Mitä vikaa on teollisesti valmistetuissa lastenruoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätäydellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Laatu:
Mua häiritsee joidenkin merkkien hedelmäsoseisiin lisäämä hedelmäsokeri. Itse tehdyt hedelmäsoseet on niin makeita omaankin suuhun, ettei tulisi mieleenkään lisätä sokeria. Toinen mikä häiritsee, on joidenkin merkkien soseissa käytetty rasva, auringonkukkaöljy. Se ei todellakaan ole parhaasta päästä, omega6-omega3 -suhde on ainakin huono. Itse lisään itsetehtyihin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Tiedät kai että rypsiöljy on moninverroin terveellisempää kuin oliiviöljy?

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
No eihän ne täyttä ruokaa ole. Suuri osa vettä. Ja hedelmäsoseissa vaan murto-osa hedelmää.

Niinpä, kun katsoo esim. piltti: Aurinkoinen 4 kk, 125 g

Vesi, aprikoosi (17 %), ananas (8 %), persikka (8 %), hedelmäsokeri, riisitärkkelys, sakeuttamisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti) ja C-vitamiini.

Hedelmää on yhteensä 33%... huima määrä.

Miksi aina kaikki sanoo, että kaupan teolliset ruuat ei ole yhtä hyviä kuin kotona tehdyt?
Eihän vauvalla joka on syönyt vain maitoa, ole aikuisen makuaisti. Aikuisella ei voi olla hajuakaan mikä oikeasti vauvan mielestä maistuu parhaimmalle, muuta kuin kokemuksen kautta, jolloin vauvankin makumieltymyksiin on jo taas vaikuttanut tottumukset.

Kyllä se, että jokainen erikseen keittää perunat, porkkanat, lantut jnejne ja survoo ne sauvalla ja tekee vielä ties mitä pienissä erissä ja pakastaakin ehkä ruokia, vie paljon enemmän energiaa kuin se että ne tehdään kerralla suurina määrinä tehtaassa.

Ja se on kuvitelmaa että raaka-aineet joita tehtaassa käytetään olisi jotenkin käsitellympiä kuin kotona käytettävät raaka-aineet. Tämäkään ei pidä lainkaan paikkaansa. Eroja on se, että vettä lisätään ja se että ruoka kuumennetaan purkituksessa tosi kuumaksi.

Meillä on syöty purkkiruokia mutta soseita ei. miksi syötäisiin kun marjat ja hedelmät saa iha ilmatteeksi pensaista, varvuista ja puista eikä varmasti ole torjunta-ainejäämiä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mua häiritsee joidenkin merkkien hedelmäsoseisiin lisäämä hedelmäsokeri. Itse tehdyt hedelmäsoseet on niin makeita omaankin suuhun, ettei tulisi mieleenkään lisätä sokeria. Toinen mikä häiritsee, on joidenkin merkkien soseissa käytetty rasva, auringonkukkaöljy. Se ei todellakaan ole parhaasta päästä, omega6-omega3 -suhde on ainakin huono. Itse lisään itsetehtyihin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Niinhän meille uskotellaan, koska rypsiöljyä valmistetaan kotimaassa. Valitettavasti todellisuudessa asia ei ole näin. Itse käyttäisin rypsiöljyä lähinnä dieselauton polttoaineena, jos siinäkään.

mitä väliä mitä hedelmäpurkit sisältää jos tässä puhuttiin ruuista?
Ja alkusoseisiin on suositeltavaa kotonakin lisätä vettä tai maitoa sekaan koska pienelle on parempi syödä hyvin nestepitoista ruokaa.

Kylmäpuristetty rypsiöljy ainakin on, mutta "tavallisesta" rypsiöljystä en ole ihan varma. Se käy aikamoisen prosessin läpi, että epäilen ainakin halvinten rypsiöljyjen laatua. Tosi harva käsittääkseni käyttää kylmäpuristettua rypsiöljyä.

Alkuperäinen kirjoittaja puhukaa asiasta:
Ja alkusoseisiin on suositeltavaa kotonakin lisätä vettä tai maitoa sekaan koska pienelle on parempi syödä hyvin nestepitoista ruokaa.

No ihan saman huomaa niistä Ruokapurkeistakin, jos kasviksia on 40 % ja lihaa 5 %, niin mitäs se loppu on sitten? No vettä! (ja sakeutusaineita).

Alkuperäinen kirjoittaja makunsa kullakin:
Miksi aina kaikki sanoo, että kaupan teolliset ruuat ei ole yhtä hyviä kuin kotona tehdyt?
Eihän vauvalla joka on syönyt vain maitoa, ole aikuisen makuaisti. Aikuisella ei voi olla hajuakaan mikä oikeasti vauvan mielestä maistuu parhaimmalle, muuta kuin kokemuksen kautta, jolloin vauvankin makumieltymyksiin on jo taas vaikuttanut tottumukset.

Kyllä se, että jokainen erikseen keittää perunat, porkkanat, lantut jnejne ja survoo ne sauvalla ja tekee vielä ties mitä pienissä erissä ja pakastaakin ehkä ruokia, vie paljon enemmän energiaa kuin se että ne tehdään kerralla suurina määrinä tehtaassa.

Ja se on kuvitelmaa että raaka-aineet joita tehtaassa käytetään olisi jotenkin käsitellympiä kuin kotona käytettävät raaka-aineet. Tämäkään ei pidä lainkaan paikkaansa. Eroja on se, että vettä lisätään ja se että ruoka kuumennetaan purkituksessa tosi kuumaksi.

Meillä on syöty purkkiruokia mutta soseita ei. miksi syötäisiin kun marjat ja hedelmät saa iha ilmatteeksi pensaista, varvuista ja puista eikä varmasti ole torjunta-ainejäämiä tms.

Kyllä itsekin kerätyistä marjoista ym löytyy aina ainejäämiä ties mistä.Ne tulevat ihan ilmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:

Kylmäpuristetty rypsiöljy ainakin on, mutta "tavallisesta" rypsiöljystä en ole ihan varma. Se käy aikamoisen prosessin läpi, että epäilen ainakin halvinten rypsiöljyjen laatua. Tosi harva käsittääkseni käyttää kylmäpuristettua rypsiöljyä.

Joskus olen kylmäpuristettua rypsiöljyä maistanut ja en maista toiste. Oli ihan hirveen makuista, pilaa ruoan kuin ruoan. Ei kylmäpuristettu oliiviöljykään mitään maailman parasta herkkua ole, mutta kuitenkin aika mietoa maultaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

Niinhän meille uskotellaan, koska rypsiöljyä valmistetaan kotimaassa. Valitettavasti todellisuudessa asia ei ole näin. Itse käyttäisin rypsiöljyä lähinnä dieselauton polttoaineena, jos siinäkään.

No itse viittasit omega3:iin joita ainakin on rypsiöljyssä lähes 20 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä. Oliiviöljymaissa kun kalan ym. omegalähteiden käyttä ruokavaliossa on moninkertaista suomeen verrattuna niin heille se on sinänsä sama.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

No itse viittasit omega3:iin joita ainakin on rypsiöljyssä lähes 20 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä. Oliiviöljymaissa kun kalan ym. omegalähteiden käyttä ruokavaliossa on moninkertaista suomeen verrattuna niin heille se on sinänsä sama.

En viitannut, vaan omega3-omega6 -suhteeseen, joka oliiviöljyssä on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

No ihan saman huomaa niistä Ruokapurkeistakin, jos kasviksia on 40 % ja lihaa 5 %, niin mitäs se loppu on sitten? No vettä! (ja sakeutusaineita).

Ja noi kaikenmaailman sakeutusaineet ja tärkkelykset sun muut raivostuttaa, että niitä pitää jo vauvojenkin ruokiin laittaa! Kun ilmankin pystyisi vauvanruokia tekemään jos panostettaisiin niihin kunnon raaka-aineisiin, jotka sakeuttavat ja tuovat täyteläisen/ paksumman rakenteen ihan luonnostaan. Mut ei, lisäaineilla huijataan ihmisiä, tahotaan rahaa ja paremmat katteet.

Niin kun tehdasruuissa todelliset määrät pitää ilmoittaa. Mitatkaapas itse paljonko riisi, pasta, peruna ym. imee vettä kun sen keittää? Tehdasruuissa kun tuo imeytynyt keittovesi näkyy siinä painossa mutta kotikokkaajat kuvittelevat etteivät ole lisänneet ruokaansa vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Joskus olen kylmäpuristettua rypsiöljyä maistanut ja en maista toiste. Oli ihan hirveen makuista, pilaa ruoan kuin ruoan. Ei kylmäpuristettu oliiviöljykään mitään maailman parasta herkkua ole, mutta kuitenkin aika mietoa maultaan.

Huomasin saman. Oliiviöljyn maku on suorastaan Ihana verrattuna tuohon kylmäpuristettuun rypsiöljyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Ja noi kaikenmaailman sakeutusaineet ja tärkkelykset sun muut raivostuttaa, että niitä pitää jo vauvojenkin ruokiin laittaa! Kun ilmankin pystyisi vauvanruokia tekemään jos panostettaisiin niihin kunnon raaka-aineisiin, jotka sakeuttavat ja tuovat täyteläisen/ paksumman rakenteen ihan luonnostaan. Mut ei, lisäaineilla huijataan ihmisiä, tahotaan rahaa ja paremmat katteet.

Itsekin käytän usein kastikkeissa mm. maizenaa joka on ihan maissitärkkelystä eli ihan sama asia. Perunajauhojakin varmaan aika moni käyttää? Eikös noissa ruuissa yleisimmin ole juurikin mainittu peruna ja maissitärkkelys, ainakaan mitään muuta en omista purkeista löytänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kumma:
Jaahas, no ei tulis mieleenkään antaa ateriankorvikkeena sokeroituja hedelmäsoseita.

No mitä teidän vauva sitten syö? Pelkkää lihaa ja kasvista joka aterialla?

Hedelmäsoseita ei ole meilläkään juuri syöty sen jälkeen kun hampaat tulivat. Mutta edelleen välillä käytän Piltin isommille lapsille tarkoitettuja purkkieväitä. Siksi että ne on mun mielestä parempia vaihtoehtoja kuin melkein mikä tahansa, mitä lapselle voisi kaupungilta ruoaksi ostaa, jos ei satuta olemaan ruoka-aikaan kotona. Sama pätee kyläillessä, helpompi viedä purkkiruoat mukana kuin selittää millainen allergiaruokavalio mun lapsillani olikaan.

Lisäksi ei tarvii huolehtia siitä säilyykö ruoka kuljetuksen ajan kylmänä, näin kesähelteillä.

Pari vuotta sitten valmistettua ruokaa, jota on säilytetty läpinäkyvässä purkissa huoneenlämmössä. Nam? Ravintoainepitoisuudet myös valmistajien omien taulukoiden mukaan olemattomat. Purkin kannen tiivisteissä käytetään lisäainetta, jonka tiedetään aiheuttavan syöpää juuri vauvoille. Ainetta ei ole kielletty, koska vaihtoehtoista säilytystapaa ei ole keksitty. Lisäaineesta saa halutessaan tietoa esim. purkin kyljessä olevasta puhelinnumerosta. Herkuttelemisiin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaahas, no ei tulis mieleenkään antaa ateriankorvikkeena sokeroituja hedelmäsoseita.

No mitä teidän vauva sitten syö? Pelkkää lihaa ja kasvista joka aterialla?

Aamuin illoin puuroa maidolla ja marjoilla. Lounaalla ja päivällisellä lämpimän ruuan ja jotain tuoretta kurkku, tomaatti tms. iltapäivällä välipalaksi tomaattia, kurkkua, hedelmiä, marjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:

Itse hedelmätkin sisältävät sokeria sellaisenaankin.

Toki sisältävät mutta noihin hedelmäsoseisiin on yleensä lisätty vielä lisää hedelmäsokeria vaikka ne itsessäänkin on ällömakeita.

Yhteistyössä