Mitä voin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Olen naimisissa, meillä on kaksi lasta. Saan minimikotihoidontuen, en kuntalisää tai hoitolisää.

Meillä on mieheni kanssa paha riita ja tänä aamuna hän sanoi, että ei suostu maksamaan minun asumista, ruokaa tms. vaan että saan pärjätä omilla rahoillani.

Tiedän, että tämä on vain tuollainen vaihe, mutta mitä oikeasti voin tehdä jos mieheni ei anna minulle rahaa?

En saa Kelalta mitään, koska miehelläni on niin hyvät tulot:(

no siis..Milläs sinä ruokit te teidän yhteiset lapset??

ja sit varmaan voit lopettaa miehesi pyykkien pesemisenkin kokonaan..Meillä jonkun erimielisyyden jälkeen tein pyykkilakon..Hetki meni,kun mies huomasi sen ja ihmetteli ääneen,että miksi pyykkikori on täynnä hänen likaisia pyykkejään?? Totesin,että automaattikone teki lakon..Vähänkö oli nolona..

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
no siis..Milläs sinä ruokit te teidän yhteiset lapset??

ja sit varmaan voit lopettaa miehesi pyykkien pesemisenkin kokonaan..Meillä jonkun erimielisyyden jälkeen tein pyykkilakon..Hetki meni,kun mies huomasi sen ja ihmetteli ääneen,että miksi pyykkikori on täynnä hänen likaisia pyykkejään?? Totesin,että automaattikone teki lakon..Vähänkö oli nolona..

Mies kyllä ruokkii lapset! Ja meillä tehdään kotityöt puoleksi, en siis ole mikään kotitalouskone:)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
:o
Tuota teillä on ilmeisesti eri tilit?
No kyllä sä ja lapset varmaan jotenkin tuutte toimeen.Sossujen tykö niin auttavat.
Asuinpaikka varmaan nyt ensin tarvii hommata jne

Joo omat tilit on. Miten sossu muka auttaa kun asumme samassa taloudessa:(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä sä ja lapset varmaan jotenkin tuutte toimeen.Sossujen tykö niin auttavat.

Ei ne sulle penniäkään anna..

No tuota miksi alistut moiseen?Sitä tässä nyt pikkasen ihmettelen?

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:

Ei ne sulle penniäkään anna..

Aivan, siksi tässä onkin hieman uskomaton olo. Avioliiton vuoksi en pysty elättämään itse itseäni, voi hyvänen aika:( En ole koskaan tuntenut oloani näin noloksi:(

Alistuminen lienee voimakas sana jos mies on juuri sanonut tuolleen. Minulle avioliitto on tärkeä asia ja en aio juosta hakemaan erolappuja ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen.

Toisaalta ymmärrän miestä, kyllähän se varmasti ottaa luonteelle tehdä töitä kuin eläin ja siltikään ei voi koskaan ostaa mitään kun pitää elättää aikuista ihmistä:(

No oliko miehelläsi mitään ideaa millä rahalla sitten hoitaisit nämä asumiskulut sun muut? Itse sanoisin että tässä tapauksessa meidän on pakko erota, siinähän sitten mies maksaa elatusmaksuja ja jos naimisissa olette ja avioehtoa ei ole, niin puolet yhdessä hankitusta omaisuudesta kuuluu sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Avioliitossa on käsittääkseni Suomen lain mukaan elatusvelvollisuus.

Näinhän se on. Miehen on elätettävä sinut lain mukaan. Mutta jos et vie asiaa käräjille, niin ehkä vähän vaikea toteuttaa, jos toinen päättää olla ruokkimatta. Rahaa et mistään saa, sillä miehelläsi sitä on.

Katso nyt meinaako miehesi toteuttaa uhkauksensa. Jos toteuttaa, niin sitten kyllä lähtisin kävelemään. Tuohan on pahanlaatuista alistamista, ei sellaista pidä sulattaa! Rahaa saat kyllä sossusta heti kun oot oven takanasi sulkenut.

http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/...olisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa

Avioliittolain mukaan puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Lain perusperiaatteen mukaan puolisoiden tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta ja yhteisesti toimia perheen hyväksi. Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.

Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Oikeusaputoimistoon yhteys vaan, otat lakimiehen ja voit keskustella hänen kanssaan asiasta. :whistle:

ärähtihän munkin mies tässä viimesen 1,5 vuoden aikana mulle kaksi kertaa, että MENISIT SINÄKIN KUNNON TÖIHIN..mulla siis opintovapaa työstäni..jäin vapaille 2008 syksyllä..Noh..viime viikolla sain ilmoituksen,että sain haluamani työpaikan, niin eka mitä mies mulle ÄRÄHTI oli: MITES SE KOULU SIT?? JÄÄKÖ SE KESKEN?? (mulla siis yliopistotutkinto kesken,mutta alla yksi valmis tutkinto ammattikorkeasta)..Totesin,että työnantaja haluaa tukea mun tutkinnon valmistumista..

Alistuminen lienee voimakas sana jos mies on juuri sanonut tuolleen. Minulle avioliitto on tärkeä asia ja en aio juosta hakemaan erolappuja ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen.

Toisaalta ymmärrän miestä, kyllähän se varmasti ottaa luonteelle tehdä töitä kuin eläin ja siltikään ei voi koskaan ostaa mitään kun pitää elättää aikuista ihmistä:(

Siis hä?
Sinä hoidat lapsias kotona,miten se on sun elättämistä.
Niin kuin tuolla tuli esille muissa kirjoituksissa oikeusaputoimistoon,niin asiat selvii.

Itse jo avauksessa vastasit tavallaan omaan kysymykseesi. Sopikaa riita. Jätä myöskin nämä katkerien ämmien "jätä se" kehotukset omaan arvoonsa. Ne ämmät on niitä, jotka eivät ole koskaan edes ymmärtäneet, mitä parisuhde ylä- ja alamäkineen tarkoittaa. Ne on menneet pelkkää alamäkeä.

Jopa avoliitossa on toisella osapuolella elatusvelvollisuus. Tai näin ainakin voimme ymmärtää, kun työttömäksi jää eikä saa työmarkkinatukea kun toisella on mukamas hyvät tulot. Eli ei tarvitse edes avioliitossa olla.

meidän perheessä ollaan keskusteltu tämä asia sillä lailla,että kaikki rahat ja omaisuus on yhteistä,vaikka välillä vain toinen käy töissä.
Kyllä miehelle olisi aika mahdottomuus tienata hurjia summia rahaa yrittäjänä,jos minä en hoitaisi sillä aikaa lapsia. Mies ymmärtää tämän,eikä ikinä ole valittanut mistään ostoksistani,vaikka olen nytkin hoitovapaalla pelkän kotihoidontuen turvin.

Yhteistyössä