Mitä hammastahnaa käytätte taaperollanne?

Siinä se kysymys. Miksi juuri sitä hammastahnaa? Missä iässä aloititte vai riippuiko hampaiden määrästä? Oliko kaikki poskihampaat puhjenneet?
Olen saanut ristiriitaista tietoa, joten ajattelin näin gallupin muodossa kysyä täällä käytäntöjä. Kiitos asiallisista vastauksista.

Meillä ei käytetä ollenkaan, tyttö ei tykkää. Juuri viime viikolla oltiin hammaslääkärissä ekaa kertaa ja siellä annettiin fluoritabletteja joita annetaan joka ilta likalle pureskeltavaks ennen ku menee nukkuun siksi kun ei tahna kelpaa. Ja niiden jälkeen siirrytään tahnaan. (kestävät vajaan vuoden) Tytöllä nyt ikää 1,6v.

Meillä aloitettiin hammastahnan käyttö n.10kk kun alkoi olemaan kauhee tappelu hampaiden pesusta ja en muista merkkiä mut oli semmoinen tahna mikä oli tarkoitettu 0-2v,ja johan alkoi sujumaan ilman tappelua. :whistle: Nyt neiti on 1v8kk ja käytössä on oral-b:n 0-5v hedelmän makuinen tahna,mikä on neidin mielestä hyvää ja colgaten 0-6v mintun makuinen joka kelpaa jos ei muutakaan ole... :saint: Lisään vielä et ei ole kaikki poskihampaat puhjenneet...

Miten saatte tahnan huuhdeltua suusta pois? Kaupassa (s-market) ei ollut sellaisia hammastahnoja, missä olisi erikseen merkitty ikäsuositus. Kaikissa oli sama teksti...alle 7-vuotiaalle annostus pikkurillin...jne...Eli mistä sini06 olet ostanut tahnat?

Apollonia
Mä käytän Weledan baby hammasgeeliä, joka tarkoitettu maitohampaille. Saa luontaistuote kaupasta. En halunnut antaa tavallisia lasten hammastahnoja kun ei neiti 1,8 v osaa sylkeä ja tuntuu että ne ovat kovin kemikaalipitoisia. Tuntuu turvalliselta antaa luontaituottetta ja Weledan sarjan kaikki baby voiteet ja sinkkirasvat ym olleet tosi hyviä! Mä annan vettä päälle ja neiti sitten tietty nielee sen pienen määrän geeliä mikä suussa on. Aloitin n.1 iässä kun kaikki hampaat oli tullut.

Apollonia: Suosin itsekin kaikkia luonnontuotteita, mutta kysymys. Ei ole sitten tullut mitään mahajuttuja, kun nielee? Koska meillä sama homma. Poika ei osaa sylkeä, vaan nielee kaiken, kun laittaa vettä suuhun. Olen tosiaan tätä hommaa tässä pohtinut, enkä tohtinut aloittaa tuota tahnan käyttöä, kun en yhtään tiiä mitä tekis...

me alettiin peseen iltaisin golgaten (onkohan oikein kirjoitettu?) 0-2v. hammastahnalla kun eka poskihammas ilmestyi. (ainaki isot marketit myy.) tais olla ennen ku täytti vuoden. sitä käytetään nuppineulanpään kokoinen nokare joten ei haittaa vaikka lapsi sitä vähän nielisi. Ja ohjeet hammastahnan käyttöön antoi hammashoitaja ku oltiin 1-vuotis hammastarkastuksessa.

fluoritabletteja ei suositeltu ku liika fluori ei tee hyvää. saattaa kuulemma aiheuttaa mm pysyviin hampaisiin semmosia valkoisempia alueita. siitä syystä kaikissa lasten tahnoissa vähemmän fluoria.

ja nämä ohjeet siis saatu -07 Tampereen kaupungin lasten hammastarkastuksesta.. Toki jos jollain alueella ei ole vedessä fluoria niin voi tablettia antaakin ja ohjeet voi olla toiset, mut jos juomavedessä sitä on niin voi saada helposti liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
fluoritabletteja ei suositeltu ku liika fluori ei tee hyvää. saattaa kuulemma aiheuttaa mm pysyviin hampaisiin semmosia valkoisempia alueita. siitä syystä kaikissa lasten tahnoissa vähemmän fluoria.

ja nämä ohjeet siis saatu -07 Tampereen kaupungin lasten hammastarkastuksesta.. Toki jos jollain alueella ei ole vedessä fluoria niin voi tablettia antaakin ja ohjeet voi olla toiset, mut jos juomavedessä sitä on niin voi saada helposti liikaa.
näin minäkin olen ajatellut, että fluoria ei saisi olla liikaa. Siinä yksi syy myös miksi olen niin uunona tässä hommassa.

nau
neuvolan täti suositti hammastahnan käyttöä heti kun eka hammas tuli. Näin tottuu hammastahnan makuun. Alkuun laitettiin ihan mikroskooppinen määrä. Tahnan ostin apteekista. Siinä ei oo mitään ylimääräisiä aineita. Mummolassa on elmexin lastentahnaa.

Tänään aloitettiin Pepsodent- lastentahnan käyttö, poika 1 v 4 kk ja ensimmäisen kerran antoi jopa suosiolla hieman harjata hampaita, aina ennen hirveää tappelua. Taitaa siis poju pitää tahnasta. Ja hampaita on 12 kpl. Mutta miten saan pojan sylkemään??? Näytin mallia ( tosi huvittavaa, kun äiti sylkee innolla lavuaariin...) ja poika rupes nauramaan mulle ihan hirveesti ja pärisytteli huuliaan samalla. No, pikku hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Tänään aloitettiin Pepsodent- lastentahnan käyttö, poika 1 v 4 kk ja ensimmäisen kerran antoi jopa suosiolla hieman harjata hampaita, aina ennen hirveää tappelua. Taitaa siis poju pitää tahnasta. Ja hampaita on 12 kpl. Mutta miten saan pojan sylkemään??? Näytin mallia ( tosi huvittavaa, kun äiti sylkee innolla lavuaariin...) ja poika rupes nauramaan mulle ihan hirveesti ja pärisytteli huuliaan samalla. No, pikku hiljaa.
meille sanottiin ettei tarvi sylkeä, en sit ole alkanut ees koittaan opettamista.. tärkeää on vaan se että tahnaa on TOSI vähän, ihan nuppineulanpään kokoinen pikku nokare.

saa nähä millaiset ohjeet saadaan nyt sit huhtikuussa 2-vuotis hammaslääkärissä. noi mitä edellä kerroin sanottiin 1-vuotistarkastuksessa.

Meillä ei käytetä hammastahnaa, kun sitä ei kuulemma vielä tarvitse ja kun pienet sen nielee kumminkin. Poika 1v3kk. Hampaat harjataan siis pelkällä vedellä ja aika hyvin jo menee, kun pojan käteen antaa hammastahnatuubit, pyytää niitä itse. Tällöin suu aukeaa hyvin.

Meillä annetaan aina ruokailujen jälkeen xylitoltabletti pojalle, joka toimii samalla karkkina. Poika tunnistaa sanan "nami" ja se on siis xylitoltabletti...enkä usko että reikiä ainakaan tulee!

meidän 1v.9kk käytössä pepsodent kids, ihan aavistus harjaan "makua antamaan" näin meillä tykätään harjata vaikka ei vielä poika osaa purskutella mutta ei siitä mini määrästä vaahtoa suuhun tulekkaan...
Ja joka ruokailun jälkeen, paitsi välipala saa ksylitoli tabletin...
Tollee meitin terkan mielestä oli hyvä =)

Meillä Tampereen kupeessa annettiin kyllä ohjeet käyttää joko hammastahnaa tai fluoritabletteja (hammashoitaja). Ja samalla korjattiin vanhempien virheelliset luulot, että hammastahna pitäisi huuhtoa suusta pois. Ei siis pidä huuhtoa pois, koska fluoria tarvitaan elimistön rakennusaineena ja fluorin pitää vaikuttaa pidempään suussa kuin harjauksen ajan. Kuulemma ensin pestään hampaat märällä harjalla ja lopuksi pitäisi harjata pieni määrä hammastahnaa kuivalla harjalla hampaisiin.

Kaikkea sitä oppiikiin.

Minä olen nyt ostanut kaupasta tavallisen Oxygenol xylitol-fluor lasten hammastahnan. Isoja marketteja ei ole lähellä, joten ajattelin kokeilla tuota. Laitoin illalla ja aamulla ihan nuppineulanpäänkokoisen nokareen hammastahnaa ja en huuhdellut. Siinä sitä kuolan mukana tulee ulos, enkä ees huomannut sitä juurikaan suussa olevan. Hampaiden pesu kyllä onnistui paremmin. Kaikista näistä teksteistä päätellen käytäntöjä tuntuu olevan erilaisia, jopa omassa kunnassa ovat äidit saaneet eri ohjeita :eek: Jään nyt jännityksellä odottamaan kuinka käy. Mutta on tuo xylitoli hyväksi hammastahnassa vai pitäisikö olla pelkkä fluori?

unikuu108
me käytiin hammastarkastuksessa tuossa ja hygienikko sanoi että voi alkaa käyttämään tahnaa kun ensimmäiset poskihampaat puhkeaa. Samoin antoi näyteputkilon elmexiä. Meillä ei ole vielä puhjennut mutta olen antanut ihan pienesti (juuri joku pikkurillin pään tai puolikkaan kokoinen pala)hammasharjaan.poika 1.2v antaa paljon paremmin harjata.onkin alkanut sanoa sitä namnamiksi.. =)

Meille annettiin hammaslääkärissä silloin 2-vuotiaalle ja 6kk lapsille omat fluoritablettivalmisteet ja sanottiin et hammastahnaa sitten kun osaa sylkeä pois. Edellisellä asuinpaikkakunnalla taas ei fluoritabuja tarvinu ku vedessä oli fluoria, mutta hammastahnaa sai käyttää hitusen.

Pepsodentin kids hammastahnaa käytetään meillä ja minä huuhtelen sen pois suusta ihan vaan sillä harjalla. Kastan harjaa veteen usein ja laitan sitä vettä suuhun...Vaikea selittää, mutta meillä ainakin noin huuhtoutuu suurin osa tahnoista pois. Eikä se hammastahna ole vaarallista vaikka sitä suuhun/mahaan jääkin. Aikuisillakin on nykyään suosituksena, jottei sitä huuhdottaisi pois ollenkaan.

Hampaita alettiin harjaamaan heti, kun eka hammas tuli ja 9kk iässä aloitettiin tahnankäyttö.

Niin ja siinä hammastahnassa tulee olla natriumfluoridia 1000pmmF. Ei alle tuon määrän.

just kysyin omalta hammaslääkäriltäni et voiko puolitoistavuotiaan hampaat pestä 2 kertaa päivässä tahnalla kun on hirvee taistelu ilman tahnaa ja vastaus oli että voi kun käyttää tosi vähän tahnaa. Erilaiset suositukset fluoritablettien käytöstä johtuu ainakin osaksi siitä että eripuolella suomea on vedessä eri määrä fluoria.
niin mullekin on kehotettu jättämään tahnaa suojaamaan hampaita

DG
Colgate 0-2v hammastahnaa, kun ensimmäinen maitohammas puhkesi.
Ja meilläkin oli hirveä tappelu ensin hampaitten pesusta, mutta sitten keksin, että joka ilta joku lopu. Jota luetaan 6 kertaa. Eli just alhaalta vasemmalta, alhaalta oikealta, alhaalta keskeltä.

Eli lorut on aina, mitä päähän tulee, eli tosi järjettömiä. Aamulla oli, että isolla apinalla on suuret korvat ja tykkää syödä hirveästi banaaneja. Eli tämä on ainut keino, että saadaan kunnolla pestyä ne hampaat. Ja ennen ei mennä ns. toiseen alueeseen kun on loru luettu ja samalla harjattu. Ennen poika huusi ja väkisin yritettiin pestä mutta ei siitä mitään tullut.

Yhteistyössä