Mitä vikaa on teollisesti valmistetuissa lastenruoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätäydellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätäydellinen

Vieras
Jos ne kerran tekee tuon toisen avauksen mukaan äidistä epätäydellisen?

Mua kyllä ihmetyttää edelleenkin se mikä niissä kaupan vauvoille tarkoitetuissa sosepurkeissa on niin pahasta? Esim se nakkia ja perunamuusia pata, mikä on omien lasteni suosikki, on tehty nitriitittömistä nakeista. Kuinka moni äiti täällä vääntää nakkisoppansa nitriitittömistä nakeista?

Einekset on ihan eri asia kuin nuo teollisesti valmistetut lastenruoat. Niissä on tarkkaan katsottu ravintosisällöt. En sano että omatekoisest soseet eivät olisi terveellisiä, mutta en näe mitään epäterveellistä vauvoilel tarkoitetuissa Piltti jne soseissa.

No ei niissä mitään vikaa ole. Harvoja elintarvikkeita varmaan syynätään ja kaiken maailman pitoisuuksia mittaillaan niin paljon kuin lastenruokia.
Äsken juuri omalle puolivuotiaalleni annoin bataatti-kesäkurpitsaa, kyllä maistui.

Ns täydellinen äiti tekee kaiken itse aikaa ja vaivaa säästämättä.Heillä on oma lehmä(tai muu) lypsämistä varten ja sikalauma jos syövät lihaa,itse teurastetaan.Jos sattuu olemaan kasvissyöjä niin kaikki ruoat vilejllään itse luomusti.Biokäymälää unohtamatta...

meillä söivät aikoinaan kaikenlaista valmista ja nykyään teen puolivalmiista tai lämmitän valmiita enimmäkseen. Siitä varmaan johtuu, että tappelevat päivät pääskytysten, ovat ujoja ja epäsosiaalisia.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
En tiedä, mutta teen itse mieluummin luomua, halvempaa tehdä niin kuin ostaa purkit luomuna. Niissä vettä jopa puolet.. Ei järkeä.

Kaikessa ruuassa on melko paljon vettä, teit sen sitten itse tai ostit valmista :)

Niissä ei ole mitään muuta vikaa kuin hinta, jätteen määrä (lasinhan voi kierrättää, mutta rasittavaa vaan itselle raahata niitä tyhjiä purkkeja jatkuvasti kaupasta kotiin ja kotoa taas kauppaan) ja osa nyt vaan ei maistu kovin hyvältä. On niissä vähän sellainen teollinen maku.

Ravitsemuksellisesti ei siis tosiaan mitään vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Itse tehdyt soseet (mitkä tahansa ruoat) on maukkaampia ja terveellisempiäkin, koska niihin käytettyjä raaka-aineita ei ole käsitelty niin paljon kuin valmisuokia.

Miten soseita käsitellään enemmän?Ne tehdäänv aan isommissa ssatseissa.Taatuti tutkitaan raaka-aineita enemmän kuin kukaan kotona.Mihin perustuu tuo väite että itse tehdyt on terveellisempiä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikessa ruuassa on melko paljon vettä, teit sen sitten itse tai ostit valmista :)

Esim. tuoreiden kasvisten vesipitoisuus on 70-95 %.

Näin!Tuotteisiin on laskettu myös vesi jossa ne keitetään.Eikös kotonakin ne yleensä keitetä?Vaa miten täydellinen äiti tarjoaa mikrotettua ruokaa....

meijän vauvat ei ole ikinä suostuneet syömään itse väännettyjä soseita, ja nykyään ei paljoa jaksa innostaa kokkailla vielä vauvallekkin omat lisäksi (joo niitä voi pakastaa) rasittavaa..

Mua häiritsee joidenkin merkkien hedelmäsoseisiin lisäämä hedelmäsokeri. Itse tehdyt hedelmäsoseet on niin makeita omaankin suuhun, ettei tulisi mieleenkään lisätä sokeria. Toinen mikä häiritsee, on joidenkin merkkien soseissa käytetty rasva, auringonkukkaöljy. Se ei todellakaan ole parhaasta päästä, omega6-omega3 -suhde on ainakin huono. Itse lisään itsetehtyihin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:

Esim. tuoreiden kasvisten vesipitoisuus on 70-95 %.

Näin!Tuotteisiin on laskettu myös vesi jossa ne keitetään.Eikös kotonakin ne yleensä keitetä?Vaa miten täydellinen äiti tarjoaa mikrotettua ruokaa....

Mä ainakin oon höyryttänyt kaiken, paitsi lihan on keittänyt. Hedelmät kypsentämättöminä. Valmiin soseen lämmitän hellästi vesihauteessa, tietenkin.

Kaikessa teollisessa ruuassa on se vika että ravintoainepitoisuudet ovat huonommat verrattuna tuoreeseen ruokaan. Toisissa eineksissä vähemmän ja toisissa enemmän. Teollinen ruoka on myös usein niin huonolaatuista että siihen on lisättävä lisäaineita jotta siitä saadaan syömäkelpoista. Myos ruuan maku kärsii. Lisäksi vähemmän käsitelty ja pakattu ruoka on ympäristö ystävällisempää.

Kyllä ne turvallisia ja puhtaita ovat, mutta siihen se jääkin. Ne ovat jopa liian "puhtaita", jolloin ne eivät anna yhtä hyvää vastustuskykyä kuin itse kunnon raaka-aineista tehdyt ruuat. Tästä johtuu osittain esim allergioiden lisääntyminen.

Teollisessa prosessissa aina häviää arvokasta ravintosisältöä ja makua. Raaka-aineet ovat varmasti puhtaita, muttei silti mitään huippulaatua. Marjasoseissa on paljon tärkkelystä, mikä on ihan tyhjää täytehöttöainetta. Samalla lapset tottuvat jo pienestä pitäen mussuttamaan noita tärkkelyksiä, joita tungetaan nykyään joka paikkaan paremman katteen ja rahan tahkoomiseksi (eli siis säästetään niissä arvokkaissa hyvissä raaka-aineissa kuten esim marjat ja laitetaan tyhjää hiilarienergiaa tilalle).

Eli aina parempi jos viitsii tehdä itse, muttei se varmaan maatakaan kaada ellei tee ;)

En tiedä, mutta teen itse mieluummin luomua, halvempaa tehdä niin kuin ostaa purkit luomuna. Niissä vettä jopa puolet.. Ei järkeä.

Niin on, mutta en aio maksaa siitä purkkiruoan kilohinnassa :)

Tässä olikin lähinnä siitä kyse mikä tekee sellaisesta äidistä huonon äidin joka syöttää lapsilleen purkkiruokaa. Sekö että sose ei ole rakkaudella tehtyä?

Tottakai tajuan että kotona alusta asti tehty ja mietitty ruoka on terveellistä. Mutta varmaankaan ihan kaikki kotiruoka mitä kodeissa valmistetaan ei ole sen terveellisempää kuin lasten purkkiruoka. Lasten purkkiruoassa kun ei ole lisäaineita, mitä löytyy lähes jokaisesta valmismarinadista, kinkkusuikalepussista, nakeista jne.

Vai olenko ihan ainut äiti joka ei itse syö joka päivä luomuruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tässä olikin lähinnä siitä kyse mikä tekee sellaisesta äidistä huonon äidin joka syöttää lapsilleen purkkiruokaa. Sekö että sose ei ole rakkaudella tehtyä?

Tottakai tajuan että kotona alusta asti tehty ja mietitty ruoka on terveellistä. Mutta varmaankaan ihan kaikki kotiruoka mitä kodeissa valmistetaan ei ole sen terveellisempää kuin lasten purkkiruoka. Lasten purkkiruoassa kun ei ole lisäaineita, mitä löytyy lähes jokaisesta valmismarinadista, kinkkusuikalepussista, nakeista jne.

Vai olenko ihan ainut äiti joka ei itse syö joka päivä luomuruokaa?

Ei tarvitse olla hirveästi mielikuvitusta, että pärjää ruuanlaitossa ilman oranssia marinadilimaa, kinkkusuikaleita ja nakkeja. Luomuakin meillä kyllä suositaan. Lisäaineettomiakin aineksia löytyy hyvin.

Yhteistyössä