Mitä mieltä Halloweenistä olette?

Eli ihan kiinnostais tietää että mikä on kantanne tähän Ameriikoista tulleeseen melko kaupalliseen krääsän kanssa hippalointiin?

Suomihan on maailman toiseksi amerikkalaisin maa USA:n jälkeen!Olen aina kuitenkin ihmetellyt että miksi kummassa tänne on kaikki mahdolliset amerikkalaiset ilmiöt saatava.Ja miksi nimenomaan Halloween joka mielestäni hieman loukkaa Suomessa vietettävää Pyhäinpäivää, joka on vanha kaunis kristillinen tapa muistaa kuolleita lähimmäisiä.Itse en tosin ole juurikaan koskaan kummemmin Pyhäinpäivää viettänyt,olen ev.lut kirkon jäsen,mutten erityisen uskonnollinen.Itselläni on synttärit kyseisenä päivänä (31.10) ja siksi olen jo lapsesta asti viettänyt esim. naamiaisia tuolloin (tiesin jo lapsena Halloweenistä olin lukenut jostain ja halusin juhlia vähän siihen tapaan) ja muutaman kerran kauhuteemalla kurpitsoineen sitten aikuisena.

On siis toisaalta mukavaa että niin kovin jäyhään suomalaiseen menoon saadaan jotain piristettä ja erityisesti tähän niin kovin ankeaan pimeään syksyyn joka monen mielen saa matalaksi. Ja lapsillehan tämä on vaan hauskaa.Aikuisten tehtävä mielestäni on sitten niin halutessaan kertoa lapselle että kristillinen Pyhäinpäivä ja Halloween ovat vähän eri asia.Vaikkakin tavallaan kyseessä on sama asia mutta voi kertoa että sitä voi juhlia eri tavoin ja voi viettää vaikka molemmilla tavoin jos se ei vaan kovin pahasti sodi perheen arvoja kohtaan.

Mutta tämä on siis minun mielipiteeni =)
 
vieras
Samaa olen ajatellu, ap! Meillä ei vietetä halloweeniä, vaan suomalaisen perinteen mukaan meillä niikuin muutkin juhlat. Poika on kutsuttu halloween-pippalohin, saa mennä, ja mies teki sille komean nuijan: kauriin sääriluuhun kiinnitti ketjulla pienemmän luun, ja sen jatkoksi kallon... :x tarkoitus hällä on, että järjestävät aikuiset alkais vähän ajattelemaan miksi halloweenia edes pitäs viettää. Pojan mielestä tuo voittaa ne kaupasta valmiina saatavat kuminuijat.
 
Kippuravarvas
Mun mielestä mikä vaan on hyvä syy kokoontua sukulaisten tai ystävien kanssa, pukeutua hassusti ja pitää hauskaa :D eli halloweenkin käy..

Mä en kylläkään tykkää että mukulat käy kerjäämässä karkkia halloweenina, pääsiäinen riittää sitä laatua.
 
vaimo
Eikös se ole Ruotsi joka on toiseksi amerikkalaisin maa? Suomi varmasti kärkipäässä siinä myös, en epäile. Meillä "vietetään" Halloweeniä vain sen verran, että ripustelen lasten koulussa askartelemat koristeet näkyville ja ehkä ostetaan joku "mörkökakku" ja herkutellaan sillä, jos sellainen sattuu kaupasta löytymään ja siinä kaikki.
karkkia ostetaan tavallista enemmän silloin, koska ovat halpoja.:)
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja tiitiäinen77:
Siis onko jossain tämänkin tapa jo käytössä että karkkia kerjätään?Oon luullu että vaan toi pukeutumisjuttu ja kurpitsat
Meillä kävi muutama tyttö viime vuonna, eikä ne olleet edes pukeutuneet. :kieh:
 
vv
Mulle ei kyllä ole koskaan edes selvinnyt koska sitä halloweeniä vietetään. Onko se edes sama päivämäärä kuin pyhäinpäivällä? Ainoa mitä minun silmiini on osunut on Tiimariin krääsä, mutta muuten en kyseistä juhlaa ole mitenkään noteerannut missään.

Ihan hauska idea pitää naamiaisia lapsille ja aikuisille, mutta siihen karkki vai kepponen- perinteeseen en lähtisi, meillä kun on jo vanhastaan se pääsiäinen.
 
Lunatic
Mun puolesta halloweenin sais tehdä "pakolliseksi", eli kalentereihin olis meilläkin oikein merkittynä halloween jne. :p
Rakastan kauhua ja trilleriä, naamiaiskrääsää jne. Musta ton pyhäinpäivän (vai mikä onkaan, turha kumminkin) vois yksintein vaihtaa HALLOWEENIX.
Ei kyl nyt oo mitään pileitä tiedossa missä sitä sais juhlistaa, mutta ois se hienoo jos ois.
 
Halloweeninä voi järjestää tosi kivat juhlat lapsille. On saatavana kivaa krääsää, ja hauskaa ohjelmaa voi aiheeseen liittyen keksiä. Ja hieno koristaa kotia ja kodin edustaa ulkotulilla ja erilaisilla valoilla ym. Se on semmonen loppusyksyn juhla, kiva teema tosiaan lapsille järjestettäviin mukaviin kekkereihin. Sen kummempaa merkitystä ei sillä mulle ole, mutta juurikin noiden järjestämieni juhlien vuoksi odotan Halloweenia paljon enemmän kuin esim. pääsiäistä, juhannusta tai uutta vuotta. Ainoastaan joulu menee Halloweenin edelle! :D
 
Mua harmittaa ettei Suomessa vietetä kunnolla Halloweenia. Sehän on mitä parhain juhla, ja piristää kummasti syysilmoilla. Halloweenia kun juhlittais kunnolla, se olisi varmaan paras juhla joulun jälkeen :) On niitä paljon turhempia juhlia. Mun mielestä halloween sopii erinomaisesti juuri lasten juhliksi.
 

Yhteistyössä