Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
juuh
[QUOTE="nyt harmaana";22596461]No tähän meillä jokaisella tottakai on oma mielipide. Ja itse tosiaan olen vankilassa lapsena vieraillut useaan kertaa isää sekä isäpuolta katsomassa ja silti olen nyt itse aivan normaali aikuinen ja ilman rikollista taustaa.[/QUOTE]

Mun mielestä kertoo naisesta paljon, jos kerta toisensa perään retkahtaa miehiin, jotka päätyvät vankilaan. Rikollisen ihmisen ainut ongelma ei yleensä ole rikollisuus, vaan jokin johtaa rikoliseen käyttäytymiseen.
On hyvä, että lasten ei tarvitse kantaa vanhempiensa taakkaa, mutta et kai voi väittää, että isäsi tai isäpuolesi vankilassaolo ei ole mitenkään vaikuttanut sinuun? Ei sen tarvitse merkitä sitä, että lapsestakin tulee rikollinen.
 
[QUOTE="sipsi";22596468]Minä vaan en osaa ajatella noin mustavalkoisesti :( Kun lapset ei mitenkään voi vanhempiinsa vaikuttaa... Ja tuo oma (ensi kuussa 13v) on jo niin iso, että jos kaverustuu, niin varmasti keinot keksii kuinka päiväaikaan toisen kanssa on, jos hänen mielestään kaveri on mukava. Siksi mieluummin luvan kanssa pyytäisin vaikka meille :) Sen olen vuosien varrella oppinut, etten valitettavasti voi vaikuttaa siihen, millaisista kavereista lapseni pitää :) Onneksi ovat mahdottoman mukavia lapsia kaikki, vaikka kaikkien kotiolot ei ihan top10 perheiden mittapuiden mukaan olekaan...[/QUOTE]

Lapset on kautta aikojen joutuneet maksamaan isiensä (tai äitiensä) synneistä, ja joutuvat edelleen.

Mä en osaa pitää ajattelutapaani kovinkaan mustavalkoisena, jos totean etten halua lapsiani kylään ko. kaltaiseen perheeseen. Ystävyyttä pk:ssa tai koulussa en kieltäisi, ja lapsi saisi (kuten kirjoitin) tulla meille leikkimään tai leikkiä yhdessä ulkona, mutta mun lapset ei menisi niille kotiin.
 
"vieras"
Minulla oli toinen vanhempi vankilassa tai voi olla, että on vieläkin. En ole vuosiin kuullut hänestä mitään. Kävimme joskus vankilassa vierailulla, en ajatellut siitä sen kummempaa. 7-vuotiaana kuulin totuuden tästä asiasta ja äitini käski olla kertomatta kenellekään.

Ihmetyttää minuakin nämä vastaukset, että vangin lapsia pitäisi rangaista siitä, että ovat sattuneet sattumalta syntymään vangin perheeseen.

Ei olekaan kyse siitä, että lasta rangaistaisiin tai että lapsesta ajattelisin pahaa. Mutta, mutta...omien lasten turvallisuus, normaalin kehityksen turvaaminen, oikeanlaisiin arvoihin kasvamisen...vuoksi haluaisin lasteni leikkivän sellaisten lasten kanssa, joiden vanhemmat eivät ole tuomittuja rikollisia. Päiväkodissa/koulussa saisivat leikkiä kyllä, mutta en ikimaailmassa päästäisi omaa lastani rikollisten kotiin leikkimään. Enkä kyllä tiedä haluaisinko sellaista lasta meillekään, koska en haluaisi olla tekemisissä tällaisten vanhempien kanssa. Siis jos lapsi on sen ikäinen, että pitäisi vanhempien kanssa vähän sopia tulemisista ja menemisistä.
 
"vieras"
[QUOTE="Kika";22596397]Mielestäni kertoo paljon lasten äidistä, että sietää tuollaista.
Ottaisin lapset meille leikkimään, ei niissä lapsissa vikaa ole, vaikka vanhemmissa olisikin.[/QUOTE]

Sellasta se on ku murkkuna aletaan vehtaamaan ja perhettä perustamaan, ei tiedä millanen plupupää siitä miehestä kehkeytyy. Nostan kyllä hattua että perhe on pysynyt koossa ja lapset voivat hyvin vaikka iskä välillä linnassa käy miettimässäkin.
 
[QUOTE="vieras";22596545]Sellasta se on ku murkkuna aletaan vehtaamaan ja perhettä perustamaan, ei tiedä millanen plupupää siitä miehestä kehkeytyy. Nostan kyllä hattua että perhe on pysynyt koossa ja lapset voivat hyvin vaikka iskä välillä linnassa käy miettimässäkin.[/QUOTE]

Nostat hattua sille, että nainen katsoo kaikkia miehen mokia läpi sormien? Perhe pysyy koossa, sekö on tärkeintä? Mitä kaikki tuo mahtaa ajan mittaan opettaa lapsille? :(
 
b
[QUOTE="vieras";22596545]Sellasta se on ku murkkuna aletaan vehtaamaan ja perhettä perustamaan, ei tiedä millanen plupupää siitä miehestä kehkeytyy. Nostan kyllä hattua että perhe on pysynyt koossa ja lapset voivat hyvin vaikka iskä välillä linnassa käy miettimässäkin.[/QUOTE]

Miksi isä käy linnassa välillä? Sekin vaikuttaa..

Jos isä käy siksi linnassa, että on työtön ja tarjota lapselleen parasta, johon ei ole varaa ja varastaa kaupasta tms. jotain ja jää kiinni, niin se on hyväksyttävämpää kuin vaikka se, että isä ei vähän väliä jaksa katsoa täysin vieraan ihmisen naamaa ruuhkabussissa ja hakkaa tämän kuoliaaksi tai raiskaa naisen bussipysäkillä ja siksi on linnassa.
 
Nostat hattua sille, että nainen katsoo kaikkia miehen mokia läpi sormien? Perhe pysyy koossa, sekö on tärkeintä? Mitä kaikki tuo mahtaa ajan mittaan opettaa lapsille? :(
Aikonani kävin usein vankilassa, vuosia vuosia sitten tapaamassa ihmistä, johon oletin olevani rakastunut ( tai olinkin) Muistan sen, kuinka jotenkin hätkähdyttävää oli se, kuinka moneen kertaan miehensä pahoinpitelemät naiset tulivat uskollisesti tapamaan puolisoitaan kiven sisään.
 
Lapset on kautta aikojen joutuneet maksamaan isiensä (tai äitiensä) synneistä, ja joutuvat edelleen.

Mä en osaa pitää ajattelutapaani kovinkaan mustavalkoisena, jos totean etten halua lapsiani kylään ko. kaltaiseen perheeseen. Ystävyyttä pk:ssa tai koulussa en kieltäisi, ja lapsi saisi (kuten kirjoitin) tulla meille leikkimään tai leikkiä yhdessä ulkona, mutta mun lapset ei menisi niille kotiin.
Peesaan.
 
"vieras"
Nostat hattua sille, että nainen katsoo kaikkia miehen mokia läpi sormien? Perhe pysyy koossa, sekö on tärkeintä? Mitä kaikki tuo mahtaa ajan mittaan opettaa lapsille? :(
Ai en minä huomannutkaan sanovani että siskoni katsoo miehensä mokia läpi sormien? Se mitä heidän välillään puhutaan ja tapahtuu ei kuulu minulle, eikä lapsille, sen minäkin tiedän. Mikä opettaa lapsille mitä? Se että isä istuu linnassa? Toivottavasti opettaa lapsille että rehellisyys maan perii!
 
"vieras"
Miksi isä käy linnassa välillä? Sekin vaikuttaa..

Jos isä käy siksi linnassa, että on työtön ja tarjota lapselleen parasta, johon ei ole varaa ja varastaa kaupasta tms. jotain ja jää kiinni, niin se on hyväksyttävämpää kuin vaikka se, että isä ei vähän väliä jaksa katsoa täysin vieraan ihmisen naamaa ruuhkabussissa ja hakkaa tämän kuoliaaksi tai raiskaa naisen bussipysäkillä ja siksi on linnassa.
Ja siinäkö oli sinun tietoutesi suomalaisen ihmisen syistä linnassaistumiseen?
 
Jos isä käy siksi linnassa, että on työtön ja tarjota lapselleen parasta, johon ei ole varaa ja varastaa kaupasta tms. jotain ja jää kiinni, niin se on hyväksyttävämpää kuin vaikka se, että isä ei vähän väliä jaksa katsoa täysin vieraan ihmisen naamaa ruuhkabussissa ja hakkaa tämän kuoliaaksi tai raiskaa naisen bussipysäkillä ja siksi on linnassa.
Ahaa, minusta se(kin) osoittaa täydellistä arvostelukyvyn puutetta. Ei osata erottaa oikeaa väärästä, ei omaa toisen omasta. Toki tuo olisi vähemmän pelottavaa kuin esittämäsi toinen vaihtoehto, mutta sitten saisi miettiä sitä milloinkohan isi ilmestyy kutsumatta käymään, kun on nähnyt/kuullut meillä olevan jotain mistä lapsi pitää....

Köyhä saa olla, muttei varas.

(ja aika hitosti saisi Suomessa varastaa ennen kun joutuu kiven sisään)
 
b
[QUOTE="vieras";22596600]Mikä opettaa lapsille mitä? Se että isä istuu linnassa? Toivottavasti opettaa lapsille että rehellisyys maan perii![/QUOTE]

Mun mielestä se että isä on jatkuvasti linnassa opettaa vaan sen, että kaikkea rikollista voi tehdä kun sieltä pääsee kuitenkin nopeasti pois eli se ei oikeastaan vaikuta elämään, vaikka vähän aikaa jossain istuisikin. Eri asia jos isä olisi kerran linnassa, katuisi ja muuttaisi elämänsä suunnan.
 
Kuten joku kirjoittikin niin syy miksi vankilassa istuu ratkaisee paljon. Pedofilia, väkivaltarikokset jne niin en missään tapauksessa päästäisi kaverin kotiin. Muuten kyllä saisi olla kavereita JOS lapsi olisi asiallinen. Tämä tietysti pätee muihinkin, en haluaisi lasteni hengaavan kenenkään epämääräisen kaverin kanssa vaikka kotiolot olisivat kuinka mallillaan.

En mä kuitenkaan sitä pelkäisi että talousrikollisen jälkikasvu opettaisi rikollisia ajatuksia lapsilleni. Suurempi vaara mun mielestä on huumeet ja sen sellaiset jutut. Toivon kuitenkin että osaamme antaa kotoa evääksi oikeanlaiset arvot ja niin hyvän itsetunnon ettei tuollaiseen tarvitse mennä mukaan.
 
b
[QUOTE="vieras";22596615]Ja siinäkö oli sinun tietoutesi suomalaisen ihmisen syistä linnassaistumiseen?[/QUOTE]

No ei, mutta en jaksa kirjoittaa kaikkia mahdollisia syitä. Jaksatko itse? Yritin vain löytyy kaksi mahdollisimman ääriesimerkkiä.

Kerro miksi mies on vähän väliä linnassa? huumeet?
 
Miksi isä käy linnassa välillä? Sekin vaikuttaa..

Jos isä käy siksi linnassa, että on työtön ja tarjota lapselleen parasta, johon ei ole varaa ja varastaa kaupasta tms. jotain ja jää kiinni, niin se on hyväksyttävämpää kuin vaikka se, että isä ei vähän väliä jaksa katsoa täysin vieraan ihmisen naamaa ruuhkabussissa ja hakkaa tämän kuoliaaksi tai raiskaa naisen bussipysäkillä ja siksi on linnassa.
Suomessa ei kyllä ihan pikku näpistyksillä kaupasta joudu linnaan, ei sitten millään. Sakkojahan siitä vaan saa, eikä niitäkään ole mikään pakko maksaa.
 
Mun mielestä se että isä on jatkuvasti linnassa opettaa vaan sen, että kaikkea rikollista voi tehdä kun sieltä pääsee kuitenkin nopeasti pois eli se ei oikeastaan vaikuta elämään, vaikka vähän aikaa jossain istuisikin. Eri asia jos isä olisi kerran linnassa, katuisi ja muuttaisi elämänsä suunnan.
Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi.

Se opettaa lapsille myös sitä, että äidille annetut lupaukset saa ihan vapaasti pettää. Sillä jos äiti ei katso tuota läpi sormien, niin hän varmaan pitää palopuheita & saa mieheltään katteettomia lupauksia jotka uskoo...eikä sellaista naista olekaan, jonka oma surullisuus, pettymys ja onnettomuus ei lapsille jotenkin välittyisi.
 
"noo"
Mä olen kyllä ihan uskaltanut laskea lapseni murhaajan vaimon kotiin leikkimään. Ei se mies sieltä linnasta kuitenkaan just silloin lomaile, eikä puolison tekemiset tee vaimosta, puhumattakaan lapsista samanlaista...
 
"vieras"
Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi.

Se opettaa lapsille myös sitä, että äidille annetut lupaukset saa ihan vapaasti pettää. Sillä jos äiti ei katso tuota läpi sormien, niin hän varmaan pitää palopuheita & saa mieheltään katteettomia lupauksia jotka uskoo...eikä sellaista naista olekaan, jonka oma surullisuus, pettymys ja onnettomuus ei lapsille jotenkin välittyisi.
Että on parempi pitää kunnon välimatka moiseen sakkiin, ettei vain pääse pöpöt tarttumaan! Mutta tiedätkö että näillä lapsilla on myös vähemmistön edustaja ystävänään, eikä hänen iskänsä ole ikinä istunut linnassa, mutta ei ole myöskään ystävyyttä kieltänyt? No suomalainen on suomalainen!
 
[QUOTE="vieras";22596538]Ei olekaan kyse siitä, että lasta rangaistaisiin tai että lapsesta ajattelisin pahaa. Mutta, mutta...omien lasten turvallisuus, normaalin kehityksen turvaaminen, oikeanlaisiin arvoihin kasvamisen...vuoksi haluaisin lasteni leikkivän sellaisten lasten kanssa, joiden vanhemmat eivät ole tuomittuja rikollisia. Päiväkodissa/koulussa saisivat leikkiä kyllä, mutta en ikimaailmassa päästäisi omaa lastani rikollisten kotiin leikkimään. Enkä kyllä tiedä haluaisinko sellaista lasta meillekään, koska en haluaisi olla tekemisissä tällaisten vanhempien kanssa. Siis jos lapsi on sen ikäinen, että pitäisi vanhempien kanssa vähän sopia tulemisista ja menemisistä.[/QUOTE]

miten niin rikolliSTEN kotiin? Oli puhetta että jos isä on vankilassa..sillon mun matematiikalla vain yksi perheestä on rikollinen. Ja yleisesti vankilassa olevien perheet on ihan tavallisia ihmisiä.
 
[QUOTE="vieras";22596674]Että on parempi pitää kunnon välimatka moiseen sakkiin, ettei vain pääse pöpöt tarttumaan! Mutta tiedätkö että näillä lapsilla on myös vähemmistön edustaja ystävänään, eikä hänen iskänsä ole ikinä istunut linnassa, mutta ei ole myöskään ystävyyttä kieltänyt? No suomalainen on suomalainen![/QUOTE]

Toi vähemmistöpointti meni ihan täysin ohi.

Mutta joo, olen edelleen sitä mieltä, etten haluaisi lasteni olevan kovin tiiviisti tekemisissä sellaisen perheen kanssa, missä isä on toistuvasti vankilassa ja äiti ei ota isästä eroa.
 
"sipsi"
Kuten joku kirjoittikin niin syy miksi vankilassa istuu ratkaisee paljon. Pedofilia, väkivaltarikokset jne niin en missään tapauksessa päästäisi kaverin kotiin. Muuten kyllä saisi olla kavereita JOS lapsi olisi asiallinen. Tämä tietysti pätee muihinkin, en haluaisi lasteni hengaavan kenenkään epämääräisen kaverin kanssa vaikka kotiolot olisivat kuinka mallillaan.

En mä kuitenkaan sitä pelkäisi että talousrikollisen jälkikasvu opettaisi rikollisia ajatuksia lapsilleni. Suurempi vaara mun mielestä on huumeet ja sen sellaiset jutut. Toivon kuitenkin että osaamme antaa kotoa evääksi oikeanlaiset arvot ja niin hyvän itsetunnon ettei tuollaiseen tarvitse mennä mukaan.
Juurikin näin! Ekaan omaan viestiini taisin laittaakin, että vankilassaolon syystä riippuisi se, kuinka suhtautuisin lapseni kyläreissuihin kyseiseen perheeseen. Meille saisi tulla kyllä.

Nimenomaan nuo arvot ja asenteet, jotka kotoa saa, vaikuttavat nyt murrosiässä. Kun tuota tyttöäkään ei enää voi vahtia 24/7, enkä haluakaan. Kuitenkin uskon, että luonne on sen verran vahva, että osaa erottaa kotona opetetun oikean ja väärän, eikä väärää tahdo tehdä. On voitava luottaa, ja ainakin vielä on kaikessa luottamuksen arvoiseksi 100% osoittautunut.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi on vanhempiensa tekoihin syytön. Siksi en haluaisi kieltää kaveruutta. Toki (kuten sanoin) mieluummin pyytäisin tätä lasta meille. Oman yhdellä kaverilla on tällä hetkellä kotiasiat enemmän kuin kurjalla tolalla, ja tulee hän meille mielellään. Ja saa tulla. On ihan hirveän kiva tyttö. Ajattelen, että jos minä häntä tavallani nyt vaikeassa tilanteessa edes jollain lailla voin auttaa, sen maksaa elämä varmasti joskus maailmassa lapselle takaisin.
 
Riippuu siitä miks on linnassa, muista olosuhteista perheessä jne.
Just yks tuttu vapautu linnasta kun oli istumassa sellaset "synnit" joiden teosta on jo aikaa - nyt on töissä ja perheenisä, vankilassa opiskeli paljon. Ja mä nostan hattua kundille joka on osannut kääntää kelkkansa nuoruuden typeryyksien jälkeen.
 
"vieras"
Entäpä jos oma lapsenne joutuisi vankilaan, miltä tuntuisi se, jos teitä perheenä alettaisiin kartella tai mahdollisia muita lapsianna vältellä siksi, että tuo on se, jonka veli/ sisko on vankilassa.
Niinpä, muistan yhden tapauksen ala-asteelta omalta kohdaltani. Erään luokkalaiseni isä oli päässyt tiilenpäitä lukemaan talousasioissa... voi sitä raatelemista tätä tyttöä kohtaan kun oppilastoverit sai siitä kuulla, pojat oli jotain käsittämättömiä eläimiä jotka kävivät henkisesti kimppuun ja olisivat raadelleet loppuun ellei opettaja ja luokan tytöt olisi kovalla kädellä siihen puuttuneet.
 

Yhteistyössä