Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä
Ja vielä tuohon viittaamaasi tekstiin: VVV:ssä ei ole kyse lapsen opettamisesta potalle, vaan kyse on siitä että lapsen tarpeet otetaan huomioon jo mahdollisimman varhain, otetaan huomioon se, että lapsi viestii nälän, väsymyksen, ym. lisäksi myös vessahädästään, ja näin lapselle annetaan mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan. Nuo Brazeltonin viittaukset varmaankin liittyvät siihen, että lapsi opetetaan ensin tekemään vaippaan ja sitten lapsi opetetaan potalle. VVV:ssä potalle meno on luontainen jatkumo, jossa ei ole varsinaisesti "opettelua".

Mielestäni on kyseenalaisempaa se, että lapsi opetetaan tekemään tarpeensa vaippaan, koska vanhemmat ovat niin mukavuudenhaluisia, tms. että eivät halua/ymmärrä/tms. opetella huomaamaan lapsen viestejä. Ja sitten kun lapsi on oppinut tekemään tarpeensa vaippaan, hänen onkin kohta opeteltava olemaan tekemättä vaippaan ja on käytettävä pottaa. Ristiriitaista, eikö?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 10:44 Ihmettelijä kirjoitti:
- -
Vanhusten pitämistä vaipoissa on arvosteltu epäeettiseksi, mutta vauvojen kohdalla vastaava keskustelu ei ole vielä alkanut. Jos vanhus pyytäisi apua päästä vessaan, harva ei potisi huonoa omaatuntoa vastatessaan, että "en nyt oikein ehdi, sen kun teet vain siihen vaippaan". Pieni vauva saattaa itkeä vessahätäänsä 15-50 minuutin välein, mutta aikuiset uskovat hänen kitisevän syyttä.

Hankkikaa tietoa ja lukekaa sitä ajatuksen kanssa. Saatatte oppia mielenkiintoisia asioita.
Hiis. Noinhan me just tehdään vanhusten kanssa!!!!! :attn: Ja ei kaikilla ole aikaa "hankkia tietoa", ainakaan jos se on näin pitkäveteistä lukea kuin tuo alkusepustus oli. Mulla on muutakin duunia kuin miettiä kuinka saada lapseni kuivaksi. KUn ne on kaikki oppineet sen ilman suurempia ponnisteluja.. :)
 
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 23:00 milla kirjoitti:
Ja ei kaikilla ole aikaa "hankkia tietoa", ainakaan jos se on näin pitkäveteistä lukea kuin tuo alkusepustus oli. Mulla on muutakin duunia kuin miettiä kuinka saada lapseni kuivaksi. KUn ne on kaikki oppineet sen ilman suurempia ponnisteluja.. :)
Eli uskokaamme siis vaippayhtiöiden suoltamaa propagandaa? :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 17:45 Hay-D kirjoitti:
en väitä että aikaisin aloittaneilla ei voisi tulla tuloksi aikaisemmin. Mutta itse en kyllä jaksaisi het alkushokista toivuttuani pottailua harrastamaan. Sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen olen :wave:
Sama täällä.Eiköhän tuo potalle ehdi.ja olisi aika hankalaa kun ei ole mitään säänöllistä kakkaamisrytmiä,tyttö 1 v.sit ehkä aloitan kokeilun,kun rytmi tulee =)
 
Marjaana76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 23:00 milla kirjoitti:
Hiis. Noinhan me just tehdään vanhusten kanssa!!!!! :attn: Ja ei kaikilla ole aikaa "hankkia tietoa", ainakaan jos se on näin pitkäveteistä lukea kuin tuo alkusepustus oli. Mulla on muutakin duunia kuin miettiä kuinka saada lapseni kuivaksi. KUn ne on kaikki oppineet sen ilman suurempia ponnisteluja.. :)
Ahaa, eli kun vanhukset tekevät tarpeensa vaippaan niin miksei lapsikin..? Onpa hieno tapa ajatella.
 
Estu82
Mä opin kuivaksi vuoden iässä. En tiedä, koska äiti aloitti pottailun kanssani. Musta on jotenkin myöhäistä aloittaa pottailu 2-3 vuoden iässä, neuvolassa ainakin meille suositeltiin ihan muuta. Poika on 2v ja päiväkuiva ollut jo kevättalvesta.
 
Kea
Meillä ainakin neuvolatäti piti tosi hienona, että vauvan vessahätäviestitkin huomioidaan, erittäin hyvä vauvan ja vanhempien vuorovaikutuksen kehittymisen kannalta. Ja vvv:tä harrastettu siis alle 3 viikkoisesta. Siiihen loppui vauvan itkut! Muutenkin ollaan yritetty elää lapsentahtisesti.

Eli kyllä me tätä tehdään ihan vauvan selvien "toiveiden" ja viestien mukaan - alkuopettelun jälkeen helpommalla olisi varmasti päästy, jos olisi opetettu lapsi heti tekemään vaippaan! yhdetkin tutut kertoivat, että yksi imukykyinen kertakäyttövaippa voi olla päällä "parhaimmillaan" puoli vuorokauttakin.(!)

(Niin, olemme mekin huomanneet, että kyllä jo vastasyntyneellä on alkeellinen pidätyskyky. Jos näin on, ja vauva selvästi viestii hädästään, niin kai sillä jokin merkistys ja tarkoitus on? Veikkaan, että tämä vvv:n huomioiminen tulee radikaalisti yleistymään, tulevaisuudessa kauhistellaan nykyistä vaippakulttuuria saman lailla kun nyt arvostellaan 1960-luvun vauvojen imetys-, ruokinta- ym synnytyskäytäntöjä.)
 
Marjaana76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 12:26 Kea kirjoitti:
Meillä ainakin neuvolatäti piti tosi hienona, että vauvan vessahätäviestitkin huomioidaan, erittäin hyvä vauvan ja vanhempien vuorovaikutuksen kehittymisen kannalta. Ja vvv:tä harrastettu siis alle 3 viikkoisesta. Siiihen loppui vauvan itkut! Muutenkin ollaan yritetty elää lapsentahtisesti.
Ihanaa, että noin edistyneitä neuvolatätejäkin löytyy :) Tai voiko edistyneisyydestä puhua, kun kyseessä on kuitenkin vanha juttu :D

Minusta tuossa Voiman artikkelissa on myös yksi hyvä pointti "Toisekseen, eikö ole jotain nurinkurista siinä oletuksessa, että ihminen, nisäkkäistä kehittynein, olisi synnynnäinen pesänlikaaja?"
 
Päiväkodissakin kun käytiin aikoinaan tutustumassa olivat todella mielissään kun 1v jo tekee hätiään pottaan. Kertoivat, että he joutuvat yleensä opettamaan kun vanhemmat eivät ole viitsineet. Välillä kuulemma tuodaan hoitoon jopa 5v vaippojen kera, ovat olleet hoidossa kotona siihen asti.

Helpompi ne kakat on pikaiseen potasta pestä ja pyyhkiä peppu kuin, että täytyy tehdä täysipesu kun kakkaa on edessä ja takaa ja kaikkien systeemien välissä. Ja on mielestäni lapsiystävällisempää kun ei joudu vaippaan tekemään.

Kukin taplaa tyylillään... :headwall:
 
jokainen tavallaan
en kyllä ihan allekirjoitra noita tietoja. Ehkä aikaisin aloitetaan ettei vauvan tarvitse kakata housuihin. Meillä neiti aloitti noin 8kk ikäisenä ja housuun ei kakkoja tehnyt kun vuoden oli täyttänyt. Nyt neiti onnellisena ilman vaippoja. Otin pois kun täytti kaks ja hyvin on mennyt, muutamia vahinkoja toki. vaikka ei meillä vaippaa ole käytetty kotosall 1,5v jälkeen kun neiti ei tahtonut. Kyllä se on hyvä aloittaa aikaisin, jos lapsi siitä tykkää ei kaikki, mutta helpolla olen päässyt kun ollaan oltu ilman vaippoja ja kakattu pottaan. toki kaikki ei tykkää pissalammikoista kyllä niitä on sohvalle tullu, mutta se on pientä kun lapsikin on pieni.

Mun käsittääkseni lapsella on pidätyskyky todella pienestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 12:00 vieras kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.
Potta lapsella 1v5kk alkaen.
-ei koskaan pottakammoa
-kahdessa päivässä päiväkuiva
-täysin kuiva 1v8kk

Että istukaa te vaan potalla kuukausitolkulla.
 
ANU24
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 03:16 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 12:00 vieras kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.
Potta lapsella 1v5kk alkaen.
-ei koskaan pottakammoa
-kahdessa päivässä päiväkuiva
-täysin kuiva 1v8kk

Että istukaa te vaan potalla kuukausitolkulla.
Ja kaikki lapset on niin yksilöllisiä!! :attn:
ei kaikkien 1v8kk välttämättä opi siltikään hetkessä kuivaksi vaikkei pottaa koskaan olisi nähneetkään ;)
 
Kea
[/quote]

Potta lapsella 1v5kk alkaen.
-ei koskaan pottakammoa
-kahdessa päivässä päiväkuiva
-täysin kuiva 1v8kk

Että istukaa te vaan potalla kuukausitolkulla.
[/quote]

Joillain ei mene näköjään jakeluun vaikka rautalangasta vääntäisi :LOL:

Ikään kuin "kuukausikaupalla potalla istuttaminen" olisi ollut jotenkin turhaa touhua tai siis erityisesti tähdännyt tuohon kuivaksi oppimiseen. Vaivauduitko ollenkaan lukemaan esim. tuota em. Voima-lehden artikkelia? mitä mieltä olit siitä vvv:stä? turhaa touhuako?
 
Mun käsittääkseni lapsella on pidätyskyky todella pienestä.

Just tätä mä en tajua. Että pitää laittaa potalle 8kk iässä ja sit sanoo, että 2-vuotiaana vaippa poistettiin kokonaan. Sen jälkeen sanoo, että lapsella on pidätyskyky todella pienestä! Ei varmaan kauhean pienestä ole ollut, jos "vasta" 2-vuotiaalta poistaa vaipat. Miks ihmeessä pitää kuukausitolkulla harjoitella jos ja kun se kuivaksi oppiminen voi käydä kahdessa päivässäkin? Eiks oo lapselle vähän ristiriitaista, että välillä pissitään pottaan ja välillä vaippaan? Kun aloitetaan pottailu, pitäisi vaippa ottaa saman tien kokonaan pois ettei lapsi mene hämilleen mihin ne pissat oikein pitää tehdä. Siks ei kannata aloittaa liian aikaisin vaan sitten kun luultavasti on mahdollista jättää ne vaipat kerralla pois! 8kk ikäiseltä ei varmaan ole, eikä vielä 1v3kk ikäiseltäkään. Alan konkarit, mm. Jo Frost neuvoo pottailua aloittaessa ottamaan vaipan kokonaan pois ja luotan tähän täysin. En halua että lapseni kuivaksi oppiminen viivästyy vain sen takia, että äiti haluaa aloittaa pottailun aikaisin ja mukavuudenhalusta vaippa pistetään päälle ulos ja matkoille jne.
 
Toimii meillä
En ole koko ketjua lukenut mutta kerron tuohon alkuperäiseen viestiin oman kokemukseni. Aloiteltiin vauvan vessattaminen (osin tuon VVV:n innostamana) 4-kuisena ja aika pian poika alkoikin tekemään kakkansa pönttöön/pottaan. Pissoja tulee vaihtelevasti vaippaan, mutta useat kakat päivässä pottaan.

Mitä etua?
- Vauva tekee selvästi mielellään tarpeensa muualle kuin vaippaan, ei pitkää ähräämistä.
- Ei koskaan "kainalokakkoja", kokonaan sottaisen vauvan putsaamista (joka minusta oli aina ällöä), paperilla pyyhkäisy riittää.
- Vauvan iho voi hyvin kun ei joudu paljon kakan kanssa kosketuksiin.

Mitäs siinä, meille sopii ja jos olemme molemmat vauvan kanssa tyytyväisiä, ei muiden mielipiteillä varmaan niin väliä... :p
 
Siis kaikki äidit ottakaa potta käyttöön silloin kun itse haluatte, älkää kuunnelko muita, sillä siitä ei ole mitään hyötyä kun kuitenkin teette niin kuin itsellenne ja lapsellenne parhaaksi näette. Tämä keskustelu oli teidän osaltanne ihan turha.
 
hahaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:32 vieras kirjoitti:
Mun käsittääkseni lapsella on pidätyskyky todella pienestä.

Just tätä mä en tajua. Että pitää laittaa potalle 8kk iässä ja sit sanoo, että 2-vuotiaana vaippa poistettiin kokonaan. Sen jälkeen sanoo, että lapsella on pidätyskyky todella pienestä! Ei varmaan kauhean pienestä ole ollut, jos "vasta" 2-vuotiaalta poistaa vaipat. Miks ihmeessä pitää kuukausitolkulla harjoitella jos ja kun se kuivaksi oppiminen voi käydä kahdessa päivässäkin? Eiks oo lapselle vähän ristiriitaista, että välillä pissitään pottaan ja välillä vaippaan? Kun aloitetaan pottailu, pitäisi vaippa ottaa saman tien kokonaan pois ettei lapsi mene hämilleen mihin ne pissat oikein pitää tehdä. Siks ei kannata aloittaa liian aikaisin vaan sitten kun luultavasti on mahdollista jättää ne vaipat kerralla pois! 8kk ikäiseltä ei varmaan ole, eikä vielä 1v3kk ikäiseltäkään. Alan konkarit, mm. Jo Frost neuvoo pottailua aloittaessa ottamaan vaipan kokonaan pois ja luotan tähän täysin. En halua että lapseni kuivaksi oppiminen viivästyy vain sen takia, että äiti haluaa aloittaa pottailun aikaisin ja mukavuudenhalusta vaippa pistetään päälle ulos ja matkoille jne.
:LOL: :LOL: :LOL:
 
Kea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:32 vieras kirjoitti:
Just tätä mä en tajua. (.)
Vaikka jo ajattelin, etten enempää rautalangasta väännä, niin en kuitenkaan malta olla vielä lyhyesti kommentoimatta - vaikka ko. hlö ei ole selvästikään ole viitsinyt tutustua sivuihin, joissa asia tulisi paremmin selväksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:32 vieras kirjoitti:
Miks ihmeessä pitää kuukausitolkulla harjoitella jos ja kun se kuivaksi oppiminen voi käydä kahdessa päivässäkin? (.) .ettei lapsi mene hämilleen mihin ne pissat oikein pitää tehdä..
Eli ensinnäkin kysymys ei siis ole kuivaksi oppimisen harjoittelusta, vaan lapsen luontaisten taipumusten huomioimisesta, ja toiseksi, jos vessahätäviestit on jo varhain huomioitu, mitään hämminkiä ei voi syntyä, koska tarpeita ei missään vaiheessa "pidä" tehdä pottaan tai yhtään mihinkään muuallekaan, vaan vauvalle / lapselle annetaan _valinnanmahdollisuus_ tehdä ne muualle kuin housuihinsa. Kysymys ei siis ole pottatreeneistä.

Hämminkiä voisi ennemmikin syntyä, jos lapsi on ensin opetettu olemaan välittämättä vessahätätuntemuksistaan, ja opetettu tekemän housuihinsa, ja sitten ei yht'äkkiä enää niin saisikaan tehdä... :( :( :( :(
 
vieras uudelleen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 15:26 vieras kirjoitti:
Siis kaikki äidit ottakaa potta käyttöön silloin kun itse haluatte, älkää kuunnelko muita, sillä siitä ei ole mitään hyötyä kun kuitenkin teette niin kuin itsellenne ja lapsellenne parhaaksi näette. Tämä keskustelu oli teidän osaltanne ihan turha.
Öö, alkuperäinen kai ihan asiallisesti kysyi varhain pottailemaan alkaneilta, miksi näin tekevät ja mitä iloa siitä heille on - ei siihen vastaaminen ole mitenkään turhaa ja asiastahan voi ihan hyvin keskustella ja olla eri mieltäkin... Riiteleminen ja muiden haukkuminen sen sijaan taitaa olla turhaa ja hyödytöntä.
 
Marjaana76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:32 vieras kirjoitti:
Mun käsittääkseni lapsella on pidätyskyky todella pienestä.

Just tätä mä en tajua. Että pitää laittaa potalle 8kk iässä ja sit sanoo, että 2-vuotiaana vaippa poistettiin kokonaan. Sen jälkeen sanoo, että lapsella on pidätyskyky todella pienestä! Ei varmaan kauhean pienestä ole ollut, jos "vasta" 2-vuotiaalta poistaa vaipat.
Itseasiassa tuo "varhainen pidätyskyky" on jo heti syntyestä, kunhan lapselle annetaan siihen mahdollisuus. Eli moni "turhaan kitisevä" (ei nälkäinen/väsynyt/tms) vauva saattaa kitistä vessahätäänsä, mutta vaippayhteiskunnan vanhemmat eivät ymmärrä mistä on kyse.

Eli 8kk:sta alkaen pottailussa on kyllä jo kyse siitä, että lapsi on ensin opetettu tekemään tarpeensa vaippaan ja sitten aloitetaan pottailu.. ;)
 
Saanko kysyä ystävällisesti miten vauva voi kitistä vessahätää? Rakon lihakset kun ovat niin kehittymättömät että pissa tulee heti kun sitä vähänkin rakossa on joten vauva ei voi paljon ehtiä pissahätäänsä tuntea. Vauvat myös saavat mielihyvää kakkaamisesta ja pissaamisesta joten tuskin kukaan kitisee kakkahätää ellei sitten ole ummetusta tai virtsarakon tulehdusta.
 
Anteeksi vaan edellinen, mutta kyllä uskon että meidän kitinät johtuu aivan muusta kuin varhaisesta pidättämiskyvystä :D, :D. Hei antakaa vauvojen olla vauvoja ja pissiä parketille jos niikseen, ei kai joka asiasta täydy tehdä (ÄITIEN) suorittamisasiaa :LOL: Mulle on ainakin samantekevää milloin oppii potalle kunhan 18v mennessä (ois noloa treffeillä).

BR Maija
 

Yhteistyössä