Mitä 15 - 17v nuorelta voi vaatia (kotitöitä)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
joo mutta
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
..mun mielestä 17-vuotiaalta voi odottaa samanverran kuin aikuiselta mitä tulee kotitöihin.itse asuin sen ikäisenä omillani,opiskelin,harrasti,ja tein vielä iltatöitä parituntia illassa.15-vuotiaskin voi tehdä päivittäin jotain kotitöitä enkä puhu nyt vain roskapussin viemisestä.
peesaan. itse 17 vuotiaana myös opiskelin päivät ammattiin, illat iltalukiossa ja omillani asuin jo. Kaikki hoitui tai oli hoitumatta. Poikakaverillekin löytyi aikaa ja harrastuksiin. ja tosiaan, kävin kotona viikonloppuisin, jolloin auttelin äitiä viikkosiivouksissa joskus enemmän, joskus vähemmän.
Amis on myös hieman eri asia kuin lukio....

O
Alkuperäinen kirjoittaja joo mutta:
..mun mielestä 17-vuotiaalta voi odottaa samanverran kuin aikuiselta mitä tulee kotitöihin.itse asuin sen ikäisenä omillani,opiskelin,harrasti,ja tein vielä iltatöitä parituntia illassa.15-vuotiaskin voi tehdä päivittäin jotain kotitöitä enkä puhu nyt vain roskapussin viemisestä.
peesaan. itse 17 vuotiaana myös opiskelin päivät ammattiin, illat iltalukiossa ja omillani asuin jo. Kaikki hoitui tai oli hoitumatta. Poikakaverillekin löytyi aikaa ja harrastuksiin. ja tosiaan, kävin kotona viikonloppuisin, jolloin auttelin äitiä viikkosiivouksissa joskus enemmän, joskus vähemmän.
Mitä sanot päivällä amista, illat iltaLUKIOTA! Luetun ymmärtämisen vaikeuksia?

vieras
Jotkut täällä kehuu retostelee, kuin asuivat omillaan ja huolehtivat kämppänsä siisteydestä ihan itse. On se nyt hieman eri asia pitää pieni yksiö siistinä, kuin mahdollisesti isoakin omakotitaloa, jossa neliötä riittää. Isosta perheestä jää varmasti sotkuakin enemmän, kuin yksinasuvasta. Ja tunnollinen nuori hoitaa varmasti siivouksenkin tunnollisesti, eikä vain sieltä tännepäin. Ison asunnon perusteelliseen viikkosiivoukseen saa kulumaan vaikka koko päivän, toisin kuin sen pienen luukun, sehän on perusteellisesti siivottu jo tunnissa.

erilainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En lukenut koko pitkää ketjua.

Minä tein 16-vuotiaana seuraavaa:
-oman huoneen siivous
- pestyjen pyykkien vienti kuivausnarulta omaan kaappiin
- tein ruokaa useita kertoja viikossa
- tyhjensin tiskikonetta
- vein roskia
- suursiivous muutaman kerran vuodessa

Oltiin isän ja veljen kanssa kolmistaan. Meillä kävi myös siivooja kerran kuussa. Minusta 16-vuotiaan tulisi jo korjata omat jälkensä ja tehdä oma osuutensa muistakin taloustöistä. Mites tytöt pärjää parin vuoden kuluttua, jos/kun muuttavan omaan asuntoon? Kyllä esim ruuanlaitto opitaan kotona. Tai jos ei opita, niin sitten tulee näitä uusavuttomia einespitsan lämmittäjiä.

Saat olla jämäkkä ja vaatia osallistumista. Ei sun lapset enää ihan lapsia ole, nuoria aikuisia melkein. Teet karhunpalveluksen hyysäämällä ne pilalle.
Mun ei tarvinnut juurikaan tehdä muuta kuin opiskella lukioaikana kotona asuessani. Roskia vein ja oman huoneeni siivosin, viikkasin pyykkini, mutta siinäpä se olikin.

Ruokaa en laittamut kertaakaan kotona asuessani, mutta sen taidon opettelin, kun muutin omilleni. Eihän siinä ole sen kummempaa kuin katsoo netistä ohjeet ja tekee. Ihan puppua, että jos ei ole kotona laittanut ruokaa tehnyt kaikkea mahdollista, niin ei voisi pärjätä itse ja olisi asutomaattisesti uusavuton. Jotkut ehkä ovatkin, mutta suurin osa varmasti osaa päätellä itse ja hakea tietoa asioista.

epeli
mulla muutama ystävä muutti peruskoulun jälkeen omilleen ja meni LUKIOON.ikää oli 16-vuotta, lukiosta valmistuivat ajallaan,työtä tekivät opiskelun ohella..ja tämä oli sitten 2000-luvun vaativassa lukio ympäristössä.

epeli
Jotkut täällä kehuu retostelee, kuin asuivat omillaan ja huolehtivat kämppänsä siisteydestä ihan itse. On se nyt hieman eri asia pitää pieni yksiö siistinä, kuin mahdollisesti isoakin omakotitaloa, jossa neliötä riittää. Isosta perheestä jää varmasti sotkuakin enemmän, kuin yksinasuvasta. Ja tunnollinen nuori hoitaa varmasti siivouksenkin tunnollisesti, eikä vain sieltä tännepäin. Ison asunnon perusteelliseen viikkosiivoukseen saa kulumaan vaikka koko päivän, toisin kuin sen pienen luukun, sehän on perusteellisesti siivottu jo tunnissa.
täällä kysyttiin mielipidettä.jos joku on maininnut että heidän mielestään 17 vuotiaan tulee osallistua kotitöihin ei se tarkoita koko kämpän siivoamista yksin.siellähän asuu muitakin.
mutta osuutensa sen ikäinen voi tehdä päivittäin.
ja m itä ratostelua se on jos mainitsee että on asunut omillaan nuoresta pitäen?sehän on vain esimerkki että siinä iässä pärjää j ihan hyvin.

aha
mulla muutama ystävä muutti peruskoulun jälkeen omilleen ja meni LUKIOON.ikää oli 16-vuotta, lukiosta valmistuivat ajallaan,työtä tekivät opiskelun ohella..ja tämä oli sitten 2000-luvun vaativassa lukio ympäristössä.
No millaisilla arvosanoilla valmistuivat sitten? Mitkä olivat heidän tavoitteensa tulevaisuuden suhteen. Ja juu, yksiö on aika paljon helpompi hoitaa kuin isompi asunto, ja ennen kaikkea, omillaan asuessa saa päättää itse milloin tekee mitäkin, vai tekeekö ollenkaan.

Tottakai jotain täytyy tehdä, mutta mä en ymmärrä tätä opiskelun ja työn teon yhdistämisen ihannointia:eek: Opiskelu on täyttä työtä jos siihen panostaa. Mitä hienoa on käydä työssä, jota ei edes tulevaisuudessa tule tekemään, arvosanojen kustannuksella? Joo, rahaa tulee, mutta kannattaako sen takia uhrata muut mahdollisuudet parempaan, jos siis ilmankin pärjäisi?

Tai sitten jos käy töissä ja vetää hyviä arvosanoja (aika paljon harvinaisempi yhdistelmä kuin huonot numerot+työ), niin onko se niin hienoa olla ihan poikki ja loppuunpalanut?

ap
tässä ei nyt ollut mulla tarkoitus tehdä mitään vastakkain asettelua lukio vastaan amis. ja tietysti on ihan selvä että jos nuori asuu omillaan joutuu tekemään niitä kotihommia ihan itte jos ei halua sotkussa asua ja elää. mutta alkuperäinen ajatus oli kysyä mitä kotitöitä voi vaatia tunnolliselta, urheilevalta kotona asuvalta nuorelta? kysymystä en alussa ihan noin muotoillut mutta nuorteni taustatiedot siihen kyllä laitoin (yläasteella / lukiossa, kumpikin harrastaa urheilua vakavissaan, toinen seurustelee, toinen tukioppilas/seurakunnan toiminnassa mukana)

ehkä tässä on vain vielä hetkinen mun tsempattava itteeni jaksamaan ja tuettava tyttöjäni hyvissä harrastuksissaan ja luotettava siihen että oma esimerkkini vaikuttaa tyttöjen pääkopassa paremmin kuin liika vaatiminen ja riskaaminen +marttyyrina esiintyminen.
koska tytöt kyllä OSAAVAT tehdä kun vain ehtivät tehdä.

Eiköhän kotitöissä auttaminen ole pikkuisen eri asia kuin että nuori tekee kaiken 24/7 ja muut ottaa rennosti?

Onko mun tuttavapiirissäni vaan tavallista älykkäämpää ja kykenevempää porukkaa kuin palstan tuntemissa henkilöissä vai mistä johtuu että he pärjäsivät koulussa huolimatta siitä että auttoivat kotitöissä kun oli tarvetta?

Kyllä 15-17v pitää osata tehdä kotitöitä ja sen ikäinen (varsinkin 17v) voi tehdä samanlaisia kotitöitä kuin aikuinen. Samanlai ne nuoretkin sotkee kotona astioita, pyykkejä ja pölyä kertyy.

Tosin kotitöitä pitäis tehdä pienestä pitäen, ettei ne tule yllätyksenä kun nuori muuttaa joskus omilleen. Mä muutin kotoa 16-vuotiaana ja olin kyllä sitä ennen tehnyt valtavasti kotitöitä ja siitä kyllä pitää kiittää vanhempia, että siihen annettiin mahdollisuus. Kämppäkaverina kun oli silloin parikymppinen tyttö jonka äiti kävi imuroimassa tyttönsä huoneen ja toi joka päivä lämmintä ruokaa yms.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Kyllä 15-17v pitää osata tehdä kotitöitä ja sen ikäinen (varsinkin 17v) voi tehdä samanlaisia kotitöitä kuin aikuinen. Samanlai ne nuoretkin sotkee kotona astioita, pyykkejä ja pölyä kertyy.

Tosin kotitöitä pitäis tehdä pienestä pitäen, ettei ne tule yllätyksenä kun nuori muuttaa joskus omilleen. Mä muutin kotoa 16-vuotiaana ja olin kyllä sitä ennen tehnyt valtavasti kotitöitä ja siitä kyllä pitää kiittää vanhempia, että siihen annettiin mahdollisuus. Kämppäkaverina kun oli silloin parikymppinen tyttö jonka äiti kävi imuroimassa tyttönsä huoneen ja toi joka päivä lämmintä ruokaa yms.
Toistan vielä kerran:
mun tytöt osaa kyllä tehdä kotitöitä, mutta koulu ja harrastukset ovat niin vaativia että viikolla varsinkaan ei juurikaan kerkeä auttamaan. pesevät kyllä pyykkinsä (esimerkkinä viikolla tehtävistä kotitöistä), osaavat tehdä ruokaakin tarvittaessa.

eikä ollut tarkoitus tehdä tästä tappeluketjua, niin kuin näyttää taas käyvän.

2 lukiolaispojan äiti
Tekemällä itse melkein kaiken annat heille sellaisen esimerkin että toiselta voi vaatia mitä
vaan selittämällä omia kiireitään. Rupeatko sitten yhtäkkiä 18 vuotiaana vaatimaan osallistumista kaikkeen myös rahallisesti? En ikinä passais noin lapsiani vaikka vaativat harrastukset on molemmilla (jääkiekko ja salibandy),lukiota ja kavereita. Miks kysyit jos
kuitenkin annat lusmuta?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lukiolaispojan äiti:
Tekemällä itse melkein kaiken annat heille sellaisen esimerkin että toiselta voi vaatia mitä
vaan selittämällä omia kiireitään. Rupeatko sitten yhtäkkiä 18 vuotiaana vaatimaan osallistumista kaikkeen myös rahallisesti? En ikinä passais noin lapsiani vaikka vaativat harrastukset on molemmilla (jääkiekko ja salibandy),lukiota ja kavereita. Miks kysyit jos
kuitenkin annat lusmuta?
Tiedätkö miksi mä teen melkein kaiken itse?
Mä oon työttömänä. Siinä yksi syy.
En tiedä miksi kysyin, täällä ei näköjään saa kysyä mitään. Antteeksi että uskalsin edes aukaista sanaisen arkkuni.
Ja niin kuin olen MONTA kertaa sanonut;
tytöt osaavat kyllä tehdä, ja tekevätkin kotitöitä. Joskus ehkä vain kaipaisin itselleni "vapaapäivää" vaikka kotona olenkin. Ehkä ,se lusmu olenkin mä itse.
Mutta olkoon.

Se tekee jolla on aikaa. Jos tytöillä ei aika riitä kotitöihin, niin hitsin vaikea niitä on tehdä. Eikä teillä voi kovin sotkuista ikinä olla, jos sie oot ainoana kotona? Taidat kuitenkin stressata liikaa kotisi siisteydestä? Hellitä hiukan :)
Viikonloppuisin voisi tytöt tehdä hommia jossain välissä kiitokseksi harrastusten tukemisesta, ja muuten vaan noin elämään kuuluvana asiana.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Se tekee jolla on aikaa. Jos tytöillä ei aika riitä kotitöihin, niin hitsin vaikea niitä on tehdä. Eikä teillä voi kovin sotkuista ikinä olla, jos sie oot ainoana kotona? Taidat kuitenkin stressata liikaa kotisi siisteydestä? Hellitä hiukan :)
Viikonloppuisin voisi tytöt tehdä hommia jossain välissä kiitokseksi harrastusten tukemisesta, ja muuten vaan noin elämään kuuluvana asiana.
Kiitos tästä!

Niin, ja lisään vielä:

Tuohan ei ole pysyvä tila, että tytöillä on noin hektistä tuon ajan kanssa. Kunhan opiskelut hellittää ja aika antaa myöden, niin sitten voi taas vaatia lisää tekemistä.

Eli aikansa kutakin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Niin, ja lisään vielä:

Tuohan ei ole pysyvä tila, että tytöillä on noin hektistä tuon ajan kanssa. Kunhan opiskelut hellittää ja aika antaa myöden, niin sitten voi taas vaatia lisää tekemistä.
Juurikin näin ajattelen itsekin, enkä ehkä siksi halua olla painostamassa enempää tällä hetkellä. Tiedän että apua tulee sitten kun sen todellinen tarve on. Onpa meillä kerran ollut se poikakaverikin "talkoissa" mukana, kun tyttö sen kuulemma pakotti mukaan:)

Eli eiköhän meillä kuitenkin ihan hyvään suuntaan loppujen lopuksi olla menossa. Itelle sattui taas tänään tietty se huono päivä ja piti vähän saada purkautua.

Juu, ja koska tytöt kuitenkin osaa hoitaa kotityöt ja ruuanlaitot, niin en nyt näkisi niin pahana että ajanpuutteen takia heiltä jää nämä kyseiset ilot vähäksi aikaa vähemmälle.

Ja jos siulle sattuu migreenipäivä, niin tuskin kukaan teillä kärsii siitä, ettet ole ehtinyt kotia sinä päivänä puunata :)

hmph
A-p-u-a, en lukenut koko ketjua, pelkästään aloitusviestin... Mä olin 16 kun muutin pois kotoa, olin amiksessa ja tein iltaisin/viikonloppuisin töitä joilla sain maksettua vuokran ja muut laskut...(ja tästä huolimatta keskiarvo päästötodistuksessa 4,5 asteikon ollessa 1-5, sekä sain vakityön ennenkuin olin valmistunut)
Ja heh en ole saanut mitään traumoja niinkuin nykyään lapset tuntuvat saavan niitä jokaisesta pienimmästäkin vastuusta... =)

...
Omat jäljet ja sovitusti päivittäin jotain pientä kotona. Kun jokainen perheenjäsen tekee joka päivä jonkun pienen jutun, ei yhdelle eikä yhdeksi päiväksi kasaannu liikaa hommia.

Astianpesukoneen tyhjentämiseen menee 5 minuuttia. Jopa ala-asteikäiseltä. Jokainen, myös oma 3 vuotias, osaa laittaa astiansa koneeseen (laseja ei ole lupa laittaa vielä). Roskat voi viedä aina mennessään ovesta ulos. Pyykit voi lajitella silloin kun ne viedään pyykkikoriin tai tunkea suoraan koneeseen. Koneen pyörittäminen vie jonkun tunnin aikaa, mutta sehän menee vaikka salkkareita ja uutisia katsoessa.

KAiken voi jaotella, pilkkoa.
Ja lapset ja nuoret (etenkin ne pojat) kannattaa totuuttaa kotoisiin puuhiin..ettei käy niinkuin täällä: mies toteaa, että onneksi on olemassa naiset....

Ite olin kauppiksessa jkyllä tuli tosi paljon kotitehtävii, paljon kokeita jne. sitten harrastuksia oli mullakin joak päivä 2 tuntii. ja poikaystäväkin silti tein kotitöitä! kyllä ton ikäisenä tarvii jo auttaa äitii kotitöissä poikaystävä voi odottaa tai auttaa kotitöissä kans. Voivathna he vaikka kerran päivässä esim. viedä roskat vaikka samalla kun menee kouluun tai vaikkapa tyhjentää tiskikoneen tai ripustaa pyykit kuivumaa. ei tosiaankaan oo liikaa vaadittu.

Yhteistyössä