Mitä voi syödä? Kyse erikoisruokavaliosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vesimeloni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vesimeloni"

Vieras
Mitä tehdä ruoaksi, kun ruokavalion pitäisi olla gluteeniton, laktoositon ja sokeriton. Voiko syödä mitään muuta kuin salaattia ja lihaa? Mitkä ruoat sopisi aamupalaksi? Tällaisella ruokavaliolla pitäisi olla viikon tai kaksi, jotta saisi rauhoitettua mahaa.

laktoosittomia tuotteita on niin paljon et niiden kanssa temppuilu ei ole hankalaa.Gluteenittomia leipiä ja pullia löytyy lähes joka kaupasta, ja sokeri nyt on muuten vaan helppo jättää pois.
esim riisi käy, maissijauhot käy, gluteenitonta pastaa on..eli melkein mitä vaan saa tehtyä =)
(maizena pikasuuruste on gluteenitonta mutta se sisältää laktoosia, joten älä sitä sit vaan käytä..)

Tosiaan gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita on kaupat täynnä. Sokerittomalle on nykyohjeen mukaan normiruoka ja sokerikin kohtuudella ok, katsoo sitten itse sopivat annoskoon.
Kaikkiin ruokavaliohin noista käy mm peruna ja riisi lisäkkeenä, kaikki kasvikset ja hedelmät ja lihat (jos valmis marinadi, tarkista ettei siinä ole vehnää tms) ja laktoosittomat maitotuotteet ( kunhan ei ole seassa mitään muroja tms ).
Eli lähinnä leipätuotteet pitää olla gluteenittomia ja ne on usein myös laktoosittomia.

Pastan, tavallisen leivän ja puuron tilalle tattarinuudeleita, riisiä, perunaa, kaurapuuroa (ja gluteenitonta leipää). Laktoosittomia maitotuotteita voi käyttää. Hedelmiä voi periaatteessa syödä vähän (yhden tai kaksi korkeintaan), mutta välttää banaaneita ja viinirypäleitä.

[QUOTE="vieras";26771785]Vältteletkö siis sokeria vai hiilareita?[/QUOTE]

Sokereita pitäisi välttää mahan tulehdustilaa rauhoittaakseen. Hiilihydraateista ei ole sanottu mitään.

Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt kun sanoitte nuo, niin eihän tää ollutkaan niin vaikea ruokavalio kuin, mitä ajattelin. Nyt tunnen itteni tyhmäksi... Nolottaa.

[QUOTE="vesimeloni";26771845]Sokereita pitäisi välttää mahan tulehdustilaa rauhoittaakseen. Hiilihydraateista ei ole sanottu mitään.

Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt kun sanoitte nuo, niin eihän tää ollutkaan niin vaikea ruokavalio kuin, mitä ajattelin. Nyt tunnen itteni tyhmäksi... Nolottaa.[/QUOTE]

Hiilihydraatit ovat sokereita, joten pitäisi tietää vähän tarkemmin, että vältätkö valkoista sokeria, ylipäätään lisättyä sokeria, kaikkia hiilareita... :)

Älä nolostu. Tosiaan jos tuo sokeriton on uusi juttu, ole tarkempi. Jos on jo ollut diebetes, osaa sen insuliinin tai annoksen arvioida / laskea ja se ei ole niin rajoittava, kun aikanaan. Hedelmissä yms just niitä hiilihydraatteja lasketaan annoksina.
Tärkein noudatettava on se gluteeni, koska se aiheuttaa pysyviä / pitkäkestoisia vaurioita.
Selviät hyvin.

Sokeriton on varmasti haastavin. Luulen että sinulla syy sokerittomuuteen ei liity diabetekseen?
Itse olin sokerittomalla ruokavaliolla jatkuvien hiivatulehdusten takia muutamia kuukausia ja sen jälkeenkin olen elänyt jo vuosia ilman lisättyä sokeria, siinä samalla poistin myös kaikki valkoiset viljat ruokavaliostani.
Hedelmissäkin on paljon hedelmäsokeria, alkoholissa samoin. Googleta ja tutki selostuksia pakkauksissa, jopa osassa leikkeleitä on lisätty sokeria. Minun kohdallani tuo sokerittomuus on ollut loistava ratkaisu ja tuonut tullessaan paljon parempaa oloa.

Yhteistyössä