Mitä vanhempien kuuluu tehdä lapsen leikkauksen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Erimielisyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Erimielisyys

Vieras
Eli muksu on menossa pieneen leikkaukseen, ja puhuimme tässä miehen kanssa leikkauspäivän järjestelyistä, mutta kävi ilmi, että ollaan radikaalisti eri mieltä siitä, miten vanhempien kuuluu toimia sillä välin, kun lapsi on nukutettuna. Mitä te muut olette tehneet/tekisitte, jos lapsenne olisi leikkaussalissa? Siis jos on ilmoitettu vaikka, että homma kestää 2h, niin oletteko koko sen 2h istuneet odottamassa, että meneekö kaikki OK, vai oletteko poistuneet tuona aikana esim. syömään tai muille asioille lähistölle niin, että tiedätte olevanne 2h kuluttua takaisin heräämössä odottamassa?

Ihan se ja sama. Joko istuu odottamassa taikka hoitaa asioita jos ehtii. Ei siellä mikään pakko ole istuskella peukaloita pyörittelemässä leikkauksen aikaa (sitä taisit kysymyksellä hakea että tarvitseeko)

Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti istuisin sairaalassa odottamassa, mutta jos olis joku tärkeä asia hoidettavana niin saattaisin hyvinkin käydä sen hoitamassa. En usko, että on mitään lakia siitä miten pitää toimia vaan jokainen tekee tunteensa mukaan.

Ensimmäisellä kerralla käytiin yhdessä kahvilla kanttiinissa. Toisella kerralla mies meni töihin ja minä istuin pojan huoneessa katsomassa televisiota toimenpiteen ajan. Kolmannella kerralla lähdin kotiin nukkumaan, jossa isä oli isompien lasten kanssa ja neljännellä menin töihin ja isä meni kanttiiniin aamukahville.

Siis itse olen sitä mieltä, että kun en ole kirurgi enkä mikään muukaan terveydenhoitoalan ammattilainen, niin mua ei sielä voi kukaan tarvita tuon 2h aikana. Jos jotain menee pieleen, niin mua tuskin hälytetään avuksi sinne leikkaussaliin. En keksi mitään syytä miksi se leikkaus voisi olla ohi nopeammin kuin mitä sairaala ilmoittaa. Siis ihan takuulla ilmoittavat sellaisen ajan, että kun saavun sitten sinne heräämöön sovitulla hetkellä, niin saan vielä odotella lapsen heräämistäkin. Ja kun siinä 2h aikana ehdin hyvin vaikka käydä hoitamassa kaupungilla muutaman juoksevan asian, niin miksi en voisi mennä niitä hoitamaan?

Olenko nyt siis huono äiti, jos en halua istua hermoilemassa ja pyörittelemässä peukaloitani, vaan mielummin käytän tuon 2h hyödyksi? Miehen mielestä olen... Hohhoijaa... Istukoon yksinänsä sielä sitten odottamassa sillä välin, kun minä käyn hoitamassa ne asiat. Paitsi jos nyt joku kertoo jonkun tilanteen, missä musta voisi olla apua sielä istuskelemassa.

Me mentäis varmaan kahville. olettaisin, että soittaisivat, jos jokin menee vikaan. Aika pitkä aika istua käytävllä ja lukea ne samat lehdet uudestaan ja uudestaan. En menisi kuitenkaan kovin kauas.

minä istuin odottamassa, kävin kahviossa, hermoilin wc:ssä itkien. mulle kun kerrottiin leikkauksen kestävän pari tuntia, mutta neljänkään tunnin jälkeen ei lasta näkynyt, eikä kukaan osannut kertoa mikä leikkauksessa kestää.. toisella kertaa odotin lehtiä lukien hieman rauhallisempana :)

riippuu varmaan pitkälti leikkauksestakin, jos joku tosi vaarallinen ja vaikea leikkaus ni varmaan istuisin ja hermoilisin sielä sairaalassa ja itkisin jne. Mut jos joku perusleikkaus, jossa harvoin mikään menee vikaan, niin hoitelisin niitä asioita sit jos ois jotai hoidettava.

Perusleikkauksen kohdalla lähtisin hoitamaan niitä asioita. Osaa ne sairaalasta soittaa perään jos on tarvetta. Ja ymmärsinkö oikein että lapsen isä on silti jäämässä sinne sairaalaan odottamaan? Miksi siellä tarvittaisiin välttämättä molemmat läsnäolevaksi? Jos olisi muita lapsia, ei pakosti pystyisi molemmat vanhemmat muutenkaan olla yhtä aikaa sairaalassa, joten miten lähistöllä asioiden hoitaminen olisi niin kamalaa kun sieltä pääsee takaisin jos tulee jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24323889:
Me mentäis varmaan kahville. olettaisin, että soittaisivat, jos jokin menee vikaan. Aika pitkä aika istua käytävllä ja lukea ne samat lehdet uudestaan ja uudestaan. En menisi kuitenkaan kovin kauas.

peesi.

Vuoden ikäinen kun leikattiin niin odotin sen ajan odotushuoneessa. Oli lyhyt leikkaus.. Jos olisi kestänyt vähän pidempään niin olisin varmasti käynyt kahvilla kanttiinissa. Jotenkin vain ei halunnut/uskaltanut lähteä silloin siitä mihinkään..

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24323889:

Näin tekisin minäkin. Sen kahden tunnin aikana minua ei taatusti tarvita yhtään mihinkään, eikä heti sen jälkeenkään, kun täällä ei heräämöön päästetä kuin potilas ja henkilökunta. En kuitenkaan menisi mihinkään kauas, vaan joko sairaalan kahvilaan tai johonkin ihan lähistölle, siltä varalta että jotain menee pieleen.

Kuusivuotiaalta lapseltani leikattiin nielu- ja kitarisat. Itse odottelin huoneessa ja lueskelin lehtiä ja hermoilin, kunnes lapsi tuotiin sinne takaisin.

Seuraavana päivänä huoneeseen tuli toinen lapsi äitinsä kanssa, suunnitelmissa oli samanlainen leikkaus. Tämä äiti meni siksi ajaksi suht lähellä olevaan tavarataloon viettämään aikaa.

Kumpikin vaihtoehto on minusta ihan ok. Eikä meitä kumpaakaan äitiä kaivattu leikkaussaliin kesken kaiken.

Ei ole lapsi ollut leikattavana koskaan mutta itseni tuntien mä varmaan kököttäisin siellä sairaalassa kuitenkin... kävisin kanttiinissa kahvilla korkeintaan.

Jos sä haluut, voit vaikka mennä kuntosalille siksi aikaa. En tosin ymmärrä ihmisiä jotka ei osaa ikinä pysähtyä ... kaikki aika "käytettävä hyödyksi" jne.

1v10kk leikattiin, leikkaus itse kesti varmaan alle tunnin.
Mies oli lueskellut kirjaa odotustilassa ja päässyt sitten lapsen luo heräämöön ( ? ).
Ehkä kävi kahvilla, sitä en tiedä.

Mä olin töissä normaalisti koko päivän.

Olin kanttiinissa ja järjestelin tavaroita huoneessa. Mulle sanottiin etten saa lähteä kauas, jotta olen heräämössä varmasti ajoissa, vauva silloin alle vuoden ikäinen. Leikkaus kesti kaksi ja puoli tuntia.

ei tuohon ole mitään yleispätevää vastausta, kukin tekee mitä parhaaksi tuntee. Meillä jos lapsi menisi leikkukseen jonka arvellaan kestävän sen 2h niin ei tuota aikaa missään odotushuoneella tai käytävää edestakaisin rampaten kulutettaisi. Todennäköisesti käytäisiin syömässä sairaalan ravintolassa tai jossain muussa lähellä olevassa paikassa.

2h on kuitenkinaika lyhyt aika ja asioita hoitaessa minulle siinä tulisi helposti kiire. Syömässä käymiseen se taas on ihan passeli aika ja toisaalta koen että on hyväkin että vanhemmat ovat syönet ja jaksavat sitten paremmin huolehtia lapsesta ne seuravat tunnit (minkä aikana voi ola vaikeampi päästä syömään).

Jos leikkaus kestäisi vaikka 4h tai ylli niin silloin siinä olisi mukavasti aikaa asioidenhoiteluunkin, vaikka kauppakeskuksissa kirtelyihin jn.

Yhteistyössä