Mitä haittoja sitteristä?

Kuinka pitkiä aikoja teillä viihdytään sitterissä päivän mittaan?

Sitteri on tosi kätevä äidin kannalta, ehtii tehdä muutakin kuin sylitellä, mutta vauvalle sitä harva suosittelee ensisijaiseksi ajanviettopaikaksi. Olenkin alkanut kartella koko kapinetta vaikka arki siitä vähän hankaloituukin.
Mitä haittaa sitteristä voi pahimmillaan olla?
 
No ainakin saattaa passivoida vauvaa, kun vaan istuskelee siinä kattelemassa. Ei siis enää sit välttämättä kiinnostu niin paljon liikkumisesta ja saattaahan se vaikuttaa sen myötä sit kehitykseenkin. Mut kohtuudella pitämisestä tuskin on haittaa... Sitä en tosin osaa määritellä mikä on kohtuus.

Mä pidän paljon ihan lattialla viltin päällä tai puuhamatolla touhuamassa ja mängertämässä. Pojalla on virikkeitä ja mä saan tehdä omia juttuja rauhassa. Välillä pidän myös sitterissä, lelukaaren kanssa tai ilman. Kantoliinaa kannattaa myös kokeilla... Itellä jää kädet vapaiksi ja lapsi saa olla mukana ja sun lähellä. :)
 
Meidän poika on nyt 9 viikon ikäinen, eikä hän lattialla vielä pitkiä aikoja viihdy - vaikka äiti tai isä olisikin vieressä :/ liinakaan ei jostain syystä luonnistu.

Ajoista sen verran, että meillä poika saattaa olla sitterissä tunninkin kerrallaan, yleensä nukkuu silloin.
 
Sitterissä käsittääkseni pieni vauva on liian istuvassa asennossa, joten jos pitkään ja usein istuu niin saattaa kävelemään oppiminen viivästyä tai sitten myöhemmin esim. hiihto ja luistelu olla hankalaa. Jostain lehdestä olen tämän fysioterapeutin kommentin lukenut. Mutta ei varmasti ole haittaa jos kohtuudella on sitterissä, niinhän mekin melkein kaikki aikoinaan :) Maalaisjärkellä vaan. ;)
 
Mä en usko sitteristä olevan kovinkaan suuria haittoja jos vauva käyttää sitä kohtuudella eikä kaikkea aikaansa vietä siinä vaan pääsee myös lattialle, syliin jne. Nykyään sitterit saa lähes makuuasentoonkin, joten melkeinhän se on kuin vaunuissa köllöttelisi. Teidän poika on vielä niin pieni ettei ole ihmekään ettei vielä kovin kauaa lattialla viihdy, kasvaessaan varmaan lattialla olo alkaa maistumaan paremmin. Minusta on turha vaikeuttaa arjen askareita karttamalla sitterin käyttöä jos vauva siinä viihtyy. Itse olisin ollut ikionnellinen jos tämä meidän vauva olisi tuossa iässä viihtynyt edes 5 minuuttia sitterissä, että olis saanut vaikka tiskit koneeseen vauvan hereillä ollessa.
 
meillä ollaan sitterissä useampaan kertaan päivässä, ehkä noin neljä kertaa ja kerralla jonkun puoli tuntia siis korkeintaan. myös kävelytuoli, bumbo ja hyppykeinu meillä on, tosin ei vielä käytössä kun poika kohta vasta 4 kk. nuo ovat kehitetty lapsille ja olisi toki poistettu markkinoilta jos olisi jotain haittaa lapsen kehitykselle. jos opettaa vauvan olemaan kokoajan sylissä tai kantoliinassa, eihän sitä voi ikinä tehdä rauhassa asioita. ja vielä... itselläni poika on sylissä aina istuma-asennossa, ollut jo kaksi kuukautta niin, koska ei ole mikään "sylissä makaava vauva". =) ja ihan hyvin meillä silti menee. kääntyillään ja päätä kannatellaan sun muuta, ja ollaan sanottu että on "ylikehittynyt" kun on oppinut nänä todella pienenä ja paljon muutakin :heart:
 
Meillä viihtyy sitterissä noin 15 min kerrallaan... jolloin äiti kerkiää tekemään omia askareitaan...ja välillä aina höpötän vauvalle...niin ei tylsisty.. Tänään täytettiin 2 kk!

Lattialla ei vielä olla oltu, koska meillä kylmät lattiat. Tilattu kyllä lattialle sellainen disney jumppamattojuttu hobbyhallista, mutta ei vielä ole tullut. Ja pöydän päällä harjoiteltu mahalla oloa ym.
 
Aku
Meillä myös tyttö viihtyy sitterissä n. 15-20 min kerrallaan,välillä pidempäänkin.Meillä on tollanen keinuva versio missä on tuo lelukaari(Disney-baby).Kaikkea muuta tuo tuntuu olevan kun passivoiva kapistus.Tyttö heiluu (jalat ja kädet) kun heinämies ja sitterin keinuessa myös lelut kaaressa heiluu ja sekös on hauskaa =)

Muoks* Täällä myös ikää tuo 2 kk.
 
Aku... Kaikil ei o lelukaarta siinä sitterissä. :) Meilkin alunperin ihan perusversio, mut mun sisko osti sit lahjaks pojalle sellasen kiinnitettävän kaaren, minkä saa sitteriin ja kaukaloon. Lelukaaren kanssa voi olla jopa aktivoiva... Onhan siinä sit kehittäviä virikkeitä. :)
 
Aku
Juu ei olekkaan.Eikä tarvi ollakkaan.Totesinkin että tuo meidän mööpeli on sellainen ja meillä siis hyväksi havaittu.En mä silti neitiä tossa tuntitolkulla istuttais.
Noita kapistuksia,kuten myös vauvoja ja äitejä on miljoonia erilaisia.Yksi sopii toiselle ja toinen toiselle :)
 

Yhteistyössä