Mitä kaikkia raskaudenehkäisy menetelmiä olet kokeillut ja mitä mieltä niistä olet?

  • Viestiketjun aloittaja NytPaukahti harmaana
  • Ensimmäinen viesti
NytPaukahti harmaana
Tuli vaan tässä mieleen tällainen kysymys kun yritän tässä itselleni metsästää sopivaa ehkäisyä... Joskus mietin että onkohan kukaan muu kokeillut niin paljon eri menetelmiä niinku minä :D No joo tässä alkaa kyllä oleen nauru kaukana kun ei mikään tunnu passaavan..

Itse olen kokeillut:
Minipillereitä: cerazette, mini-pill.. äskettäin aloitin microlutonit...saas nähdä miten käy näitten kans...

kuparikierukka juuh aika kammottava härveli oli olis vaan pitänyt uskoa gyneä ja jättää se suosiolla väliin näillä mun niagara vuodoilla ja mega menkka kivuilla...

Kondomi: tätä tuli käytettyä aika pitkään... toisaalta ei aina ihan oikea oppisesti ohjeen mukaan. ehkäisy prosentti meidän tapauksessa oli kuitenkin täysi 100 joten hyvä siinä mielessä. enää en kyllä tykkää kun on tottunut paljaaseen. hätätapauksessa käy.

Naisten kondomi: tätä mä en onnistunut koskaan saamaan kunnolla paikoilleensa ei edes miehen avustuksella.. yäk sai multa kyllä -100 pistettä.

Joku ehkäisypuikko patentex ovalko?: sai miehen munan "tuleen" :D auts..

ehkäisykapseli: kapseloitui joten se oli siinä :/
 
"vieras"
Pillerit oli, diane nova ensin ja sen jälkeen yasminelle.
Ensimmäisistä sain todella pahoja päänsärkykohtauksia monta kertaa viikossa, vaihdettiin yasminelleen ja se sekoitti mun pään totaalisesti, raivareita, itkukohtauksia, hirveetä alakuloa jne.
Oireiden syyllisen tajusin vasta kun lopetin pillerit, luulin olevani masentunut.

Ei koskaan enää. Nyt mietintävaihe mitä seuraavaksi kokeilla kun hormonit pelottaa.
 
Kumit: plaah ja pöh
ehkäsyvaahto: hoiti hommansa mut kamala kirvely ja kuumotus ei kiva.
kuparikiekura: jatkuvat mahakivut, vuotelu ja kamalat menkat...ei hyvä.
minipilsut: ok, raskaaksi en oo tullu ja mittää suurempaa sanomista. Nyt siis syön pilsuja.
 
ajon
Mulla toimi parhaiten ehkäisyrengas. Sitä ennen käytin yhdistelmäpillereitä (merkkiä en nyt muista), mutta niistä alkoi tulemaan tiputteluvuotoa. Gyne sitten suositteli tuota rengasta kun siinä on todella vähän hormoneita ja riittää kun muistaa kolmen viikon välein vaihtaa renkaan (käytin 2 rengasta peräkkäin, joiden jälkeen viikon tauko). Eikä mieskään valittanut, vaikka jotain ylimääräistä sisällä olikin ;)
 
M kanssa olisin kiinnostunut kuulemaan, mita voisi olla tarjolla. Mulla on nyt kolmatta vuotta hormonikierrukka, ja ma vahan veikkaan et siita on johtunut mun lahes olematon pinna. En haluaisi mitaan hormonaalista, tosin komdomikaan ei ole vaihtoehto. Mita me teen?
 
"vieras"
Pillerit: Yasmin. +10 kg, järkyttäviä mielialanvaihteluita, täysi haluttomuus jne. Vuoden kärsin.

Hormonikierukka (Mirena): Aivan hirveät kivut melkein päivittäin! Joka paikassa toisteltiin, että loppuvat 3-4 kk jälkeen ja sitten on elo kuin unelmaa, mutta mulla kivut jatkuivat vuoden ja pahenivat koko ajan... joinain päivinä en voinut tehdä muuta kuin itkeä sängynpohjalla. Ja minulla on korkea kipukynnys...

Hormonikapseli (Nexplanon): 7 kk tuntui toimivan kuin unelma, sitten menkat menivät todella epäsäännöllisiksi, sain hirveää aknea kasvoihin ja ylävartaloon (ennen aina iho virheetön), kovia migreenipäänsärkyjä, jatkuvaa väsymystä, ei mitään haluja ja mikään ei enää tunnu miltään! Olin viimeeksi iloinen ennen kuin kapseli asennettiin... ikäänkuin olisin masentunut, paitsi etten ole. Ei vaan ole tunteita. Suutun helpommin kuin ennen ja välillä ketuttaa jatkuvasti, mutta kaikki muut tunteet ovat kadonneet - ilo, rakkaus miestä kohtaan... ei mitään. Hirveä vekotin, en suosittele kenellekään! Onneksi saan omani kohta pois, mutta siihenkin menee vielä kolme viikkoa. On niin kamala olo kun ei tunne mitään että tekisi mieleni vetää itseni narun jatkeeksi...
 
Joskus teininä oli muutaman kuukauden jotkut pillerit, mutta en muista merkkiä.

En muista mitkä pillerit sain aikuusiällä ekana, mutta halusin vaihtaa ne koska mulla on aina välillä aurallista migreeniä. Cerazetet kuivatti limakalvot. Ehkääsyrengas aihetti vuotoja ja kipuja. Ny on käytös Qlaira-yhdistelmät ja ne vaikuttaa hyviltä. Aurallinen migreeni kyllä noidenki ohjeis mainitaan. Hhhmmm, aivan ku tuosta olis unohtunu viä joku ennen cerazetteja.... koitan muistella. Mutta siis ainaki neljäs ehkääsykeino tuli käyttöön alle kolmes vuodes.

Lääkäri kerran mainitti kuparikierukan, mutta en oikeen innostunu ku tuntuu jotenki pitkäaikaaselta ratkaasulta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26885416]Pillerit: Yasmin. +10 kg, järkyttäviä mielialanvaihteluita, täysi haluttomuus jne. Vuoden kärsin.

Hormonikierukka (Mirena): Aivan hirveät kivut melkein päivittäin! Joka paikassa toisteltiin, että loppuvat 3-4 kk jälkeen ja sitten on elo kuin unelmaa, mutta mulla kivut jatkuivat vuoden ja pahenivat koko ajan... joinain päivinä en voinut tehdä muuta kuin itkeä sängynpohjalla. Ja minulla on korkea kipukynnys...

Hormonikapseli (Nexplanon): 7 kk tuntui toimivan kuin unelma, sitten menkat menivät todella epäsäännöllisiksi, sain hirveää aknea kasvoihin ja ylävartaloon (ennen aina iho virheetön), kovia migreenipäänsärkyjä, jatkuvaa väsymystä, ei mitään haluja ja mikään ei enää tunnu miltään! Olin viimeeksi iloinen ennen kuin kapseli asennettiin... ikäänkuin olisin masentunut, paitsi etten ole. Ei vaan ole tunteita. Suutun helpommin kuin ennen ja välillä ketuttaa jatkuvasti, mutta kaikki muut tunteet ovat kadonneet - ilo, rakkaus miestä kohtaan... ei mitään. Hirveä vekotin, en suosittele kenellekään! Onneksi saan omani kohta pois, mutta siihenkin menee vielä kolme viikkoa. On niin kamala olo kun ei tunne mitään että tekisi mieleni vetää itseni narun jatkeeksi...[/QUOTE]

Niin ja hormonikierukasta tuli taas +10 kg, hormonikapselissa 7kk jälkeen tipahti 6 kg tyhjästä lisää. Syön terveellisesti, en todellakaan paljoa, ja liikun, eikä lääkärikään uskonut, että sain todellakin 6 kg pysyvää painoa yhdessä yössä... luuli minun mitanneen itseni väärin. Käyn kuitenkin vaa'alla joka aamu ennen kuin olen syönyt, ja eräs aamu oli 6 kg plussaa. Olen nyt saanut 1,5 kiloa pois, mutta sekin oli työn ja tuskan takana. Ei meinaa millään paino tippua...
 
"vieras"
M kanssa olisin kiinnostunut kuulemaan, mita voisi olla tarjolla. Mulla on nyt kolmatta vuotta hormonikierrukka, ja ma vahan veikkaan et siita on johtunut mun lahes olematon pinna. En haluaisi mitaan hormonaalista, tosin komdomikaan ei ole vaihtoehto. Mita me teen?
Miksi kondomi ei ole vaihtoehto? Meillä vaihtuu hormonikapseli kondomeihin, koska en yksinkertaisesti suostu enää mihinkään hormoniehkäisyyn... toinen vaihtoehto olisi ehkäisytietokone (googleta babycomp tai pearly) joka laskee tarkasti ovulaation ajankohdan, ja voi sitten huoletta harrastaa seksiä ovulaation ulkopuolisina ajankohtina ja välttää sitä ovulaation aikaan, mutta ehkäisytietokone maksaa useita satasia. Olen myös kuullut, että jotkut ostavat ovulaatiotestejä ja selvittävät sitä kautta itse sen, koska ovulaatio on, ja harrastavat seksiä vain ovulaation ulkopuolella.

Eipä niitä hormonittomia vaihtoehtoja sitten juurikaan ole, ellei tahdo sterilisaatiota tehdä... miesten ehkäisyä odotellessa.
 
Arkeen
Lasten syntymän jälkeen ennen kuukautisten alkamista muutama kuukausi ehkäistiin kondomilla, mutta aina muulloin olen käyttänyt yhdistelmäpillereitä. Oisinkohan jotain neljää eri merkkiä syönyt tässä vuosikymmenten mittaan.
 
"Hanna"
Kondomi: toimii hyvin mutta hieman latistaa tunnelmaa
E-pillerit: ihan ok useamman vuoden, mutta muistamisongelma. Lisäksi hormoonien mahdollinen vaikutus hirvittää.
Hormonikierukka: toimii, ei muistamisia, kestää pitkään. Hiuksia lähtee paljon päästä, vielä puolen vuoden jälkeenkin. Ei käy synnyttämättömälle.
 
Yasmin-pillerit: Ihan ok kunhan vain muisti ottaa joka päivä :D
NuvaRing: Aivan ihana, MUTTA, kun kolmas ipana syntyi tuli kauheat menkka vuodot ja kova kipu, ei auttanut rengas joten siirryin:
Hormoonikierukka: Ihana, ihana ja vielä kerran ihana. Menkkoja tuskin melkein huomaa ja ei tarvitse vähään aikaan muistaa ehkäisyä.
 
"sondersson"
-Kortsut, tuntuu ärsyttävältä.
-Minipillerit, menkat kesti kaks viikkoa ja tulivat kahden viikon välein eli ei kiitos.
-Jotkut uudehkot pillerit, Yaz tai joku? Ei tehnyt yhtään mieli seksiä joten tehokas ehkäisy kyllä :D
-Keskeytetty, toiminut aina eikä vahinko haittaa joten sillä mennään.
 
Yhdistelmäpillerit, 4 tai 5 merkkiä kokeiltu, en havainnut eroja. Hyvin toimivat.
Kondomi, hyvä ehkäisyteho mutta tympeä käytössä.
Ehkäisylaastari, hyvä teho, mutta sain iho-oireita.
Rytmimenetelmä, sekä pelkkä laskemiseen perustuva että ovistesteillä ryyditetty -> raskaana ollaan :)

Seuraavaksi tulee Mirena, ja jos se ei syystä tai toisesta sovi, tehdään Essure-sterilisaatio.
 
"xXx"
Ennen lasta Harmonetit, ei mitään ongelmaa. Ehkäisyrengas kokeiltu, hirvee kutka ja tiputtelu, eikä pysynýt paikoillaan.

Lapsen jälkeen:
-Cerazette, jatkuva tiputtelu ja hermo meni
- Kolme eri yhdistelmäpilleriä testattu vuoden aikana, jatkuvaa tiputtelua enkä jaksa enää
- Nyt sitten kortsut ja voi vee että inhottaa. Menkat sentään tulee ajallaan.
 
"mami"
pillereitä kokeillu "melkein kaikkia" ja mikään ei sopinu.
Kierukkaa ei saatu laitettua..
Tällä hetkellä käytössä ehkäisyinjektio jo vuodesta 2005 lähtien.
Vuodesta 2005 lähtien? :O Sitähän ei suositella käytettäväksi kuin maks. kaksi vuotta koska lisää suuresti osteoporoosi-riskiä. Itse otin yhden piikin enkä toista enää ikinä, kesti vuoto 2,5kk kun piikin teho oli 3kk.. Todellinen ehkäisypiikki olikin.
 
"Hanskuli"
E-pillerit on ollut pariin otteeseen eikä ne vaan sovi minulle. Lisäksi tulin 18-vuotiaana raskaaksi e-pillereiden aikana.

Kondomi oli käytössä, kun nykyisen mieheni tapasin, ekat puoli vuotta. Kerran meni tuona aikana rikki:/

Kuparikierukka on nyt. Ensimmäiset 1,5 vuotta oli ylipitkät kierrot, välivuotoja, kipuja ja tosi runsaat menkat(vauvanvaipan sai laittaa, jos kotoa halusi poistua), mutta sitten tasoittui ja nyt olen ihan tyytyväinen ollut. Ei aiheuta mitään haittaa.

Lisäksi ollaan käytetty keskeytettyä yhdyntää(vaikka se ei olekaan mikään ehkäisykeino) yhteensä varmaan 5-6 vuotta... tuolloin siis oli tiedossa, että lapsia joskus halutaan eikä mikään paniikki olisi tullut vaikka hetikin olisi napannut. Toimi kuitenkin ihan hyvin, tulin raskaaksi vasta kun yritettiin.
 
"Mä"
Mulla on tällä hetkellä käytössä ehkäisyrengas. Ihan loistava!! Se on siis ohut kumilenkki, (muistuttaa kooltaan hiuslenkkiä, siis sitä ohutta, ei sitä donitsia:D) se laitetaan emätimeen, annetaan olla kolme viikoa ja otetaan viikoksi pois. (Halutessaan voi pitää myös kaksi rengasta eli kuuden viikon ajan yhteen putkeen.) Tänä viikon tauon aikana tulee menkat. Rengas ei tunnu, seksiäkin voi harrastaa eikä se tunnu kummallekaan. Sen voi ottaa halutessaan pois max kolmeksi tunniksi menettämättä sen suojaa. Se on helppo laittaa ja ottaa pois itse. Hormonit jakautuu tasaisemmin kuin pillereissä, eikä ole vaaraa, että unohtaa ottaa pillerin! Ihan loisto juttu! Suosittelen!! Merkki NuvaRing.
 
"Mä"
[QUOTE="Mä";26885919]Mulla on tällä hetkellä käytössä ehkäisyrengas. Ihan loistava!! Se on siis ohut kumilenkki, (muistuttaa kooltaan hiuslenkkiä, siis sitä ohutta, ei sitä donitsia:D) se laitetaan emätimeen, annetaan olla kolme viikoa ja otetaan viikoksi pois. (Halutessaan voi pitää myös kaksi rengasta eli kuuden viikon ajan yhteen putkeen.) Tänä viikon tauon aikana tulee menkat. Rengas ei tunnu, seksiäkin voi harrastaa eikä se tunnu kummallekaan. Sen voi ottaa halutessaan pois max kolmeksi tunniksi menettämättä sen suojaa. Se on helppo laittaa ja ottaa pois itse. Hormonit jakautuu tasaisemmin kuin pillereissä, eikä ole vaaraa, että unohtaa ottaa pillerin! Ihan loisto juttu! Suosittelen!! Merkki NuvaRing.[/QUOTE]
-niin siis vielä tarkennusta, että siis aina kolmen viikon ja tauon jälkeen otetaan uusi rengas. Samaa vanhaa ei tietenkään enää käytetä. Ja jos joku muuten haluaa kysellä vielä ko. ehkäsytavasta jotain niin vastailen ihan mielelläni. Musta on yllättävää miten vähän tuosta tiedetään vaikka se mielestäni on niin loistava tuote!
 

Yhteistyössä