Mitä kysyisit kätilöltä?

• Viestiketjun aloittaja kiira
  • Ensimmäinen viesti
Della
Alkuperäinen kirjoittaja toinen kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja Della:
Mistä voi käytännössä johtua että vauvalle tuli synnytyksessä mustelmia kasvoihin ja verenpurkaumia silmien valkuaisiin? Ponnistusvaihe oli 6 min.
Veikkaisin että vauva on tulla rytistellyt vauhdilla synnytyskanavan läpi,siitä mustelmat ja verenpurkaumat. Eli siis vauva ei ollut valmiiksi kovin alhaalla synnytyskanavassa loppuraskaudesta? Tämä aika yleinen syy, toki voi tulla muutenkin.
Kiitos vastauksesta, vauva ei tosiaan ollut laskeutunut kovin alas ennen synnytystä.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja waaka:
miksei mulle sanottu että leikataan väliliha :kieh: suihkutti jotain puudutetta ja kysyin että mitä teet kun polttelee alapäätä, kertoi vain suihkuttelevansa jotain puudutetta..
kotiinlähtöpäivänä toinen kätilö tarkasti alapaan ja kertoi leikkaushaavan parantuneen hyvin.. olin että mitä vit... ja ei siis ollut mikään hätä/kiire tms. :headwall:
Koska sitä ei pahemmin tunne ja on parempi ettei sano mitään. Äiti säästyy pahemmilta pelästymisiltä.
no todellaki ois ollu kiva että sanotaan,ja mulle kyllä sano se joka kotiinlähtöpäivänä tarkasti että mulla on oikeus tehdä ilmoitus että on laitonta olla ilmoittamatta k.o asiaa. LUVATTA leikkelee toisten alapäitä jumalauta! :kieh:
Ihmettelen kyllä että ei esimerkiksi heti napsasun jälkeen sanonut.
En itsekään sano kun vasta juuro kun leikkaan tai heti sen jälkeen. Samoin sektiossa, kerron ensimmäisestä viillosta menneessä muodossa niin äiti ei osaa jännittää niin paljon.
Mullekkin sektiota tehdessä kerrottiin et toimenpide on alkanut vasta kun maha oli auki :) Oisin varmasti muuten ollut oikeesti paniikissa no onneksi ei siitä mihinkään olisi karkuun päässyt :D on siinä sen verta turta olo

toinen kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja :):
miksei mulle sanottu että leikataan väliliha :kieh: suihkutti jotain puudutetta ja kysyin että mitä teet kun polttelee alapäätä, kertoi vain suihkuttelevansa jotain puudutetta..
kotiinlähtöpäivänä toinen kätilö tarkasti alapaan ja kertoi leikkaushaavan parantuneen hyvin.. olin että mitä vit... ja ei siis ollut mikään hätä/kiire tms. :headwall:
Koska sitä ei pahemmin tunne ja on parempi ettei sano mitään. Äiti säästyy pahemmilta pelästymisiltä.
no todellaki ois ollu kiva että sanotaan,ja mulle kyllä sano se joka kotiinlähtöpäivänä tarkasti että mulla on oikeus tehdä ilmoitus että on laitonta olla ilmoittamatta k.o asiaa. LUVATTA leikkelee toisten alapäitä jumalauta! :kieh:
En itsekään sano kun vasta juuro kun leikkaan tai heti sen jälkeen. Samoin sektiossa, kerron ensimmäisestä viillosta menneessä muodossa niin äiti ei osaa jännittää niin paljon.
Mullekkin sektiota tehdessä kerrottiin et toimenpide on alkanut vasta kun maha oli auki :) Oisin varmasti muuten ollut oikeesti paniikissa no onneksi ei siitä mihinkään olisi karkuun päässyt :D on siinä sen verta turta olo
Juu tää on aika yleistä, ei se lääkäri sieltä verhon toiselta puolelta huutele että NO NIIN;NYT TEEN ENSIMMÄISEN VILLON!! :) Voisi moni äiti siinä vaiheessa painella salin ovesta ulos jos pääsisi..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Juu tää on aika yleistä, ei se lääkäri sieltä verhon toiselta puolelta huutele että NO NIIN;NYT TEEN ENSIMMÄISEN VILLON!! :) Voisi moni äiti siinä vaiheessa painella salin ovesta ulos jos pääsisi..
Tämä on kuitenkin ihan eri asia, koska sektioon mennessähän tietää että maha viilletään auki ennenkuin lapsi saadaan ulos. Episiotomiaa puolestaan ei tehdä läheskään kaikille ja siitä kuuluisi ilmoittaa etukäteen, että siihen tietäisi varautua.

toinen kätilö

[/quote]

Tämä on kuitenkin ihan eri asia, koska sektioon mennessähän tietää että maha viilletään auki ennenkuin lapsi saadaan ulos. Episiotomiaa puolestaan ei tehdä läheskään kaikille ja siitä kuuluisi ilmoittaa etukäteen, että siihen tietäisi varautua. [/quote]

no tottakai.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sarppus:
synnyttänyt Satakunnan keskussairaalassa. Eka meni oikein hyvin ja tokakin suht, mutta tämä kolmonen oli katastrofi.....en silti valita, syntyi terve ihana poika, mutta kammo kivusta jäi....
Kuin myös eka meni ihan ok mut oli aika tyly kätilö silloin alkuun mutta onneksi lopussa vaihtui mukavampaan. Toka synnytys eteni nopeasti ja oli aivan ihana kätilökin kokoajan mun kanssa.

Ekassa sain vain ilokaasua mutta en silloin tarvinnutkaan muuta. Tokassa sain kohdunkaulanpuudutuksen joka auttoi sen tunnin mikä kesti siitä että lapsi syntyi.

vieras
Synnytyksen edetessä kätilö rääkkäsi minua venyttelemällä emätintä suuntaan jos toiseen sormillansa. Oliko se tarpeellista vai tekikö sen vain kiduttaakseen minua enempi?

lääkäri
Muuten, nykytutkimustiedon valossa ei epparin tekeminen/tekemättä jättäminen millään muotoa estä pahoja repeämisiä, ts. niitä sattuu silti muistaakseni n. 1% alatiesynnytyksistä.

toinen kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Synnytyksen edetessä kätilö rääkkäsi minua venyttelemällä emätintä suuntaan jos toiseen sormillansa. Oliko se tarpeellista vai tekikö sen vain kiduttaakseen minua enempi?
Jotkut kätilöt saattaa tehdä näin "antaakseen tilaa" vauvan päälle kun se on laskeutumassa, tarkoitatkohan tällaista? Tai kokeillut miten myötäävä väliliha on. Tai sit jos sulla on joku kohdunsuun reunan retale siellä ollut vielä loppuvaiheessa ja on sitä työntänyt edestä pois että vauva pääsee laskeutumaan? En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla emättimen venyttelemisellä,missä vaiheessa synnytystä kätilö niin on tehnyt?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotkut kätilöt saattaa tehdä näin "antaakseen tilaa" vauvan päälle kun se on laskeutumassa, tarkoitatkohan tällaista? Tai kokeillut miten myötäävä väliliha on. Tai sit jos sulla on joku kohdunsuun reunan retale siellä ollut vielä loppuvaiheessa ja on sitä työntänyt edestä pois että vauva pääsee laskeutumaan? En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla emättimen venyttelemisellä,missä vaiheessa synnytystä kätilö niin on tehnyt?

Aina kun tsekkas kuinka paljon kohdunkaula oli auki eli alusta asti venytteli sitä. Kun sanoin, että toi käy kipeää, niin tokas vaan, että sieltä pitää vielä mahtua vauvakin ulos. Sormillansa painoi siis emättimen seinämiä lujasti, tuntu kyllä kauhealle.

toinen kätilö

Aina kun tsekkas kuinka paljon kohdunkaula oli auki eli alusta asti venytteli sitä. Kun sanoin, että toi käy kipeää, niin tokas vaan, että sieltä pitää vielä mahtua vauvakin ulos. Sormillansa painoi siis emättimen seinämiä lujasti, tuntu kyllä kauhealle.

[/quote]

On varmaan kokeillut reunojen paksuutta ja myötäävyyttä, siitäkin näkee miten synnytys on etenemässä. En kyllä ymmärrä miksi niitä pitäisi sen kummemmin venytellä joka kerralla.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Miksi vauvaa ei vedetä keinolla millä hyvänsä ulos äidistä, kun on jo pää puoliksi ulkona ja sykkeet alhaiset?
Miten alhaisista puhutaan. Useinhan stopataan juuri siinä vaiheessa ensimmäisiä ompeleita varten. Mutta jos sykkeet ovat alhaalla niin alapäästä viis ja ulos niin nopeasti kun voi.
En tiedä lukuja, mutta paperit oli jo valmiiksi täytetty ja verikokeet otettu hätäsektiota varten. Miehen mukaan (itseltäni meni ajantaju) tilanne kesti lähes 10 minuuttia. Apgar syntymän jälkeen 6, hapetusarvot alle 7.
Kun täällä on näköjään toinenkin (vai peräti kolme) kätilö =) niin voisin kysyä vielä toista näkemystä tähän, että mitkä voi olla syyt siihen, että yllä olevassa tilanteessa ei vauvaa vedetä ulos keinolla millä hyvänsä? Tää häiritsee mua aika paljon, nyt kun toinen synnytys lähestyy.

toinen kätilö
Miksi vauvaa ei vedetä keinolla millä hyvänsä ulos äidistä, kun on jo pää puoliksi ulkona ja sykkeet alhaiset?
Miten alhaisista puhutaan. Useinhan stopataan juuri siinä vaiheessa ensimmäisiä ompeleita varten. Mutta jos sykkeet ovat alhaalla niin alapäästä viis ja ulos niin nopeasti kun voi.
En tiedä lukuja, mutta paperit oli jo valmiiksi täytetty ja verikokeet otettu hätäsektiota varten. Miehen mukaan (itseltäni meni ajantaju) tilanne kesti lähes 10 minuuttia. Apgar syntymän jälkeen 6, hapetusarvot alle 7.
Kun täällä on näköjään toinenkin (vai peräti kolme) kätilö =) niin voisin kysyä vielä toista näkemystä tähän, että mitkä voi olla syyt siihen, että yllä olevassa tilanteessa ei vauvaa vedetä ulos keinolla millä hyvänsä? Tää häiritsee mua aika paljon, nyt kun toinen synnytys lähestyy.
Oliko napanuora kaulan ympärillä tai hartiat tiukassa,tiedätkö?

mie
Napanuora oli 2x kaulan ympärillä. Se leikattiin heti kun pää oli kokonaan näkyvissä.

toinen kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja epi:
Olisiko pitänyt ehtiä saada epiduraali/spinaali? Avautumis vaihe 3h, ponnistusvaihe 1h. Pyysin, mutta ilokaasulla piti pärjätä.
Optimitilanteessa kyllä olisi ehtinyt mut käytäntö voi olla toinen juttu. Riippuu siitä missä vaiheessa olit sairaalassa, kuinka nopeasti synnytys muuten eteni, puudutuksen valmistelut vievät aikansa ja anestesialääkärit saattavat olla toisessa toimenpiteessä juuri silloin kun olisit puudutusta tarvinnut.

toinen kätilö
Napanuora oli 2x kaulan ympärillä. Se leikattiin heti kun pää oli kokonaan näkyvissä.
Jos napanuora on kovin "kirrannut" vastaan ja ollut kaulan ympärillä, se on luultavasti hidastanut sitä ulosauttoa. Tuossa tilanteessa ei voi väkisin repiä vauvaa ulos koska on vaarana että napanuora repeää. Juttele peloistasi neuvolassa?

mie
Jos napanuora on kovin "kirrannut" vastaan ja ollut kaulan ympärillä, se on luultavasti hidastanut sitä ulosauttoa. Tuossa tilanteessa ei voi väkisin repiä vauvaa ulos koska on vaarana että napanuora repeää. Juttele peloistasi neuvolassa?
Ok, tää on hyvä tietää. Kiitos! Olen menossa kyllä ns. pelkopolille, ihan vaan käymään läpi ekan synnytyksen. Mutta eihän tällaista tilaisuutta voi jättää käyttämättä :) Tuossa synnytyksessä muuten napanuora oli myös kalvokiinnitteinen, joten ihan hyvä sitten, ettei alettu repiä. Kalvokiinnitteisyys tosin selvisi vasta synnytyksen jälkeen.

toinen kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Kuinka moni niistä, jotka on suunnitellu synnyttävänsä luomuna, päätyy kuitenki ottamaan lääkkeelistä kivunlievitystä?
Aika moni. :) Kipu saattaa yllättää. Tosin moni menee luomuna loppuun asti,silloin äidit ovat yleensä hyvin perehtynee lääkkeettomiin kivunlievityskeinoihin ja valmentautuneet etukäteen.

toinen kätilö
Ok, tää on hyvä tietää. Kiitos! Olen menossa kyllä ns. pelkopolille, ihan vaan käymään läpi ekan synnytyksen. Mutta eihän tällaista tilaisuutta voi jättää käyttämättä :) Tuossa synnytyksessä muuten napanuora oli myös kalvokiinnitteinen, joten ihan hyvä sitten, ettei alettu repiä. Kalvokiinnitteisyys tosin selvisi vasta synnytyksen jälkeen.
Onnea tulevaan synnytykseen, koita olla turhia murehtimatta etukäteen. Luota sinua hoitavien ihmisten ammattitaitoon ja keskityt itse synnytykseen, kyllä se hyvin menee!

Yhteistyössä