Mitä vierastaminen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jorika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jorika

Vieras
Osaisiko joku tyhjentävästi kertoa mitä vierastaminen on? Meillä vauva 8kk vierastaa, on vierastanut jo jonkin aikaa. Aina ja joka paikassa saan kuulla, kun vauva alkaa itkeä vieraampaa ihmistä, että olemme olleet liian paljon kotona ja vauva ei ole tottunut ihmisiin. Onko näin? Siitäkö vierastaminen johtuu?
Pitäisikö tässä nyt alkaa antamaan vauvalle siedätyshoitoa ja roudata häntä kyläpaikasta toiseen jne?
Jotenkin itse olen kokenut, että tuonikäisen paras paikka on kotona. Toki ei me siellä neljän seinän sisällä olla eli käydään myös ihmistenkin ilmoilla, mutta liian vähänkö?

Meillä myös vauva vierastaa, on vierastanut jo kolmen kuukauden iästä lähtien (on nyt 5kk) ja vähän väliä saan myös kuulla tuota tuttua fraasia että pitäisi kuljettaa vauvaa enemmän kylässä että tottuisi...

Tuota neuvoa ollaan sitten toteutettu vähän soveltaen eli ollaan kyläilty enemmän, mutta mitään huudattamista en ole ruvennut tekemään. Toisin sanoen käydään kylässä, mutta vauva on koko ajan minun sylissä, ettei kamalasti ahdistaisi oudot ihmiset, äänet ja ympäristö. Sama pätee kauppoihin eli käydään pienissä kaupoissa ja suuret marketit ollan jätetty suosiolla väliin, kun niissä on kamalasti kaikkea outoa. Pikkuhiljaa tarkoitus olisi sitten lisäillä kyläpaikkoja ja ihmismäärää...
Kyllähän se vierastaminen paljon sitä on että kun mennään outoon paikkaan ja outoon tilaan, niin kyllähän se pikkuista hirvittää. Kannattaa vaan tehdä vauvan olo mahdollisimman turvalliseksi, pitää lähellä ja jutella koko ajan kannustavasti, että vauvalla ei pääsisi "pelko päälle", niin kyläl se vähitellen tottuu. Mitään sylirumbaa en suosittele eli työnnetään vauvaa sylistä syliin en kyllä kannata ollenkaan. Sitäkin kun välillä näkee tehtävän ja sitten ihmetellään kun vauva vaan huutaa eikä totu millään...

ei johdu vierastaminen siitä,että vauvaa pidetään liikaa kotona!
vierastamista tulee vauvalle kuin vauvalle,luonteesta riippuen..jotkut"rohkeat" selviävät ilman vierastusta,koska ovat luonteeltaan uteliaita,mutta aremmat taas vaativat vanhempien läsnäola saadakseen olonsa turvalliseksi! eli tuskin auttaa siedätys suuriin väkijoukkoihin :) tietysti lapsi tottuu ihmisiin jos näin tekee,mutta ei se vierastukseen auta!

lääkäri ainakin sanoi minulle kun tyttö häntä vierasti,että se on vaan hyvä merkki kun lapsi vierastaa! liittyen kai jotenkin kiintymyssuhteeseenkin...

tämä silti vain minun näkemykseni :)

Hei!
Olen lukenut jostakin vauvaoppaasta, että tuohon kahdeksan kuukauden ikään liittyy vierastamisvaihe. Se on merkki lapsen normaalista kehityksestä. Samassa oppaassa kehotettiin tuossa iässä välttämään lapsen turhaa "kiusaamista" vierailla ihmisillä ja suurilla ihmisjoukoilla.
Valitettavasti en sen tarkemmin muista, mistä olen tämän faktan lukenut, ehkä jostakin neuvolan lehtisestä.
Oma lapseni ei ole paljoa vierastanut, mutta silloin kun on, olen rauhassa antanut katsella vieraita niin kaukaa kuin haluaa. Kyllä ne siitä sitten rohkaistuvat, kun hetken tutustelevat ja kasvavat.

Vierastaminen on hyvä asia ja ei johdu todellakaan siitä, että on ollut liikaa kotona. Vaan lapsi erottaa silloin kuka on "omaa" väkeä ja kuka on vieras. Käy lukemassa esim. MLL:n sivuilta asiasta. Itse ainakin olen saanut aina neuvolasta MLL:n tekemiä lehtisiä, joissa on kustakin iästä asiaa, mitä milloinkin tapahtuu lapselle jne.

Samaa mieltä minä olen kuin edelliset eli vierastaminen on aivan normaali kehityksenvaihe. Ei todellakaan sen taikia kannata viedä kyläilemään, että vierastaisi vähemmän. Se on tosiaan vaihe ja menee ohitse. Toisilla nopeammin kuin toisilla ja toisille ei tule vierastamista ja toisille tulee. Vauva on turha lähteä viemään eri paikkoihin vain että tottuisi. Vauvan keskushermostoa ei saisi kuormittaa likaa, eli ihan hyvä olla kotona vauvan kanssa. Siis toki voi kyläillä ja mennä eri paikkoihin, mutta liika on liikaa. Minusta on ainakin kiva, että meidän vauva vierastaa, eikä ihan kenen syli kelpaakaan :) Hyvä, että tunnistaa "omat" ja on itsesuojeluvaistoa!

Tuo 8kk iän vierastaminen voi myös olla ns.eroahdistusta.Ainaki meiän pojalla se iski juuri tuon ikäsenä.Ja sitä on jatkunu pitkään.Nyt n.1v.2kk.
Eli lapsi on tosi paljo äidin perään.Ei anna äidin lähteä mihkään,ettei nää.Itkee perään ja kylässä tykkää olla kokoajan äidin (tai isän sylissä).
Me ollaan liikuttu aina aika paljo ja lapsi on nähny paljo vieraita ihmisiä ja silti tuo vierastaminen/eroahdistus on tullu.Eli kuuluu normaaliin kehitykseen.

En tiedä oliko sattumaa mutta esikoinen vierasti tuossa iässä kovasti miehiä. Ja hänen vauva-aikansa mieheni oli reissuhommissa ja kotona vain viikonloppuisin. Ja tapailtiin silloin oikeastaan vain äitikavereita joten hänen vauva-aikansa oli varsin naispitoista.

Yhteistyössä