Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Siitä valinnanvapaudesta, joka jokaisella loppupeleissä on, oli olosuhteet ja historia mitkä tahansa. Toisilla toki on helpompi valita, enemmän realistisia vaihtoehtoja kuin toisilla joilla kaikki vaihtoehdot tuntuvat kovin huonoilta.

Syyntakeettomat on asia erikseen.
Suomessa todella monet tapot ovat tehty pikaistuksissa ja päihteiden vaikutuksen alaisena.
 
"vieras"
Hups, koskettipas aihe. Mun molemmat vanhemmat on ollut vankilassa, meidät lapset otettiin huostaan. Toinen vanhemmista istui henkirikoksesta.
Jotkut kavereideni vanhemmista tiesivät ainakin jotain taustoistani, mutta silti minua ei ikinä hyljeksitty. Kävin muutaman kerran vankilassa tapaamassa vanhempiani ja olen ikuisesti katkera kun jossain vaiheessa tapaamiset estettiin mummoni toimesta. Sukulaiset olivat pahimpia "päälle sylkijöitä" ja antoivat monesti ymmärtää etten voi olla mitään kun vanhempani ovat mitä ovat.
No kuin kohtalon ivaa... nyt minulla on mies joka on istunut vankilassa henkirikoksesta, tapasimme hänen jo tuomionsa istuttuaan ja elämänsä muuttaneena. Minulla on lapsia, ei yhteisiä siis ja olen alkanut miettimään että koska joku paha kieli kertoo lapsille isäpuolen taustasta, ollaan meititty että pitäisikö meidän se kertoa.
Mun tietääkseni kukaan mun ystävä ei ole karttanut meitä siitäkään huolimatta mitä mieheni on tehnyt, tai kieltänyt lapsiaan tulemasta meille. En siis ole ystäviltäni salannut mieheni taustaa. Olen oikeasti aika järkyttynyt monista kommenteista täällä.
Tsemppiä teille ap!
Pakko kysyä, että olisitko yhdessä miehesi kanssa, jos hän henkirikoksen sijaan olisikin syyllistynyt esim. seksuaalirikokseen? Onko henkirikos (tappo, murha) mielestäsi lievempi rikos kuin vaikka raiskaus/hyväksikäyttö?
 
Suomessa todella monet tapot ovat tehty pikaistuksissa ja päihteiden vaikutuksen alaisena.
Mistä tuli mieleen, että onko sellainen perhe tosiaan kovasti pahempi jossa isä on kärynnyt liian monta kertaa ratista ja pääsee pariksi kuukaudeksi miettimään tekosiaan, kuin sellainen perhe jossa se istuminen on yhden käryn päässä? Eroa ei ole mitään muuta kuin että toinen on lusinut, toinen ei, ihan yhtä idiootteja ja vaarallisia.

Mustavalkoisuus siinä ihmetyttää, ettei oikeasti nähdä miten "pienestä" sinne voi joutua siihen nähden miten monet kulkevat vapaalla jalalla tehden vaikka mitä pahuuksia toisille. Ja ei, en vähättele rattijuoppoutta tai mitään muutakaan, väännetään valmiiksi rautalangasta, mutta tarpeeksi helposti ei tipu linna-aikaa esim. ensikertalaiselle raiskaajalle jolla on vakituinen työpaikka. Haluaisitko lapsesi leikkivän ko henkilön kotona sinä joka kieltäisit menemästä vankilaan tuomitun kotiin?
 
"sipsi"
Paljon haluaisin vielä sanoa, mutta vanhaa väsyttää ja peti kutsuu...

Pitää vaan toivoa, että oman lapsen elämässä menisi kaikki hyvin... En pysty edes ajattelemaan, että hänestä joskus irtioton tekisin. En näe sitä mitenkään mahdollisena. En mitenkään. Vaikka hän teksisi elämässään mitä pahaa hyvänsä, hän on lapseni silti, ja rakastan häntä! Aina! Joutukoon vankilaan mistä syystä hyvänsä. Vaikka en millään jotain hänen tekoaan voisi hyväksyäkään. Hän on lapseni aina. Rakkauteni häneen on sammunut siinä vaiheessa, kun hän laskee kukkalaitteen kummulleni. En voi ajatellakaan toimivani toisin.

Öitä kaikille!
 
elä tuomitse
[QUOTE="vieras";22596353]Jos rehellisesti saan vastata...En erityisemmin toivoisi lapseni ystävystyvän sellaisen lapsen kanssa, jonka vanhemmat ovat rikollisia. Senhän tietää, että mikäli Suomessa oikein kivensisään joutuu, silloin on todella töpeksinyt, tavalla tai toisella. Se, että toinen vanhemmista istuu linnassa, vaikuttaa aivan varmasti lapsiin monella tavalla. Se kaikki taas ei näy ulospäin. En kannustaisi lastani leikkimään tällaisen lapsen kanssa, tosin en kyllä erikseen kieltäisikään sitä.[/QUOTE]

Jos henkilö on tehnyt vaikka yhden ison veropetoksensen 10 vuotta sitten ja nyt joutunut linnaan, onko hän paha ihminen johon ei kannata tutustua? Entä jos lyö lapsensa raiskaajaa lapiolla ja raiskaaja kuolee? Onko tuo vihasta surusta sekaisin oleve, vankilaan joutunut vanhempi kauhea rikollinen? Entä jos narkomaanin on ollut pakko myydä huumeita saadakseen annoksensa? Lisäksi arviolta 5% Suomen vankiloissa istuvista on syyttömiä. Esim. itse olen esimerkki syyttömänä tuomistusta.
 
Mistä tuli mieleen, että onko sellainen perhe tosiaan kovasti pahempi jossa isä on kärynnyt liian monta kertaa ratista ja pääsee pariksi kuukaudeksi miettimään tekosiaan, kuin sellainen perhe jossa se istuminen on yhden käryn päässä? Eroa ei ole mitään muuta kuin että toinen on lusinut, toinen ei, ihan yhtä idiootteja ja vaarallisia.

Mustavalkoisuus siinä ihmetyttää, ettei oikeasti nähdä miten "pienestä" sinne voi joutua siihen nähden miten monet kulkevat vapaalla jalalla tehden vaikka mitä pahuuksia toisille. Ja ei, en vähättele rattijuoppoutta tai mitään muutakaan, väännetään valmiiksi rautalangasta, mutta tarpeeksi helposti ei tipu linna-aikaa esim. ensikertalaiselle raiskaajalle jolla on vakituinen työpaikka. Haluaisitko lapsesi leikkivän ko henkilön kotona sinä joka kieltäisit menemästä vankilaan tuomitun kotiin?
En haluaisi, mutta se ei käsittääkseni ollut tämän ketjun aiheena.
 
Vastuun, no ei tietenkään. Itse puhuit valinnanvapaudesta. En tiedä olisiko toisen ihmisen tappaminen ollut ensimmäisenä esityslistalla monellakaan näistä suomalaisista jurritappajista jos eivät olisi heiluneet tuhannen taalan humalassa. Mutta mistäs minä mitään tiedän...
Minusta valinnanvapaus ja vastuu on ikäänkuin sama asia. Jos on vastuussa teoistaan, olisi voinut valita toisinkin. Jurritappaminen on ikävä ilmiö, mutten osaa ajatella näitä tappajiakaan olosuhteiden uhreina jotka eivät voineet muutakaan.

En tiiä osaanko selittää järin selkeästi tähän aikaan illasta/yöstä...väsyttää!
 
Minusta valinnanvapaus ja vastuu on ikäänkuin sama asia. Jos on vastuussa teoistaan, olisi voinut valita toisinkin. Jurritappaminen on ikävä ilmiö, mutten osaa ajatella näitä tappajiakaan olosuhteiden uhreina jotka eivät voineet muutakaan.

En tiiä osaanko selittää järin selkeästi tähän aikaan illasta/yöstä...väsyttää!
Mä en taas näe valinnanvapautta lainkaan samana kuin vastuun kantoa. oletetaan, että joku tekee rikoksen vakain tuumin ja harkiten..vaikkapa veropetoksen. Toisaalta hän valitsee..hän tietää, että voi jäädä kiinni ja joutua vatuuseen..MUTTA toisaalta hän voi selvitäkin rikoksesta monta sataatuhatta egeä rikkaampana.
Jos hän kuitenkin jää kiinni niin hänen on silloin otettava vastuuu teostaan, joka on rikoslain vastainen. Vastuu merkitsee rangaistuksen suorittamista.
 
En haluaisi, mutta se ei käsittääkseni ollut tämän ketjun aiheena.
No aiheessa pysyminen ei ole mun vahvoja alueita :p Lähinnä siis mietin sitä että mistä kukaan tietää mitä se kunnolliselta vaikuttava perheenisä on tehnyt jos ei ole koskaan lusimaan joutunut eikä poissaolollaan herättänyt epäilystä. Vainoharhaiseksi tuskin kannattaa alkaa mutta ei Suomessa ihan niin oikeudenmukainen oikeusjärjestelmä ole että kaikista rikoksista tulisi niiden ansaitsema rangaistus.

Kyllä mua ainakin pelottaa tulevaisuuden kannalta ihan hitosti omien lasten puolesta se millaiseen seuraan päätyvät ja millaiset olot kavereilla kotona on, sitä kun ei koskaan tiedä mitä kulissien taakse kätkeytyy ja sieltä väärällä hetkellä esiin tulee..
 
No aiheessa pysyminen ei ole mun vahvoja alueita :p Lähinnä siis mietin sitä että mistä kukaan tietää mitä se kunnolliselta vaikuttava perheenisä on tehnyt jos ei ole koskaan lusimaan joutunut eikä poissaolollaan herättänyt epäilystä. Vainoharhaiseksi tuskin kannattaa alkaa mutta ei Suomessa ihan niin oikeudenmukainen oikeusjärjestelmä ole että kaikista rikoksista tulisi niiden ansaitsema rangaistus.

Kyllä mua ainakin pelottaa tulevaisuuden kannalta ihan hitosti omien lasten puolesta se millaiseen seuraan päätyvät ja millaiset olot kavereilla kotona on, sitä kun ei koskaan tiedä mitä kulissien taakse kätkeytyy ja sieltä väärällä hetkellä esiin tulee..
Kaikki ihmiset ovat potentiaalisia rikoksen tekijöitä. Ei sitä koskaan tiedä milloin nakki napsahtaa...
 
Lähinnä siis mietin sitä että mistä kukaan tietää mitä se kunnolliselta vaikuttava perheenisä on tehnyt jos ei ole koskaan lusimaan joutunut eikä poissaolollaan herättänyt epäilystä. Vainoharhaiseksi tuskin kannattaa alkaa mutta ei Suomessa ihan niin oikeudenmukainen oikeusjärjestelmä ole että kaikista rikoksista tulisi niiden ansaitsema rangaistus.

Kyllä mua ainakin pelottaa tulevaisuuden kannalta ihan hitosti omien lasten puolesta se millaiseen seuraan päätyvät ja millaiset olot kavereilla kotona on, sitä kun ei koskaan tiedä mitä kulissien taakse kätkeytyy ja sieltä väärällä hetkellä esiin tulee..
Jep. Ei sitä voikaan tietää.

Siksi on hyvä karsia suorilta käsin pois ne tapaukset, joista tietää...on edes pari stressin aihetta vähemmän. Karua, kärjistettyä, mutta siihen on hyvä lopettaa tämä keskustelu ja lähteä nukkumaan :). Öitä!
 
"vieras"
Vastuun, no ei tietenkään. Itse puhuit valinnanvapaudesta. En tiedä olisiko toisen ihmisen tappaminen ollut ensimmäisenä esityslistalla monellakaan näistä suomalaisista jurritappajista jos eivät olisi heiluneet tuhannen taalan humalassa. Mutta mistäs minä mitään tiedän...
Puolusteletko myös niitä, jotka raiskaavat humalassa? Moni seksuaalirikos ei tapahdu tekijän ollessa selvinpäin. Esim. ystäväni on insestin uhri ja hänen isänsä käytti häntä hyväkseen aina humalatilassa. Ei tuo humala lievennä tekoa tai vastuuta mitenkään.
 
[QUOTE="vieras";22597292]Puolusteletko myös niitä, jotka raiskaavat humalassa? Moni seksuaalirikos ei tapahdu tekijän ollessa selvinpäin. Esim. ystäväni on insestin uhri ja hänen isänsä käytti häntä hyväkseen aina humalatilassa. Ei tuo humala lievennä tekoa tai vastuuta mitenkään.[/QUOTE]

No huoh, en puolustele. Humalatila nyt vaan tunnetusti muuttaa ihmisen käytöstä ja joskus teot ovat ihan karmeita...
Puhe siis oli valinnanvapaudesta. Uskon, ettei monen promillen humalassa aina pysty arvioimaan tekojensa kauaskantoisia seurauksia...tosin ei se pelkkä humalatila tietty ole ainoa asia mikä saa ihmisen arvostelukyvyttömäksi tekojensa suhteen.
 
viaton(ko?)
pakko kommentoida;
kirjotuksista paistaa se ettei juuri kukaan (muutamaa lukuun ottamatta) edes käynyt vankilassa.. minä olen käynyt (oman isäni takia), tapaamistilat on usein huone, missä kahtia jaettu pöytä; ja vangit ja omaiset istuu vastakkain eripuolilla, ja kaukana muista tapaajista. siis eihän se paikka mikään kiva ole, mutta toisaalta harva ihminen kuitenkaan pystyy valitsemaan toisen ihmisen elämän reittiä, vaikka se ei todellakaan mikään oikea olisikaan.ja siis mun mielestä pahinta oli häpeä lapsena ja siksi asiasta ei ikinä ääneen puhuttukkaan kotona eikä julkisuudessa.. en siis usko että harva ääneen asiasta puhuukaan, eli oikeastaan ei voi edes tietääkkään mitä "kulissien" taakse piiloutuu.. ja siis meillä asia ei koskaan mennyt muiden korviin, ehkä hyvä; koska jos isän tyhmyyksistä joutuu lapsetkin korvaajiksi, on hyvä ettei asia paljastunut.. tosin ilman asiaa oikeasti kokeneena on helppo päivitellä asiaa, mutta miettikää oikeasti; lapsi on aina viaton asiaan!!! mietin vaan jos minua olisi vielä asiasta syrjitty, kun muutenkin asia oli äärimmäisen vaikea.
 
"vieras"
No huoh, en puolustele. Humalatila nyt vaan tunnetusti muuttaa ihmisen käytöstä ja joskus teot ovat ihan karmeita...
Puhe siis oli valinnanvapaudesta. Uskon, ettei monen promillen humalassa aina pysty arvioimaan tekojensa kauaskantoisia seurauksia...tosin ei se pelkkä humalatila tietty ole ainoa asia mikä saa ihmisen arvostelukyvyttömäksi tekojensa suhteen.
Valinnanvapaus on siinä, ottaako sitä alkoholia. Sitä ei pitäisi juoda lainkaan, jos se aiheuttaa tuollaisia vaikutuksia. Esim. ystäväni isä kerta toisensa jälkeen joi ja humalassa ollessaan hyväksikäytti omia tyttäriään. Ei todellakaan lopettanut ensimmäisen kerran jälkeen. Eli hänen teoissaan ei ainakaan ole mitään lieventäviä tekijöitä.
 
[QUOTE="vieras";22597323]Valinnanvapaus on siinä, ottaako sitä alkoholia. Sitä ei pitäisi juoda lainkaan, jos se aiheuttaa tuollaisia vaikutuksia. Esim. ystäväni isä kerta toisensa jälkeen joi ja humalassa ollessaan hyväksikäytti omia tyttäriään. Ei todellakaan lopettanut ensimmäisen kerran jälkeen. Eli hänen teoissaan ei ainakaan ole mitään lieventäviä tekijöitä.[/QUOTE]

No sitten hän varmaankin joi saadakseen rohkaisua ällöttävään tekoonsa. Kauhealtahan tuo kuulostaa ja varmaankin miehellä oli jossain kohtaa jonkintasoinen valinnanvapaus..mutta pedofiilit taas käyttäytyvät monasti pakonomaisesti käyttäessään lapsia hyväksi. Usein tietävät tekevänsä väärin, mutta eivät voi estää tekojaan...noh, hyväksynköhän minä nyt sen vai en???? Mitäs luulet?
 
"vieras"
No huoh, en puolustele. Humalatila nyt vaan tunnetusti muuttaa ihmisen käytöstä ja joskus teot ovat ihan karmeita...
Puhe siis oli valinnanvapaudesta. Uskon, ettei monen promillen humalassa aina pysty arvioimaan tekojensa kauaskantoisia seurauksia...tosin ei se pelkkä humalatila tietty ole ainoa asia mikä saa ihmisen arvostelukyvyttömäksi tekojensa suhteen.
Mutta mikä on se lopullinen pointtisi? Minun silmissäni humalassa tehdyt murhat, tapot, raiskaukset, hyväksikäytöt, rattijuopumukset ym. ei syyllisyyden/vastuun/seurausten osalta eroa mitenkään selvinpäin tehdyistä rikoksista. Ei sellainen henkilö saa minulta yhtään sen enempää ymmärrystä. Alkoholin ottaminen on valinta ja vain aniharvaan se vaikuttaa niin, että se aiheuttaisi nuo rikokset.
 
"vieras"
No sitten hän varmaankin joi saadakseen rohkaisua ällöttävään tekoonsa. Kauhealtahan tuo kuulostaa ja varmaankin miehellä oli jossain kohtaa jonkintasoinen valinnanvapaus..mutta pedofiilit taas käyttäytyvät monasti pakonomaisesti käyttäessään lapsia hyväksi. Usein tietävät tekevänsä väärin, mutta eivät voi estää tekojaan...noh, hyväksynköhän minä nyt sen vai en???? Mitäs luulet?
Minä käsitin, että mielestäsi ei saa tuomita järkyttäviä rikoksia tehneitä ihmisiä tai katkaista välejä pahoja rikoksia tehneisiin? Vai mitä yrität sanoa?
 
[QUOTE="vieras";22597340]Mutta mikä on se lopullinen pointtisi? Minun silmissäni humalassa tehdyt murhat, tapot, raiskaukset, hyväksikäytöt, rattijuopumukset ym. ei syyllisyyden/vastuun/seurausten osalta eroa mitenkään selvinpäin tehdyistä rikoksista. Ei sellainen henkilö saa minulta yhtään sen enempää ymmärrystä. Alkoholin ottaminen on valinta ja vain aniharvaan se vaikuttaa niin, että se aiheuttaisi nuo rikokset.[/QUOTE]

Mä ajattelen sen niin, että ihmisellä on humalan vuoksi alentunut valinnanvapaus eikä hän kykene tekonsa hetkellä arvioimaan sen seurauksia. Mutta näinhän käy muutenkin kuin humalassa....
 

Yhteistyössä