Mitä vikaa on teollisesti valmistetuissa lastenruoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätäydellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja Laatu:
Mua häiritsee joidenkin merkkien hedelmäsoseisiin lisäämä hedelmäsokeri. Itse tehdyt hedelmäsoseet on niin makeita omaankin suuhun, ettei tulisi mieleenkään lisätä sokeria. Toinen mikä häiritsee, on joidenkin merkkien soseissa käytetty rasva, auringonkukkaöljy. Se ei todellakaan ole parhaasta päästä, omega6-omega3 -suhde on ainakin huono. Itse lisään itsetehtyihin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Tiedät kai että rypsiöljy on moninverroin terveellisempää kuin oliiviöljy?

Niinhän meille uskotellaan, koska rypsiöljyä valmistetaan kotimaassa. Valitettavasti todellisuudessa asia ei ole näin. Itse käyttäisin rypsiöljyä lähinnä dieselauton polttoaineena, jos siinäkään.

No itse viittasit omega3:iin joita ainakin on rypsiöljyssä lähes 20 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä. Oliiviöljymaissa kun kalan ym. omegalähteiden käyttä ruokavaliossa on moninkertaista suomeen verrattuna niin heille se on sinänsä sama.

Rypsiöljyn omega-3 on alfalinoleenihapon muodossa (= omega-3:n ESIASTE), eli ihminen ei pysty hyödyntämään niitä loppujen lopuksi erityisen hyvin (ei sis. EPA:a eikä DHA:ta!!). Omega-3 lähteeksi kannattaa valita ei-kasvisperäinen, eli lähinnä kalaöljy.

Käsitellyn rypsiöljyn sijaan ehdottomasti ennemmin kylmäpuristettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pari vuotta sitten valmistettua ruokaa, jota on säilytetty läpinäkyvässä purkissa huoneenlämmössä. Nam? Ravintoainepitoisuudet myös valmistajien omien taulukoiden mukaan olemattomat. Purkin kannen tiivisteissä käytetään lisäainetta, jonka tiedetään aiheuttavan syöpää juuri vauvoille. Ainetta ei ole kielletty, koska vaihtoehtoista säilytystapaa ei ole keksitty. Lisäaineesta saa halutessaan tietoa esim. purkin kyljessä olevasta puhelinnumerosta. Herkuttelemisiin!

Bon Appetit! :D

Mua häiritsee joidenkin merkkien hedelmäsoseisiin lisäämä hedelmäsokeri. Itse tehdyt hedelmäsoseet on niin makeita omaankin suuhun, ettei tulisi mieleenkään lisätä sokeria. Toinen mikä häiritsee, on joidenkin merkkien soseissa käytetty rasva, auringonkukkaöljy. Se ei todellakaan ole parhaasta päästä, omega6-omega3 -suhde on ainakin huono. Itse lisään itsetehtyihin soseisiin kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Sama tuli itsellekin mieleen kun luin tuon tekstin. Käsittääkseni kylmäpuristetussa rypsiöljyssä on juuri parhain omega-suhde.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

Niinhän meille uskotellaan, koska rypsiöljyä valmistetaan kotimaassa. Valitettavasti todellisuudessa asia ei ole näin. Itse käyttäisin rypsiöljyä lähinnä dieselauton polttoaineena, jos siinäkään.

No itse viittasit omega3:iin joita ainakin on rypsiöljyssä lähes 20 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä. Oliiviöljymaissa kun kalan ym. omegalähteiden käyttä ruokavaliossa on moninkertaista suomeen verrattuna niin heille se on sinänsä sama.

Rypsiöljyssä on reilusti enemmän omega6:sta kuin oliiviöljyssä. Omega6 saadaan suomalaisessa/länsimaisessa ruokavaliossa ihan liikaa. Parempi vaihtaa oliiviöljyyn ja saada ne omega3:set kalasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Maku. Kokeile soseuttaa vaikka tuoretta persikkaa ja sen jälkeen vertaa makua kaupasta ostetun persikkasoseen makuun.

Jos jätetään nää makeat soseet pois laskuista kokonaan.

En ihan totta usko että kaikki ne äidit jotka tekee ruoat ja soseet kotona itse syöttäisivät lapsilleen joka päivä tuoreita marjoja tai hedelmiä itse soseutettuna.

Täytyy vaan ihmetellä mikä siinä on että omaa erinomaisuutta tässä soseasiassa pitää toitottaa ja olla sitä mieltä että kaikki purkkiruokaa lapsilleen syöttävät on huonoja äitejä. Mieluummin purkkiruokaa kuin vaikka ranskalaiset mäkkäristä.

Einekset on totaalisen eri asia kuin vauvoille tarkoitetut soseet.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja puhukaa asiasta:
mitä väliä mitä hedelmäpurkit sisältää jos tässä puhuttiin ruuista?
Ja alkusoseisiin on suositeltavaa kotonakin lisätä vettä tai maitoa sekaan koska pienelle on parempi syödä hyvin nestepitoista ruokaa.

No ihan saman huomaa niistä Ruokapurkeistakin, jos kasviksia on 40 % ja lihaa 5 %, niin mitäs se loppu on sitten? No vettä! (ja sakeutusaineita).

Ja noi kaikenmaailman sakeutusaineet ja tärkkelykset sun muut raivostuttaa, että niitä pitää jo vauvojenkin ruokiin laittaa! Kun ilmankin pystyisi vauvanruokia tekemään jos panostettaisiin niihin kunnon raaka-aineisiin, jotka sakeuttavat ja tuovat täyteläisen/ paksumman rakenteen ihan luonnostaan. Mut ei, lisäaineilla huijataan ihmisiä, tahotaan rahaa ja paremmat katteet.

Itsekin käytän usein kastikkeissa mm. maizenaa joka on ihan maissitärkkelystä eli ihan sama asia. Perunajauhojakin varmaan aika moni käyttää? Eikös noissa ruuissa yleisimmin ole juurikin mainittu peruna ja maissitärkkelys, ainakaan mitään muuta en omista purkeista löytänyt.

Minusta kaiken maailman tärkkelyksiä ei silti tarvitsisi tunkea joka paikkaan, jos niitä jossain kohtaa käytetäänkin. Luonnottoman paljon hiilareita, sokeria, makeutta jo pienestä pitäen..

En ihan totta usko että kaikki ne äidit jotka tekee ruoat ja soseet kotona itse syöttäisivät lapsilleen joka päivä tuoreita marjoja tai hedelmiä itse soseutettuna.

Täytyy vaan ihmetellä mikä siinä on että omaa erinomaisuutta tässä soseasiassa pitää toitottaa ja olla sitä mieltä että kaikki purkkiruokaa lapsilleen syöttävät on huonoja äitejä. Mieluummin purkkiruokaa kuin vaikka ranskalaiset mäkkäristä.

Mä tein kuopukselle ruuat itse. Muutaman kerran ostin jossain reissussa sosepurkin. Suolaa lukuunottamatta aloin käyttää mausteita jo heti alussa. Sipulia, valkospipulia ja yrttimausteita. Ja aivan takuulla maistuivat paremmilta kuin ne kaupan soseet :)

Kun on sauvasekoitin, niin ei se ole kuin hetki, kun marjat ja hedelmät soseuttaa. Samalla kun annoin esikoiselle sellaisenaan, soseutin kuopuksen annoksen. Eikä kertynyt miljoonaa lasipurkkia, joilla ei tee yhtään mitään.

Mulle on ainakin ihan sama, mitä joku muu antaa lapselleen. Itse en purkkiruokia anna. piste. En tiedä, onko näin parempi vai ei, mutta uskon, että on. Joku muu voi olla eri mieltä ja se on ihan fine by me. Että ihan turha vetää tähän nyt mitään mäkkärin ranskalaiset- tai huono äiti -kortteja, kun ei ole siitä nyt kyse.

Mä tein kuopukselle ruuat itse. Muutaman kerran ostin jossain reissussa sosepurkin. Suolaa lukuunottamatta aloin käyttää mausteita jo heti alussa. Sipulia, valkospipulia ja yrttimausteita. Ja aivan takuulla maistuivat paremmilta kuin ne kaupan soseet :)

Kun on sauvasekoitin, niin ei se ole kuin hetki, kun marjat ja hedelmät soseuttaa. Samalla kun annoin esikoiselle sellaisenaan, soseutin kuopuksen annoksen. Eikä kertynyt miljoonaa lasipurkkia, joilla ei tee yhtään mitään.

Lasipurkit voi viedä kierrätykseen ja makuasiat on makuasioita. Ravintoarvollisesti näissä teollisissa soseissa ei ole mitään vikaa.

Lasipurkit voi viedä kierrätykseen ja makuasiat on makuasioita. Ravintoarvollisesti näissä teollisissa soseissa ei ole mitään vikaa.

No sittenhän sä voit hyvillä mielin antaa lapsillesi niitä teollisia soseita.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mulle on ainakin ihan sama, mitä joku muu antaa lapselleen. Itse en purkkiruokia anna. piste. En tiedä, onko näin parempi vai ei, mutta uskon, että on. Joku muu voi olla eri mieltä ja se on ihan fine by me. Että ihan turha vetää tähän nyt mitään mäkkärin ranskalaiset- tai huono äiti -kortteja, kun ei ole siitä nyt kyse.
Mun esikoiseni söi pääsääntöisesti purkkiruokaa. Siihen aikaan mulla ei ollut pakastinta,sauvasekoitinta eikä mikroaaltouunia. Jonkun 3 * 3 cm keitetyn possunpalan hienontaminen vauvalle sopivaksi oli käytännössä mahdotonta, joten lihaksi olisi pitänyt aina ostaa jauhelihaa.

En tiedä, miten paljon tuolla vauvaiän ruokavaliolla on ollut merkitystä, mutta kuopus on aina tottunut nopeammin uusiin makuihin eikä ole vierastanut voimakkaitakaan makuja. On ollut huomattavasti kaikkiruokaisempi kuin siskonsa, jonka ruoka ei olisi alkuun saanut maistua juuri miltään ja jopa yrttimausteiden suhteen oli hyvin ennakkoluuloinen. Noh, oppi sekin, kun ei halunnut nälkäänkään kuolla, mutta siis kuopuksen kanssa oli paljon helpompaa. Saattoihan se tietty johtua jostain muustakin kuin vauva-ajan ruokavaliosta.

Kuopus on syntynyt 1991, ei silloin ollut mitään lasikierrätyksiä :) Olet oikeassa siinä, että makuasiat on makuasioita. Mutta kuopuksella meni sitten se oikeaan ruokaankin siirtyminen huomattavasti helpommin kuin esikoisella, kun ei ollut tottunut mauttomaan ruokaan.

Ei kai niissä purkkiruuissa varsinaisesti mitään "vikaa" ole mutta ei se soseiden tekeminen ole vaivalloista ja hankalaa. Meidän kaikki kolme ovat syöneet pääasiassa kotona, itse tehtyä ruokaa pienestä asti ja purkkimuonat olivat helppoa reissuruokaa ja hätävaroja..
Jotenkin musta vaan tuntui että kun teen sapuskat itse niin lapset tottuvat pienestä asti kotiruuan makuun =)

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mun esikoiseni söi pääsääntöisesti purkkiruokaa. Siihen aikaan mulla ei ollut pakastinta,sauvasekoitinta eikä mikroaaltouunia. Jonkun 3 * 3 cm keitetyn possunpalan hienontaminen vauvalle sopivaksi oli käytännössä mahdotonta, joten lihaksi olisi pitänyt aina ostaa jauhelihaa.

En tiedä, miten paljon tuolla vauvaiän ruokavaliolla on ollut merkitystä, mutta kuopus on aina tottunut nopeammin uusiin makuihin eikä ole vierastanut voimakkaitakaan makuja. On ollut huomattavasti kaikkiruokaisempi kuin siskonsa, jonka ruoka ei olisi alkuun saanut maistua juuri miltään ja jopa yrttimausteiden suhteen oli hyvin ennakkoluuloinen. Noh, oppi sekin, kun ei halunnut nälkäänkään kuolla, mutta siis kuopuksen kanssa oli paljon helpompaa. Saattoihan se tietty johtua jostain muustakin kuin vauva-ajan ruokavaliosta.

Näin juuri. Mua aina naurattaa, kun vieraat ihmettelee hajun perusteella, että kuka on syönyt valkosipulia?! No sehän on tuo meidän 7kk-tyttönen, jonka ruoat jopa maistuukin joltain.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma vaan:
Ei kai niissä purkkiruuissa varsinaisesti mitään "vikaa" ole mutta ei se soseiden tekeminen ole vaivalloista ja hankalaa. Meidän kaikki kolme ovat syöneet pääasiassa kotona, itse tehtyä ruokaa pienestä asti ja purkkimuonat olivat helppoa reissuruokaa ja hätävaroja..
Jotenkin musta vaan tuntui että kun teen sapuskat itse niin lapset tottuvat pienestä asti kotiruuan makuun =)
Näin meillä ainakin kävi. Ja kuten jo aiemmin totesin, mulla esikoinen on ollut purkkiruokalapsi ja ihan hengissä on edelleen :)

No mutta. Mietippä huvikses että jos ite teet ruuat ja laitat ne lasipurkkiin, niin säilyykö ne yhtä kauan kuin oikeet purkkiruuat? Ei.

Joten..

Olisikohan hygieniaolosuhteet kuitenkin paremmat tehtaassa jossa purkit on todellakin steriilejä. Kyllähän lasipurkkiin voi kotonakin säilöä, jos saa sen sitten kiehuvan kuumana pakattua keitettyyn purkkiin. Tällä metodilla keitetään hilloja kotioloissakin.

Mua eniten risoo tässä ajattelumallissa se että KAIKKI kotiruoka olis muka jotenkin automaattisesti parempaa kuin KAIKKI purkkiruoat.

Varmaan moni tekee ruoan alusta alkaen mutta melko usein perheissä käytetään ruoanlaitossa puolivalmisteita ja sen jälkeen se kotona tehdyn "kotiruoan" terveellisyys on vähintään yhtä kyseenalaista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua eniten risoo tässä ajattelumallissa se että KAIKKI kotiruoka olis muka jotenkin automaattisesti parempaa kuin KAIKKI purkkiruoat.

Varmaan moni tekee ruoan alusta alkaen mutta melko usein perheissä käytetään ruoanlaitossa puolivalmisteita ja sen jälkeen se kotona tehdyn "kotiruoan" terveellisyys on vähintään yhtä kyseenalaista.
Monet varmaan käyttää puolivalmisteitakin, mutta kun olin aikoinaan kuopusesta äitiyslomalla, niin ei tullut mieleenikään maksaa siitä, että joku on "kuorinut porkkanan puolestani". Tulot oli silloin sen verran pienet, että leivoin sen 3 vuotta kotona ollessani enemmän leipiäkin kuin mitä olen tehnyt muutoin koko kohta 50-vuotisen elämäni aikana. Itse tehden säästi pitkän pennin.

Monet varmaan käyttää puolivalmisteitakin, mutta kun olin aikoinaan kuopusesta äitiyslomalla, niin ei tullut mieleenikään maksaa siitä, että joku on "kuorinut porkkanan puolestani". Tulot oli silloin sen verran pienet, että leivoin sen 3 vuotta kotona ollessani enemmän leipiäkin kuin mitä olen tehnyt muutoin koko kohta 50-vuotisen elämäni aikana. Itse tehden säästi pitkän pennin.

Joo no raha on kokonaan toinen aspekti, mutta jos puhutaan ruoan terveellisyydestä. Silloin voi olla että kaupasta ostettu nitriititön nakkipurkkiruoka on parempi kuin itse kotona nakeista tehty "kotiruoka". Toki jos kotiruoka valmistetaan alusta pitäen tuoreista raaka-aineista ja maustetaan hyvin se on varmasti parempaa ja maukkaampaa. Mutta ei tee valmispurkeista mitenkään eineksiin verrattavia, niinkuin jotkut täällä ajattelee.

Meillä syödään aikuisten kesken kesällä paljon grilliruokaa, kuten grillikylkeä,makkaraa, pekoniherkkusieniä, sisällä uunissa ruokaa johon tulee homejuustoa jne mausteita mistä lapset ei pidä. Enkä halua alkaa tehdä ruoasta kovin toisenlaista vain siksi että lasten pitäisi syödä sitä samaa.

Ei muuta vikaa kuin MAKU. Melkein kaikki maistamani purkki ruuat (en tarkoita hedelmä tai marjasoseita) maistuu aivan kauheelle, ei niistä psyty päättelemään aina edes onko kyseessä possu, nauta vai kana. Jos lapsi syö AINOASTAAN pilttejä yms niin aika suppeita makuelämyksiä saa.

Joo no raha on kokonaan toinen aspekti, mutta jos puhutaan ruoan terveellisyydestä. Silloin voi olla että kaupasta ostettu nitriititön nakkipurkkiruoka on parempi kuin itse kotona nakeista tehty "kotiruoka". Toki jos kotiruoka valmistetaan alusta pitäen tuoreista raaka-aineista ja maustetaan hyvin se on varmasti parempaa ja maukkaampaa. Mutta ei tee valmispurkeista mitenkään eineksiin verrattavia, niinkuin jotkut täällä ajattelee.

Meillä syödään aikuisten kesken kesällä paljon grilliruokaa, kuten grillikylkeä,makkaraa, pekoniherkkusieniä, sisällä uunissa ruokaa johon tulee homejuustoa jne mausteita mistä lapset ei pidä. Enkä halua alkaa tehdä ruoasta kovin toisenlaista vain siksi että lasten pitäisi syödä sitä samaa.
Mulla on se käsitys, että nykyiset vauvanruuat eivät ole mitenkään huonoja tuon terveellisyyden suhteen. Eli on niissä laskettu, että vauva saa niistä riittävästi ravintoaineita.

Meillä kävi aikoinaan niin, että koska tuo esikoinen oli purkkiruokalapsi, jouduin joka tapauksessa tekemään eri ruuat sille tai itse asiassa valmistamaan ruuan siten, että erikoisemmat maut oli tarjolla erikseen. Kun ei se suostunut mitään pekoniherkkusieniä muutenkaan syömään. Kuopukseni on syntynyt marraskuussa - ja nyt on ehkä syytä muistuttaa, että vuosi oli 1991 - joten jo seuraavana kesänä alkoi harjoitella saman ruuan syömistä kuin muukin perhe. 8 kk iässä kun alkoi syömään lisättyä suolaa lukuunottamatta täysin samaa ruokaa kuin muutkin.

Mutta en mä kritisoi purkkiruokien käyttöä, käytinhän esikoisen kanssa itsekin. Ja ihan vaan siksi, että niissä olosuhteissa se sattui olemaan helpompaa. Kuopuksen kohdalla mulla taas oli jo hyvin varustettu keittiö, joten vauvanruuan tekeminen itse ei tuottanut mitään ongelmaa.

Yhteistyössä