Mitä ajattelisit, jos.. (lasten kavereista yms)?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24474657:
No ihmettelisin kyllä suuresti moista pyyntöä. Enkä siihen myöskään suostuisi. Ihme nipotusta tollasesta asiasta.
Siinä tilanteessa sitten varmaan rajoittaisin lasten yhdessä leikkimisen meille ja meidän pihaan..

"vieras"
[QUOTE="vieras";24474658]Tässä on nyt lähinnä kyse siitä, että kun kotonakaan ei katsota tv:tä tai videoita uskonnollisesta syystä, niin en haluaisi että lapseni sitä muuallakaan katsoisi. Ei siis oikeastaan ole säännöstä kyse tai siitä että mitä aikuiset ihmiset osaa.. Mielellään antaisin lasten leikkiä kuitenkin yhdessä, sitä vastaan ei todellakaan ole mitään! Ja meille saa kyllä tulla.[/QUOTE]

Tässä tilanteessa pulma on minusta sen perheen ratkaistava, jossa kyseinen rajoitus on. Tarkoittaa siis sitä, että lapsen kaverit kannattaa pyytää omaan kotiin jos haluaa olla säännön kanssa ehdoton. Se menee mielestäni liian pitkälle, että omat säännöt viedään toisten kotiin. Perheessähän voi olla muitakin lapsia (tai aikuisia), jotka katsovat telkkaria vierailun aikana. Jos perhe on hyvin tuttu, asiasta voi keskustella ja varmasti kunnioittavat toivetta, mutta eihän esim. jokaiselle koulukaverille voi alkaa erikseen soittelamaan ja sanelemaan sääntöjä.

hup
No minä olen sitä mieltä, että jos lapsen päästää kylään, niin on hyväksyttävä kyläpaikan tapa toimia. Toki lakikin määrää tietyt ikärajat ohjelmille ja niitä on noudatettava. Jos tuntuu, että jossain kyläpaikassa lapsi katsoo vain telkkaria, niin sitten ei lasta päästetä sinne. En lähtisi vanhempia tuollaisessa opastamaan. Toki jos vanhemmat erityisesti pyytävät lasta leikkimään, niin sitten voi sanoa, että meidän x ei sitten saa katsoa telkkaria. Tai kutsut teille leikkimään.

Ja pelaamisen kieltäminen kokonaan kavereiden luona vasta oudolta tuntuukin. Meillä ainakin pleikka on päällä vain silloin, kun kavereita on kylässä. Ei meidän koululainen yksin pelaile käytännössä ollenkaan. Toki minäkin pelaamista rajoitan, jos kaveri monta tuntia kylässä. Mutta siihen en puutu, kuinka kavereiden luona toimitaan pelaamisen kanssa.

"vieras"
Pitää katsoa miten asia tästä etenee. On uusi tuttavuus, kun vasta pari viikkoa on lapset yhdessä leikkineet. Ehkä sitten en vain omaa lasta heille päästä leikkimään vaan pyydetään kaveri aina meille. En tiedä. Onko sekään hyvä ratkaisu. Äkkiä aatellaan, et mikähän mättää, kun ei heille pääsekään kylään. Onko parempi olla puhumatta asiasta, kuin sievästi sanoa ja kysyä, et onko tällainen mahdollista ja kertoa syykin?

[QUOTE="vieras";24474767]Pitää katsoa miten asia tästä etenee. On uusi tuttavuus, kun vasta pari viikkoa on lapset yhdessä leikkineet. Ehkä sitten en vain omaa lasta heille päästä leikkimään vaan pyydetään kaveri aina meille. En tiedä. Onko sekään hyvä ratkaisu. Äkkiä aatellaan, et mikähän mättää, kun ei heille pääsekään kylään. Onko parempi olla puhumatta asiasta, kuin sievästi sanoa ja kysyä, et onko tällainen mahdollista ja kertoa syykin?[/QUOTE]

eikö eskari itse jo voisi sanoa,että hei mä en saa katsoo telkkaria sitten.

"vieras"
No minä olen sitä mieltä, että jos lapsen päästää kylään, niin on hyväksyttävä kyläpaikan tapa toimia. Toki lakikin määrää tietyt ikärajat ohjelmille ja niitä on noudatettava. Jos tuntuu, että jossain kyläpaikassa lapsi katsoo vain telkkaria, niin sitten ei lasta päästetä sinne. En lähtisi vanhempia tuollaisessa opastamaan. Toki jos vanhemmat erityisesti pyytävät lasta leikkimään, niin sitten voi sanoa, että meidän x ei sitten saa katsoa telkkaria. Tai kutsut teille leikkimään.

Ja pelaamisen kieltäminen kokonaan kavereiden luona vasta oudolta tuntuukin. Meillä ainakin pleikka on päällä vain silloin, kun kavereita on kylässä. Ei meidän koululainen yksin pelaile käytännössä ollenkaan. Toki minäkin pelaamista rajoitan, jos kaveri monta tuntia kylässä. Mutta siihen en puutu, kuinka kavereiden luona toimitaan pelaamisen kanssa.
En kiellä pelaamasta kylässä, mutta itse haluan että meillä lapset ei pelaa kun on kavereita vaan tehdään ihan muuta silloin. En halua, et se pelaaminen on ystäviä ja heidän kanssaan puuhaamista tärkeämpää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24474767]Pitää katsoa miten asia tästä etenee. On uusi tuttavuus, kun vasta pari viikkoa on lapset yhdessä leikkineet. Ehkä sitten en vain omaa lasta heille päästä leikkimään vaan pyydetään kaveri aina meille. En tiedä. Onko sekään hyvä ratkaisu. Äkkiä aatellaan, et mikähän mättää, kun ei heille pääsekään kylään. Onko parempi olla puhumatta asiasta, kuin sievästi sanoa ja kysyä, et onko tällainen mahdollista ja kertoa syykin?[/QUOTE]

Ilman muuta kannattaa ottaa puheeksi. Mutta lähitulevaisuudessa on aika lailla mahdotonta enää vaikuttaa asiaa kun kaveripiiri laajenee kouluikäisenä. Silloin on joko kiellettevä menemästä kokonaan tai laskettava vastuu asiasta lapselle; että itse kieltäytyy katsomasta telkkaria kyläillessä.

Yhteistyössä