Mitä väsyneempi äiti, sitä parempi äiti?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tällaisen kuvan saa joidenkin kirjotuksista täällä. Aivan kuin hyvän äitiyden mitta olisi se, että on mahdollisimman väsynyt eikä vain missään nimessä lepää.

Mun mielestä asia ei ole noin. Mitä iloa lapsille on rättiväsyneestä äidistä jolla saattaa olla pinnakin erittäin kireällä? Miksi äitiys on muka jotain "pakko jaksaa hampaat irvessä"-juttu? Eihän se äitiys aina ole ihanaa, mutta eikö siitä pitäisi suuremmaksi osaksi nauttia?

Onhan se tärkeää, että omien lasten kanssa vietetään mahdollisimman paljon aikaa, mutta onhan sen yhdessä vietetyn ajan laadullakin merkitystä. On aivan eri asia touhuta jotain kivaa äidin kanssa kuin kököttää telkkarin ääressä, kun äiti makaa väsyneenä sohvalla.

Ihan rehellisesti voin kertoa, että itse työharjoittelusta päästyäni puoli kolmelta, tulin kotiin hetkeksi nukkumaan. Tytön hain sitten neljältä. Nyt olo on paljon virkeämpi ja on voimia mennä vielä töihinkin klo:23. Moni täällä oli kuitenkin sitä mieltä, että lapsi pitäisi hakea heti. Ei mitään väliä vaikka äidin pitääkin valvoa 22 tuntia putkeen. Ja seuraavana iltapäivänä pitää kuitenkin jaksaa olla lapsen kanssa. Tuli vain sellanen mieleen, että kuinka moni näin vastanneista voi jättää lapset isän huolehdittavaksi että pääsee nukkumaan? Tai kuinka moni viettää iltansa vain kotona?

Nyt on voimia ja jaksan tytön kanssa tehdä kakkupohjan, huomenna sitten laitetaan täytteet ja kuorrutukset. Että kumpikohan on tytölle mieluisempaa, levännyt äiti jonka kanssa saa leipoa vai rättiväsynyt äiti joka ei jaksa tehdä mitään? :whistle:

Ja toivoisin asiallista keskustelua enkä mitään päänaukomista puolin eikä toisin.<br><br>

mä olen väsyneenä niin vettumainen akka, etten päästä itseäni siihen tilaan ihan tieten tahtoen :whistle:

meinasinkin opiskella joitakin kursseja tässä hoitovapaan aikana, mutta millä ajalla mä sen teen niin, että olen muuhunkin hommaan jaksavana ja lapsillekin jää aikaa :o

miten toiset pystyvät/ jaksavat tekemään opiskelu,ym. hommia äippä-hoitovapaan aikana :o ??

olen samaa mieltä ap:n kanssa. Tuntuu myös että jotta saisi hyvän äidin kruunun, on uhrattava kaikki sen eteen. Itsestään ei saa välittää, jos laittaa itsensä kauniiksi on se aika kuitenkin lapselta pois. Urheilua ei saa harrastaa koska sekin aika on lapselta pois. Kauniisti ei saa pukeutua koska niilläkin rahoilla voisi ostaa lapselle vaatteita. On menetettävä itsensä ihan kokonaan ja sitten kahdenkymmenen vuoden päästä voi lähteä metsästämään sitä kadotettua uumaa tai ostamaan itselleen uuden hamosen.

Mä oon sit varmaan tosi huono äiti kun oon ihan pirtee. Mut kumooko se, etten nuku päikkäreitä vaik oliskin tosi väsy. En vaan voi niitä nukkua.. :/

Mun mielipide asiaan on et levänny ja iloinen äiti on miljoona kertaa mukavampi olla kun rikki väsyny.

Jaa-a. Minulla ei ole mahdollisuutta levätä, kun siltä tuntuu. Lapset on hoidettava kouluun ja haettava kotiin, nuorin on minun seuranani koko päivän. Sitten alkavat harrastukset ja niihin kuskaaminen. Illalla ei uni tule ja yön valvon... On kriisi menossa ja neljä eläväistä lasta, osalla adhd, kuten itsellänikin. Siksi iltarauhoittuminen ei tunnu onnistuvan.

Ja seuraava päivä samanlaisena.

Tosin nyt olen järjestänyt niin, että kaveri hoitaa parin päivän ruuat, kodinhoitaja tulee päivällä, että saan nukkua ja ladattua päätäni. Katsotaan nyt, kuinka hyvä ja väsynyt äiti minustakin tulee.

jhnm,,m,f,,n,nn,,n,,m,m,,mm,,mm,mmmjnmm.kk.k.k.kkkkkkkkk..j.jj.jj.jj.jj.j.jj.j.jj.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Niin... mua väsyttää, koska en nuku tarpeeksi. No kuka tahansa voi nähdä, että täällähän se juuei keikkuu yökaudet.

Mutta ku se on sitä mun ihanihan ikiomaa aikaa, pää hajoo siihen, jos sitä ei ole. Mieskin on jääny vähän turhan vähälle huomiolle, kun pistän itteni edelle.

Mutta tosta urheilusta. Vaikka mun mies tekee ihan normaalimittasta päivää 8-16, niin minusta olis varsin epäreilua, että heti kun se tulee ovesta sisään, niin minä häiväisisin. Että ruoka on tosa, ruoki lapset ja leiki niitten kanssa!
Se ressu on niin lellitty, että se pääsee yksin vessaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:30 äiti kirjoitti:
Mikä hirvee hinku sulla on tätä omaa aihetta nostella josta kirjoitit jo viikolla.Aivan selvästi yrität saada vain kahakkaa aikaseks koska toi jakaa mielipiteitä +-
Nyt on kyse asiasta yleisesti. Oman juttuni kirjoitin esimerkkinä. On täällä monesti ennenkin toitotettu, että äidin pitää vain jaksaa ja jaksaa.

Enkä mä mitään kahakkaa yritä saada aikaan vaan keskustelua. Jos tämä ketju häiritsee sua niin älä avaa sitä. ;) <br><br>

En oikeen ymmärrä tuota ap n aloitusta.... Siis väittääkö joku et väsynyt äiti on parempi...
mutta sen verran voin sanoa,että täällä tosi väsynyt äiti, ja itsekkäästi lepään toisinaan kotona että lapset ovat tarhassa. Mutta kun haen kotiin olen edelleen väsynyt, henkisesti. Haluaisin olla parempi äiti :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 21:36 hmhm kirjoitti:
En oikeen ymmärrä tuota ap n aloitusta.... Siis väittääkö joku et väsynyt äiti on parempi...
mutta sen verran voin sanoa,että täällä tosi väsynyt äiti, ja itsekkäästi lepään toisinaan kotona että lapset ovat tarhassa. Mutta kun haen kotiin olen edelleen väsynyt, henkisesti. Haluaisin olla parempi äiti :'(
No siis sellaisen kuva tällä palstalla saa joidenkin kirjoituksista, äiti ei saa missään nimessä levätä. Mun mielestä asia ei kuitenkaan ole niin.

Mutta jos olet henkisesti väsynyt, niin oletko ajatellut pyytää apua ammattilaiselta? Tai onko sulla jotain luotettavaa ihmistä jolle voisit kertoa murheesi? Puhuminen helpottaa, itse ainakin saatan padota asioita sisälle eikä se ole mikään hyvä juttu.

Yhteistyössä