Mitä mä sanon likalle joka ei halua oppia ajamaan ilman apupyöriä?(Päivitystä)

Täyttää syksyllä 6 vuotta. Apupyörät otettiin pois muutama viikko sitten.

Nyt se ruikuttaa ja vääntää itkua, kun sanoin, että lähdetään ajelemaan. Ei suostu laittamaan vaatteita päälle. Sanoo, ettei halua oppia, kun voi kaatua.

fanni
Siskon poika 5v ajaa vielä pienellä 12" pyörällä jossa apurattaat. Ei mitään kiinnostusta opetella. Jos joku tosiaan osaa antaa vinkkejä??? Siskon poika ei todellakaan ole mikään pieni kokoinen vaan ikäisiään rotevampi ja pitempi...

Laittaisin apupyörät paikoilleen ja odottaisin, että tyttö on valmis kokeilemaan ilman apupyöriä.

Mä itse en ollut kiinnostunut pyöräilystä yhtään 5-6-vuotiaana. Apupyörillä ajoin jonkin verran, mutta en paljon. Sitten, kun kiinnostus pyöräilyä kohti alkoi, niin pyysin ottamaan apupyörät pois ja pyöräilystä ei meinannut loppua tulla =)

Meidän keskimmäinen lapsi (poika, täyttää ensi kuussa 4v) ei ole kiinnostunut pyöräilemisestä ollenkaan. Isoveli ajoi tuossa iässä jo melkoisia lenkkejä.
En pidän asian opettelulla kiirettä. Oppii, kun oppii.

Meillä kolme lasta eikä yksikään ole halunnut appareita pois. Ne on vain otettu lasten ollessa 4v ja ovat aika nopeasti oppineet ajamaan tosin suuttumista ja itkuakin on väännetty. Pyörähulluiksi ovat muuttuneet, kun apparit saatu pois.

Auttasko jos ostasitte sellasen "työntötangon"? En nyt muista sen oikeaa nimeä. Voit sillä auttaa tytön alkuun.
Onko hän kaatunut pyörällä joskus pahasti, kuulostaa et jostain ois jääny pelko sitä kaatumista kohtaan.

joo
Tajuatteko ollenkaan millaista huonommuutta lapsi voi tuntea kun sitä painostetaan näinkin vähäpätöisessä asiassa, ei varmasti ole mielenkiintoa edes harjoitella kun pakotetaan. Tulee tunne ettei kelpaa. Ja kaikki tämä vain koska vanhemmat luulee että sillä on jotain väliä mitä muut ajattelee.

Rullaati rullaa
Anna sen pyöräillä apupyörillä, ei saa pientä pakottaa! Tulee vielä aika, kun se alkaa olla "noloa", kun kavereillakaan ei ole apupyöriä. Saa kummasti motivaatiota opetteluun.

meillä sama juttu.. miehen esikoinen menossa kouluun syksyllä eikä vielä osaa ajaa pyörällä :/ muutenkin pyörän käsittely on tosi hankalaa, hyvä kun saa sitä työnnettyä tasamaalla. Huomaa ettei lapsen kanssa ole paljoa pyöräilty toisessa kodissa.

Mutta kun meillä on ollut ihan mukavaa mennä ilman apupyöriä Olen koko ajan pitänyt hartioista kiinni ja estänyt kaatumisen, jos on alkanut horjumaan. Mitä ne apupyörät hyödyttää, kun likka nojas aina niihin ilman minkäänlaista yritystä.

Ja nyt sitten on rupenut vonkumaan aiheesta.

vieras
Laita vain se toinen apupyörä paikalleen. Meidän tytöt oppi hetkessä ajaan ilman apupyöriä kun ensin oli vähän aikaa vain toinen appari paikallaan. Pienempi tosin yritti ensimmäisellä kerralla vinkua et huluaa apparit takasin mut sit hoksaskin et hän osaa ajaa kunnolla niin sit onkin pyöräilty reippaasti =)

fanni
Alkuperäinen kirjoittaja Rullaati rullaa:
Anna sen pyöräillä apupyörillä, ei saa pientä pakottaa! Tulee vielä aika, kun se alkaa olla "noloa", kun kavereillakaan ei ole apupyöriä. Saa kummasti motivaatiota opetteluun.
Siskon pojalle sekään ei ole motivaatiota tuonut, vaikka tarhakaverit on kysyneet asiasta :)

...
Apupyörät pois vaan. Oppiminen olisi kyllä ollut helpompaa vähän nuorempana.

Itse huijasin 2-vuotiasta siten, että otin keväällä pyörän esille ilman apupyöriä. Hän muisti kyllä, että polki viime syksynä, mutta ei hän apupyöristä mitään tiennyt.

Pari päivää kaatuili ja totesin vain, että osasithan viime kesänäkin, harjottele vaan...

xxx
Ei kannata painostaa. Mutta kun on valmis kokeilemaan, niin apparit pois, satula alas niin että jalat yltää maahan. Potkuttelee vauhtia maasta ja kun tasapaino löytyy niin sitten jalat polkimille. Meillä tämä kävi yhdessä illassa, 5-vuotiaana. Toiset oppii ennemmin, toiset myöhemmin, kyllä se siitä kunhan ei painosteta oppimaan.

Sitä tankoa en laittaisi enää noin isolle, siinä tulee teille hiki kun joudutte juoksemaan perässä.

Hipskukka
Tyttö täytti 6v viikko sitten ja pyörässä on vielä apupyörät.
Veli 5v otti apparit pois jo 3v ikäisenä.

Minä en le huolissani, viimeistään jossakin vaiheessa sitten oppii. Olin itsekin varmaan jo 7v ennen kuin opin pyöräilemään ilman appareita.

ei se maailmaa kaada, anna appareiden olla vaan.

Opetin esikoista koko kesän eikä oppinut, sisko tuli ja sai pojan pyöräilemään yhdessä päivässä.

Naapurin poikaa sen äiti opetti ja ei oppinut pyöräilemään. kerran tuli mummon luokse hoitoon niin mummo opetti.

Olisiko jotain tuttua aikuista esim kummia joka voisi kokeilla auttaa?

Meillä kolmas nyt 5v ja osaisi ajaa ilman apupyöriä (mummolassa on semmoinen missä apupyörät niin korkealla ettei maata koske ja poika pyöräilee ihan täysin), mutta ei anna ottaa apupyöriä pois..

++
minkä kokoinen pyörä?isolla pyörällä on turha opetella harjoittelemaan..tarpeeksi pieni pyörä eli 12 tuumaa niin ylettää jalat maahan.sitten vaan potkutellen ensin tasapainoa harjoittelemaan

Katja
Meillä poika oppi 2 viikkoa ennen 5v synttäreitään ajamaan ilman appareita. Aloite lähti pojalta itseltään. Oli jo pitkään ihaillut isosiskojen tapaa pyöräillä ilman appareita ja halusi myös oppia.
Nykyään sitten opettelee keulimista :whistle: Vauhti on ihan päätöntä...

...
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Meillä kolmas nyt 5v ja osaisi ajaa ilman apupyöriä (mummolassa on semmoinen missä apupyörät niin korkealla ettei maata koske ja poika pyöräilee ihan täysin), mutta ei anna ottaa apupyöriä pois..
Löysää ne mutterit. Ensin heiluu ja sitten tippuu itsestään...

No nyt tyttö muutti mielensä ja haluaa sittenkin lähteä. En mä niitä apupyöriä takaisin laita, kun on kerran pois otettu. Kuten sanoin, olen pitänyt kokoajan hartioista kiinni ja hölkännyt vieressä ja estänyt kaatumiset. Mun ei tartte edes juurikaan pitää kiinni, vaan pidän käsiäni hartioilla, apupyörien takaisin laittaminen olisi mielestäni monta askelta taaksepäin.

Tyttö pelkääkin sitä hetkeä kun OSAA ajaa ilman apupyöriä, kun silloin VOI kaatua :whistle:

Suosittelen sitä että satula ihan alas ja potkuttelee jaloilla vauhtia. Näin saa haettua sitä tasapainoa jota tuohon pyörällä ajoon vaaditaan. Meillä tyttö oli jotain 6v 4kk kun oppi ajamaan ilman apupyöriä. Viime kesänä siitä ei vaan yksin kertaisesti tullut mitään.
Ja laita vaikka se toinen apupyörä paikalleen..

Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Suosittelen sitä että satula ihan alas ja potkuttelee jaloilla vauhtia. Näin saa haettua sitä tasapainoa jota tuohon pyörällä ajoon vaaditaan. Meillä tyttö oli jotain 6v 4kk kun oppi ajamaan ilman apupyöriä. Viime kesänä siitä ei vaan yksin kertaisesti tullut mitään.
Ja laita vaikka se toinen apupyörä paikalleen..
Satula on alhaalla, muttei potkuttele, kun polkimet on tiellä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
No nyt tyttö muutti mielensä ja haluaa sittenkin lähteä. En mä niitä apupyöriä takaisin laita, kun on kerran pois otettu. Kuten sanoin, olen pitänyt kokoajan hartioista kiinni ja hölkännyt vieressä ja estänyt kaatumiset. Mun ei tartte edes juurikaan pitää kiinni, vaan pidän käsiäni hartioilla, apupyörien takaisin laittaminen olisi mielestäni monta askelta taaksepäin.

Tyttö pelkääkin sitä hetkeä kun OSAA ajaa ilman apupyöriä, kun silloin VOI kaatua :whistle:
Mun tyttö 5v ei uskaltanut asvaltilla ollenkaan mut sitten mentiin nurmikolle ja ei tarvinnut kuin työntää vauhtia ni heti sujui. Päivän siinä sitten harjoiteltiin ja seuraavana päivänä uskalsi asvaltillakin kokeilla. Siitä se sitten lähti.

Yhteistyössä