Mitä mä voin tehdä mun vauvan (1v) yöraivareille?

Poika on nukkunut jo useamman kuukauden täysiä öitä mutta viimeisen viikon on hulinoinut noin 2 tuntia yössä. Kaava menee näin: huudetaan, jos koitan äänelläni hyssytellä, suuttuu. Jos otan syliin, venkoilee pois, suuttuu ja piristyy. Jos otan viereen, lähtee sängynlaidalle putoamaan. Jos estän, suuttuu. Tyyppi siis karjuu kun suuttuu. Sitten kun vähän aikaa menee niin mäkin suutun.
No sitten keksin että en ota poikaa sängystään pois enkä hyssytä vaan makaan omassa sängyssäni ja pistän käteni pinnasänkyyn ja poika tarraa siihen ja rauhottuu tosi nopeasti. Muutamaksi sekunniksi. Sitten riuhtasee kätensä pois ja kääntyy nopeasti poispäin mäjäyttäen itsensä teatraalisesti sängyn laitaan niin että talo tömisee, karjaisee, kääntyy takaisin, ottaa kädestä kiinni, huokaa helpotuksesta, maiskuttaa tyytyväisenä, rauhottuu kahdeksi sekunniksi, riuhtaisee, karjuu... Minuuttiin mahtuu parhaimmillaan ainakin viisi rauhottumista ja laitaa päin lentoa.

Mitä helvettiä mä teen tolle? Annan huutaa enkä sörki kättäni sinne. Nythän hän rauhoittui jo puolessa tunnissa kun en nostanut sängystä pois. Viime yönä meni 2,5h! Mä oon ihan neuvoton. Mitä mä tolle teen? Särkylääkettäkin on kokeiltu, ei auta. Meidän 3-v nukkuu jo kädet korvillaan...

Ja miten voi pienen miehen mieli muuttua kymmenesti minuutissa?
 
Meillä oli hieman vastaava vielä muutama yö sitten kunnes tajusin sitoa pojan sitteriin ja laittaa sittereineen viereeni nukkumaan. :D

Tiedä sitten voisiko jonkinlainen kapalo auttaa teilläkin?

Tuo ei siis ole kapalossa mutta sitterin kolmipistevyöllä suhteellisen löysästi kiinni. Meillä oli kyllä tyytyväisenä sylissä ja leikkimässä, mutta itse en jaksanut aamuun asti valvoa pienen kanssa kun isompi kuitenki herää aikaisin. Lisäksi nyt muuttuivat levottomammiksi yöt kun poika on oppinut enemmän liikkumaan.
 
"..."
Meillä oli hieman vastaava vielä muutama yö sitten kunnes tajusin sitoa pojan sitteriin ja laittaa sittereineen viereeni nukkumaan. :D

Tiedä sitten voisiko jonkinlainen kapalo auttaa teilläkin?

Tuo ei siis ole kapalossa mutta sitterin kolmipistevyöllä suhteellisen löysästi kiinni. Meillä oli kyllä tyytyväisenä sylissä ja leikkimässä, mutta itse en jaksanut aamuun asti valvoa pienen kanssa kun isompi kuitenki herää aikaisin. Lisäksi nyt muuttuivat levottomammiksi yöt kun poika on oppinut enemmän liikkumaan.
älä ny herranjumala tälläsiä vinkkejä jakele :O

SIDOT SITTERIIN nukkumaan :O

VOI LUOJA :headwall:
 
Meillä oli hieman vastaava vielä muutama yö sitten kunnes tajusin sitoa pojan sitteriin ja laittaa sittereineen viereeni nukkumaan. :D

Tiedä sitten voisiko jonkinlainen kapalo auttaa teilläkin?

Tuo ei siis ole kapalossa mutta sitterin kolmipistevyöllä suhteellisen löysästi kiinni. Meillä oli kyllä tyytyväisenä sylissä ja leikkimässä, mutta itse en jaksanut aamuun asti valvoa pienen kanssa kun isompi kuitenki herää aikaisin. Lisäksi nyt muuttuivat levottomammiksi yöt kun poika on oppinut enemmän liikkumaan.
Eheeeei! Ei tuo ole sitterissä pysynyt sitten puolivuotiaan, johan se unissaankin joko lentää kuin ohjus sieltä tai kiikkuu sen kanssa karkuun. Mieti mitä tekisit sille isommalle niin sitten ehkä voi olla apua jos keksit :D
Tämä on sen sortin rimpuilija että sen saa kampata viidesti kesken vaipan vaihdon eikä se taivu vaunuihinkaan ihan pienellä väkivallalla. Ihan päivästä kiinni saako sen istumaan ja valjaat kiinni ja niistäkin se karkaa käden käänteessä
 
[QUOTE="...";26370404]älä ny herranjumala tälläsiä vinkkejä jakele :O

SIDOT SITTERIIN nukkumaan :O

VOI LUOJA :headwall:[/QUOTE]

Niin mikä tässä oli ongelma?

Kuten sanoin, poika on sitterin kolmipistevaljailla löysästi kiinni. Sitteri menee makuuasentoon ja poika pystyy siinä kuitenkin liikkumaan, mutta ei rajattomasti.

Esikoinenkin on samassa sitterissä nukkunut nuhaisena, kun ei muuten nukkumisesta tullut mitään.

Pinnasängyssä lapsi pääsee liikkumaan paljon ja lyö käsiään, jalkojaan ja päätään laitoihin, jolloin ei saa välttämättä nukuttua. Liikkumaan oppiessaan lapset rauhottuvat, kun tila on "rajoitettua". Monethan suosittelevat kapalointia isoillakin lapsilla juuri samasta syystä.

Meillä kapalointi ei ole toiminut, koska kapalossa on liian kuuma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26370407:
Eheeeei! Ei tuo ole sitterissä pysynyt sitten puolivuotiaan, johan se unissaankin joko lentää kuin ohjus sieltä tai kiikkuu sen kanssa karkuun. Mieti mitä tekisit sille isommalle niin sitten ehkä voi olla apua jos keksit :D
Tämä on sen sortin rimpuilija että sen saa kampata viidesti kesken vaipan vaihdon eikä se taivu vaunuihinkaan ihan pienellä väkivallalla. Ihan päivästä kiinni saako sen istumaan ja valjaat kiinni ja niistäkin se karkaa käden käänteessä
Heh. Unohdinkin, että sulla on samanlainen temppuapina kuin meillä.. :D

Isompi nukkuu nykyään osittain omassa sängyssä, osittain miehen sängyssä, osittain lattialla, osittain miehen päällä...itse siis liikkuu. Pääasiassa kuitenkin omassa sängyssään.

Muistatko tuon meidän sitterin? Siinä tuo esikoinenkin tosiaan silloin aikanaan nukkui. Sitten siirtyi pinnasängyn patjalle lattialle ja mies otti patjan myös siihen lattialle pojan viereen. Sängystä olisi tippunut ja pinnasängyssä nukkuminen ei onnistunut ollenkaan, kun hakkasi itseään laitoihin koko ajan eikä siten saanut nukutuksi.
 
Ei tää ole pitkään aikaan pysynyt millään patjoilla kun se dyykkaa pää edellä alas. Pinnasänky on pakko olla kun ei tuon unta mitenkään keretä koko ajan vahtimaan. On sellaisessa iässä ettei todellakaan voi vetää makkaria ympäri jos mä oon vaikka pihalla itkarin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26370433:
Ei tää ole pitkään aikaan pysynyt millään patjoilla kun se dyykkaa pää edellä alas. Pinnasänky on pakko olla kun ei tuon unta mitenkään keretä koko ajan vahtimaan. On sellaisessa iässä ettei todellakaan voi vetää makkaria ympäri jos mä oon vaikka pihalla itkarin kanssa.
Kovin tuttua...

Meillä tehtiin täysin lapsiturvallinen koko huoneesta. Patja seinän viereen ja pari isoa sohvatyynyä "esteeksi". Patjalta ei suuri pudotus lattialle ole onneksi. :)
 
Voisitko harkita leikkikehän tyyppistä ratkaisua, jos tuo patjalla nukkuminen muuten toimisi?

Tarkoitan, että jos kokeilette ensin parina kertana tuota patjaa lattialla, ja lapsi siinä sattuisikin nukkumaan paremmin, niin laittaisitte sellaisen ison leikkikehän rajaamaan "sallittua" ja turvallista osaa huoneesta. Sinne sisälle mahtuisi sitten sekä aikuiselle että lapselle ne patjat.

Oletko muuten kapalointia kokeillut?
 
"..."
on täällä neuvot :O leikkikehään patjat :headwall:

tuon ikäinen muistaakseni alkaa näkeen unia ja kun uniin tulee vielä päivän jutut niin levotontahan se on. mutta kyllä se ohi menee. ootko koittanut jotain soittorasiaa, yövaloa tms mikä rauhottais? usein tuossa "yöraivarissa" se lapsi ei oikein ole hereillä ja saattaa pelätäkin asioita.
 
Ei kun nyt et ymmärrä. Ei tuota venkulaa mihinkään kapaloon voi laittaa. Ensinnäkään se ei menisi sinne, pysyisi siellä saati viihtyisi. Enkä mä halua sitoa yli yks vuotiaita mihinkään. Tyyppi on kuin naantalin aurinko, ellei sen fyysistä vapautta koita rajoittaa.

Mä nukuin sen kanssa lattialla jo vuoden. Selkä paskana ja vaavin otta mustelmilla. Se nimittäin tulee kyllä alas mistä vaan eikä mikään tyyny sitä estä sinkoamasta yli.
Ei nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin se pinnasänky. Ja ongelma on se raivareiden saaminen kerran yössä. Hänhän viihtyy sängyssään ihan mainiosti muina aikoina.
 
[QUOTE="...";26370446]on täällä neuvot :O leikkikehään patjat :headwall:

tuon ikäinen muistaakseni alkaa näkeen unia ja kun uniin tulee vielä päivän jutut niin levotontahan se on. mutta kyllä se ohi menee. ootko koittanut jotain soittorasiaa, yövaloa tms mikä rauhottais? usein tuossa "yöraivarissa" se lapsi ei oikein ole hereillä ja saattaa pelätäkin asioita.[/QUOTE]

Voisitko vastata aikaisempaan kysymykseeni? Lisäksi voisit kertoa, mikä on se perustavanlaatuinen ero patjalla leikkikehässä ja pinnasängyllä?

Pinnasängyssä laidat ovat hyvin lähellä riippumatta nukkumispaikasta, ja vähänkään pidempi lapsi hakkaa niihin käsiään. Pystyisitkö itse nukkumaan hyvin, jos joka käänteessä löisit pääsi, jalkasi tai kätesi pinnoihin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26370454:
Ei kun nyt et ymmärrä. Ei tuota venkulaa mihinkään kapaloon voi laittaa. Ensinnäkään se ei menisi sinne, pysyisi siellä saati viihtyisi. Enkä mä halua sitoa yli yks vuotiaita mihinkään. Tyyppi on kuin naantalin aurinko, ellei sen fyysistä vapautta koita rajoittaa.

Mä nukuin sen kanssa lattialla jo vuoden. Selkä paskana ja vaavin otta mustelmilla. Se nimittäin tulee kyllä alas mistä vaan eikä mikään tyyny sitä estä sinkoamasta yli.
Ei nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin se pinnasänky. Ja ongelma on se raivareiden saaminen kerran yössä. Hänhän viihtyy sängyssään ihan mainiosti muina aikoina.
Voih. Toivottavasti joku ratkaisu löytyisi. :)

Meilläkin tarkoitus taas yrittää pinnasänkyä uudestaan, kun liikkumisen "ensihuuma" on ohi ja räkäisyys pienempää. Tosin meillä tuo poika vasta himpun vaille 8 kk. :D
 
[QUOTE="...";26370446]on täällä neuvot :O leikkikehään patjat :headwall:

tuon ikäinen muistaakseni alkaa näkeen unia ja kun uniin tulee vielä päivän jutut niin levotontahan se on. mutta kyllä se ohi menee. ootko koittanut jotain soittorasiaa, yövaloa tms mikä rauhottais? usein tuossa "yöraivarissa" se lapsi ei oikein ole hereillä ja saattaa pelätäkin asioita.[/QUOTE]

Oon soittanut kännykän spotifysta Enyaa tai Sigur rosia. Se on yleensä taltuttanut kaverin mutta nyt sekään ei ihan toimi. Tietty jäbä sai taas hampaita ja oppi kävelemään, mutta kuinka kauan sekin voi vaikuttaa. Arkikin menee tappavan tylsällä rutiinilla eikä ne edes tappele isoveljensä kanssa että siksi mitään kauhukohtaiksia saisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26370476:
Meillä on muuten normi pinnasänkyä isompi pinnasänky. Tähän menee lasten patja vähän lyhennettynä ja jäppinen nukkuu siellä usein muös sivuttain.
Ok. Meillä aika peruspinnis. Taisi olla jotain 60 x 120 cm, jos en ihan väärin muista.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26370470:
Oon soittanut kännykän spotifysta Enyaa tai Sigur rosia. Se on yleensä taltuttanut kaverin mutta nyt sekään ei ihan toimi. Tietty jäbä sai taas hampaita ja oppi kävelemään, mutta kuinka kauan sekin voi vaikuttaa. Arkikin menee tappavan tylsällä rutiinilla eikä ne edes tappele isoveljensä kanssa että siksi mitään kauhukohtaiksia saisi.
uudet asiat voi kestää montakin viikkoa tulla uniin, varsinkin tuo kävely. Koita jotain soittorasiaa? Ja pieni yövalo. Laula? Mutta älä ota kiinni. Kun huuto alkaa niin laulat tai laitat soittorasian päälle, ja et tee muuta. Oot ihan hiljaa ja et olis huomaavinaan ollenkaan :)
 
"sama"
Meillä jatkui tuo yöraivoaminen muutaman kuukauden,melkein kellolleen joka yö. Hermoja se raastoi,mutta ohi meni. Meillä auttoi yövalo ja lopulta se kun siirrettiin sänky kauemmas meistä. Jossain vaiheessa tuli vielä korvatulehdus.... mutta silloinkin huuti vain sen 00-02 ajan,muuten nukkui. Vitsilä käytin lääkärissä ja vakava tulehdus oli. Voisko teillä olla joku kipu? Poika nyt 1,8 v ja nukkuu hyvin jos yhtään lohduttaa.....
 
"pähkinä"
Mä keksin! Laita lapsi telttaan nukkumaan. :D Patja pohjalle (vaika vaahtomuovinen mittojen mukaan tehty). Ei kolise vaikka kuinka pyörii eikä pääse putoamaan kun on vetskari kiinni. Semmonen teltta missä on hyttysverkko osa päällä että sinne näkee, ei siis laita sitä päällimmäistä suojakangasta siihen ollenkaan.
 
[QUOTE="sama";26370809]Meillä jatkui tuo yöraivoaminen muutaman kuukauden,melkein kellolleen joka yö. Hermoja se raastoi,mutta ohi meni. Meillä auttoi yövalo ja lopulta se kun siirrettiin sänky kauemmas meistä. Jossain vaiheessa tuli vielä korvatulehdus.... mutta silloinkin huuti vain sen 00-02 ajan,muuten nukkui. Vitsilä käytin lääkärissä ja vakava tulehdus oli. Voisko teillä olla joku kipu? Poika nyt 1,8 v ja nukkuu hyvin jos yhtään lohduttaa.....[/QUOTE]

Oon kyllä antanut särkylääkettä, mutta ehkä pitäis viedä näytllekin. Tänä yönä raivoamiset oli lyhyempiä kun en muuta kuin laittanut käden pinnojen välistä. Mutta täytyy kyllä todeta että on mulla tarmokas poika, pääsee vielä pitkälle elämässä...
 
"Maru"
Meillä tuo yöraivoaminen liittyi selvästi unien näkemiseen. Kaikilla lapsilla tuossa 10 kk-1 v välille ajoittui rauhattomien unien näkeminen. Esikoinen huusi lähes joka yö tuonne yli kahden vuoden ikään asti. Hermostuin aina kun oli niin paljon jo univelkaa, eikä se ainakaan auttanut. Hänellä tosin tuohon vaikutti diagnosoimaton astmakin ja unet rauhoittuivat lääkityksen myötä. Kakkosella ja kolmosella tuo vaihe kesti pari-kolme viikkoa ja meni ohi itsellään. Eivätkä huutaneet pitkään. Neljännellä oli vastaavanlaisia raivareita kuin pojallasi. Siis kestivät pari tuntia. Sitä vaihetta kesti n. kuukausi. Koskea ei kannata kuin juuri kuvailemallasi tavalla. Lapsi ei ole silloin hereillä kun alkaa huutaa. Yliväsymys pahentaa tätä huutoa, eli kannattaa laittaa ehkä vähän aiemmin nukkumaan. Joskus puolituntia tai varttikin saattaa olla ratkaiseva. Meidän nelonen kun on yliväsynyt, saa edelleen 3,5 vuotiaana yöraivareita, etenkin alkuyöstä. Pinnojen suojaksi kannattaa viritellä vaikka aikuisten täkki tms. jotta on paljon pehmustetta. Meillä matkasänky helpotti rauhoittumista, oli pehmeät reunat, joten heittelehtiminen ei saanut uutta raivaria niin helposti aikaan. Patjan reunojen alle laitoin vielä pienet tönkät, että nukkui vähän niin kuin kupissa. Kyllä ne yöt siitä rauhoittuvat. Koita nukkua aina kun mahdollista ja vanhemmalle lapselle vain tulpat korviin jos huolii. :) Meillä oli kanssa noita kädet korvilla nukkujia... ;)
 

Yhteistyössä