Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
No itseasiassa en ole hakenut, mutta mitä tässä lähipiirissä olen seurannut niin kaikkeen mahdolliseen saa tukea sossusta!! Pienyrittäjät, opiskelijat ja kotiäidit on yhteiskunnan pohjasakkaa jotka joutuu kitumaan, mutta annas olla jos kehität jonkun pienen mielenterveys- tai päihdeongelman niin jo vain yhteiskunnan rahavirrat aukeaa... Todellakin yhteiskunta tukee esim. työttömiä aivan kohtuuttoman hyvin siihen nähden mitä saa kotihoidontuella oleva äiti! Ja yhteiskunta ei tue YHTÄÄN omaa tahtoa yrittää elättää itseään. Jos perustat esim. yrityksen niin putoat automaattisesti kaikkien tukien ulkopuolelle vaikka et hankkisi mitään ja tekisit töitä niska limassa. Sama koskee itsensä kehittämistä opiskelemalla.
Tämä on sellainen asia, jota minäkin olen ihmetellyt. Hoidin lastani kotona sen kolme vuotta, elin kotihoidontuella, lapsilisällä sekä pienellä elatusmaksulla. Se onnistui mainioisti, koska vuokrani oli vain hyvin nimellinen. Sitten suoritin puolivuotisen kurssin, jonka aikana sain tietysti opintotukea, mikä oli reilusti kotihoidontukea pienempi.
No, sen jälkeen jäin työttömäksi. Mitä hiivattia? Työmarkkinatuki oli PALJON isompi kuin kotihoidontuki! Ei minulla ollut aina edes mitään järjellistä käyttöä sille rahalle, kun menot eivät olleet kasvaneet.
Nyt olen taas opiskelija, tympi jo tarpeeksi paljon työttömänä oleminen. Ja tietysti rahaa tulee taas puolta vähemmän (en siis ota opintolainaa), mutta se riittää juuri ja juuri tämän uuden asunnon vuokraan ja ruokaan.
En ihmettele, jos jotkut turhautuvat kotihoidontuen pienuuteen, kun työttömät saavat enemmän tukia. Siltikin kannustetaan hoitamaan lasta kotona kolmevuotiaaksi. Ymmärrän niitä hyvin, jotka eivät tähän pysty. Itse onneksi saatoin kotona sen ajan olla.
Ja miksi opintotuki on niin paljon pienempi kuin työmarkkinatuki? Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, jos kansa elää sen varassa kotona, kun sillä tulee niin hyvin toimeen. Miksi siis mennä töihin? Minä viihdyn kyllä kotona, mutta olin koko ajan työnhakijana, eikä olisi huvittanut elää työttömyystuilla, kun oli kova halu saada tehdä töitäkin. Opiskelut sitten tuntuivat taas oikein mielekkäältä vaihtoehdolta. Ja oikealla alalla nyt opiskelen.
Ei harmita yhtään, vaikka eletäänkin taas opintotuella sekä yleisen asumistuen varassa (sekin on pöljää, ettei opiskelija saa asumislisää opintotukeen, jos sattuu jo olemaan äiti/isä...) . Kun nyt näiden opintojen päätyttyä vain työllistyisin heti.