mitä "vikaa" yleisimmin löydätte muiden tekemästä ruuasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Liian vähän syömistä. Eli pöytään nostetaan esim. iso kattila perunamuusia, 200g lämmitettyjä pakastevihanneksia ja 4 lihapulla/henkilö. Okei. Minä voisin syödä yksin kaikki vihannekset, mutta tasaan ne lasten kanssa. Syön sitten sen 2rkl vihanneksia ja 4 lihapullaa, pottumuusi saa jäädä koskematta. Ja olen nälkäinen. Näin käy anoppilassa.

Tai sitten on esim. riisiä ja kanakastiketta. Riisiä taas valtava määrä, löysässä kastikkeessa muutama hassu kanasuikale. Eikä mitään kasviksia. Silloin meinaa jo tulla itku, jos olen oikeasti nälkäinen. Näin monessa kyläpaikassa.

Jos itku on lähellä, niin minäkin suosittelen omia eväitä. Tai sitten dieetin ottamista vähän vähemmän tosissaan.

Yleensä ruokaa on niin niukasti, että saa pihistellen ottaa että kaikille riittää. Ja monesti joku ihan tuttu perusruokakin voi olla tyystin erilaista kuin mitä itse olen tottunut tekemään ja syömään. Mutta ikinä ei mieleeni tulisi jättää syömättä tai jotenkin ääneen kommentoida, kun mun mielestä se on kuitenkin luksusta kun vieraille tarjotaan ruokaa. Anoppilassa tällä hetkellä kauhunhetket kun raskauden takia on vältettäviä ruoka-aineita ja siellä asenne että ei ennenkään mitään olla vältetty. Juuri vakuuttivat että salaatissa oli kotimainen, pästöroitu juusto, mutta sitten ei ollutkaan kun purkin näin. Ei kiva yllätys.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Liian vähän syömistä. Eli pöytään nostetaan esim. iso kattila perunamuusia, 200g lämmitettyjä pakastevihanneksia ja 4 lihapulla/henkilö. Okei. Minä voisin syödä yksin kaikki vihannekset, mutta tasaan ne lasten kanssa. Syön sitten sen 2rkl vihanneksia ja 4 lihapullaa, pottumuusi saa jäädä koskematta. Ja olen nälkäinen. Näin käy anoppilassa.

Tai sitten on esim. riisiä ja kanakastiketta. Riisiä taas valtava määrä, löysässä kastikkeessa muutama hassu kanasuikale. Eikä mitään kasviksia. Silloin meinaa jo tulla itku, jos olen oikeasti nälkäinen. Näin monessa kyläpaikassa.

Jos itku on lähellä, niin minäkin suosittelen omia eväitä. Tai sitten dieetin ottamista vähän vähemmän tosissaan.

Näinpä. Mistä se ruoanlaittaja voisi tietää, että ei tavallinen kotiruoka kelpaa, jos ei kerrota etukäteen?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Dieettiä noudattavien (sulla ilmeisesti hiilihydraatiton) kannattaa ottaa huomioon se, että jos on ruokavieraaksi menossa, niin manitsee selkeästi jos on poikkeava ruokavalio tai kysyy mitä on ruokalistalla ja vie omat eväät. Silloin kun olin maidottomalla, niin jos ruokavieraaksi mentiin, niin aina tarkistin mitä on ruokana ja tarvittaessa vein omat eväät.

No kyllä mä saisin ihan virallisterveellisestäkin pöydästä kasattua karppiannoksen! Pitäishän heillä olla silloin tarjolla salaattia ja lämpimiä kasviksia niin, että niillä sais puolet lautasesta täytettyä... Itse olen niin hassu, että oletan muissakin lapsiperheissä tarjoitavan (etenkin kun tulee vieraita) monipuolista ruokaa, eikä pelkkää perunaa/riisiä/pastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Näinpä. Mistä se ruoanlaittaja voisi tietää, että ei tavallinen kotiruoka kelpaa, jos ei kerrota etukäteen?

Tähän samat sanat, eli mielestäni pelkkä riisi ja kastike ei ole tavallista kotiruokaa edes virallisterveellisten ohjeiden mukaan... Vaan pitäisi olla mahdollisuus täyttää puolet lautasesta kasviksilla :saint: Mulle kelpais kyllä se liru kastike, jos olisi jotain muuta kuin riisiä sen kanssa, siis sitä salaattia ja lämpimiä kasviksia, niitä mitä muullekin väelle pitäisi olla tarjolla.

Sekä mun vanhemmilla että anoppilassa käytetään ruoanlaitossa paljon suolaa ja rasvaa, mutta kasviksia ja muita mausteita, esim. yrttejä äärimmäisen vähän. Kavereilla yleensä tehdään ruoka kimpassa, jolloin pääsee itse vaikuttamaan. Sit anoppilassa ei ihan vielä osata tehdä vähälaktoosista ruokaa. Jotenkin eivät vain osaa käyttää vähälaktoosisisa tuotteita, ostavat aina tavallista ja käyttävät joko sitä tai eivät käytä lainkaan maitoa.

Mutta sitä syödään mitä tarjotaan ja ollaan tyytyväisiä, ettei tartte itte tehdä sinä päivänä. :)

Ällöintä on kun ei mausteta ite vaan käytetään aina marinoituja lihasuikaleita ja kaikkia aromivahvennemössöjä jolloin ruoka ei maistu kuin suolalle ja lisäaineille.

Joskus on tullu tosi vaivaantunu olo kun joku on tehnyt ruokaa ihan törkeen vähän niin ettei todellakaan riitä sille porukalle. Sit ei kehtaa ees ottaa sitä..

Ei mitään vikaa. Lähipiirini tietää ruokarajoitteeni ( = laktoosi ) ja jos menen syömään lähipiirin ulkopuolelle, nappaan pari Imodiumia ennen syömistä.

Mä en valita mistään.Ihana vaan jos pääsee valmiiseen pöytään :)

Ja kaiken lisäksi minusta tuntuu et kaikki osaa laittaa ihanaa ruokaa.Ja aina on niin paljon et lisääkin voi ottaa.Ei lopu kesken.

Jos jotain pitää väkisin keksiä niin ainut huno puoli on kun meidän lapset saattaa sanoa et yäk! Ruoka ei ole aina lasten makuun suunniteltua mut ei mun mielestä tarvitsekkaan.He syövät sitten sen minkä haluavat kun ovat ensin kaikkea maistaneet.

Mautonta, ei käytetä kuin hippu suolaa ja ehkä jopa mustapippuria. "Mitä onko muitakin mausteita olemassa?"

Ruokaa on liian vähän. Kahdesta isosta potusta muusia neljälle aikuiselle ja kuudelle lapselle? 50 g jauhelihaa saman porukan kastikkeeseen, yhtensä?

Aina sitä samaa. Joo, muitakin ruokia on, kuin makaroonilaatikko, pottumuusi ja jauhelihakastike sekä hernekeitto...

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Ruokaa on mahdollisesti liian vähän ja aina sitä samaa (anopilla käydessä ).

Onkohan meillä sama anoppi :-) Ruoka on aina samaa kanasuikaleeta, riisin kera uunissa tai hirvenlihapullia. Ruokaa on vähän kerran meitä oli 6 aikuista ja 3 lasta, mä joka olin ottamassa viimeisenä olisi ollut ruokalusikallinen muussia ja kastikeessa vain vähän sitä lientä.

Salaatit ovat yleensä karmeita, pahimmassa tapauksessa kiinankaalia/lehtisalaattia, kellertävää tomaattia ja kurkkua. Yöks. Ei ihme jos muksut eivät syö salaattia, kun tuollaista mautonta kakkaa kärrätään naaman eteen.

no kerran ainakin kun menin yhdelle kaverille niin se oli just laittamassa ruokaa ja se oli jotain hirveetä valmisruoka pussimössöä joka jäi multa lautaselle, samoin on kahden eri kaverin luona (aasialaisia molemmat) jäänyt sellanen karmee limanen kanakeitto syömättä. Muuten oon yleensä saanut suht hyvää ruokaa kaikkien luona joiden luona oon syönyt, mun sisko ehkä hitusen liiottelee mausteissa ja mä vielä tykkään mausteisesta ja tulisesta ruoasta mut sil menee joskus vähän yli, ei maistu enää mikään muu.

yleensä hyvää ja maukasta sapuskaa lähipiiristä, paitsi, ettei miun äiti osaa keittää makaronia =) kavereilla huonoimmat pöperöt on yleensä tehty puolivalmisteista hutaisemalla ja jotkut vaan ei osaa laittaa ruokaa = klönttistä muusia, klimppistä kastiketta, ei mausteita jne.!

Joskus on ollut jotain mikä ei välttämättä oo ihan prikulleen oman maun mukaista, mutta mitään syömäkelvotonta ei oo ikinä missään tarjottu. Hyvällä halulla syön ja kiitän kauniisti :)

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Ruokaa on mahdollisesti liian vähän ja aina sitä samaa (anopilla käydessä ).

Onkohan meillä sama anoppi :-) Ruoka on aina samaa kanasuikaleeta, riisin kera uunissa tai hirvenlihapullia. Ruokaa on vähän kerran meitä oli 6 aikuista ja 3 lasta, mä joka olin ottamassa viimeisenä olisi ollut ruokalusikallinen muussia ja kastikeessa vain vähän sitä lientä.

Ei sentää.. :D Mun anoppi tekkee aina broilerinkoipia ja riisiä "salaattina" jääsalaattiarevittynä ja tomaattia. Toinen mitä tekkee nii possupataa (kuutioista), kirkkaaseen liemeen ja pottuja, salaatti tota samaa. Riisiä on yleensä tosi naftisti ja perunoita on niin et taitaa jäädä 1 sen jälkee ku kaikki on 1 ottanu... Syö siinä sitte ku mullakin on mahtava ruokahalu yleensä aina...

*muoks* anoppi ei siis osaa tehä mitään muuta...

No en mä nyt osaa sanoa, olen aika kranttu, joten ei se vika ole muiden ruuissa. Runsas valkosipuli on mulle aika hankala juttu. Ja lihassa semmoinen rönttöisyys, välikohdat. Kalassa on aina ruotoja.

Yleensä vikana on se, että ei ole osattu tehdä täysin laktoositonta ruokaa, vaikka sellaista on ehkä luvattu valmistaa. En myöskään tykkää erityisemmin sipulista, etenkin jos ne palaset on liian isoja ja jätetty puoliraaoiksi.

Yhteistyössä