Mitä ehkäisyä muut käyttä migreenin kanssa?

Onko kenellääkään jotain pillereitä käytössä migreenin kanssa,jotka eivät pahentaneet migreeniä? ja on vähemmän sivuoireita? Itellä kapseli ja se ei sovi ja lääkärit kieltäydy ottamasta pois kapselin ja määrätä muuta tilalle,ku kierukka :(

Alkuperäinen kirjoittaja vauvamasu 3kk:
oletko kokeillut ehkäisyrengasta? suosittelen, mulla ei siis kokemusta mikreenistä mutta renkaasta kylläkin.
Rengas mulla teki jysärit just samoin ko pilleritki. Tää päänsärky-onkelma tuli vasta tässä "vanhemmalla" iällä eli muksujen jälkeen, nuorena ei ollu särkyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhus83:
oletko kokeillut ehkäisyrengasta? suosittelen, mulla ei siis kokemusta mikreenistä mutta renkaasta kylläkin.
Eipä siitä ees annetaan kokeila,ku niin kusipää lääkäri ku voi vaa olla
Ei rengasta saa käyttää migreenin kanssa, siinä samoin kuin muissakin yhdistelmähormoniehkäisyissä on aivohalvauksen riski. Itselle kanssa jo mietinnässä että millekkä sitä sitten alkaa kun tämä kakkonen on syntynyt. Minipillerit ei houkuta eikä kyllä kuparikierukkakaan ja ne on oikeastaan ainoat vaihtoehdot kondomin ja sterilisaation lisäksi. Sterilisaatioon oon liian nuori ja kortsut taas.. Noh, ei kiitos.

Meinasin kokeilla noita peruslämmönmittaukseen perustavia "ehkäisytietokoneita". Migreenin vuoksi kaikki hormoniperäiset ehkäisyt jää nyt pois. Tai no, migreeni nyt on vain yksi noista sivuvaikutuksista, mutta joka tapauksessa se vaarallisin.

Kui paljo ihmiset käyttää noita ehkäisy"sieniä", tai mitä ne nyt on, periaatteeltaan samoja mitä pessaari?

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Eipä siitä ees annetaan kokeila,ku niin kusipää lääkäri ku voi vaa olla
Ei rengasta saa käyttää migreenin kanssa, siinä samoin kuin muissakin yhdistelmähormoniehkäisyissä on aivohalvauksen riski. Itselle kanssa jo mietinnässä että millekkä sitä sitten alkaa kun tämä kakkonen on syntynyt. Minipillerit ei houkuta eikä kyllä kuparikierukkakaan ja ne on oikeastaan ainoat vaihtoehdot kondomin ja sterilisaation lisäksi. Sterilisaatioon oon liian nuori ja kortsut taas.. Noh, ei kiitos.
Siis mitä vitt... Oikeesti, mulla migreeni ollu koko iän ja käyttänyt rengasta sun muita yhdistelmäpillereistä lähtien... Eikä kukaan ole koskaan sanonut mitään et olis joku riski olemassa... :eek:
Tällä hetkellä mirena kierukka, ja siitä lekuri sanoi että voi lisätä särkyjä tai sitten ei... |O Mut siis pointti oli tässäkin et hyvä et mua on "varotettu" , eli ei siis koskaan.. :(

No eipä ole varoitettu muakaan, ja migreenin sain alunperin pillereistä. Ilman pillereitä ehkä yksi kohtaus kahdessa vuodessa, pillereiden kera pahimmillaan päivittäin. Ja siitä huolimatta kirjoittavat mielellään lisää reseptejä.

Aivohalvausriskistä luin ensikertaa netistä.

Kyllähän noissa paketeissa mainitaan niitä ei suositella migreenipotilaille ja lisääntyneistä päänsäryistä pitää raportoida lääkärille. Pillereitä vaihdettiin koko ajan miedompiin, nykyisillä yasminelleilla selkeitä kohtauksia on muutama vuodessa, päänsärkyä säännöllisesti.

Joka tapauksessa, etsin hormonitonta vaihtoehtoa tällä hetkellä. Pillerit loppu ny. En ajatellut kysyä enää lääkärin mielipidettä.

Kyllä kikeissa on varoituksen et ei migreenin kanssa,mutta eikös potilas saa päättä itse ehkäisystä ku kerran sterilisaationkin on hylätty ja ei annetaa päättä mitä ehkäisyä käyttän ja kuulema ehkäisy kapselin poiston pitä jonotta :/

Kyllä kikeissa on varoituksen et ei migreenin kanssa,mutta eikös potilas saa päättä itse ehkäisystä ku kerran sterilisaationkin on hylätty ja ei annetaa päättä mitä ehkäisyä käyttän ja kuulema ehkäisy kapselin poiston pitä jonotta :/
Ei välttämättä saa itse päättää, mulle lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä renkaalle synnytyksen jälkeen, kun tiesi mun migreenitaustan. Antoi sitten reseptin minipillereille (cerazette muistaakseni) vaikka sanoin etten niitä halua. Kuparikierukkaa ehdotti toisena vaihtoehtona, mutta en tosiaan tykkää sen toimintaperiaatteesta.

Joo kyllähän niissä paketeissa lukee, mutta olen sinisilmäisesti uskonut että kyllä lääkärit tietää... :ashamed:
Tällä hetkellä käytössä mirena, mut jos koputan puuta ja sanon et synnytyksen jälkeen migreenit tuplaantui ja pahen, reilu kk kierukan laitosta niin ei ole tullut yhtään kohtausta... :whistle: Tässä ajassa ilman kierukkaa veikkaisin kohtauksia olleen kaksi, no toivon kyllä että migreenini olisi ollut jonkun sortin hormonitoiminnasta johtuvaa.. :xmas:

Mä voisin kanssa kertoa oman kokemukseni,eli mulla on ollut pian 2v hormonikierukka(Mirena) ja jatkuvaa päänsärkyä ja migreenikohtauksiakin ihan liian usein.Mulla migreenit alkoi vuonna 04,esikoisen syntymän jälkeen,ja toisen lapsen raskausaikana ei ollut mitään migreeni ongelmaa,mutta hänen syntymän jälkeen taas sama juttu.Nuorempana söin harmonet merkkisiä e-pillereitä ja silloin ei ollut migreeniongelmaa.

mulle ei käyny laastarit, eikä pilsut, edes ne kaikkein pienimmän pitoisuuden omaavat Microlutonit. nyt oon ollu ihan ilman hormonaalista ehkäisyä ja migreeniä esiintyy vaan selkeästi stressitilanteissa, kun jotain oikein jännittää.. kondomi on käytössä, ja vaikka se ajoittain epämukavalta tuntuukin niin mieluummin se kuin ilman tai hormonaaliseen takaisin.
pari vuotta vielä niin mies "saa" hakeutua vasektomiaan, vaikka joutaishan noi munkin putket kiskaista umpisolmuun jo :D

Yhteistyössä