Mitä mieltä olet siitä, että lapsia tehdään yhteiskunnan elätettäviksi?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mä rupesin esimerkeistä miettimään, että kuinka paljon tuosta on vaan sun päätelmiä? Vai onko sulle sanottu, että lapset tehdään siksi että ei tarttis töihin mennä? Itse ajattelen, että kyllä se lasten hoitaminenkin työstä käy eikä tuilla herroiksi elellä. Jos joku haluaa elää niin ja on onnellinen, niin ei mun napaa kaivele.

Ihmisillä tuntuu olevan kummallisia kuvitelmia äitiydestä ja tuilla elämisestä. Että sitä vaan ollaan kotona maaten ja rahat juoksee ja herroiksi eletään. Enkä ymmärrä sitä, että ajatellaan että lapsia tarttis tehdä, et saa olla työttömänä. Ei tarvitse. Eikä kai oikeesti kukaan tee lapsia siksi että niistä sais rahaa (tälläsen väitteen oon usein kuullut).. Sillä lapsiin oikeesti menee aivan hurjasti rahaa.

sossu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
No kyllähän sossun tuilla ittensä elättää. Ne perusosat on aika suuret kumminkin. Esimerkiksi tapaus 1 perhe saa sossusta ja kelasta rahaa vuokran lisäksi n. 1600e, lisäksi maksetaan terveydenhuoltomenot, sähkölaskut ja kotivakuutus. harkinnanvaraisena myös lastentarvikkeita, esim vaunut, lastensänky ja lastenharrastuksia. Eli jos vuokra olisi vaikka 700e perheellä niin erilaisista tuista kertyy kuussa rahaa jo 2300e.
:eek: melko paljon
Jep, asian voi tarkistaa netistä jos joku ei usko. Paikallisen sossun sivuilla pitäisi olla toimeentulotuen perusosat ilmoitettuna.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä rupesin esimerkeistä miettimään, että kuinka paljon tuosta on vaan sun päätelmiä? Vai onko sulle sanottu, että lapset tehdään siksi että ei tarttis töihin mennä? Itse ajattelen, että kyllä se lasten hoitaminenkin työstä käy eikä tuilla herroiksi elellä. Jos joku haluaa elää niin ja on onnellinen, niin ei mun napaa kaivele.

Ihmisillä tuntuu olevan kummallisia kuvitelmia äitiydestä ja tuilla elämisestä. Että sitä vaan ollaan kotona maaten ja rahat juoksee ja herroiksi eletään. Enkä ymmärrä sitä, että ajatellaan että lapsia tarttis tehdä, et saa olla työttömänä. Ei tarvitse. Eikä kai oikeesti kukaan tee lapsia siksi että niistä sais rahaa (tälläsen väitteen oon usein kuullut).. Sillä lapsiin oikeesti menee aivan hurjasti rahaa.

No jaa, näillä nyt on muksut virikehoidossa, yhtä lukuunottamatta, ja ite makaavat kotona.Jokainen lapsi korottaa perheen perusosaa n. 221 euroa kuussa. Ei ole mun mutu tuntumaa vaan tiedän näistä asioista.

!
En usko että kukaan elää sossun tuilla "ihan mukavasti". Nämä ovat todella pieniä tukia. Onneksi arvot Suomessa eivät ole vielä niin kovat, että tälläiset ihmiset eläisivät kadulla. Taidat ajatella että tälläiset ihmiset ovat loiseläjiä, ja se on jotain pois itseltäsi? Itse uskon, että oikeudenmukainen yhteiskunta kantaa huolta niistäkin, jotka eivät pysty siihen. Arvostan jokaista ihmistä yhtä paljon työstä ja asemasta riippumatta. Työmarkkinoilta syrjäytyneet yleensä haluavat työtä, en usko että tälläisiä kuvittelemiasi työnvieroksujia on oikeastaan. Syyt sosiaaliturvaan nojautumiseen on todellisia.Onhan huolestuttavaa että syrjäytyessään se jää pysyväksi. Miten tämä ratkaistaan? Tuskin halveksimalla tälläisiä ihmisiä tai perheitä.

No sais ne edes yrittää..,mutta ei niillä tuilla oikeasti juhlita,kokemusta on ku oli hetken tilanne se et sieltä saatiin. Ja alennettua perusosaa saa,jos ei eväänsä liikauta minkään homman eteen ja se ei ainakaan sitte paljoa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jaa, näillä nyt on muksut virikehoidossa, yhtä lukuunottamatta, ja ite makaavat kotona.Jokainen lapsi korottaa perheen perusosaa n. 221 euroa kuussa. Ei ole mun mutu tuntumaa vaan tiedän näistä asioista.
Joo mutta meneehän niihin muksuihin rahaa. Joutuu olla isompi asunto, ostaa vaatetta, ruokaa, kenties isompi autokin?, kaiken maailman kuluja (tarvikkeet istuimista sänkyihin jne.). Mulla menee ainakin muksuun reippaasti yli 200e kuussa. Mutta mä hemmottelenkin sitä ehkä vähän liikaakin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esimerkki 3: äiti ja isä 21v, lapsia 2. Kumpikin peruskoulun käynyt, töitä ei koskaan tehnyt eikä isä ole ilmoittautunut edes työkkäriin ettei vaan joutuisi töihin, saa rahansa sossusta.Lapset tehty sopivasti 3v välein, että äiti saa olla kotona eikä kukaan aja kouluun tai töihin.

Kerro ihan rehellinen mielipiteesi tällaisista perheistä.
Ihan rehellisesti, ei hetkauta minua, enkä jaksa arvostella.

Mietin tuota kolmatta esimerkkiä, he saisivat sossusta ja kelasta 1072,84e (Alle 10-vuotias 1. lapsi
262,99e, 2. lapsi 242,12e, äiti 354,83e, isä 212,90e) + vuokran, ei mun mielestäni summa joka olisi vaivan arvoista jos kyse on vain siitä että ei huvita mennä töihin tms...

...
Toivon että sellaiset perheet tulevat toimeen eivätkä syrjäydy.
Toimeentulon laskemisesta: http://www.infopankki.fi/File/2cf421a1-4dd3-4601-969c-252b7ba7025d/Toimeentulotuki08_suomi.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Pitäisikö muuten eläke, vammaistuet jne, muutkin tulonsiirrot ottaa pois häiritsemästä? Heikommat syrjään jne.
Ei tietenkään.

Käsittääkseni nämä ap:n esimerkkinä olleet perheet ovat järjestelmän hyväksikäyttäjiä. Sellaista en hyväksy.

!

Samaa mieltä!!! Lapsi maksaa monin verroin kuin tuet tarjoavat.

mitä mieltä siitä
kun lomautetaan ja olet odottanut jo 3-4 kk rahoja eikä niitä tule. yrität saada rahaa sossusta ostamaan edes sen yhden maidon lapsille niin saat 0 ?? mutta kun tummaihoinen, työtön menee hakemaan rahaa niin hän saa n.1500 ?....

?
Esim. jos kouluttamaton pariskunta tulee "vahingossa" raskaaksi, olisiko ehdottamanne vaihtoehto abortti? Ilman koulutusta työtä on vaikea saada. Tai jos haluaa kouluttautua, voi joutua toimeentulotukeen. Saatika jos joutuu Yh:ksi, eikä saa elatusmaksuja jne. Pitäisikö näiden ihmisten hävetä? Entäs jos hoitaa lasta yli äitiysloman kotihoidontuella? Yh:lla tilanne on todella hankala, ellei ole hyvätuloinen ja varakas valmiiksi.

!
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä siitä:
kun lomautetaan ja olet odottanut jo 3-4 kk rahoja eikä niitä tule. yrität saada rahaa sossusta ostamaan edes sen yhden maidon lapsille niin saat 0 ?? mutta kun tummaihoinen, työtön menee hakemaan rahaa niin hän saa n.1500 ?....
Byrokratia on tasapuolinen. Tee valitus. Luulen että kyse on kuitenkin keksitystä tilanteesta, koska laskukaavat ovat kaikille täysin samat ihonväristä ja naamasta riippumatta. Varallisuus lasketaan mukaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 1 lapsen mukavuudenhaluinen hyvätuloinen äiti:
Ei haittaa sossun elättinä oleminen, kunhan lapsista vaan huolehditaan hyvin ja heitä rakastetaan!!
Mutta ei niistä uusista kansalaisista ole mitään hyötyä Suomelle jos niitä ei kasvateta "tavoille" ja niistäkin tulee isona sossun elättejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Pitäisikö muuten eläke, vammaistuet jne, muutkin tulonsiirrot ottaa pois häiritsemästä? Heikommat syrjään jne.
Ei tietenkään.

Käsittääkseni nämä ap:n esimerkkinä olleet perheet ovat järjestelmän hyväksikäyttäjiä. Sellaista en hyväksy.
Mun mielestä taas järjestelmän hyväksikäyttäjiä ovat esimerkiksi sellaiset ihmiset, jotka tekevät pimeästi töitä ja nostavat samalla tukia.

Nämä tuilla elävät yhteiskunnan 'loiset' taas kenties syrjäytyneitä, ainakin useimmat. En usko, että kukaan on onnellinen ilman tavotteita. Syyt maleksimiseen ovat syvemmällä kun ulkopuolisena voi päätellä ja ne jotka eivät ole tämän kaltaisia ongelmia henk.koht. kohdanneet, eivät niitä ymmärrä.

...
Huolehtiminen ja rakkaus ovat sitä HYÖDYLLISTÄ KASVATUSTA, ja varmistavat että heillä omat jalat kantaa. Mutta kaikki ihmiset toki eivät ole aina yhtä hyödyllisiä, itse taidat olla kovinkin hyödyllinen? Hyödyllistä on myös kuvitella olevansa hyödyllisempi kuin toiset, oletteko huomanneet?

mitä mieltä siitä
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä siitä:
Byrokratia on tasapuolinen. Tee valitus. Luulen että kyse on kuitenkin keksitystä tilanteesta, koska laskukaavat ovat kaikille täysin samat ihonväristä ja naamasta riippumatta. Varallisuus lasketaan mukaan.
sun täytyy tulla mukaan soskuun niin sinun sinisilmät avautuvat.... valitettavasti tilanne ei ole keksitty...

Yhteistyössä