Mitä vanhempien kuuluu tehdä lapsen leikkauksen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Erimielisyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on lapsi leikattu kolme kertaa, 2 niistä olleet todella vaativia ja isoja leikkauksia, kolmas pienempi. Ekan leikkauksen ajan miehen kanssa yritettiin sairaalassa kuluttaa aikaa, mulla oli osastolla oma huone, siellä yritettiin levätä. Siinä meni n. 5h. Toisen aikana lepäiltiin ja käytiin sairaalan kahvilassa.Se leikkaus kesti n. 3h.
Viimeisimmässä käytiin syömässä,leikkaus vei tunnin. Ja heräämöön emme ole päässeet koskaan katsomaan, vasta sitten kun tuovat lapsen osastolle (vuode-tai teho-osastolle).

Meillä tytär käynyt nyt kahteen otteeseen silmäleikkauksessa. Kestoksi arvioitu molemmilla kerroilla parisen tuntia. Ensimmäisellä kerralla taisin käydä sairaalaan kanttiinissa kahvilla ja lopun ajasta istuin osastolla hermostuksissani odottamassa soittoa heräämöstä.
Toisella kerralla otin jo hiukan rauhallisemmin ja hoitajakin suositteli että kannattaa lähteä johonkin syömään että jaksaa sitten olla lapsen kanssa heräämössä ja osastolla.

Mä kävin sairaalan liki olevas kahvilas kahvilla ja syömäs jotain pientä, puhelin oli matkassa ku olisivat kaiketi soittanu jos jotain ihmeellistä olis tapahtunu. Hulluks olisin ajatusteni kans tullu jos oisin siel käytäväs odotellu.

Mä olen aina poistunut joko kahvittelemaan tai syömään. Varsinaista leikkaustahan ei ole mun lapselleni tehty, mutta toimenpiteitä nukutuksessa useita, sama asia siis ainakin melkein.

Ennen toimenpidettä on lääkärin ja hoitureitten kanssa keskusteltu että kuinka kauan menee ja sitten ollaan poistuttu paikalta.
Sairaalasta ei olla poistuttu, siksi että ollaan löydettävissä sitten kun lapsi alkaa heräillä heräämössä tai jos pitää nukutuksen aikana saada vielä jokin lupa jotain varten tai jos sattuisi tulla jotain komplikaatioita.

Yhteistyössä