Mitä ajattelette tupakoivista äideistä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"jeps"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;24353915:
Todennäköisesti lapses tulee kans polttamaan sitten nuorena. Kotoa saatu hyvä esimerkki. Tsemppiä!
Mun vanhemmat eivät koskaan polttaneet, minä aloitin nuorena. ystäväni vanhemmat polttivat, ystävä ei koskaan aloittanut. Ei mee käsi kädessä tääkään homma.
 
Non compos mentis
[QUOTE="aloittaja";24353838] Kuinka suuri vaikutus niillä vaatteissa siirtyneillä raskasmetalleilla on lapseen, onko tietoa? Onko kyseessä vain teoreettinen haitta, vai onko lapsella silloin todistetusti suurempi riski sairastua tms?[/QUOTE]

Matt, G.E., Quintana, P.J.E., Hovell, M.F., Bernert, J.T., Song, S., Novianti, N., Juarez, T., Flora, J., Gehrman, C., Garcia, M. and Larson, S. Households contaminated by environmental tobacco smoke: sources of infant exposures. Tobacco Control, 13:29-37, 2004.

Tollasen tutkimuksen nyt ainakin löysin. Ko. tutkimuksesta ja muistakin tehty kansantajuinen tiviistelmä löytyy: Neuroscience for Kids - Nicotine, Second Hand Smoke, Infants

Tuosta näkee, että vaikka tupakkaa poltettiin joissain perheissä vain ulkona, lasten virtsasta löytyi kuitenkin nikotiinin hajoamisesta johtuvaa ainetta, jota ei löytynyt perheistä, joissa ei polteta.
 
Toi
on kyllä aina joka ikisessä tupakointikeskustelussa enemmän sääntö kun poikkeus, että aletaan haukkua läskejä. Vitun läskit ruikuttumassa saatana, tartte puuttua siihen jos joku polttaa, kunhan näyttää hyvältä...
Helvatti että ärsyttää!!! Ihan kuin vaan läskit ihmiset ei hyväksyis tupakointia!!! Eikähän suurin osa kansasta tajua, painoindeksiin katsomatta, että tupakointi on täysin naurettavaa, eikä sitä voi millään muotoa perustella. Ja ihanko totta vielä tänä päivänä joku tivaa, että onko muka passiivisesta tupakoinnista oikeasti jotain haittaa, TYNNYRISSÄKÖ OLET KASVANUT VAI KUINKA SE NIIN YLLÄTTÄÄ!?!?!?!?!?
 
"aloittaja"
[QUOTE="höh";24353900]Mulle on ihan sama, polttaako joku siksi, että vastasyntynyt on meinannut kuolla vai siksi, että yksinkertaisesti vain nauttii tupakoinnista. Mitä väliä taustoilla on tupakoinnissa? IHan yhtä vähän se haittaa. Vai saako siitä jotain armopisteitä, jos polttaa, kun on kokenut jotain rankkaa? Onko se perustellumpaa kuin polttaa huvikseen:D

Itse poltin 9 vuotta ja nyt olen ollut savuttomana kolme vuotta. Mua ei vois vähempää kiinnostaa/haitata muiden tupakointi. Olivat sitten äitejä tai ei. Kaverillani on 3kk ikäinen vauva ja kaverini polttaa, enpä mä ole missään vaiheessa ajatellut, että se olisi kamalasti keneltäkään pois. Ei hän polta sisällä tai vauvan lähellä.


En mäkään ala arvostelemaan ylipainoisia äitejä, jotka syöttävät ylipainoisille lapsilleen mäkkiruokaa.

Mun silmissä tupakointi/ylensyönti/ihan mikä vaan harraste tai tapa ei tee kenestäkään huonompaa, enkä jaksa käyttää aikaani ja energiaani muiden paheksumiseen. Ei ole minulta tai keneltäkään muultakaan pois ja piste.[/QUOTE]

että rankka kokemus tekisi siitä hyväksytympää :D Mutta mielestäni se selittää silti asiaa jotenkin. Minä en olisi aloittanut polttamaan uudelleen ellen olisi joutunut niin kovan stressin ja murheen alle. Enkä tarkoita sillä, että se tekisi siitä ns. sallittua. Yritän päästä eroon tupakasta kokonaan taas tämän vuoden loppuun mennessä. Toivottavasti onnistuu. En ole mitenkään ylpeä siitä, että poltan, mutta en koe että se tekisi minusta huonoa äitiä. Minua ihmetyttää lähinnä miksi ihmiset kokevat olevansa oikeutettuja tuomitsemaan muita niin kauan kuin heidän käytös ei vahingoita muita! Ja kyllä, tupakointi VOI vahingoittaa lasta jos sitä tehdään lapsen läsnäollessa, mutta oma tupakointini esimerkiksi ei vahingoita lastani.
 
En ajattele yhtään mitään.Muutama kaveri tupakoi ja ihan samanlaisia ihmisiä ne on kuin minäkin |O Harva kuitenkaan tupakoi sisällä tai autossa.Ja en jaksa kokea sitä kovin suurena uhkana lapselle että häneen siirtyisi vanhemmasta jotain myrkkyjä (imetys ja raskaus nyt erikseen).
 
äiiii
Minä tupakoin ja olen äiti. Poltan n.2-3 savuketta/pvä.

Ja aina ulkona,yleensä kun lapsi on nukkumassa sisällä.

En tuomitse tupakoivia äitejä,koska olen itsekin sellainen. Mutta sitä en ymmärrä, että poltetaan sisällä,lapsen lähellä,autossa taikka käytetään vauvalle äidinmaidonkorviketta siksi,että itse voi polttaa.
 
Onpas taas kivoja kommentteja..

Itse tupakoin 14 vuotta, lopetin 4 kuukautta sitten. En polttanut kun olin raskaana tai imetin. En polttanut vaunuja työntäessä tai leikkipuistossa. En polttanut kuin muutaman kerran lapsen nähden.
Tekeekö se minusta huonon äidin tai jotenkin nolon kun olen polttanut? Ei todellakaan.
 
"vieras"
Onpas taas kivoja kommentteja..

Itse tupakoin 14 vuotta, lopetin 4 kuukautta sitten. En polttanut kun olin raskaana tai imetin. En polttanut vaunuja työntäessä tai leikkipuistossa. En polttanut kuin muutaman kerran lapsen nähden.
Tekeekö se minusta huonon äidin tai jotenkin nolon kun olen polttanut? Ei todellakaan.
Ethän sinä olekaan tupakoiva äiti, vaan fiksu ihminen joka tajusi lopettaa polttamimsen.
 
"aloittaja"
on kyllä aina joka ikisessä tupakointikeskustelussa enemmän sääntö kun poikkeus, että aletaan haukkua läskejä. Vitun läskit ruikuttumassa saatana, tartte puuttua siihen jos joku polttaa, kunhan näyttää hyvältä...
Helvatti että ärsyttää!!! Ihan kuin vaan läskit ihmiset ei hyväksyis tupakointia!!! Eikähän suurin osa kansasta tajua, painoindeksiin katsomatta, että tupakointi on täysin naurettavaa, eikä sitä voi millään muotoa perustella. Ja ihanko totta vielä tänä päivänä joku tivaa, että onko muka passiivisesta tupakoinnista oikeasti jotain haittaa, TYNNYRISSÄKÖ OLET KASVANUT VAI KUINKA SE NIIN YLLÄTTÄÄ!?!?!?!?!?
saa jo aikamoisen vaikutelman :D Oliko ikää kenties hyvin vähän, vai muutenvain tarve kirjoittaa kuin teinit, miljoonien huutomerkkien ja kysymysmerkkien kera? Nojoo, mutta asiaan. Eikö passiivinen tupakointi tarkoita lähinnä sitä, että altistuu tupakansavulle vaikkei itse polta? Ja en missään kiistänyt tästä olevan haittaa, vai? Edelleenkään, kun itse en polta lapsen ollessa lähettyvillä.
 
"jep jep"
[QUOTE="aloittaja";24354100]Edelleenkään, kun itse en polta lapsen ollessa lähettyvillä.[/QUOTE]

Kuvitteletko ettei tupakansavu tartu sinuun, kun tupakoit, ja lapsi ei sitä kautta altistu tupakan savulle? Olet väärässä, vaikka kuinka yrität kääntää huomion toisaalle. Tupakointi tappaa, halusit tai et. Sinä altistat lapsesi syövälle, atopialle, keuhkoahtaumataudille ja lukemattomille muille sairauksille. Riippumatta siitä poltatko kaukana vai lähellä, mässytätkö purkkaa röökin jälkeen vaiko et, tai pesetkö kädet tai et. Sinä kuljetat tupakanmyrkkyjä mukanasi lapsesi haisteltavaksi, kuinka paljon tahansa yritätkään kaunistella asiaa. Sääli on lasta.
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24354162:
Minä olen polttanut puolet iästäni, myös raskauden ja imetyksen ajan. Ja se on vain ja ainoastaan minn asiani, kenenkään mielipide ja jeesustelu ei minua kiinnosta.
Niin ja poltan myös siinä hiekkalaatikon reunalla.
 
jos ihan rehellisiä ollaan
Ajattelen, kysessä on typerä ja itsekäs ihminen. Luultavammin matalasti koulutettu ja huonotuloinen kuin hyvinkoulutettu ja hyvätuloinen. Säälin todella näiden äitien lapsia:/
 
"aloittaja"
[QUOTE="jep jep";24354160]Kuvitteletko ettei tupakansavu tartu sinuun, kun tupakoit, ja lapsi ei sitä kautta altistu tupakan savulle? Olet väärässä, vaikka kuinka yrität kääntää huomion toisaalle. Tupakointi tappaa, halusit tai et. Sinä altistat lapsesi syövälle, atopialle, keuhkoahtaumataudille ja lukemattomille muille sairauksille. Riippumatta siitä poltatko kaukana vai lähellä, mässytätkö purkkaa röökin jälkeen vaiko et, tai pesetkö kädet tai et. Sinä kuljetat tupakanmyrkkyjä mukanasi lapsesi haisteltavaksi, kuinka paljon tahansa yritätkään kaunistella asiaa. Sääli on lasta.[/QUOTE]

ole totta. Nimittäin jos poltan tupakan illalla lapsen mentyä nukkumaan, ja ennen kuin olen aamulla tekemisissä lapsen kanssa olen peseytynyt, vaihtanut vaatteet ja hengittänyt kaiken jämän keuhkoistani ulos, ei se kyllä enää lasta vahingoita. Missään en kiistänyt tupakan olevan hyvin haitallista, enkä yrittänyt tarkoituksellisesti kaunistella asiaa. Jos luit kommenttini huomasit, että sanoin yrittäväni lopettaa jälleen, sekä kerroin myös etten ole ylpeä siitä, että poltan. Mutta, toki jos polttaa paljon niin uskon, että siitä välittyy myrkkyjä vaatteiden mukana myös lapseen, asian todellisesta haitallisuudesta olen edelleen epätietoinen. Vaikea uskoa, että tämä olisi erittäin haitallista. Uskon, että sillä on jotakin pientä vaikutusta.
 
=)
No kylläpäs tämä aiheuttaa keskustelua.. Tiesittekö että yllättävän moni äiti polttaa iltaisin lasten mentyä nukkumaan tai muuten "piilossa". Ja se on tämmönen "tupakoitsijoiden salaseura". Ette te pysty sanomaan ketkä siellä hiekkalaatikolla on tupakoitsijoita ja ketkä ei (ellei nyt siellä kessuttele). Mua ei hetkauta kenekään polttamiset. En kyllä tykkää että kukaan mun lapseni vieressä polttaa, enhän itsekään polta lasteni nähden :)
 
"jep jep"
Matt, G.E., Quintana, P.J.E., Hovell, M.F., Bernert, J.T., Song, S., Novianti, N., Juarez, T., Flora, J., Gehrman, C., Garcia, M. and Larson, S. Households contaminated by environmental tobacco smoke: sources of infant exposures. Tobacco Control, 13:29-37, 2004.

Tollasen tutkimuksen nyt ainakin löysin. Ko. tutkimuksesta ja muistakin tehty kansantajuinen tiviistelmä löytyy: Neuroscience for Kids - Nicotine, Second Hand Smoke, Infants

Tuosta näkee, että vaikka tupakkaa poltettiin joissain perheissä vain ulkona, lasten virtsasta löytyi kuitenkin nikotiinin hajoamisesta johtuvaa ainetta, jota ei löytynyt perheistä, joissa ei polteta.
Huomasitko ap esimerkiksi tätä viestiä?
Voit epäillä kuinka paljon haluat sitä, onko tupakoinnistasi haittaa lapsellesi, vaiko ei, mutta vastaus on aina että kyllä, haitallista on. Minun pieni paheeni on se, että typeryys saa vereni kiehumaan, ja käytän paljon välimerkkejä. Sillä en kuitenkaan koskaan altista ketään syövälle tai muulle tappavalle, kuten sinä teet, selityksistäsi huolimatta. Ja kun puhut teineistä, niin aika hyvin tuo tupakka siihen pissismeininkiin sopii, eli pata kattilaa soimaa..
 
Non compos mentis
Käsittääkseni ne myrkyt eivät lähde esim. iholta ja hiuksista noin vain pesemällä. Jo pelkkä tuo säteilyannos, mistä luin, ahdisti minua niin paljon, että en kyllä halua tupakoivia lasteni lähellekään.

Tuossa ihan virallisilta sivuilta lukema:

F. Some Sources of Radiation Exposure in the United States

1,5 askia päivässä polttavalla 16000 mrem per vuosi.

Radiation Risk for Xray and CT exams - dosage chart

Aski päivässä 53 mSv per vuosi, joka on suurempi kuin ydinkokeen säteilymäärä asukkaille.
 

Yhteistyössä