Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:04 just joo kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.

Eli yli vuosi on istutettu potalla ja sit vasta on kuiva? Turhaa ajanhukkaa sanon minä. Meillä opittiin kuivaksi 3 VIIKOSSA kun aloitettiin pottailu lapsen ollessa 1v11kk. Toiset näkee järkeä toisissa, toiset toisissa asioissa...
Tämä ylläoleva viesti pisti oikein silmään.

Eli äiti on laittanut lasta potalle 7kk alkaen ja lapsi on kuiva sillon kun hän on oikeasti valmis pottailuun eli 1v8kk, että sitä järkee......

Niin, koska lapsi on valmis on ihan eri juttu kun koska äiti haluaa lasta istuttaa potalla.

Se on äiti joka lasta sinne potalle laittaa, ei lapsi sinne ns. halua tai pyydä 6kk ikäisenä. Jos äideillä on pitkäjännitteisyyttä alottaa pottatreeni kun lapsi on täysin siitä tietämätön (6kk) niin eikun vaan menoks.
En sano että se olisi kauhean fixua hommaa, ottaen huomioon lapsen kehittymättömät pakaralihakset...
Koska ne lapset, jotka on laitettu potalle 6kk alkaen alkavat ilmoittamaan pissa/kakka hädästään ja pidättämään vessaan asti ilman tekemättä touhutippoja housuun? Ja koskas he alkavat itse vetää housut alas ja ylös ja peseen kädet?
Tässä on kysymyksiä mihin pitäs tulla vastaus viim yli 2v. Niin, eiköhän sen pottailun pointi ole kuitenkin se että vessassa käydään, vedetään pöksyt alas/ylös, pestään itse kädet ym....tämä babypottailu on ihan äitien oma operaatio säästääkseen vaippoja ja rahaa. Se on ymmärrettävää, jos perheessä on tiukka budjetti tai lapsi kärsii vaippaihottumasta.

Itse aloitin; tässä ohjeita pottailuun- ketjun noin kk aikaisemmin ja sen mukaan mentiin. Viikossa homma oli selvä.
Poika nyt kohta 2v, kuiva ja puhdas, vetää itse housut alas/ylös, pesee/kuivaa kädet, PIDÄTTÄÄ kunnes päästään vessaan (jos ei vessaan niin pusikkoon) Laittaa vessanoven jopa kiinni kun menee kakalle. Haluaa itse rauhassa tehdä tarpeensa....että niin järkee....

Kannattaa miettiä haluaako babypottailla vai pottatreenata lapsen kanssa joka ymmärtää mitä tekee. Pointtihan on nimittäin siinä että pieni lapsi laitetaan aina takaisin vaippaan mikä myös sekoittaa lasta että mikä on homman nimi vaippa vai potta haloooo....ja tämän takia voi pottatreenit kestää todellaaaaaaaa pitkäääään...niinkun tässä; että niin järkee-viestissä. En tule koskaan uskomaan äitejä, jotka sanovat että hyvin menee ja on tosi helppoa 6kk babypottailu joka kestää VUODEN.

Niinkun joku jo kirjoitti, kaikki tyylillään. Kyllähän äidit venäjälläkin laittavat lapsensa jo 5-6kk tai aikaisemmin potalle koska heillä ei ole varaa ostaa vaippoja...
Että niin järkee....
Kuumaa kesäää :wave:

Meillä aloitettiin harjoittelut muistaakseni 7kk iässä.
Pojan mielestä oli kiva juttu, eli pakoittamista ei tapahtunut.
Nyt 1v sanoo jo usein itse että tatta ja osoittaa vessan suuntaan kun pitäisi päästä potalle. Pissakin on vielä tatta.
Kun ei olla kotona ottaa epätoivoisen ilmeen kun hätä iskee ja ottaa vaipasta kiinni. Onnistuu hetken sen jälkeen pidättämäänkin että löytyy wc. Tekee lähes kaikki kakat pottaan ja suurimman osan pissoistakin. Välillä leikin touhussa unohtuu ilmoitus, mutta tulee kertomaan jos on jo vaippaan ehtinyt. Yölläkin kakat ilmoittaa jos sattuu hätä iskemään.

Selvästi mieluummin tekee pottaan kuin vaippaan, se yksi hyvä syy. Eikä ole peppu ollut enää rikki mitä oli usein ennen pottailua.

Kukin tavallaan siis. :)

joo-o
Ruvetaanpa nyt kaikki tekemään niin kuin Agapi(?) ja eletään elämämme onnellisena loppuun asti. Hänhän (ja muutamat muut) on täysin oikeassa ja eri tavalla tekevät täysin hakoteillä.

Täytyykin ruveta pitämään pojalla jatkuvasti vaippaa kun ei vielä 2kk:n jälkeen olekaan kuiva.

Olen Agapin kanssa samoilla linjoilla. Meillä on pottailu juuri aloitettu, kun olen alkanut nähdä lapsessa merkkejä valmiuksista siihen. Ei säästösyistä. En tuomitse ketään, mutta eikös pottailun pääasiallinen tarkoitus ole opettaa lapsi kuivaksi eikä säästää vaipoissa? Mielestäni se on aika outo perustelu sille miksi jotkut aloittaa pottailun aikaisin, koska tässä pitäisi kyllä olla lapsi eikä lompakko pääasiassa vai mitä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:44 joo-o kirjoitti:
Ruvetaanpa nyt kaikki tekemään niin kuin Agapi(?) ja eletään elämämme onnellisena loppuun asti. Hänhän (ja muutamat muut) on täysin oikeassa ja eri tavalla tekevät täysin hakoteillä.

Täytyykin ruveta pitämään pojalla jatkuvasti vaippaa kun ei vielä 2kk:n jälkeen olekaan kuiva.
Jos ei sinulla ole muuta kommentoitavaa asiasta, panehan äitsykkä luukut kiinni ja mene ottaa pikku tirsat kun lapseskin nukkuu. Se helpottaa sillon kun ajatus ei oikein kulje........

joo-o
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 14:07 Agapi kirjoitti:
\

Jos ei sinulla ole muuta kommentoitavaa asiasta, panehan äitsykkä luukut kiinni ja mene ottaa pikku tirsat kun lapseskin nukkuu. Se helpottaa sillon kun ajatus ei oikein kulje........
Voi kuule, hyvin kulkee ajatus ja paljon olisi ollut kommentoitavaa asiasta mutta rupesipa vain ärsyttämään erään kaikki tietävän löpinät. Yksi juttu ihmetyttää; lapsen pitäisi vielä osata/muistaa pestä aina kädetkin potalla käytyään, muutenko koko homma on turhaa? Ja tehdä ruokaa ja pestä pyykit... Juu, kuumaa kesää vaan... mikäs siinä äitinä ollessa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:49 vieras kirjoitti:
Olen Agapin kanssa samoilla linjoilla. Meillä on pottailu juuri aloitettu, kun olen alkanut nähdä lapsessa merkkejä valmiuksista siihen. Ei säästösyistä. En tuomitse ketään, mutta eikös pottailun pääasiallinen tarkoitus ole opettaa lapsi kuivaksi eikä säästää vaipoissa? Mielestäni se on aika outo perustelu sille miksi jotkut aloittaa pottailun aikaisin, koska tässä pitäisi kyllä olla lapsi eikä lompakko pääasiassa vai mitä?
Meillä vaippojen säästyminen ei niinkään ole rahasta kiinni, vaan lähinnä mietin sitä vaippavuorta, joka kaatopaikoille kertyy. Enkä aio ruveta pesemään kestovaippoja, vaikka joku sitä takuulla tämän kommentin jälkeen tuleekin ehdottamaan. Ei meillä nyt niin tiukkaa todellakaan ole, että pitäisi lapsen vaipoista pihistellä rahan takia, enkä usko, että kellään muullakaan on, joka vaippojen säästöä tässä pottailussa ajattelee. Mutta jos te viisaat kaikki tietävät äidit että halua asiaa ymmärtää, niin se on teidän ongelmanne. Pistäkää vaan lapsenne potalle vasta 3-vuotiaana, mites se kellekään kuuluu, mutta antakaa tosten tehdä omalla tavallaan. Ettehän te voi tietää minkälaisia toisten lapset on, jokainen kun on yksilö. Minä käytän tässä potta-asiassa maalaisjärkeä, enkä aio mitään naurettavia oppaita alkaa lukemaan.

ihmettelen
Onpas taas kärkästä kommentointia! Agapelta erityisesti mautonta. Mitä se muita liikuttaa miten muut tekee? Vai onko se juuri sinulta jotenkin pois jos joku toinen pottailee aikaisemmin kuin sinun lapsesi? Tämä on asia mitä en ymmärrä!!! Miksi kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla? Miksi on vain yksi oikea tapa toimia???

Minä käytän tässä potta-asiassa maalaisjärkeä, enkä aio mitään naurettavia oppaita alkaa lukemaan.

No ei näitä naurettavia oppaita varmaan ihan turhaa ole kirjoitettu. Kyllä niissä puhuu ammattilaiset ja usein nämä kirjat pohjautuvat alan tutkimuksiin joten ei kukaan tyhjästä vedä mitään kasvatuskirjaa. Että en minä nyt ihan vähäpätöisinä näitä pitäisi, jos joku niistä haluaa apua hakea. Kaikilla kun ei kuitenkaan ole sitä maalaisjärkeä.

en väitä että aikaisin aloittaneilla ei voisi tulla tuloksi aikaisemmin. Mutta itse en kyllä jaksaisi het alkushokista toivuttuani pottailua harrastamaan. Sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen olen :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 12:00 vieras kirjoitti:
Potta lapsella 7 kk alkaen.
-ei koskaan mitään pottakammoa
-1 v:nä päivässä vain yksi vaippa
-1 v 8 kk täysin kuiva
Sitä järkee.
''Vähän'' yksinkertaistin, mutta siis meillä lapsi 1 v:stä alkaen kotona aina ilman vaippaa. Vaipan laitoin aina yöksi ja ulos.
Kyllä hän pian vaipan jätettyään alkoi matkia miten pyyhitään ja halusi pestä kädet itse. Ja osaa tietysti ilmoittaa milloin on pissahätä.

Varmaan sitä oppii lukemaan lapsen naamasta jo varhain milloin hätä tulee. Olen ehkä vanhanaikainen, sillä en milloinkaan käyttänyt niitä pepunpyyhkimiseen tarkoitettuja kosteusliinoja. Enkä rutinoitunut sen paremmin valmissoseisiin. Enkä lukenut ainootakaan vauvanhoito-opusta.
Ihan perinnetiedon varassa ollaan oltu ja sitä sovelluttu miten olen itselleni parhaaksi nähnyt.

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:49 annukka83 kirjoitti:
Meillä aloitettiin esikoisella vasta 2vuoden iässä ku rupesi vaippa olemaan kuiva eli oppi pidättämään.
Minä olen suureksi ihmeeksi ihmetellyt niitä jotka jättää vaipat kokonaan pois. Eli ei vauvan koko ikänä käytä...
Se on mun mielestä ihna älytöntä
Mietihän tarkkaan kumpi on älytöntä pukea lapsi vaippoihin vaiko olla käyttämättä vaippoja? Jos vaipattomuus olisi älytöntä, niin kaipa me synnyttäisiin vaipat jaloissa. Eiköhän vauvoille laiteta ne vaipat siksi kun me vanhemmat olemme niin mukavuuden halusia :whistle: Se miten lapset opetetaan kuivaksi on kuitenkin jokaisen perheen sisäinen asia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:02 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Meillä aloitettiin esikoisella vasta 2vuoden iässä ku rupesi vaippa olemaan kuiva eli oppi pidättämään.
Minä olen suureksi ihmeeksi ihmetellyt niitä jotka jättää vaipat kokonaan pois. Eli ei vauvan koko ikänä käytä...
Mietihän tarkkaan kumpi on älytöntä pukea lapsi vaippoihin vaiko olla käyttämättä vaippoja? Jos vaipattomuus olisi älytöntä, niin kaipa me synnyttäisiin vaipat jaloissa. Eiköhän vauvoille laiteta ne vaipat siksi kun me vanhemmat olemme niin mukavuuden halusia :whistle: Se miten lapset opetetaan kuivaksi on kuitenkin jokaisen perheen sisäinen asia.

ihmislapsi syntyy sellaisessa tilassa että kaikki asiat ei ole vielä kehittyneet vaan ne tulee aikanaan eikä niitä voi mielinmäärin nopeuttaa. Ei lapsi ole kävelemään alle puolivuotiaana vaikka kuinka roikottaisit käsistä ja "kävelyttäisit", ei myöskään opi puhumaan puolivuotiaana vaikka kuinka puhuisit ja puhuisit hänelle, ei opi syömään heti haarukalla ja veitsellä tai edes pureskelemaan sitä ruokaa... Eli rakon ja suolen hallinta (jota se kuivaksi oppiminen oikeasti on) ei tapahdu ennen kuin lapsen elimistö oikeasti kypsä on siihen. Jos alle 1 v "oppii" potalle se on äiti joka on oppinut olemaan riittävän nopea kalastamaan ne pissat ja kakat pottaan.ja jos joku sanoo että lapsi pissaa kun potalle laittaa, sehän on vain refleksinomainen toiminta, kuolasihan ne pavlovin koiratkin kun kellon äänen kuuli! Kuivuuteen kuuluu myös se että osataan pidättää tarvittaessa !
Hyvää äitiyttä eikä lapsen fiksuutta mitata pottailunaloittamisiällä!

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:15 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
\

ihmislapsi syntyy sellaisessa tilassa että kaikki asiat ei ole vielä kehittyneet vaan ne tulee aikanaan eikä niitä voi mielinmäärin nopeuttaa. Ei lapsi ole kävelemään alle puolivuotiaana vaikka kuinka roikottaisit käsistä ja "kävelyttäisit", ei myöskään opi puhumaan puolivuotiaana vaikka kuinka puhuisit ja puhuisit hänelle, ei opi syömään heti haarukalla ja veitsellä tai edes pureskelemaan sitä ruokaa... Eli rakon ja suolen hallinta (jota se kuivaksi oppiminen oikeasti on) ei tapahdu ennen kuin lapsen elimistö oikeasti kypsä on siihen. Jos alle 1 v "oppii" potalle se on äiti joka on oppinut olemaan riittävän nopea kalastamaan ne pissat ja kakat pottaan.ja jos joku sanoo että lapsi pissaa kun potalle laittaa, sehän on vain refleksinomainen toiminta, kuolasihan ne pavlovin koiratkin kun kellon äänen kuuli! Kuivuuteen kuuluu myös se että osataan pidättää tarvittaessa !
Kukapa sitä äityttä tai fiksuutta mittaiskaan lapsensa pottailunalaottamis iällä :eek: ? Vaipattomuus ei käsittääkseni perustu pidätyskykyyn tai suolenhallintaan sitten yhtään. Käsittääkseni luonnonkansoilla ei ole ollut vaippoja käytössä ja kuitenkin ovat jotenkin osanneet nuo pissi ja kakki hommelit hoitamaan. Otin tossa kantaa VAIPPOJEN käyttöön . Kuivaksiopettelu on vain jatkoa sille miten asiat on alun perin perheessä hoidettu. Eli vaipattomatkin lapset opettelevat jossain vaiheessa kuivaksi, eikä systeemi perustu enään vanhempien reaktiokykyyn.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:25 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
\
\

Kukapa sitä äityttä tai fiksuutta mittaiskaan lapsensa pottailunalaottamis iällä :eek: ? Vaipattomuus ei käsittääkseni perustu pidätyskykyyn tai suolenhallintaan sitten yhtään. Käsittääkseni luonnonkansoilla ei ole ollut vaippoja käytössä ja kuitenkin ovat jotenkin osanneet nuo pissi ja kakki hommelit hoitamaan. Otin tossa kantaa VAIPPOJEN käyttöön . Kuivaksiopettelu on vain jatkoa sille miten asiat on alun perin perheessä hoidettu. Eli vaipattomatkin lapset opettelevat jossain vaiheessa kuivaksi, eikä systeemi perustu enään vanhempien reaktiokykyyn.
kun tuntuu että täällä mittaillaan usein sitä miten aikaisin kenenkin lapsi on ollut kuiva eli kenen aika eniten riittää lapsen potattamiseen yms.
Luonnonkansoilla ne olosuhteet on erilaiset kuin meillä eli taitaa ne aikuisetkin kyykistyä jonnekin muualle kuin vesivessaan! Ei minulla kyllä mahtuisi kaaliin jos joku tuolla keskellä nurmikkoa kykkisi ja kakkaisi tai pissaisi sinne.
Vaipaton lapsi pissaa kun sen nostat pissaamaan luulen, ei se vaipaton kaksiviikkoinen pidätä yhtään sen paremmin kuin vaipallinenkaan kun ei ne lihakset siellä toimi. Vai voitko todistaa muuta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:25 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
\
\

kun tuntuu että täällä mittaillaan usein sitä miten aikaisin kenenkin lapsi on ollut kuiva eli kenen aika eniten riittää lapsen potattamiseen yms.
Luonnonkansoilla ne olosuhteet on erilaiset kuin meillä eli taitaa ne aikuisetkin kyykistyä jonnekin muualle kuin vesivessaan! Ei minulla kyllä mahtuisi kaaliin jos joku tuolla keskellä nurmikkoa kykkisi ja kakkaisi tai pissaisi sinne.
Vaipaton lapsi pissaa satunnaisesti kun sen nostat pissaamaan luulen, ei se vaipaton kaksiviikkoinen pidätä yhtään sen paremmin kuin vaipallinenkaan kun ei ne lihakset siellä toimi. Vai voitko todistaa muuta?

ilveskissanminttu
p

[/quote]

Vaipaton lapsi pissaa satunnaisesti kun sen nostat pissaamaan luulen, ei se vaipaton kaksiviikkoinen pidätä yhtään sen paremmin kuin vaipallinenkaan kun ei ne lihakset siellä toimi. Vai voitko todistaa muuta?

[/quote]

Miksi mun pitäisi TODISTAA jotain muuta, kun en ole väittänyt että 2 viikoinen osaisi pidätellä. Alunperin otin vain kantaa siihen hassulta kuulostavaan väitteeseen että vaipattomuus on älytöntä. Se miten länsimaiset ihmiset nykyään elävät, perustuu pitkälle mukavuudenhaluun. Kivempaahan on laittaa vauva vaippoihin kun jatkuvasti kytätä tuleeko niitä pissi ja kakka vahinkoja. By the way , vielä nykyäänkään kaikilla Suomalaisilla ei ole sitä vesiklosettia. Mutta niin tai näin, oli vaipat tai ei ja missä iässä kukin niistä pääsee eroon, el ole mitenkään järkevä tappelun aihe. Jos joku jaksaa vaihdella 4 vuotiaan vaippoja, ei se vaikuta mun elämääni sen enempää kun ne lapset joilla ei vaippoja koskaan edes käytetä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:47 ilveskissanminttu kirjoitti:

[/quote]

Miksi mun pitäisi TODISTAA jotain muuta, kun en ole väittänyt että 2 viikoinen osaisi pidätellä. Alunperin otin vain kantaa siihen hassulta kuulostavaan väitteeseen että vaipattomuus on älytöntä. Se miten länsimaiset ihmiset nykyään elävät, perustuu pitkälle mukavuudenhaluun. Kivempaahan on laittaa vauva vaippoihin kun jatkuvasti kytätä tuleeko niitä pissi ja kakka vahinkoja. By the way , vielä nykyäänkään kaikilla Suomalaisilla ei ole sitä vesiklosettia. Mutta niin tai näin, oli vaipat tai ei ja missä iässä kukin niistä pääsee eroon, el ole mitenkään järkevä tappelun aihe. Jos joku jaksaa vaihdella 4 vuotiaan vaippoja, ei se vaikuta mun elämääni sen enempää kun ne lapset joilla ei vaippoja koskaan edes käytetä.

[/quote]

anteeksi uteliaisuuteni mutta onko sinulla ollut täysin vaipaton lapsi ja miten se on toiminut noin käytönnössä?

Pottailu ja kuivaksi opettaminen kaksi eri asiaa.

Meillä pottailu aloitettiin ennen kuin poika osasi kunnolla edes istua. Tarkoituksena ei ollut opettaa kuivaksi. Syynä oli se, että pojan maha oli niin kovalla, ettei saanut tehtyä kakkaa vaippaan.

Hoitoon kun poika meni 10kk iässä, niin silloin alettiin metsästämään pissoja ja kakkoja pottaan. Tarkoituksena ei ollut edelleenkään opettaa kuivaksi vaan totuttaa pottaan. Onhan se kivempi siivota kakat potasta kuin vaipasta.

Nyt kun poika on 1v7kk on aloitettu kuivaksi opettelu. Kohta kaksi viikkoa on mennyt vain yövaipalla. Toki vahinkoja vielä sattuu jokunen, mutta ei päivittäin.<br><br>

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:48 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 19:47 ilveskissanminttu kirjoitti:

[/quote]

anteeksi uteliaisuuteni mutta onko sinulla ollut täysin vaipaton lapsi ja miten se on toiminut noin käytönnössä?

[/quote]

Ei meillä on kyllä ihan vaipalliset lapset =) Ei mun energiani riittäisi vaipattomien päivystämiseen kun ei asuta sademetsissä tai Goan rannoilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 14:17 joo-o kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 14:07 Agapi kirjoitti:
\

Voi kuule, hyvin kulkee ajatus ja paljon olisi ollut kommentoitavaa asiasta mutta rupesipa vain ärsyttämään erään kaikki tietävän löpinät. Yksi juttu ihmetyttää; lapsen pitäisi vielä osata/muistaa pestä aina kädetkin potalla käytyään, muutenko koko homma on turhaa? Ja tehdä ruokaa ja pestä pyykit... Juu, kuumaa kesää vaan... mikäs siinä äitinä ollessa...
Siis sinä sanot että lapsesi ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen? Todella hyvin menee sitten teidän perheessä. Taidat tarvita muutakin kun pikku tirsat....
Ja sitäpaitti, se ei ole osaamisesta kiinni, se on mitä ÄITI kulta opettaa ja sieläpäin näyttää olevan aika laiskaa menoa, et taida ittekkään pestä käsiäs kun p... käyt YÖK!

Ja muille joita ärsyttää, tosiasioista ei voi väitellä. Käsienpesu on yks MUST pottatreeneissä ja muutenkin hygieeniseksi opettelussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 16:07 ihmettelen kirjoitti:
Onpas taas kärkästä kommentointia! Agapelta erityisesti mautonta. Mitä se muita liikuttaa miten muut tekee? Vai onko se juuri sinulta jotenkin pois jos joku toinen pottailee aikaisemmin kuin sinun lapsesi? Tämä on asia mitä en ymmärrä!!! Miksi kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla? Miksi on vain yksi oikea tapa toimia???
Mautonta? Osaatko perustella miksi tekstini on sinusta mautonta? Osuinko arkaan paikkaan? Tosiasiat välillä kirpasee. Sen huomaa tosta sun hyökkäävästä asenteesta. Kenellekkään ei ole sanottu mikä on oikea ja mikä väärä mutta babypottailu ja oikeiat pottatreenit lapsen kanssa kun hän on valmis on IHAN ERI JUTTU ystävä hyvä että sillälailla mautonta...

Mulla kyllä kalskahti korvaan tuo, että pottailu on eri asia kuin kuivaksi opettelu. Siis täh? Mä oon aina käsittänyt, että pottailulla TÄHDÄTÄÄN siihen, että lapsi joskus osaa olla ilman vaippoja ja tehdä tarpeensa pottaan. Mitä se pottailu sitten on jos ei kuivaksi opettelua? Jos on kyse tosiaan tuosta Agapin mainitsemasta ns. babypottailusta, jossa tavoitteena on säästää vaippoja/ihoa tms. niin sitten sen on eri juttu. Mutta kyllä ne varsinaiset pottatreenit tähtää siihen, että lapsi oppii kuivaksi. Ei kai kukaan nyt muuten huvin vuoksi potalla/pöntöllä käy edes meistä aikuisista jos ei siksi että on hätä ja täytyy tehdä asiat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 20:42 vieras kirjoitti:
Mulla kyllä kalskahti korvaan tuo, että pottailu on eri asia kuin kuivaksi opettelu. Siis täh? Mä oon aina käsittänyt, että pottailulla TÄHDÄTÄÄN siihen, että lapsi joskus osaa olla ilman vaippoja ja tehdä tarpeensa pottaan. Mitä se pottailu sitten on jos ei kuivaksi opettelua? Jos on kyse tosiaan tuosta Agapin mainitsemasta ns. babypottailusta, jossa tavoitteena on säästää vaippoja/ihoa tms. niin sitten sen on eri juttu. Mutta kyllä ne varsinaiset pottatreenit tähtää siihen, että lapsi oppii kuivaksi. Ei kai kukaan nyt muuten huvin vuoksi potalla/pöntöllä käy edes meistä aikuisista jos ei siksi että on hätä ja täytyy tehdä asiat.

mutta kun lapsi on kypsä oppimaan kuivaksi ja siis hallitsemaan suolensa ja rakkonsa ja pidättämään siihen asti kun potalle pääsee, se kuivaksi oppiminen tapahtuu "päivässä" ilman kuukausien kestäviä harjoitussessioita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 20:44 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 20:42 vieras kirjoitti:

mutta kun lapsi on kypsä oppimaan kuivaksi ja siis hallitsemaan suolensa ja rakkonsa ja pidättämään siihen asti kun potalle pääsee, se kuivaksi oppiminen tapahtuu "päivässä" ilman kuukausien kestäviä harjoitussessioita.
Veit sanat suustani.

Yhteistyössä