Mitä mieltä käytetyistä kengistä?!

Tiedustella tahtoisin, että käytättekö lapsellanne käytettyjä kenkiä?!

Mie fysioterapeuttina tiedän, että olisi järkevintä lapsen kannalta, että hän saisi uudet kengät käyttöönsä aina...eikä toisen vanhoja...mutta mutta kun nuo tiitiäiset eivät ehdi niitä kauaa käyttää...

mutta tietty se hentonen jalka muotoutuukin juuri nyt ja toisen kenkää käyttämällä ei saada hyvää aikaan...mitä mieltä te olette ja miten käytännössä?

Kaikesta muusta tingitään, mutta tässä asiassa olisi hyvä olla kaukaa viisas... =)
 
Esikoisen ensiaskelkenkiä käytän kakkosella, koska esikolle ne mahtui niin tositosi vähä aikaa, mutta kakkosen jäljiltä varmaan nakkaan ne roskiin, enkä käytä kolmosella, koska tälle kakkoselle on mahtunu nuo 19 ja 20 numeron kengät jo iät ajat että tuossa ajassa ne on kyllä ehtiny jo muotoutua hänen jalkaansa sopiviksi. Isommat kengät esikon jäljiltä nakkaan kylmällä kädellä pois jos on yhtään sen näköiset että olis ehtiny muotoutua. Vieraan ihmisen tai tutun käyttämiä kenkiä en yleensä ota, ellen sitten vie niitä hätävarakengiksi mummolaan (eli tod.näk. olisivat jalassa ehkä kerran kuussa tunnin ajan jos silloinkaan).
 
hopo harmaana
Minä ostan ehdottasti uudet kengät,koska poikani astuu "linttaan"niin haluat uudet kengät ettei ole uhtään muotoutunut kenenkään jalassa enkä myöskään myy hänen vanhoja kenkiä eteenpäin ettei muut joudu käyttämään muotoituneta kenkiä.
 
Ainostaaan talvikenkiä kierätän siarruksilla. ja sitten joitakin sellasia kenkiä joiden käyttö on ollut erittäin lyhyt.
Talvella meillä on nuorimmaisilla kahdet kengät. Toiset sisarruksilta ja toiset uudet. Vanhoihin kenkiin ollaan teetetty lapsen jalan mukainen pohjallinen.
Meillä ei kenenkään lapsen jalka ole muotoutunut ainakaan vielä.
 
harmaalehmu
Meilläkin käytetään kierrätyskenkiä. On toki uusiakin.

Aika kalliiksi tulee jos joka kelin kengät ostaa jokaisessa koossa uutena. Me elellään maalla (vaikka se maalaistalo onkin mun veljellä), pojalla on navetta- ja pihaleikkisaappaat erikseen (ihan esimerkkinä). eli ne paremmat saappaat laitetaan jalkaan silloin kun ulkona on märkää, mutta ollaan menossa esim kauppaan ja navettakengät saavat rauhassa lemuta navetalta.

Samoin ulkovaatteita tarvitaan melkoinen määrä, kun pitää olla paremmat, pihahommiin käypäiset ja sitten vielä täysin rönttävehkeet.
 
Olen ostanut yhdet uudet/kausi ja lisäksi varakengiksi hyväkuntoiset käytetyt. Ei ne mielestäni ehdi mihinkään muotoutua kun käyttöikä on niin lyhyt. Isompana eri asia kun käyttöikäkin alkaa olla pidempi. Ja toisaalta kuinka voi muotoutua sekä pehmeä jalka että kenkä....
 
Himpula 03
Mielestäni alle 2-vuotiaalle voi vielä ottaa käytetyt kengät, itse huolin sellaiset jotka ovat olleet vain yhdellä lapsella aiemmin. Ja ne pitää sitten olla kunnon nahka kengät, kunnollisella lestillä. Toisen vanhoja lenkkareita en huolisi. Ja voihan sitä tosiaan tehdä niin, että puolet kengistä on ostettu uusina,esim. itse ostin sandaalit uutena kesäksi, koska niitä pidetään niin paljon kesän aikana ja meilläkin ilman sukkaa. Syys ja talvikengissähän kyllä uusi pohjallinen vaikuttaa jo paljon.
 
Olen ostanut tytöille kirppikseltä juhlakenkiä, sandaaleita yms. Nykyisin ovat jo niin isoja ja kengän kulutus sitä luokkaa, että uudet on ostettava ja nekin kuluvat hetkessä. Pojalle(1v3kk) ostin naapurilta kesällä vähän käytetyt elefantin kävelykengät ja sandaalit, eivät olleet kyllä mielestäni olenkaan"littaan menneet". Eli hyviä ts. vähän käytettyja kenkiä mielestäni voi kirppikseltä aivan hyvin ostaa.
 
Mekin ollaan sekakäyttäjiä, heh!

Eli ensiaskel-kengät ostan joka lapselle uudet. Ne on ne kengät, jotka on sitten sisälläkin usein jalassa tässä vaiheessa kun opettelee kävelemään ja joita pääasiallisesti ulkonakin (sään salliessa) pidetään.

Sitten on kumisaappaita ja talvikenkiä ja muita sellaisia kenkiä, jotka on aina silloin tällöin jalassa ja joiden kanssa lapsi ei kävelynopetteluveiheessa niin kovinkaan paljoa kävele. Näitä kenkiä on sitten sisaruksilta säästelty ja sukulaisilta saatu. Sama kai se on, mitkä kengät jalassa se lapsi rattaissa istuu tai maassa konttaa. Tai vaikka pihalla kävelisi toisen vanhoilla kengilläkin, kun se kävelyaika on kuitenkin vaan pari hassua tuntia päivässä eikä sekään yhtäjaksoisesti. Se ei kerkeä jalkaa muokata kun kerran kuitenkin sisällä sitten käyttää niitä omia, uusia, kenkiään.
 
Jiina
Ensimmäiset kengät olen ostanut jokaiselle omat (lapsia meillä 3). Siitä eteenpäin on käytetty sisarusten hyväkuntoisia vanhoja kenkiä. Huonokuntoisia ei käytetä ja kirpparilta ei osteta.
 
meilläpäs
Sekä että eli sekakäyttäjiä ollaan.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että ei toisen vanhoja, ei käytettyjä koska niissä saattaa olla astumisvirheitä. Mutta nyt löysin kirpparilta tosi kivan näköiset ja hyväkuntoiset tennarit, ostin ne. Olivat kuin uudet.
Omallani jalka kasvaa tosi kovaa kyytiä. Yhtä kesää loppuun asti ei ennätä pitää kenkiä, pitää ostaa jo uudet ja isommat. Kumpparit kävisi käytettynä ja urheiluvälineet: luistimet ja monot, mutta kumpparit menee nopeasti huonon näköiseksi ja silti niistä pyydetään jotain 6 e, koska ovat nokian, vaikka ovatkin ihan haprastuneet ja pinta lohkeillut. Joten en osta niitä.
 
Fysioterapeutti
Itse jo ammattini puolesta suosin lapsillani uusia kenkiä. Ainakin ne ensimmäiset kengät tulisi olla uudet. Ikävä kyllä, välillä näkee lapsia todella käytetyissä kierrätyskengissä :/ Ehkä ne ensiaskelkengät ovat kalliita, mutta samalla sijoitus tulevaisuuteen. Lapsen jalan kasvaessa on saatavilla halvempiakin ihan hyviä kenkiä. Kulkisitteko itse jonkun toisen kengissä? Oletteko kokeilleet miten eri tuntuisia ne ovat jalassanne? Itse ainakin ostan aina uudet sekä lapsille että itselleni. Ja kyllä tuo mieskin ostaa kenkänsä uutena :)
 
Tuo käytettyjen kenkien muokkauttumisesta on oikeastaan uskomus eikä perustu tieteelliseen tutkimukseen.
Kaikkein tärkein seikka lapsen jalalla on se että lapsi saa käyttää jalkojaan muuallakin kun tasasella asfaltilla.
 

Yhteistyössä