Mitä ajattelette tupakoivista äideistä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuntuu, että monet ajattelevat tupakoivien olevan automaattisesti huonoja äitejä, oletko itse sitä mieltä? Minä tupakoin (en tupakoinut raskaana ollessani, aloitin uudestaan kun vastasyntyneeni meinasi kuolla. Oli sen verran rankka kokemus, että ratkesin.) ja mietin, että on se aika epäreilua tuomita tuntematon ihminen kun ei tiedä taustoista mitään. Minua ei sen suuremmin liikuta vaikka joku vieras minusta pahaa ajattelisikin, mutta kiinnostaa tietää miksi tupakointi mielestäsi tekisi äidistä huonon noin muuten? Itse en polta vaunuja työnnellessä tai muuten vauvan ollessa lähellä, mutta en tuomitse heitäkään, koska asia ei minulle kuulu. Mielipiteitä? :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24353731]Tuntuu, että monet ajattelevat tupakoivien olevan automaattisesti huonoja äitejä, oletko itse sitä mieltä? Minä tupakoin (en tupakoinut raskaana ollessani, aloitin uudestaan kun vastasyntyneeni meinasi kuolla. Oli sen verran rankka kokemus, että ratkesin.) ja mietin, että on se aika epäreilua tuomita tuntematon ihminen kun ei tiedä taustoista mitään. Minua ei sen suuremmin liikuta vaikka joku vieras minusta pahaa ajattelisikin, mutta kiinnostaa tietää miksi tupakointi mielestäsi tekisi äidistä huonon noin muuten? Itse en polta vaunuja työnnellessä tai muuten vauvan ollessa lähellä, mutta en tuomitse heitäkään, koska asia ei minulle kuulu. Mielipiteitä? :)[/QUOTE]

Et tuomitse varmasti sisällä polttajiakaan, tai autossa polttajia
Niin, eihän se sulle kuulu
 
"vieras"
Ajattelen että ällöttävää, ja pysyy poissa mun lähemmästä tuttavapiiristä. Samoin pysyy muutkin tupakoijat, onneksi omat lähisukulaiset ei tupakoi. Siihen liittyy niin paljon arvoja että en voi sitä sietää (esim kuinhan paljon maailmassa kuolee lapsia tupakkateollisuuden välillisesti aiheuttamana :( )
 
"mhm"
[QUOTE="vieras";24353758] Siihen liittyy niin paljon arvoja että en voi sitä sietää (esim kuinhan paljon maailmassa kuolee lapsia tupakkateollisuuden välillisesti aiheuttamana :( )[/QUOTE]

Myös vaateteollisuuden välillisesti aiheuttamana kuolee lapsia, samoin ruokateollisuuden.
 
Ajattelen, että urheita äitejä, kun uskaltavat polttaa kaikista inhottavista valittajakyylistä huolimatta.

Sehän tässä on hauskaa, että usein myös lihavat äidit paheksuvat tupakoivia vanhempia. Niin, se lihavuuskin tulee kotoa, syömätottumukset tutkitusti siirtyvät läskeiltä vanhemmilta läskeihin lapsiin. Ja ylipainohan on terveydelle haitallista, kuten tupakointikin. Kannattaisi ehkä siivota se oma pesä ennenkuin alkaa vittuilla muille.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli ja zenn
Ei se äidin tupakointi vaikuta mielipiteeseeni hänestä mitenkään,
kunhan ei lähde tupakalle juuri silloin kun lapsella on jokin hätänä tms.
Tupakointi ei saa mennä lasten edelle missään tilanteessa.

Joissain tapauksissa olen yllättynyt kuultuani, että henkilö tupakoi ja automaattisesti pitää
häntä sitten "rennompana".

Itseäni inhottaa, että tupakoiva äiti on kauhistus,
mutta tupakoivaan isään ei kukaan kiinnitä mitään huomiota. :mad:
 
"vieras"
Ajattelen, että urheita äitejä, kun uskaltavat polttaa kaikista inhottavista valittajakyylistä huolimatta.

Sehän tässä on hauskaa, että usein myös lihavat äidit paheksuvat tupakoivia vanhempia. Niin, se lihavuuskin tulee kotoa, syömätottumukset tutkitusti siirtyvät läskeiltä vanhemmilta läskeihin lapsiin. Ja ylipainohan on terveydelle haitallista, kuten tupakointikin. Kannattaisi ehkä siivota se oma pesä ennenkuin alkaa vittuilla muille.
Lihavat myös usein pitää tupakointia laihdutuskeinona. Erittäin terveellistä ja fiksua!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24353794]Lihavat myös usein pitää tupakointia laihdutuskeinona. Erittäin terveellistä ja fiksua![/QUOTE]

Lisään vielä, että kummasta on lapselle haittaa enemmän; tupakan savusta, vai lihavasta äidistä?
Nyt ei mietitä lihavuuden aiheuttajaa, ja huonoja ruokatottumuksia; vaan vain noita kahta
 
Mielestäni jokainen tekee miten itse parhaakseen näkee. Itse en ole tupakoinut teinivuosien (känni sauhuttelua pääosin) jälkeen. Raskauden aikana en myöskään sietänyt ollenkaan tupakan savua.

Lähipiirissä muutama raskaana oleva nainen tupakoi, mutten tuomitse heitä. Vaikea se on kuitenki nopeasti vierottaa itsensä tupakasta, jos alkuraskaus on pelkkää oksentelua ym sekä jos oma mies tupakoi vielä siinä vieressä.
 
"vieras"
No jos on esim. raskaana tai imettää, niin pidän aika pahana. Mun mielestä ei kerro hyvää. Tietenkään se äidin tupakointi ei muutenkaan ole lapsille kovin hyvä esimerkki. Tulee mieleen, että tupakka on tärkeämpi, kuin lapsen terveys.
 
"vieras"
Ei se äidin tupakointi vaikuta mielipiteeseeni hänestä mitenkään,
kunhan ei lähde tupakalle juuri silloin kun lapsella on jokin hätänä tms.
Tupakointi ei saa mennä lasten edelle missään tilanteessa.

Joissain tapauksissa olen yllättynyt kuultuani, että henkilö tupakoi ja automaattisesti pitää
häntä sitten "rennompana".

Itseäni inhottaa, että tupakoiva äiti on kauhistus,
mutta tupakoivaan isään ei kukaan kiinnitä mitään huomiota. :mad:
Tupakanhaju jää vaatteisiin ja hiuksiin ym..Sääli lapsia! Ja aivan yhtäpaha, oli sitten äiti tai isä
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24353757]Et tuomitse varmasti sisällä polttajiakaan, tai autossa polttajia
Niin, eihän se sulle kuulu[/QUOTE]

en sanonut, etten välitä ollenkaan, mutta en voi siihen vaikuttaa, joten miksi tuhlata aikaa tuomitsemiseen. Ja ei, en hyväksy sisällä polttamista ym. koska haittavaikutusten määrä on huomattavasti suurempi, kuin se jos polttaa ollessaan viihteellä kaukana vauvasta tai muuten vaan ulkona ilman vauvaa. Kuinka suuri vaikutus niillä vaatteissa siirtyneillä raskasmetalleilla on lapseen, onko tietoa? Onko kyseessä vain teoreettinen haitta, vai onko lapsella silloin todistetusti suurempi riski sairastua tms?
 
"mhm"
[QUOTE="vieras";24353815]Lisään vielä, että kummasta on lapselle haittaa enemmän; tupakan savusta, vai lihavasta äidistä?
Nyt ei mietitä lihavuuden aiheuttajaa, ja huonoja ruokatottumuksia; vaan vain noita kahta[/QUOTE]

Mun tuttavapiirissä usea tupakoi, eikä kukaan heistä tupakoi lapsen vierellä pihalla ikinä, lapsen kanssa ulkonaollessa sauhuttelua en ymmärrä varsinkaan jos vieressä istuu.
 
"Minä"
paheksun. Sori, mutta näin on. Itse 15-vuotta polttaneena tiedän kuinka hankalaa lopettaminen on, ja tiedän myös että jos haluaa niin se onnistuu. Pitää vaan poistaa omat halut siltä ekalta paikalta, ja laittaa ykköseksi vaikkapa oma terveys tai se lapsi. Tupakoiminen ei koskaan ole perusteltua, vaikka kuinka sitä asiaa kääntää. Huono äiti ei taas tähän keskusteluun liity millään tavalla, se määritellään sitten ihan eri termein, mutta röökaaminen on idioottimaista ja perseestä, ja väärin, sanokaa mitä haluatte.
 
  • Tykkää
Reactions: Corona77
"Lanski"
Itse olen polttanut joskus, lopetin kun ruvettiin lasta tekemään... Mieli tekee välillä kovasti, mutta päätin etten aloita uudestaan. Tupakoiva äiti ei ole aina huono, mutta parempi jos lopetat - mitä jos kuolet keuhkosyöpään kun lapsi on vielä pieni? Ja millainen esimerkki annat lapselles?
 
"vieras"
[QUOTE="mhm";24353839]Mun tuttavapiirissä usea tupakoi, eikä kukaan heistä tupakoi lapsen vierellä pihalla ikinä, lapsen kanssa ulkonaollessa sauhuttelua en ymmärrä varsinkaan jos vieressä istuu.[/QUOTE]

No he tietävät varmasti myös että haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin ym.. Antaa myös todella huonon esimerkin lapsille
 
Itse ihmettelen ylipäänsä ihmisiä jotka tupakoivat, sekä miehiä että naisia. Täytyy sanoa, että minua kyllä ällöttää jos näen äidin tai isän työntävän vaunuja ja tupakoivan samalla. Samaten inhoan jos vanhemmat tupakoivat esim. leikkipuistossa. Ei tupakointi ihmisestä huonoa tee, mutta en vain ymmärrä sitä tapana.

Syitä inhooni on esim. seuraavat: tupakan haju tarttuu lasten vaatteisiin ja hiuksiin jos aikuiset polttavat lähellä, vanhemmat antavat lapselle hunon esimerkin, tupakointi lisää vanhemman mahdollisuutta kuolla vakavaan sairauteen, lapsi altistuu tupakan vaarallisille aineosille jos joutuu hengittämään savua, jotkut ihmiset eivät ymmärrä missä voi ja missä ei voi tupakoida (bussikatokset, leikkipuistot ym)...

Suurin syy inhooni on se, että kymmeniä vuosia polttanut isäni kuoli keuhkosyöpään juuri viisikymmentä täytettyään. Olin itse silloin 10.
 
"höh"
Mulle on ihan sama, polttaako joku siksi, että vastasyntynyt on meinannut kuolla vai siksi, että yksinkertaisesti vain nauttii tupakoinnista. Mitä väliä taustoilla on tupakoinnissa? IHan yhtä vähän se haittaa. Vai saako siitä jotain armopisteitä, jos polttaa, kun on kokenut jotain rankkaa? Onko se perustellumpaa kuin polttaa huvikseen:D

Itse poltin 9 vuotta ja nyt olen ollut savuttomana kolme vuotta. Mua ei vois vähempää kiinnostaa/haitata muiden tupakointi. Olivat sitten äitejä tai ei. Kaverillani on 3kk ikäinen vauva ja kaverini polttaa, enpä mä ole missään vaiheessa ajatellut, että se olisi kamalasti keneltäkään pois. Ei hän polta sisällä tai vauvan lähellä.


En mäkään ala arvostelemaan ylipainoisia äitejä, jotka syöttävät ylipainoisille lapsilleen mäkkiruokaa.

Mun silmissä tupakointi/ylensyönti/ihan mikä vaan harraste tai tapa ei tee kenestäkään huonompaa, enkä jaksa käyttää aikaani ja energiaani muiden paheksumiseen. Ei ole minulta tai keneltäkään muultakaan pois ja piste.
 
  • Tykkää
Reactions: Corona77
"vieras"
Minulla kyllä särähtää pahasti silmään, jos vanhempi, oli sitten isä tai äiti, polttaa työnnelleessään vaunuja, rattaita tai vaikka pulkkaa. Samoin särähti kyllä todella pahasti silmään kun pari päivää sitten kävin äitipolilla ja siinä ulko-ovella joku raskaanaoleva poltteli sairaalavaatteissa tai kun esikoisen synnyttyä sairaalassa samana päivänä kanssani tullut uusi äiti kysyi kätilöltä missä hän voi käydä tupakalla. En sinällää tuomitse tupakointia. Mieheni polttaa satunnaisesti ja minulla on ystävä joka poltti koko raskausajan. Mieheni kanssa ole sopinut, ettei hän polta minun tai lasten läsnäollessa ja kaverinikin polttaa lähinnä iltaisin lasten jo nukahdettua tai muuten "poissa lasten silmistä". Polttaminen on typerää, mutta idioottimasita se on siinä tapauksessa ettei ymmärrä valita tilannetta ja seuraa kun polttaa.
 
"mhm"
[QUOTE="vieras";24353888]No he tietävät varmasti myös että haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin ym.. Antaa myös todella huonon esimerkin lapsille[/QUOTE]

Kyllä, huonoa esimerkkiä lapset näkevät päivittäin aivan muissakin asioissa koulusta/päiväkodista/tarhoistakin.


Ja haju kyllä tarttuu, mutta haju ei ole vaarallista toisin kuin se savu jota jotkut laittaa lapsensa vieressä hengittämään.
Ei se liika hajuvesikään hyvältä haise ja voi ottaa henkeen mutta näkee/haistaa näitäkin. :)
 

Yhteistyössä