Mulla on tuollaiset appivanhemmat. On pyydetty hoitamaan lapsia edes joskus ja anoppi on innoissaan, kunnes tulee tosipaikka. Onkin jotain muuta menoa silloin. Mulle sanoi kehdenkesken, että hänestä olisi ihanaa hoitaa lapsia jos haluamme miehen kanssa käydä vaikka kaupungilla. Kuitenkin kohta sanoo ruokapöydässä kun muitakin ihmisiä on paikalla, ettei hän jaksa eikä halua enää hoitaa yhtäkään pikkulasta tai vauvaa. Meillä siis pikkulapsi ja vauva. En ole kehdannut enää puhua hänelle hoidosta eikä hänkään siitä mainitse.
Syyllistyin ja rupesin miettimään, että autammeko me anoppia askareissaan. Autamme kun olemme siellä käymässä. Kysyin suoraan, pitäisikö meidän autella enemmän ja vaikka maksaa syömisistämme enemmän, tuoda omia tavaroita ja petivaatteita enemmän jos niistä on hänelle vaivaa. Anoppi kielsi ehdottomasti, ei, hän hoitaa kaiken. Kuitenkin hetken päästä valitti miten rankkaa on kun kukaan ei auta häntä eikä osallistu tarpeeksi kuluihin. Siis täh?
Lupaa myös paljon lapsille kaikkea kivaa, teatteria, huvipuistoa, retkiä... Mikään näistä ei koskaan toteudu. Esikoinen on jo tajunnut asian, miksei mummu viekään vaikka lupasi. Olen suoraan sanonut että ne asiat mitkä sovitaan vanhempien kanssa, ovat pitäviä ja niihin voit luottaa. Mummu vaan tykkää puhua kaikenlaista eikä sitä kannata ottaa tosissaan. Aika julmaa, mutta en keksinyt muuta selitystä. Käsittääkseni ensimmäiset esimerkit ovat juurikin sitä kaksoisviestintää, todella hankalaa käsitellä. Parhaiten selviää kun ei ole heidän avustaan riippuvainen. Jos joskus pitävät lupauksensa, niin se on ylimääräistä extraa.