet, että verojen vähentäminen parantaisi paljon, niin voi olla että pidemmän päälle sitä miettii aivan muuta. Maksat koko päivähoidon itse vai osan siitä. Saat lapsilisiä vai et. Voit olla lapsen kanssa kotona, et voi olla. Saat terveydenhuoltoa kohtuulliseen hintaan, maksat suurimman osan itse jne.
Voit ajatella sen myös näin. Köyhyys ja ongelmien lisääntyminen (jota nyt näiden ikuisten säästöjen toimesta ja verokevennysten kohdistamisesta hyvätuloisiin vuoksi tapahtuu) lisää myös yhteiskunnallista levottomuutta ja epävakautta, sekä turvattomuutta.

Tämä on sellainen asia, jota minäkin olen ihmetellyt. Hoidin lastani kotona sen kolme vuotta, elin kotihoidontuella, lapsilisällä sekä pienellä elatusmaksulla. Se onnistui mainioisti, koska vuokrani oli vain hyvin nimellinen. Sitten suoritin puolivuotisen kurssin, jonka aikana sain tietysti opintotukea, mikä oli reilusti kotihoidontukea pienempi.
No, sen jälkeen jäin työttömäksi. Mitä hiivattia? Työmarkkinatuki oli PALJON isompi kuin kotihoidontuki! Ei minulla ollut aina edes mitään järjellistä käyttöä sille rahalle, kun menot eivät olleet kasvaneet.
Nyt olen taas opiskelija, tympi jo tarpeeksi paljon työttömänä oleminen. Ja tietysti rahaa tulee taas puolta vähemmän (en siis ota opintolainaa), mutta se riittää juuri ja juuri tämän uuden asunnon vuokraan ja ruokaan.
En ihmettele, jos jotkut turhautuvat kotihoidontuen pienuuteen, kun työttömät saavat enemmän tukia. Siltikin kannustetaan hoitamaan lasta kotona kolmevuotiaaksi. Ymmärrän niitä hyvin, jotka eivät tähän pysty. Itse onneksi saatoin kotona sen ajan olla.
Ja miksi opintotuki on niin paljon pienempi kuin työmarkkinatuki? Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, jos kansa elää sen varassa kotona, kun sillä tulee niin hyvin toimeen. Miksi siis mennä töihin? Minä viihdyn kyllä kotona, mutta olin koko ajan työnhakijana, eikä olisi huvittanut elää työttömyystuilla, kun oli kova halu saada tehdä töitäkin. Opiskelut sitten tuntuivat taas oikein mielekkäältä vaihtoehdolta. Ja oikealla alalla nyt opiskelen. :D Ei harmita yhtään, vaikka eletäänkin taas opintotuella sekä yleisen asumistuen varassa (sekin on pöljää, ettei opiskelija saa asumislisää opintotukeen, jos sattuu jo olemaan äiti/isä...) . Kun nyt näiden opintojen päätyttyä vain työllistyisin heti.

Suvi
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Esim. jos kouluttamaton pariskunta tulee "vahingossa" raskaaksi, olisiko ehdottamanne vaihtoehto abortti? Ilman koulutusta työtä on vaikea saada. Tai jos haluaa kouluttautua, voi joutua toimeentulotukeen. Saatika jos joutuu Yh:ksi, eikä saa elatusmaksuja jne. Pitäisikö näiden ihmisten hävetä? Entäs jos hoitaa lasta yli äitiysloman kotihoidontuella? Yh:lla tilanne on todella hankala, ellei ole hyvätuloinen ja varakas valmiiksi.
Siksi pitäis spärdäreitä käyttää ettei vahinkolaukauksia tule :)

inkeri
Alkuperäinen kirjoittaja Suvi:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Esim. jos kouluttamaton pariskunta tulee "vahingossa" raskaaksi, olisiko ehdottamanne vaihtoehto abortti? Ilman koulutusta työtä on vaikea saada. Tai jos haluaa kouluttautua, voi joutua toimeentulotukeen. Saatika jos joutuu Yh:ksi, eikä saa elatusmaksuja jne. Pitäisikö näiden ihmisten hävetä? Entäs jos hoitaa lasta yli äitiysloman kotihoidontuella? Yh:lla tilanne on todella hankala, ellei ole hyvätuloinen ja varakas valmiiksi.
Siksi pitäis spärdäreitä käyttää ettei vahinkolaukauksia tule :)
LOL

Suvi
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Suomessa ei ole ainuttakaan lasta jota yhteiskunta ei elätä.
Onko noin tyhmiä ihmisiä olemassakaan ketkä ajattelee noin!!???
Onko pikkasen eri asia haetaanko kaikki lapsen ym elatus soskun luukulta vai onko ainut "tuki" lapsilisä mikä ei ole valinnainen. Me ei tarvittais tod edes sitä.

Yhteistyössä